station Rotterdam Blaak - foto's en omschrijving op stationsweb
station Rotterdam Blaak
Telegrafische verkorting: Rtb
treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland
tot 15 mei 1953 | Rotterdam Beurs |
tijdelijk stationsgebouw (1847-1880) | Houten eenvoudig gebouwtje | stationsgebouw I (1872-1952) | middendeel met twee verdiepingen met fronton met uurwerk en versiering. Aan weerszijden een vleugel met gelijke bekroning in de eindgevels als in het middendeel
architect: E.F. van Dissel
| stationsgebouw I (1953-1974) | Nieuw eenvoudig ontvangstgebouwtje voor het verwoeste station Beurs.
architect: S. van Ravesteyn
| stationsgebouw II (1993) | spoortunnel Rotterdam. Ondergronds stationdat het luchtspoor verving. Bovengrondse entrée opvallend. Vliegende schotel met diameter van 35 meter in doorsnee boven stationsgat. Stalen boog met een spanwijdte van 62,5 meter.
architect: H.C.H. Reijnders
|
21 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,8 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Rotterdam Blaak
142 afbeeldingen
93 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 13 nov 2024 zijn omrand.
|
1870 (1)
|
1880 (1)
|
|
1890 (2)
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (6)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Arjan Krabbenbos | 13 okt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Rotterdam Blaak is per 30 september 2019 verbonden met de verlengde B-metrolijn. Deze uitbreiding betreft de voormalige NS-spoorlijn van Schiedam Centrum naar Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland. De lijn was ook bekend onder de noemer Hoekse Lijn, het traject wat ooit in 5 maanden tijd zou zijn omgebouwd! Helaas is het 2,5 jaar later voordat er weer railvervoer kwam op deze oude spoorlijn! |
Arjan Krabbenbos | 16 jun 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De ronde kapconstructie van het treinstation Blaak is na een intensief schoonmaak karwei weer helemaal als nieuw. De steiger is daarvoor na deze klus weer opgeruimd.
Alleen in het station zelf moeten de borden en bewegwijzering nog aangepast worden.
Ook waren de digitale informatie borden bij de tramhaltes weer terug geplaatst. Dit constateerde ik allen weer na en bezoek op zaterdag 9 juni 2018. |
Arjan Krabbenbos | 2 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De omgeving van dit ondergrondse trein annex metrostation wordt wat fraaier. Waren het plein en de tramhaltes al gemoderniseerd (sinds december 2017) nu is het stationsgebouw aan de beurt. Noot: Bij de tramhaltes hangen de lelijke gele borden nog wel en zijn de digitale aanwijzers weggehaald. Dat is een mindere kant, hopelijk is of was dit maar een tijdelijke maatregel! Niet echt klantvriendelijk en informatief.
Het station uit 1993 met de kenmerkende glazen luifel (de fluitketel bijgenaamd) krijgt een grote poets en opknapbeurt. Momenteel staan er de stellages al dus het werk gaat nu eindelijk snel beginnen. Hopelijk gaat er na deze onderhoudswerken een lange tijd van vandalismeloze periode van start. In het treinstation is er een blauw/rood tegeltableau van de metro te zien (in deze oude huisstijl te zien). Dat was in begin jaren 80 toen de eerste metro's via dit station reden. Ook vindt men nog een deel van de oude stadsmuur terug,die ten tijde van de spoortunnel aanleg in de grond gevonden werd.
|
ruud bergamin | 13 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 4 en 5 juni 1988 werd een concert gegeven op dit station. De titel was MUZIEKTRAJECT Rotterdam Blaak. De composities werden geschreven door Ruud Bergamin, Klaas Hekman en Jos Valster, compositie opdracht van de Rotterdamse Kunststichting. Het Blaak concert werd ondersteund door de RKS en mede ondersteund door de Nederlandse Spoorwegen. Alles in het kader van Rotterdam '88 - De Stad Als Podium. Op het "westelijke" perron speelde het orkest en op het "oostelijke" perron stond het publiek. De machinisten van de passerende treinen hanteerden hun luide hoorns; dit was onderdeel van de performance. Bezetting van het orkest: Boy Raaymakers en Huub Weijers (trp); Boudewijn Deeleman (trb); Hans Oudshoorn (vi); Harmoet Grefe (bas); Paul de Jong (vcl); Pierre van Duyl (acc.); Dennis Winter (git); Coen Aalbers (drs); Klaas Hekman, Jos Valster en Ruud Bergamin (sax); Teo Joling (act). |
Antwoord webmaster: |
ik heb het bericht verplaatst naar het station, want het ging natuurlijk niet alleen over deze afbeelding. |
Gertjan Stamer | 21 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Boek Sporen onder de stad door Herman Moscoviter (de bouw van de Willemsspoortunnel in Rotterdam)uit 1993 ISBN-90-71082-15-6.Veel bouwfoto's Blaakstation in de diepte alsmede Blaakstation aan het luchtspoor.NS loketruimte stond in 2008 nog leeg...daarna niet meer geweest,wel heel veel doorheen gereden! |
berrrie | 16 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
rotterdam blaak heeft nog een portaalmast laten staan als herinering van t lucht spoor de mast staat bij de oever van de maas waar ooit en spoorbrug lag |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (46)
Vertrekstaat 1911 (68)
Vertrekstaat 1929 (68)
Vertrekstaat 1940 (33)
Vertrekstaat 1957 (90)
Vertrekstaat 1971 (119)
Personeel op dit station
Nieuws
IJsselmonde verbaast over keuze voor Blaak : Liever Lombardijen als station intercity (15 jul 2005)
NS-loket Blaak dicht (25 okt 2004)
Literatuur
Stations in de omgeving
Rotterdam Hofplein
(1,1 km)
Fijenoord
(1,2 km)
Rotterdam Maas
(1,2 km)
Rotterdam Boerengat
(1,5 km)
Rotterdam Bergweg
(2,1 km)
Rotterdam Centraal
(2,1 km)
Rotterdam Zuid
(2,4 km)
Rotterdam Noord
(2,6 km)
Rotterdam Kleiweg
(3 km)
Mallegat
(3,1 km)
|