Tobi | 21 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens de informatie die ik hier lees (zoals de Bovensteweg) en Google Maps ligt het perron wat word gebruikt voor de dienst richting Nijmegen. Op de plek waar station Mook-Middelaar lag. Waar komt de naam Middelaar vandaan? |
Antwoord webmaster: |
als je nu datzelfde google maps daar eens voor gebruikte? dan zie je dat dat een plaatsnaam is, plaats ligt ontzettend ver van het station af, dus echt veel nut had het daar niet voor vermoed ik. bovendien was het een heel kleine plaats, en is het nu nog, dus waarom het daarnu naar vernoemd is snap ik niet (vergelik ook hemmen dodewaard, hemmen is echt 3 keer niks)
|
Gertjan Stamer | 21 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Einde van 2011 wordt het 3e spoor echt helemaal verwijderd net als overige sporen die al flink waren overwoekerd nabij perron richting Nijmegen.
Als ik het goed heb gezien is er nu geen railstaaf meer te vinden aan de oostzijde van station....emplacement voorgoed opgerooid |
Franken R | 17 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is het adres van station Mook-Molenhoek?
Dank voor uw reactie
Met vr. groet,
R.Franken |
Antwoord webmaster: |
Dat moet je dan niet op de pagina van Mook- Middelaar zoeken natuurlijk. Dat is het oude station. Ik heb het verplaatst naar de pagina over Mook- Molenhoek. op 9292ov.nl staat: Lindenlaan Molenhoek (het station heeft geen huisnummer). Ik zal het adres hier ook op de site opnemen. |
Hans | 15 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bestaat er een lijst met namen, adressen, huisnummer en postcodes van alle stations in Nederland, zo ja zou ik hem graag willen hebben.
groetjes, Hans van Luijn |
Antwoord webmaster: |
nee ik heb hem ook niet. ik heb de gegevens op mijn site voornamelijk van 9292ov.nl gehaald. |
Gertjan Stamer | 21 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Juni 2009 staat op het perronnaambord onderaan rechts in witte hoofdletters LIMBURG.Rest nog hetzelfde als na opening. |
Antwoord webmaster: |
lijkt op de mensen die van hardegarijp hurdegaryp hadden gemaakt. later werd dat wel serieus doorgevoerd. |
julian | 1 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
station is al een paar weken open.
de slagbomen om van perron naar perron te gaan hebben opvallendgenoeg een klaphek eronder om te verkomen dat er iemand nog snel onderdoor kruipt als de bomen dalen.
julian |
Sjoerd Eeftens | 19 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat Michiel zegt klopt helemaal, maar het had waarschijnlijk goedkoper en handiger gekund. Helaas zijn niet alle ontwerpen creatief en doordacht, zeker niet met het oog op de toekomst.
|
Antwoord webmaster: |
is dit niet juist al op de toekomst gericht met de tunnel die er zal komen? |
Michiel ten Broek | 18 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is een opmerkelijk ontwerp, maar niet vreselijk onlogisch. Bij normaal gebruik (rechts rijden) werkt de bajonetligging van de perrons zoals de bedoeling is. Voor links rijden zijn de seinen voor het overpad geplaatst om te zorgen dat dat overpad niet al dicht ligt ver voordat de trein halteert. En niet onbelangrijk: die seinen maken kopmaken mogelijk, waardoor in ieder geval nog een beperkt pendelverkeer op Nijmegen mogelijk is, als het past in de dienstregeling. Dat doet het eigenlijk altijd, in de "schaduw' van kruisende treinen in Cuijk. |
Sjoerd Eeftens | 15 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Blijkens de nieuwe tekening van Mook-Middelaar is spoor 3 niet meer aangesloten en de beveiliging hiervan opgebroken. De wisseloverloop aan de Nijmeegse zijde blijft wel liggen. Voor links rijdende treinen zijn de twee uitrijseinen teruggeplaatst tot aan de uiteinden van de perrons, juist voor het overpad. Hiermee wordt in feite de bajonetligging van de perrons totaal overbodig. Het vreemdste stationsontwerp sinds eeuwen! Jammer genoeg is dus ook spoor 3 niet meer beschikbaar voor kopmakende treinen uit Nijmegen die een tussendienst hadden kunnen rijden om de schandelijk overvolle studentenbusshuttles naar Heijendaal te ontlasten.
