Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Maassluis - foto's en omschrijving op stationsweb

station Maassluis

Telegrafische verkorting: Mss
lijnkmjaar
Schiedam- Hoek van Holland12,0651891
Geopend op 17 aug 1891

treinstation in gebruik
Provincie: zuid-holland

stationsgebouw I (1890-1980)eilandstation. Een hoog gedeelte (asymmetrisch) en twee verschillende vleugels. Marquise rondom
wachterswoningen (1891-1980)
restauratie 1953 (1953)
stationsgebouw II (1980)Station Maassluis staat op een eilandperron, deels op de fundamenten van het vroegere gebouw. Het ontvangstgebouw met wachtruimte, loketbalie en dienstruimten staat los onder een kap en is opgebouwd uit een stalen frame en een lage borstwering van sp...lees verder
architect: K. van der Gaast

adres: 

Stationsstraat 8
3143LS Maassluis
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
20 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Maassluis

57 afbeeldingen

36 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.

1900 (1)
1910 (3)
1920 (6)
1930 (1)
1960 (7)
1970 (6)
1980 (5)
2000 (10)
2010 (17)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (13)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Jannie De blok5 jan 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Kan ik nog op het oude station opstappen in maassluis
Arjan Krabbenbos27 jan 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Per 16 december 2016 is de dagelijkse buizentrein opgeheven. Het bedrijf Conline voorheen Key en Kramer heeft zijn railactiviteiten definitief stop gezet. Dit vanwege de naderende ombouw van spoor naar metrolijn welke op 1 april 2017 (zonder dollen!) worden aangevat. Het bedrijf verdwijnt over enkele jaren ook en op deze plek komt er een nieuwe woonwijk in de plaats. Waarschijnlijk vanaf het jaar 2020!
Arjan Krabbenbos21 aug 2016
Reageer op deze vraag/ opmerking
Station Maassluis krijgt 1 oktober 2016 bezoek van een stoomtrein.Dit is vanwege het maritieme evenement 'Furieade' rond sleepboot de 'Furie'.Deze gaat rijden van en naar Hoek van Holland en vormt ook een afscheid van de spoorlijn als treinlijn van NS. Deze spoorlijn vierde op 17 augustus 2016 het 125-jarig bestaan als spoorlijn Maassluis-Hoek van Holland.Het stuk Schiedam-Maasluis werd twee jaar eerder geopend. De laatste NS-Sprinters zullen op 31 maart 2017 over de lijn rijden daarna wordt het spoor verbouwd tot metrolijn B van de RET. De metro zal vanaf 1 september 2017 zijn eerste ritten maken. Als de metro eenmaal rijdt zal waarschijnlijk station Maassluis Maassluis Centrum gaan heten.
arjan krabbenbos26 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station aan de in 1891 geopende lijn naar Schiedam en in 1893 naar Hoek van Holland krijgt binnenkort een metamorfose: Eind 2017 is deze oude internationale spoorlijn en thans Sprinterlokaalspoorlijn een echte metro: dan neemt de Rotterdamse vervoerder RET deze verbinding over met metrovoertuigen, gelijkend op Randstadraillijn E tussen Rotterdam Den Haag; Verder komt er in 2017 een nieuw station Maassluis Steendijkpolder tussen Maassluis West en Hoek van Holland: De fabrieken in Maasluis en Vlaardingen blijven hun goederentreinen dagelijks behouden en zullen na ombouw van deze lijn strengelspoor krijgen; Dit is nodig omdat het trein/metroprofiel totaal anders is en de productie en transport voor deze ondernemingen geen gevaar lopen; Dit speciale spoor komt op het zuidelijk spoor; het spoor wat het dichtst bij die fabrieken:Nieuwe Waterweg ligt:
arjan krabbenbos24 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station behoudt ook na 2017 zijn dagelijkse goederentrein na 2017/ In dat jaar zal de huidige NS Lijn geintegreerd zijn tot metrolijn; Tussen dit station en Schiedam Centrum zal het zuidspoor [kant fabriek bij NS station /Nieuwe Waterweg] een strengelspoor krijgen: Dit spoor is nodig vanwege het verschil in profiel tussen trein en metro: De RET wordt straks de opvolger van NS die thans hier nog pendelt met haar Sprinters;Dus met andere woorden/ weer een regionale spoorlijn: voorheen internationale spoorlijn minder, maar een lightral:metrolijn rijker;
Ruut Veldink26 nov 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wanneer werd de lijn Maassluis naar Hoek van Holland dubbelspoor? Ik ken wel een foto uit 1911 waarop nog enkelspoor te zien is. b.v.d.
Antwoord webmaster:
ik weet het niet, maar misschien iemand anders hier?
arjan krabbenbos28 aug 2012
Reageer op deze vraag/ opmerking
Maassluis was ook vroeger aangesloten op het WSM-normaalspoorbedrijf. Deze verbinding liep via Maasland, Schipluiden ( waar de orginele stalen spoorbrug is opgenomen in het fietsnetwerk en het gerestaureerde tramstation thans een museum is!), Den Hoorn naar Delft ( halten bij NS hoofdstation en binnenstad. Maasluis ligt ook aan de Hoekse Lijn , ooit een belangrijke internationale spoorverbinding, nu een lokaal Sprinterlijntje. Op de plaats waar de van Gend en Loosloods stond is nu een onoverdekte fietsenstalling, de bewaakte stalling is nu het enige originele gebouw van het oude spoorstation. Reizigers die nu met de bus deze oude WSM-spoorlijn willen volgen/zien moeten sinds enkele jaren naar Maassluis West! Of de fiets pakken die net na de dorpskern van Maasland overgaat als fietspad over het voormalige spoortrace van de WSM.
