stichting Noordwijkerhout van Toen | 30 jun 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Het model staat tentoongesteld in het museum 'Noordwijkerhout van Toen' te Noordwijkerhout. |
Raimond de Lange | 20 jul 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn overgroot opa G. van den Elskamp was van 27-07-1903 tot 01-01-1909 rangeerder op dit station. Hij is na de spoorwegstaking van 1903 (waar hij aan deelnam) hier vanuit Amsterdam naartoe "verbannen" (met een lager salaris).
Helaas heb ik in het familiearchief geen foto van dit station gevonden. Wel een afdruk van zijn spoorwegkaart waarin dit station genoemd wordt.
Overigens: Volgens onderstaande artikel is dit station vernoemd naar de uitbater van een herberg uit 1666.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Piet_Gijzenbrug
Groet,
Raimond |
Jantine van der Knaap | 1 dec 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik probeer er al tijden achter te komen hoe iemand op 17 januari 1905 van Amsterdam naar Noordwijk reisde. In Noordwijk was het doel de kruising tussen de Nieuwe Zeeweg en de Prins Hendrikweg/Duinweg. Ging je dan naar Leiden met de trein en vervolgens met de stoomtram naar Noordwijk of was er een snellere/kortere manier?
En als dit juist is, waar was dan het station in Leiden en waar het station in Noordwijk? |
Janssen | 23 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het ook mogelijk dat ik een afbeelding kan krijgen van dit station. Mijn opa was hier werkzaam ergens rond 1935. |
Antwoord webmaster: |
je bedoelt een afdruk? ik heb ze zelf niet, maar als je doorklikt op de bronnen van de foto's wellicht wel. bijvoorbeeld Het Utrechts Archief heeft een goede bestelservice. ik weet zo niet of ze iets van noordwijkerhout hebben. |
Frank Kouwenhoven | 18 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Graag vul ik mijn reactie van 17 december 2009 aan met het volgende:
In de dienstregeling van NS van 22 mei 1937 vond ik in de tijdtabel een trein die als eindbestemming Noordwijkerhout had en wel om 10.31 uur. Op werkdagen was er nog een en wel om 15.09 uur. Dus n of twee per dag. Erg druk zal het er niet geweest zijn. |
Antwoord webmaster: |
wat typisch, dat een trein daar eindigde, niet echt nuttig lijkt mij. |
Sjaak Haasnoot | 19 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De heer Koolwijk uit Noordwijkerhout werkte op dit seinhuis als seinhuis/overwegwachter. Na de sluiting ben ik hem nog tegengekomen bij de in/uitgangcontrole van station Leiden |
mieke van ewijk | 28 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1934 kwam er een electrische beveiliging met een hoog seinhuis tussen de sporen(km35.3-36.1), nabij de overweg, dat daar tot 1961 heeft gestaan. |
Gertjan Stamer | 1 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 17 Augustus 1842 wordt halte Piet Gijzenbrug geopend door HYSM,precies gelegen op grens van Voorhout en Noordwijkerhout,gronden van graaf van Byland.Pas in 1874 start bouw fraai stationsgebouw op zelfde plek en opent op 1 Mei 1875 en heet ook Piet Gijzenbrug(naar de brug over de Leidschevaart/het nabijgelegen buurtschap)In 1898 wordt goederenspoor verlengd en in 1899 aanleg van 3e spoor(inhaalspoor tbv sneltreinen!).Per 3 Oktober 1926 wordt het Noordwijkerhout genoemd.Gesloten voor reizigers per 31 Augustus 1939,vanaf 8 September 1939 maakt men een 70 meter lang zijladingsperron en is af op 9 September 1939.Heropend reizigers per 16 Mei 1940...sluit dus in 1944. Stationsgebouw wordt heringericht na WO-2 als woning,gesloopt in zomer 1964.Totale herinrichting van het emplacement inclusief slopen perrons,het wordt overlaadstation VAM-opent in 1973.In Januari 2003 wordt oude plek stationsgebouw gesaneerd(bodemverontreiniging).Nog steeds rijden er af en toe goederentreinen naar dit VAM-gebouw,het enigste goederenvervoer op de Oude Lijn tussen Haarlem en Leiden(gelukkig!) |