Het ware wijs geweest spoor 3 doorgaand te maken en spoor 2 te bestemmen voor kopmakende treinen. Met ook handiger gelegen perrons zou een veel beter plan uitgewerkt kunnen zijn! |
Antwoord webmaster: |
dus de perrons liggen in bajonet, eigenlijk om het overpad te ontlasten, maar worden nu zo gebruikt dat het overpad er juist meer last van heeft? het overpad op mmh is volgens mij ook iets tijdelijks toch? wordt dat geen tunnel op den duur? |
Gertjan Stamer | 9 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Afkorting is dus vernieuwd,is per 6 Mei 2009 mmlh,tevens zag ik toch naar oude spoor liggen plm 5 meter oostelijk van zijperron richting Nijmegen. Opgebroken spoor(nr 3?)nog steeds een ? |
Antwoord webmaster: |
ik heb het veranderd, maar wat een onmogelijke verkorting zeg. dat hadden ze toch wel gewoon Mo kunnen laten, of blijft die ook nog in gebruik? |
Gertjan Stamer | 11 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Pasen 2009...aan westzijde is de overdekte fietsenstalling al gereed(klemmen en kluizen)en is
de bushalte al bijna af.Beide perrons hebben bestrating en men is druk doende(niet met de Paasdagen uiteraard!)met de verlichting,banken,glas(incl historie station in tekst en beeld),vuilnisbakken en aan oostzijde flink groot asfaltveld met flink wat parkeerplaatsen,alreeds keurig afgetekend en wel.
Weekend 25/26 April geen treinverkeer alhier,aldus
de,,laatste loodjes,,leggen(beveiliging e.d.)
Ben benieuwd hoe men wo.6-5-2009 de opening gaat doen(ben er niet bij),iemand die dat kan gaan
vertellen ? |
Gertjan Stamer | 2 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Leuk dat er reacties komen op de perrons in bajonetligging...dat was net mijn bedoeling!,hopelijk ook aanzet apart ,,project,,
Stations met perrons in bajonetligging.
Venray,Vierlingsbeek,Boxmeer,Cuyk hebben exact de
zelfde ligging vd zijperrons(zuidwaarts dus rechts
van't spoor,noordwaarts dus aan de ander zijde).
Waarom bajonet...nostalgie?,kostenbesparing ? Ik
weet het niet...doe maar zo een gok.Apart is het
wel! |
Antwoord webmaster: |
Ja Sjoerd reageert vrij trouw en weet nogal veel. Ik moet die andere gegevens ook een keer in mijn site verwerken. ik denk dat de reden dat de overweg niet onnodig lang gesloten blijft zonder extra beveiliging een heel belangrijke factor is. Dat gaat in Geerdijk en Daarlerveen zelfs zover dat ze daar twee perrond hebben liggen aan weerszijden van de overweg, terwijl er maar een spoor loopt. |
Arjan Krabbenbos | 2 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bajonetligging van stations vind je inderdaad in Tilburg West ( vanaf december 2009 wordt het Tilburg Universiteit), maar ook in Maassluis West is dit het geval. Ook perrons in het verlengde kom je hier in Nederland tegen. Voorbeelden: Geerdijk, Eijgelshoven,Chevremont en Daarlerveen. Deze situatie ziet men ook terug in de lijn Bullay/Traben/Trarbach waar de twee tussenstations aan laatstgenoemde lijn zijn gebouwd. Of hier een speciale naam voor is weet ik niet, hopelijk weet iemand anders wel te vertellen. |
Antwoord webmaster: |
oh ja eygelshoven en chevremont had ik nog niet aan gedacht, maar daar ben ik ook niet zoveel geweest als in geerdijk en daarlerveen. Wellicht dat Sjoers ons meer kan vertellen? |
Sjoerd Eeftens | 1 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de jaren 80 zijn in Hardegrijp en Zuidhorn ook enkele bajonet-perrons aangelegd en ook in de jaren 70 en 60 gebeurde dat met onder andere Kropswolde en Spaubeek. Toegegeven: het gebeurt niet vaak maar het spaart vaak extra seinen en stop-doorschakelingen uit omdat de treinen pas na het overpad stoppen. Daardoor is het overpad niet onnodig dicht.
