Fred Plantinga | 21 mrt 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn opa, Christiaan Arend Alders, is stationschef geweest in Ravenstein van [niet helemaal zeker] 1947 t/m 1953. Ik heb zeer regelmatig bij oma en opa gelogeerd en herinner me van de dienstwoning het beste nog de keuken met kleine rode en witte tegeltjes op de vloer. Zonder stromend water maar met een pomp en zonder gas, want oma kookte op petroleum stelletjes. Ze kwamen uit Haarlem waar natuurlijk gas en stromend water normaal waren. Elektriciteit was er wel. Rond 1953 is opa overgeplaatst naar Wierden en uiteindelijk is hij de laatste jaren voor zijn pensioen [1961] stationschef geweest in Zandvoort aan Zee. In Zandvoort zijn oma [1989] en opa [1990]overleden. Hij is 90 jaar geworden. |
Antwoord webmaster: |
als je meer wilt weten kun je vast iets vinden bij Het Utrechts Archief (niet online, maar in utrecht). zij hebben het oude ns archief inclusief personeelsdossier. |
Jeroen Arts | 11 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jazeker!
Wikipedia meldt het volgende: "De Trabant was leverbaar als 2-deurs limousine, 2-deurs combi ("Universal"), en als open model ("Kübel" (voor het leger, en later voor jachtopzieners) of "Tramp" (civiel)). Na de Wende bouwde de firma Ostermann nog een ombouwset om een Trabant te veranderen in een cabriolet. De importeur zat in Ravenstein (Nederland). Regelmatig arriveerden goederentreinen met tientallen wagons vol Trabants, die vervolgens werden overgebracht naar het vlakbij gelegen terrein van de importeur. De Trabant was in West-Duitsland en Nederland goedkoper dan in Oost-Duitsland. De export was erg belangrijk om deviezen te verkrijgen. Vanwege strengere emissie-eisen werd de Trabant sinds de jaren 70 niet meer in Nederland ingevoerd."
Het station in Ravenstein had dus een belangrijkere functie dan alleen passagiers 'ophalen en thuisbrengen'. |
Antwoord webmaster: |
ik had nog niet verder gekeken, maar bedankt voor het opzoeken. |
Jeroen Arts | 10 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij het station van Ravenstein was een losplaats aanwezig voor de bedrijven naast het spoor. Allereerst was hier een stoomzuivelfabriek gevestigd dat later werd verbouwd tot vrachtwagenfabriek Hogra, weer later tot fabriek/importeur van Trabant en weer later voor BMW Nederland. Ook zat er een vestiging van Van Wijk&Boerma Waterzuivering en de Ravo Schoenfabrieken. Deze bedrijven hadden zeer veel baat bij een station waar ook goederentreinen konden laden en lossen. Vele auto's zijn per trein aangevoerd. Vele mensen uit de omgeving (zelfs uit Schaijk) maakten gebruik van dit station. Ook nu nog, vanwege de ruime GRATIS parkeergelegenheid!
Ook moesten de treinen stoppen vanwege de enkele spoorbrug. De zware locomotieven uit vroeger tijden hadden de lange aanlooptijd nodig om de hooggelegen brug te kunnen halen. |
Antwoord webmaster: |
Hadden we een trabant importeur in Nederland? ik dacht dat die rammelbakken alleen in oost europa verkocht werden. of was dat al na de val van de muur en was het een kwestie van Ostalgie? |
Sjoerd Eeftens | 19 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nee, hoor, niet vreemd, want Laren-Almen en Markelo moesten weliswaar bemand blijven aan de enkelsporige lijn, maar hadden nauwelijks treinreizigers, net als -toen, 1934 enz.- Rosmalen en Geffen. Het gaat om de vereiste combinatie bemand moeten zijn en reizigersaanloop.
Het kruisen op Zutphen - Hengelo is ook nogal eens verlegd in de loop der jaren. Het kruisen op de toenmaals lange enkelsporige lijn Oss - Wychen lag erg vast. Er was ook een inhaalspoor in Berghem maar dat werd normaal niet door reizigerstreinen gebruikt.
|
Sjoerd Eeftens | 16 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De reden voor het behoud als station van Ravensteijn was het stadje in de nabijheid maar bovenal de aanwezigheid van twee inhaalsporen aan de toen enkelsporige lijn Oss - Wychen.
De treinen moesten er toch stoppen om te kruisen. Rosmalen en Geffen lagen als blokpost aan een dubbelsporig gedeelte, waar normaal niet gestopt werd. |
Antwoord webmaster: |
vreemd, want markelo en laren almen bleven wel als kruisingsstation in gebruik, maar je kon er niet meer uitstappen. |
Roel | 15 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vreemd dat Ravenstijn zijn functie als station wel heeft behouden, terwijl Berghem, Geffen en Nuland zijn opgeheven aan de lijn Nijmegen-s'Hertogenbosch. Terwijl de dorpen ongeveer van dezelde omvang zijn. |
Antwoord webmaster: |
zelfs rosmalen moest het heel lang zonder station stellen, terwijl ravenstein toen wel open was. Ik denk dat het kwam omdat Oss- Den Bosch zich wel goed leende voor busvervoer en ravenstein slechter aan een buslijn was te plaatsen. Dat was vaak een belangrijker criterium dan de grootte van de plaats of de drukte op de spoorlijn. Als er verbust kon worden werd het gedaan, als dat niet kon bleef men treinen. |
Jeroen Arts | 14 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels heeft zich in het oude stationsgebouw van Ravenstein een pizzeria/shoarmazaak, annex snacktaria gevestigd onder de naam 't Spoortje. Voor de reiziger of arbeiders die na een dag werken laat thuiskomen een ideale manier om toch een makkelijke maaltijd te scoren. Een vrij uitgebreid assortiment. Bovendien is er nu extra controle op het station aanwezig.