Antwoord webmaster: |
bijna alle data had ik hier al staan, alleen de tijdelijke sluiting van 1939-1940 heb ik nog opgenomen. |
Frank Kouwenhoven | 18 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het misterie van de schrijver en het station Warmond (zie aldaar) is opgelost. De schrijver waar het om gaat is Frits Hotz. Naast schrijver was Fritz ook in de Leidse regio en daarbuiten bekend als jazztrombonist, evenals andere familieleden met de naam Hotz. In zijn verhaal war hij met zijn zus gestrand zou zijn op station Warmond, moetn we waarschijnlijk lezen Noordwijkerhout. Ik kwam hier op bij het lezen van het standaardwerk over de blokkendozen (van Stoom tot Stroom 1979)van Nico Van Wijck Jurriaanse. Op pagina 93, laatse alinea meldt hij dat de blokkendooscombinaties soms keerden in Noordwijkerhout. het emplacement aldaar kent nogsteeds een aantal extra sporen naast de doorgaande, die de melding van Van Wijck Jurriaanse geloofwaardig maken. Wie het beter weet mag het zeggen. Ik wens iedere bezoeker van deze site verder heel veel lees - en kijkplezier.
Ik heb je bericht gelezen en het online geplaatst. Ik heb er de volgende reactie op gegeven:
Noordwijkerhout als keerpunt. Bijzonder, maar ik neem dit maar voor waar aan, je hebt betrouwbare bronnen.
|
frank kouwenhoven | 17 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station wordt ook genoemd in het boek´Van stoom tot stroom´, het standaardwerk over de blokkendozen van Nico van Wijck Jurriaanse uit 1979. Op pagina 93 wordt gemeld dat dit station ook als keerpunt voor blokkendoostreinen werd gebruikt. Mijn suggestie daarbij is dat de reden daarvoor gelegen zal hebben in het ontbreken van geschikte sporen daarvoor op Station Leiden |
Victor Lansink | 1 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationsgebouw te Noordwijkerhout werd in de zomer van 1964 door aannemersbedrijf J.J. van Leijden en Zn uit Hoogmade gesloopt. Over de afbraak staat in De Koppeling van 25 september 1964 (blz. 12) een aardig berichtje: Achter de loketwand werd een fles gevonden met een oorkonde waarop te lezen stond: "Pietgijzenbrug, 8 augustus 1874. Dit station is gebouwd in het jaar 1874 door den Heer Jac. van der Kamp aannemer te Leiden onder den Weld. Heer Houthaan, Ingenieur aan de Holl. Spw. Maatsch. onder opzigt van den Heer Gresniech. De onder Baas Ressenaar voltooid door de timmerlieden K. Visser en Y. Visser van Aardswoud, N. Holland, L.G. Bink, Leiden, W. Meijer en R. Bruin, Medemblik. Door de Metzelaars J. van Glove, J. Brakel, B. van Engelen niet Gabrieel, P. van Leennuis, J. Meijer, K. Maasdorp, alle Brabanders. Toegedacht aan een volgend nageslacht, adres den Vinder. Weggetimmerd onder het drinken van een lekker glas Rijnwijn." |
Antwoord webmaster: |
staan er in de koppeling ook berichten over de sloop van stationsgebouwen, of is dat slechts incidenteel? misschien moet ik toch weer eens langs komen om dit soort berichten uit te pluizen, of heb jij dat al meer gedaan? |
Sjaak Haasnoot | 16 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Na de oorlog stopten er incidenteel nog treinen als de bollenvelden in bloei stonden en de Keukenhof in Lisse open was. Dit heeft geduurd tot in de jaren 50. |
Antwoord webmaster: |
en treinen om zwartrijders uit te laten stappen heb ik gehoord. ik wacht wel op de volgende schijnt er een gezegd te hebben. kun je lang wachten ;-) |
Joop Eggermont | 16 jul 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station wordt vermeld in het boek:
"Avonturen als straatmuzikant", geschreven
door M.Blokzijl en L.Pisuisse. |