Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Maarheeze (oud) - foto's en omschrijving op stationsweb

station Maarheeze (oud)

Telegrafische verkorting: Mz
lijnkmjaar
Eindhoven- Weert18,891913
Geopend op1 nov 1913
Gesloten op15 mei 1938

treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant

stationsgebouw (1914-1966)Het complex omvatte naast vestibule en wachtkamers, ook een woning voor de stationschef, dienstlokalen en een goederenruime. Opvallend aan het hoofdgebouw was vooral de wijze waarop door middel van een grote luifel drie verschillende volumes aan elka...lees verder
wachterswoning (1915)

adres: 

Spoorstraat
Maarheeze
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,5 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Maarheeze (oud)

11 afbeeldingen

De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.

1910 (2)
1960 (4)
1970 (4)

Het dorp Maarheeze werd aan het begin van deze eeuw vooral bewoond door landbouwers. Het was slechts te bereiken via onverharde wegen. Het station zorgde voor nieuwe economische activiteit in het gebied (hooi- en strohandel, taveernes).

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Heimen Stoffels16 okt 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Verbaast mij dat er berhaupt ruimte voor een bus moet zijn. Dacht dat de bus niet meer door Maarheeze reed. Althans, ik heb meermaals bij stations op deze site gelezen dat Wichor schreef dat Maarheeze er berooid vanaf kwam qua bus nadat het nieuwe station was opengegaan.
Roel2 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik zie wel eens stations op u site in (1) en (2), heropend dus. Het oude station van Maarheze lag ook een stuk verder, is het een idee hier een Maarheze (2) over te openen?
Antwoord webmaster:
Je hebt gelijk. naar aanleiding van deze opmerking heb ik mijn policy daarover enigzins veranderd. Wat voorheen (1) of (I) was heb ik nu (oud) genoemd. Wat dan de bijbehorende (2) of (II) was heb ik weggelaten, die heeft gewoon de naam gekregen zoals het nu in gebruik is.
Gertjan Stamer25 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan noordxzijde gloednieuwe perron staat kilometerbord 20,aan zuidzijde overweg staat kilomterbord 22,2-dus nieuwe pover halte is gebouwd aan km-22,1. Nog net in de provincie Noord Brabant,zuidwaarts zien we viaduct van de A2 en aan zuidoostzijde spoorlijn aldaar betonpaal die provinciegrens aangeeft. Hopelijk neemt men wel maatregelen om prachtige natuurgebied Driebos te beschermen tegen wildplaasen,wildparkeren en wat al dies meer zij,het is een fraai natuurgebied wat nu erg onder druk komt te staan...oude loctatie station Maarheeze geeft geen ruimte voor buslijn,auto's en weinig ruimte voor fietsen...wel veel meer ruimte voor perrons.Deze nieuwe locatie is een keuze...naar mijn idee een verkeerde !,edoch geen betere plek te vinden op dit moment.
Antwoord webmaster:
alhier heb ik edoch niets aan toe te voegen.
Keethanjan2 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
www.stationmaarheeze.nl/achtergrond.php#i_fotos_bouw Daar staan de foto's. Verder blijft de bus 2x per uur rijden, maar het gaat als volgt: Station Maarheeze Maarheeze Soerendonk Leende Station Eindhoven en Station Maarheeze Budel Budel-Schoot Budel Dorplein Station Weert Oftewel de bus gaat omrijden.
Antwoord webmaster:
ik zal enkele foto's overnemen op de site, dank je wel.
R. Verlinde4 mrt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op dit moment is men bezig met de perrons aan te leggen. Er liggen ook al een aantal nieuwe bovenleidings masten en funderingen daarvoor. Omdat deze hoger komen te liggen op de plaats van het station. Opvallend is dat het station best aan de rand van de plaats ligt.
Antwoord webmaster:
heb je willicht foto's van de aanleg. is interessant voor de site. De perifere ligging is vooral vanwege het aanleggen van een transferium heb ik mij laten vertellen. wel vervelend voor de inwoners van maarheeze is dat daardoor de bestaande busverbindingen met eindhoven sterk worden verslechterd (was tenminste een voorwaarde voor aanleg van het station).
Gertjan Stamer30 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eind Januari 2010-grondwerk is gebeurt(ook voor de perrons)maar sneeuw en vorst belemmeren de bouw behoorlijk...Koning Winter is wel heel duidelijk aanwezig!
Arjan Krabbenbos15 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De bouw van het station heeft vertraging opgelopen vanwege het barre winterweer. Wel moet het station open gaan in juni 2010 gelijktijdig met Heerlen Woonboulevard. Ook de busverbinding Eindhoven-Weert vv blijft bestaan, wat eerst nog onzeker was.
Antwoord webmaster:
aha, ik dacht dat dat een van de voorwaarden was om dit station te openen, omdat anders te weinig mensen er gebruik van zouden maken. voor mensen die in de stad eindhoven moeten zijn is het ook niet handig om eerst met de bus naar dit station te moeten en dan de trein naar eindhoven, en vervolgens weer de bus naar het centrum.
Jan28 jul 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
@ Arjan Krabbenbos: Station is er in mei 2010. Dan gaan de treinen daar ook stoppen. Eind augustus 2009 gaat men beginnen met de werkzaamheden
Antwoord webmaster:
van wie heb je die informatie gekregen?
J18 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er rijdt nu een stoptrein rechtstreeks van Den Bosch naar Eindhoven, na een korte stop rijdt dezelfde trein door naar Weert!
Antwoord webmaster:
ok dank je voor de aanvulling, maar ik ga op mijn site niet alle treindiensten vermelden, want dan blijf ik bezig met dat te wijzigen.
Arjan Krabbenbos4 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Komt dit station er nog in december 2009 of is er weer uitstel tot nader order? Wanneer er weer een stationnetje is, stoppen hier de treinen 2x per uur tussen Weert en Eindhoven. Jammer dat de stopstations geen rechtstreekse verbinding hebben met stopstation tussen Eindhoven Tilburg/'s-Hertogenbosch vv, maar altijd eeuwig moeten overstappen in Eindhoven. Maar wie weet komt dit weer in de toekomst..........

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Collectief station Maarheeze
Het Collectief Station Maarheeze, streeft naar een heropening van het station in Maarheeze.
Vertrekstaat 1929 (11)

Nieuws

Mien Beimans (84) blikt terug op station Maarheeze (17 mrt 2004)

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel II H.G. Hesselink (pag. 76)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 259)

Stations in de omgeving

Maarheeze (1,6 km)
Sterksel (4,4 km)
Heeze (oud) (7,3 km)
Budel (8,4 km)
Heeze (8,6 km)
Weert (9,4 km)
Borkel en Schaft (11,6 km)
Valkenswaard (11,9 km)
Geldrop (12,7 km)
Aalst- Waalre (14,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/maarheeze