We wensen de nieuwe eigenaar heel veel succes!! |
Gertjan Stamer | 14 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
NS loket gesloten 17 Februari 2003.Opvallend is de raaf aan spoorzijde onderaan de dakrand loketgebouw...raaf/ravenstein.. |
Gertjan Stamer | 5 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanuit de voorbijrazende IC gezien...hoge gaaswand verwijderd en nu(Sep'09)weer zicht op een lege wachtruimte en lichtelijk vernielde loketruimte...hopelijk geen sloop ! |
Gertjan Stamer | 9 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voorjaar 2009 t/m zomer 2009 nieuwe parkeerplaatsen en zelfs extra erbij en eindelijk die oude fietsenstalling gesloopt incl.bewakingsgebouw;dus nieuwe stallingen met de bekende glazen overkappingen. |
Björn Lammers | 3 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Over de brug bij Ravenstein: vervanging is volgens mij niet aan de orde, de brug is een rijksmonument. Wel gaat de brug grondig opgeknapt worden met stiller spoor (ingegoten spoorstaven in plaats van houten dwarsliggers, zie deze link). Ik heb wel eens gehoord van plannen om er een tweede enkelsporige brug naast te leggen, maar nooit in erg concrete vorm. |
Antwoord webmaster: |
ok dank je. weer wat wijzer geworden. |
Arjan Krabbenbos | 1 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Ravenstein aan de lijn Nijmegen-Den Bosch heeft een stationsgebouw die je ook vindt in Wijchen ( dezelfde spoorlijn), Beilen, Hardergarijp, Buitenpost, Grouw-Irnsum en misschien in nog wat andere dorpen. In Ravenstein ligt ook de enkelsporige spoorbrug die over enkele jaren vervangen wordt. Of deze enkel of dubbelsporig wordt weet ik niet al denk ik wel vanwege de verbeterde treinenloop op deze lijn. Nu staan er altijd treinen te wachten op een tegemoetkomende collega.
|
Antwoord webmaster: |
Ik heb de opmerking bij het station geplaatst, niet bij een afbeelding. Ook hier staat de informatie over het stationsgebouw al op deze site, en bovendien kun je daar dus nakijken op welke stations dit gebouw nog meer voorkomt. Sorry ik zie dat ik er niet bij had gezet, dat het type Beilen was, heb ik nu wel gedaan. Nu kloppen de links wel. Het lijkt mij vrij logisch dat wanneer ze de brug gaan vervangen het een dubbelsporige zal worden, anders heeft het vervangen ook niet zoveel nut natuurlijk, kunnen ze de huidige wel laten liggen. |
Jeroen Arts | 5 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationsgebouw staat momenteel te huur bij Van Casteren Makelaardij te Schaijk. Mocht iemand dus interesse hebben... Ook wordt momenteel de stationsomgeving flink aangepakt. Het voorpleintje, het gebrek aan parkeerplaatsen en het openbaar groen. Het voormalige laad- en losterrein is inmiddels verdwenen. De gemeente Oss wil bovendien in de richting van het centrum van Ravenstein een touristvriendelijke route creeëren. Over een paar jaar worden er ook nog huizen gebouwd op de plek van het bedrijventerrein... |
maarten | 9 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hahah Jaah idd Ik die verhalen
(Oss west was ook zo)
en even een vraag trouwens
staat het station's gebouw van ravenstein nou dus ook Leeg?
en zo ja kunnen ze dan beter ook zo'n overkapping maken (zoals op station Oss west??
of een wacht huisje voor mensen die nog op hun trein moeten wachten??
lijkt mij handig.
grt.M |
Antwoord webmaster: |
gaat van dit stations gebouw niet zo makkelijk als in oss west. bovendien staat het gebouw niet op het perron maar op het voorplein, dus als overkapping niet zo geschikt, maar inderdaad het staat leeg. |
harm | 22 nov 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
was wel even een rare gewaarwording
we moesten vorige week glaswassen komen ik en mijn collega helemaal uitgedost met de wasemmers en toebehoren het perron op toen een vrouw ons aansprak : hoi glazenwassers wat gaan jullie dan doen ???? wij natuurlijk antwoorden met "even de raampjes zemen mevrouw " waarop ze hard moest lachen en zei """welke raampjes??? er zit helemaal niets meer in "" wij keken eens goed om ons heen en toen hadden wij het ook door zo wakker als we waren alles was eruitgehaald we hebben daar nog wel effe om gelachen maar waar slaat al dat vernielen toch op !!! we maken op ongeveer 32 stations schoon maar zoveel vernielzucht als in ravenstein dat kom je zelden tegen...... success trouwens met deze site ik vind hem wel cool groetjes harm. |
steef jansen | 9 jun 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ja vind ik ook |
jan visschers | 13 sep 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Leuk stationnetje als toegang tot het schitterende historische stadje Ravenstein |