Overigens had Mook-Middelaar zoals het toen heette ook al een bajonet-ligging, evenals Cuijk, Boxmeer, Vierlingsbeek, Venraij en ooit ook Meerlo-Tienraij en Lottum langs dezelfde lijn.
De afkorting zal wel Mo blijven want de infra heet nog altijd Mook-Middelaar, al zal de halte een andere naam dragen. Zowel Mook als Molenhoek beginnen met Mo dus daar is niets tegen.
Mook-Middelaar stationsgebouw lag overigens bij km 26.348, evenals het overpad, zoals ook op één van de foto's is te zien. |
Gertjan Stamer | 30 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aanvulling op eerder schrijven; KM-26,5 is het middelpunt van deze nieuwe halte,2 zijperrons liggen in bajonet...da's uniek in Nederland om zoiets te bouwen;erg lang geleden deed men dat ook
Tussen km 26,7 en km 26,5 zijperron aan westzijde
voor richting Cuyk,tussen km 26,5 en km 26,3 is een zijperron aan de oostzijde voor richting Nijmegen.Bij hm/bord op 'n paal is het overpad om bij de bushalte te komen-de Lindenlaan dus.Ten tijde van 3e week Maart 2009 druk aan't bouwen,volgens gele infobord in Mei klaar...
Dus Mook-Molenhoek wordt km-26,5. Afkorting ? |
Antwoord webmaster: |
Ik denk dat Tilburg West (uit mijn hoofd) de laatst geopende bajonethalte is. Wat is de reden van de bajonetligging van Mo (ik vermoed dat ze de telegrafische verkorting gewoon intact laten) eigenlijk? |
Gertjan Stamer | 21 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met fraai voorjaarsweer wezen fietsen tussen de Maas en Nijmegen(+ gezelschap)en boouw nieuwe halte aanschouwd:spoor 3 uitgelicht en beide wissels noord en zuidzijde nog aanwezig(21-3-'09)
Beide zijperrons liggen ongeveer op oude plek oude perrons,geen overweghalte dus!,hellingbanen al aanwezig en ook dus de 2 fraaie zijperrons,alles in aanleg...de betrekkelike rust rond de spoorlijn is voorgoed over(lichtvervuiling,zwerfvuil,meer auto's/buslijn 1,geluidsoverlast(mensen,brommers enz)een zware belasting voor de prachtige natuur in de omgeving,is dat het wel waard vraag ik me af.
Opening op woensdag 6 Mei 2009 volgens gemeentesite Mook Middelaar. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de openingsdatum aangepast. |
Arjan Krabbenbos | 18 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het nieuwe station wordt binnenkort weer heropend aan de huidige Veolia-diesellijn Nijmegen-Venlo-Roermond vv. Jammer dat er nog geen lightrailverbinding is met Kleve in Duitsland, waarmee een snelle verbinding gerealiseerd kan worden met onze Oosterburen. Dit zal prima passen in een netwerk van snelle lichte treinverbindingen zoals in Zuid-Limburg of in de regio"s Den Haag en Rotterdam. Zelfs Groningen en Kampen krijgen zulke tramachtige verbindingen na 2012. Sinds dat Duitsland al vele van die verbindingen heeft aangelegd
of in aanleg is, willen Belgie en Nederland ook meer van zulke projecten rond diverse steden.Zo zie je maar weer, er komt meer begrip en interesse in goede OV-verbindingen. |
Antwoord webmaster: |
maar een verbinding vanuit mook-molenhoek naar kleve lijkt niet echt logisch, toch? |
Antonio | 27 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels heeft Veolia-transport bij prorail gevraagd of spoor 3 behouden kon worden i.v.m. met verstoringen en oog op de toekomst wil Veolia het extra spoor behouden.
