Jannie De blok | 5 jan 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Kan ik nog op het oude station opstappen in maassluis |
Arjan Krabbenbos | 27 jan 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Per 16 december 2016 is de dagelijkse buizentrein opgeheven. Het bedrijf Conline voorheen Key en Kramer heeft zijn railactiviteiten definitief stop gezet. Dit vanwege de naderende ombouw van spoor naar metrolijn welke op 1 april 2017 (zonder dollen!) worden aangevat. Het bedrijf verdwijnt over enkele jaren ook en op deze plek komt er een nieuwe woonwijk in de plaats. Waarschijnlijk vanaf het jaar 2020! |
Arjan Krabbenbos | 21 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Maassluis krijgt 1 oktober 2016 bezoek van een stoomtrein.Dit is vanwege het maritieme evenement 'Furieade' rond sleepboot de 'Furie'.Deze gaat rijden van en naar Hoek van Holland en vormt ook een afscheid van de spoorlijn als treinlijn van NS. Deze spoorlijn vierde op 17 augustus 2016 het 125-jarig bestaan als spoorlijn Maassluis-Hoek van Holland.Het stuk Schiedam-Maasluis werd twee jaar eerder geopend. De laatste NS-Sprinters zullen op 31 maart 2017 over de lijn rijden daarna wordt het spoor verbouwd tot metrolijn B van de RET. De metro zal vanaf 1 september 2017 zijn eerste ritten maken. Als de metro eenmaal rijdt zal waarschijnlijk station Maassluis Maassluis Centrum gaan heten. |
arjan krabbenbos | 26 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station aan de in 1891 geopende lijn naar Schiedam en in 1893 naar Hoek van Holland krijgt binnenkort een metamorfose: Eind 2017 is deze oude internationale spoorlijn en thans Sprinterlokaalspoorlijn een echte metro: dan neemt de Rotterdamse vervoerder RET deze verbinding over met metrovoertuigen, gelijkend op Randstadraillijn E tussen Rotterdam Den Haag; Verder komt er in 2017 een nieuw station Maassluis Steendijkpolder tussen Maassluis West en Hoek van Holland: De fabrieken in Maasluis en Vlaardingen blijven hun goederentreinen dagelijks behouden en zullen na ombouw van deze lijn strengelspoor krijgen; Dit is nodig omdat het trein/metroprofiel totaal anders is en de productie en transport voor deze ondernemingen geen gevaar lopen; Dit speciale spoor komt op het zuidelijk spoor; het spoor wat het dichtst bij die fabrieken:Nieuwe Waterweg ligt: |
arjan krabbenbos | 24 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station behoudt ook na 2017 zijn dagelijkse goederentrein na 2017/ In dat jaar zal de huidige NS Lijn geintegreerd zijn tot metrolijn; Tussen dit station en Schiedam Centrum zal het zuidspoor [kant fabriek bij NS station /Nieuwe Waterweg] een strengelspoor krijgen: Dit spoor is nodig vanwege het verschil in profiel tussen trein en metro: De RET wordt straks de opvolger van NS die thans hier nog pendelt met haar Sprinters;Dus met andere woorden/ weer een regionale spoorlijn: voorheen internationale spoorlijn minder, maar een lightral:metrolijn rijker; |
Ruut Veldink | 26 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer werd de lijn Maassluis naar Hoek van Holland dubbelspoor?
Ik ken wel een foto uit 1911 waarop nog enkelspoor te zien is.