Arjan Krabbenbos6 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als inwoner,werknemer en railliefhebber uit Maassluis is het nu sinds 3 mei 2010 te reizen met de nieuwe Sprinter Light Train. Deze nieuwe vierdelige in reeks 2400-en treinstellen zoeven geruisloos samen met de oudere Sprinters SGMm (21-en/29-00) over de Hoekse Lijn de spoorverbinding van Rotterdam Centraal via Schiedam Centrum,Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland vv. De SLT zeswagenstellen reeks 2600 rijden hier (nog) niet.Vanaf 2013 moeten RET metrovoertuigen de diest weer van Ns overnemen tussen Schiedam Centrum en Hoekvan Holland met een nieuw en dichterbij het stand gelegen Hoek van Holland Strand. Het traject deel Schiedam C-RotterdamC. vv vormt dan onderdeel van de ( gedeeltelijke) spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam vv.
Gertjan Stamer28 feb 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Waarschijnlijk najaar 2009 is wachtruimte met verwarming weer geopend(na klachten?)en kan men dus weer het dichtgetimmerde loketfront aanschouwen...al ruim 6 jaar loket gesloten.
Gertjan Stamer23 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Tweede stationsgebouw Maasluis opent op 24 Mei 1980,tegelijk met nieuwe dienstregeling NS.Treintaxi rijdt niet meer per half December 2002.Sluiting NS loket per 15 November 2004.Start bouw OV poorten in zomer 2004 en gereed in December van dat jaar.Najaar 2005 start sloop oude fietsenstallingen aan westzijde en bouw van onoverkapte nieuwe klemmen op zelfde plek.Sindsdien ben ik hier niet meer geweest...
Arjan Krabbenbos9 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef over de Hoekse Lijn is dat de lijn Maassluis-Hoek van Holland in 1893 is geopend en het eerste stuk Maassluis-Schiedam in 1891. In 1991 reed er vanwege het 100-jarig bestaan van de lijn Schiedam-Maassluis v.v. een museumblokkendoosstel, welke alleen halt hield op het station Vlaardingen Centrum in beide richtingen. Ik ben toen ook een keer meegeweest en moet zeggen dat het treinstel ontzettend goed opgeknapt is.
Antwoord webmaster:
ja inderdaad, daar heb je het al. als je hier teksten gaat opnemen over iets dat al op mijn site staat uitgewerkt kun je fouten maken. er staat op mijn site heel correct station maassluis in 1891 is geopend, en dat in 1893 de lijn is verlengd. Als je dit soort informatie toevoegt, dus graag controleren of het er niet al staat en of het wel overeenkomt.
Arjan Krabbenbos1 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het station van mijn woonplaats is geopend in 1893 bij de opening van de lijn naar Rotterda. Het deel naar Hoek van Holland werd pas geopend 2 jaar later in 1895 dus. Het moderne stationsgebouw stamt uit 1980 en is momenteel een zielig met papier beplakt stationsgebouw wat al jaren leeg staat. Het vroegere station had zelfs een restauratie en had kenmerken met het station van Hoek van Holland Haven. Het enige wat nog oud en in functie is uit die tijd is de huidige rijwielstalling naast het spoor. Ook stond er vroeger bij de spoorboom van het NS-station een van Gend en Loos gebouw, nu staan hier openlucht fietsenstallingen. Nog 3 jaar en dan komt hier geen Sprinter meer maar Lightrail van de RET en is de Hoekse Lijn een onderdeel geworden van het Rotterdams metro netwek.
Matthijs van Heijningen18 dec 2005
Reageer op deze vraag/ opmerking
Weet iemand of er tekeningen te vinden zijn met afmetingen van het station Maassluis. Dit eventueel voor zelfbouw voor op mn modelbaan. Het oude gebouw waar het om gaat is gesloopt. Dus ik kan er geen afmetingen van maken daarom ben ik op zoek naar tekeningen met afmetingen van het oude stationsgebouw Met vriendelijke groet Matthijs van Heijningen (uit Maassluis)
Antwoord webmaster:
Bij het Utrechts Archief kun je dit vinden. Zij hebben het oude ns-archief in huis.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1911 (27)
Vertrekstaat 1929 (54)
Vertrekstaat 1940 (34)
Vertrekstaat 1957 (68)
Vertrekstaat 1971 (113)
Personeel op dit station

Nieuws

Stations zijn kil en koud, kiosk ontbreekt (4 feb 2009)
Station Maassluis wordt mogelijk verplaatst (18 jul 2008)
Luiken loketten Maassluis gaan neer (25 okt 2004)
Station Maassluis krijgt tourniquets ten koste van Vlaardingen-West (6 okt 2003)

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 53)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 162)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 128)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 173, 179)

Stations in de omgeving

Maassluis West (2,5 km)
Vlaardingen West (4,4 km)
Poortershaven (5,5 km)
Vlaardingen Centrum (6,4 km)
Vlaardingen Oost (7,5 km)
De Haak (7,8 km)
Schiedam Nieuwland (9 km)
Nieuwlandsche Polder (9,5 km)
Kethel (9,7 km)
Schiedam Centrum (10,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/maassluis