Inmiddels wordt spoor 3 omgebouwd tot kopspoor
hierdoor kunnen treinen vanuit Nijmegen evt. op spoor 3 kopmaken, en heeft station Mook-Molenhoek bij oplevering 3 perronsporen |
Antwoord webmaster: |
waar ze dat dan voor willen gebruiken? om materieel opzij te zetten bij verstoringen ofzo? |
Antonio | 27 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Voor verstoringen, vertragingen, en tijdens de Mariekenloop welke elk jaar in Nijmegen wordt gehouden wordt er met extra treinen tussen Nijmegen en Nijmegen Heyendaal gependeld treinen rijden dan door tot station Mook-Molenhoek |
Antwoord webmaster: |
oh ligt het derde spoor aan die kant, ik dacht dat het vanuit het zuiden bereikbaar was. |
Antonio | 5 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In December 2008 is spoor 3 door Prorail buiten gebruik genomen. De dwergseinen zijn verwijderd en er zijn grendels op de wiisels gekomen met het oog op het nieuw te (her)bouwen station Mook- Molenhoek |
Antwoord webmaster: |
ok dat wist ik niet, dank voor het melden. |
Marco | 30 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dank aan Wichor voor zijn toelichting.
Zoals ik nu concludeer heeft het station Mook-Middelaar dus noordelijk van de halte Molenhoek gelegen. Dat is raar, omdat Mook-Middelaar dan blijkbaar noordelijk van Mook en op ruime afstand van Middelaar zou hebben gelegen, met de halte Heumen (aan de oostzijde van de Maasbrug).
Mij lijkt het aannemelijker dat de halte Molenhoek noordelijker heeft gelegen dan Mook-Middelaar en de halte Heumen. Maar ik moet wel zeggen dat drie haltes op zo korte afstand van elkaar bij mij wel enige verwarring teweeg brengen. Help! |
Antwoord webmaster: |
halte molenhoek heeft er nog nooit gelegen. die bestaat nog niet. in molenhoek heb je wel de stationsstraat, die ging naar het station dat mook- middelaar heette. op diezelfde plek (volgens mij) wordt nu station molenhoek gepland. waarschijnlijk was het station zo ver weg gelegen, vanwege de hellingbanen van de brug over de maas. vergelijk het eens met zaltbommel. dat lag ook niet ter hoogte van het dorp, maar minstens anderhalve kilometer verderop, omdat daar wel ruimte direct langs de spoorbaan was om een groot emplacement aan te leggen (tegenwoordig ligt het statio al dichterbij de oude kern, ongeveer op de helft van de afstand die het eerst was, maar nog steeds wel redelijk ver ervan af en het heeft een enorm hoogteverschil tussen maaiveld en de perrons). een kleine halte met alleen wat perrons kon wel makkelijk langs de hoge spoorbaan (dat kon ook in lent), daarom is op die plek later de halte heumen aangelegd, wat eigenlijk ook heel gunstig lag voor mook (en behoorlijk ver van heumen af moet ik zeggen). maar dat was ook bij linden het geval. |
Marco | 30 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wichor, wederom dank.