b.v.d. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar misschien iemand anders hier? |
arjan krabbenbos | 28 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Maassluis was ook vroeger aangesloten op het WSM-normaalspoorbedrijf. Deze verbinding liep via Maasland, Schipluiden ( waar de orginele stalen spoorbrug is opgenomen in het fietsnetwerk en het gerestaureerde tramstation thans een museum is!), Den Hoorn naar Delft ( halten bij NS hoofdstation en binnenstad. Maasluis ligt ook aan de Hoekse Lijn , ooit een belangrijke internationale spoorverbinding, nu een lokaal Sprinterlijntje. Op de plaats waar de van Gend en Loosloods stond is nu een onoverdekte fietsenstalling, de bewaakte stalling is nu het enige originele gebouw van het oude spoorstation. Reizigers die nu met de bus deze oude WSM-spoorlijn willen volgen/zien moeten sinds enkele jaren naar Maassluis West! Of de fiets pakken die net na de dorpskern van Maasland overgaat als fietspad over het voormalige spoortrace van de WSM. |
Arjan Krabbenbos | 6 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als inwoner,werknemer en railliefhebber uit Maassluis is het nu sinds 3 mei 2010 te reizen met de nieuwe Sprinter Light Train. Deze nieuwe vierdelige in reeks 2400-en treinstellen zoeven geruisloos samen met de oudere Sprinters SGMm (21-en/29-00) over de Hoekse Lijn de spoorverbinding van Rotterdam Centraal via Schiedam Centrum,Vlaardingen, Maassluis en Hoek van Holland vv. De SLT zeswagenstellen reeks 2600 rijden hier (nog) niet.Vanaf 2013 moeten RET metrovoertuigen de diest weer van Ns overnemen tussen Schiedam Centrum en Hoekvan Holland met een nieuw en dichterbij het stand gelegen Hoek van Holland Strand. Het traject deel Schiedam C-RotterdamC. vv vormt dan onderdeel van de ( gedeeltelijke) spoorverdubbeling tussen Delft en Schiedam vv. |
Gertjan Stamer | 28 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarschijnlijk najaar 2009 is wachtruimte met verwarming weer geopend(na klachten?)en kan men dus weer het dichtgetimmerde loketfront aanschouwen...al ruim 6 jaar loket gesloten. |
Gertjan Stamer | 23 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tweede stationsgebouw Maasluis opent op 24 Mei 1980,tegelijk met nieuwe dienstregeling NS.Treintaxi rijdt niet meer per half December 2002.Sluiting NS loket per 15 November 2004.Start bouw OV poorten in zomer 2004 en gereed in December van dat jaar.Najaar 2005 start sloop oude fietsenstallingen aan westzijde en bouw van onoverkapte nieuwe klemmen op zelfde plek.Sindsdien ben ik hier niet meer geweest... |
Arjan Krabbenbos | 9 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In tegenstelling tot wat ik eerder schreef over de Hoekse Lijn is dat de lijn Maassluis-Hoek van Holland in 1893 is geopend en het eerste stuk Maassluis-Schiedam in 1891. In 1991 reed er vanwege het 100-jarig bestaan van de lijn Schiedam-Maassluis v.v. een museumblokkendoosstel, welke alleen halt hield op het station Vlaardingen Centrum in beide richtingen. Ik ben toen ook een keer meegeweest en moet zeggen dat het treinstel ontzettend goed opgeknapt is. |
Antwoord webmaster: |
ja inderdaad, daar heb je het al. als je hier teksten gaat opnemen over iets dat al op mijn site staat uitgewerkt kun je fouten maken. er staat op mijn site heel correct station maassluis in 1891 is geopend, en dat in 1893 de lijn is verlengd. Als je dit soort informatie toevoegt, dus graag controleren of het er niet al staat en of het wel overeenkomt. |
Arjan Krabbenbos | 1 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van mijn woonplaats is geopend in 1893 bij de opening van de lijn naar Rotterda. Het deel naar Hoek van Holland werd pas geopend 2 jaar later in 1895 dus. Het moderne stationsgebouw stamt uit 1980 en is momenteel een zielig met papier beplakt stationsgebouw wat al jaren leeg staat. Het vroegere station had zelfs een restauratie en had kenmerken met het station van Hoek van Holland Haven. Het enige wat nog oud en in functie is uit die tijd is de huidige rijwielstalling naast het spoor. Ook stond er vroeger bij de spoorboom van het NS-station een van Gend en Loos gebouw, nu staan hier openlucht fietsenstallingen. Nog 3 jaar en dan komt hier geen Sprinter meer maar Lightrail van de RET en is de Hoekse Lijn een onderdeel geworden van het Rotterdams metro netwek. |
Matthijs van Heijningen | 18 dec 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand of er tekeningen te vinden zijn met afmetingen van het station Maassluis. Dit eventueel voor zelfbouw voor op mn modelbaan.
Het oude gebouw waar het om gaat is gesloopt. Dus ik kan er geen afmetingen van maken daarom ben ik op zoek naar tekeningen met afmetingen van het oude stationsgebouw
Met vriendelijke groet
Matthijs van Heijningen (uit Maassluis) |
Antwoord webmaster: |
Bij het Utrechts Archief kun je dit vinden. Zij hebben het oude ns-archief in huis. |