Kunnen we dan definitief vaststellen dat het station Mook-Middelaar bij de kruissing met de Bovensteweg heeft gelegen? |
Antwoord webmaster: |
je kunt het emplacement nog steeds op die plaats zien liggen, dus ik denk dat we dat wel definitief kunnen noemen. Staat er in je historische atlas geen station op die plek? heeft iemand anders een atlas waar die plek wel op staat? |
Marco | 30 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vergelijking met de eerste halte Lent herken ik zeer. In de historische atlas van Gelderland uit het begin van de 20e eeuw staat Lent genoteerd als "Halte Viaduct", pal ten noorden van de spoorbrug over de Waal. Van deze halte zijn op stationsweb ook foto's te zien. |
Sjoerd Eeftens | 30 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De ligging van de haltes en stopplaatsen rond de Maasbrug bij Mook was aldus: (rechts en links gezien van het noorden uit, km 0) Station Mook - Middelaar gebouw rechts bij km 26.348; Stopplaats Heumen, perron rechts nabij woning 19, woning stond rechts bij km 27.7 tussen de poort voor de rijksweg (km 27.648) en het noordelijk landhoofd van de maasbrug (27.714); Dan komt de Maasbrug van 27.714 tot 28.076, enkelsporige brug gelegen op dubbelsporige pijlers, brug ligt ten zuiden van de as van de spoorweg. Hart van de rivieroverspanning van de brug bij 27.897; Halte Linden - Katwijk, perron rechts nabij woning 20, later is ook een apart haltegebouw gemaakt, rechts bij km 28.099, rechts voorbij woning 20; Station Cuijk gebouw links bij km 31.250. De stops lagen dichtbij elkaar maar in die tijd was er niet veel ander vervoer. Bovendien speelt een rol dat de boel tot de kanalisatie van de Maas jaarlijks nogal eens onder water liep en de spoorweg lag hoog en droog. Over dit laatste staat wel het een en ander in het boek Woefelend over de Heilige Lijn en ook wel in het boek over de MBS, de Maasbuurtspoorweg (tram) die hiervan ook veel last ondervond. Het stationsgebouw van Mook - Middelaar stond waar nu de Stationsstraat uitkomt op de Lindenlaan en door de slinger in deze laatste weg en een grasvlakte is dat nog heel goed te zien. Hoewel deze plaats voor een nieuwe halte heel centraal is in Molenhoek, en hoewel er ruimte genoeg is, en hoewel er bovendien door treinen gekruist kan worden omdat hier al dubbelspoor ligt, is een plaats bij de brug verkeerstechnisch beter. Al het feedervervoer (busdiensten, particulier vervoer) uit omliggende kernen komt over de Rijksweg. Ik dacht ook dat dit de beoogde halteplaats is en niet Molenhoek. Je vermijdt dan ook allerlei gezeur over verkeer en parkeren door en in de kern van Molenhoek. (Info uit eigen archief). |
Antwoord webmaster: |
Dank Sjoers, ik heb het hele verhaal hier gepost, dan kan iedereen meelezen. |
Marco | 28 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat ik begrepen heb is dat het nieuwe station Molenhoek op de locatie van het oude zou komen. In mijn historische atlas van Gelderland staat de toenmalige halte Mook- Middelaar aangeduid pal voor de brug over de Maas, met aan de andere zijde de halte Linden-Katwijk.
Iemand meer info over de locatie? |
Antwoord webmaster: |
volgens mij was die halte vlak aan de maasbrug een andere halte dan mook-middelaar. dat lag tenminste op de foto's te zien niet aan de maas. als je bij de spoorlijnen kijkt op nijmegen- venlo zie je dat tussen mook en linden nog de halte heumen ligt. die lag aan de brug. (overigens wel erg veel haltes op zo'n kort stukje en dat toch niet echt dichtbevolt was. ik snap ook niet echt waarom mook-middelaar zo heet. middelaar is een heel klein gat, dat 10 kilometer van het station ligt en dat veel makkelijker vanaf cuijk bereikbaar is via de pont over de maas. |
Maartje | 7 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Provincie is Limburg, niet Gelderland.
Ik hoop dat het doorgaat |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, nu je het zegt, net het noordelijkste puntje van limburg. bedankt, ik heb het veranderd. |
Marco | 7 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op dit moment staat als (her)openingsjaar voor deze halte op de site www.destadsregio.nl zelf 2008 vermeld. Dat is dus een jaar eerder dan men dacht. Mijn tip: ga maar gewoon uit van 2009. Over de exacte locatie kan ik ook nog niks vinden, maar Wichor zal het waarschijnlijk wel bij het rechte eind hebben. Op een uithaalspoor na is deze plek klaar voor bebouwing. |
Antwoord webmaster: |
nou, het wordt waarschijnlijk de dienstregeling 2009, die gaat in in december 2008, dus beide antwoorden kloppen. |
rinke | 19 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
weet iemand waat het station komt te liggen ??
groet rinke de vos |
Antwoord webmaster: |
ik denk op de plaats van het oude station mook-middelaar... dus dat is bij de spoorwegovergang in de bovensteweg, maar zeker weten doe ik het niet. |
hans | 22 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
nog steeds te bezichtigen in de gebrande kamp: een oversteekplaats van het spoor over een riviertje afkomstig van de maas |
jaap | 4 dec 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kiek hier ut station in beste dorp ooit |