Het eerste stationsgebouwtje van Lent wordt in de historische atlas van Gelderland aangeduid als "Halte Viaduct". Dit strookt met foto's van het haltegebouwtje uit 1942.
Gertjan Stamer | 17 dec 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Opvallend of niet..of ik zoek niet diep genoeg, wie is de architect van Nijmegen Lent geopend juli 2023 ? Ben benieuwd.... |
Heimen Stoffels | 12 okt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nou, dat is niet het enige voorbeeld hoor. Mook-Molenhoek is exact zo'n zelfde voorbeeld. Veolia bedient het station. maar opening en onderhoud is van NS haar kant (net als alle andere stations). Op het station zelf staat 'Mook-Molenhoek' maar op de stationsinfopagina op de NS-website staat 'Mook Molenhoek'. Terwijl het toch echt twee dorpen zijn. Dus nee, Nijmegen Lent is niet de enige waar verwarring over bestaat... |
Nick | 11 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een dubbele naam met koppelteken (streepje) wordt gebruikt bij een koppeling van twee plaatsnamen (Breda-Prinsenbeek, Lichtenvoorde-Groenlo, Ede-Wageningen, Grou-Jirnsum, Kruiningen-Yerseke, Veenendaal-De Klomp, enz.) en komt vaak genoeg voor (dit waren namelijk nog lang niet alle voorbeelden).
Bij een koppeling tussen een plaatsnaam en dan een wijk-/straatnaam of een windrichting plaatst NS geen koppelstreepje.
Aangezien Lent nog altijd een eigen dorpje is (en ook zal blijven heeft de gemeente Nijmegen bekend gemaakt), had het station dus volgens de eigen regels van NS Nijmegen-Lent moeten heten, dus met koppelteken. |
Rob Essers | 27 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
stationsgebouw IV (2013)
Het nieuwe station Nijmegen Lent is op 25 juli 2013 in gebruik genomen. Het tijdelijke station is inmiddels gesloopt.
Zie [http]www.prorail.nl/projecten/station-nijmegen-lent/nieuws/welkom-op-station-nijmegen-lent |
jan | 22 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
beetje laat, maar beter laat dan nooit, u zegt:
"want een dubbele naam met een streepje wordt nooit gegeven (tenminste ik ben geen andere gevallen tegengekomen) wanneer er in een van de plaatsen al een ander station te vinden is."
wat dacht u van Ede-Wageningen en Ede Centrum? |
Antwoord webmaster: |
klopt inderdaad niet, Breda-Prinsenbeek is ooke en voorbeeld.
ik denk niet dat dat mailadres van je gaat werken zo... jan@hotmail.nl, hotmail is nooit .nl en je was er wel erg vroeg bij als je jan hebt kunnen claimen. |
R Lukassen | 21 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De parkeerplaats is gewoon naast het station. Het is dus niet ver lopen van parkeerplaats naar station/perron, het is alleen wel een flinke trap (of baan voor mensen in rolstoel bijv) omhoog. |
Gijs | 5 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik kan nergens een kaartje vinden waar de P+R is ingetekend. Ik houd ervan me visueel voor te bereiden bij een reis. Langs de weg staan wel borden maar dan heb ik geen ruimtelijk beeld in mijn hoofd. Opkomende vraag is bijvoorbeeld: hoe ver is het lopen van P+R naar de bus of naar het station. |
Antwoord webmaster: |
ik weet het ook niet, kijk eens op google maps, daar kun je de omgeving wel zien. |
Arjan Krabbenbos | 18 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit tijdelijke station zal eind 2012 worden ingewisseld voor en defitieve op/afstapplaats. De nieuwbouw komt 250 m zuidelijker ( meer richting Elst) te liggen dan het huidige en hier zullen behalve trappen en hellingbanen misschien liften worden gebouwd. De toezegging voor het definitieve station is nu ook echt definitief nu is het wachten op de eerste paal. |
maarten | 23 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De dijkverlegging ten behoeve van de Waal gaat door. De tweede stadsbrug is aanbesteed en de Waalsprong is nu ook in een versnelling gekomen. Dit station wordt in zuidelijke richting verplaatst.
Op deze pagina is het station aangegeven binnen het stedenbouwkundig plan.
Artikel |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb de links hier in het stukje opgenomen. |
Nick | 3 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station heette bij de heropening Nijmegen-Lent. Het streepje tussen de beide namen geven aan dat het twee verschillende plaatsen zijn (Nijmegen & Lent).
Maar inmiddels heeft de gemeente de naam laten veranderen naar Nijmegen Lent (zonder streepje, wat volgens de NS-naamgeving betekend dat Lent een wijk van Nijmegen is). Deze naamswijziging impliceert duidelijk dat Nijmegen in de toekomst (zodra de Waalsprong af is) het dorpje Lent gaat annexeren. Inmiddels staan er vanaf Arnhem gezien vlak voor Lent al plaatsnaamborden met "Nijmegen".
Dat er eerst een streepje tussen de namen van dit station zat, is 's avonds nog goed te zien op de borden. Het streepje is door de lampen in het bord dan nog, onder het blauwe plakkertje door, te zien.
Op het vraagstuk waarom de intercity Zwolle-Roosendaal als stoptrein rijdt op Arnhem-Nijmegen (en dus ook Nijmegen Lent aandoet):
1. Dit is nog een gevolg van de oude dienstregeling, waarbij alleen de intercity Arnhem-Roosendaal als stoptrein reed op Arnhem-Nijmegen. Deze is om logistieke redenen (perrontekort op Arnhem) vastgemaakt aan de IC Zwolle-Arnhem(-Nijmegen).
2. De IC Zwolle-Roosendaal kan niet non-stop rijden op Arnhem-Nijmegen, omdat dat of een stop van ruim 12 minuten op Arnhem of Nijmegen zou betekenen (waar op beide stations geen ruimte voor is), of het verlies van aansluitingen ten noorden (Zutphen, Deventer, Zwolle) van Arnhem of ten zuiden ('s-Hertogenbosch, Tilburg, Roosendaal) zou betekenen.
3. Met de Stadsregio Arnhem Nijmegen is (tegen financiƫle betaling) afgesproken dat er overdag 4 stoptreinen op Arnhem-Nijmegen moeten rijden. Hierdoor rijdt nu ook de sprinter Zutphen-Arnhem door naar Nijmegen.
In 2013, als station Arnhem en de Hanzelijn klaar zijn, gaat de dienstregeling op de schop en is het de bedoeling dat deze intercity weer als intercity gaat rijden. Alleen de Stadsregio wil deze intercity dan nog wel op Elst laten stoppen. |
Antwoord webmaster: |
Die naamgeving is ook logischer, want een dubbele naam met een streepje wordt nooit gegeven (tenminste ik ben geen andere gevallen tegengekomen) wanneer er in een van de plaatsen al een ander station te vinden is. Overigens wordt er in de media nogal eens slorig mee omgesprongen, dan zie je bijvoorbeeld Amsterdam-Sloterdijk staan. weet je misschien een preciese datum van de naamsverandering, dan neem ik het hier ook op. |
arjan krabbenbos | 15 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oorspronkelijk zou dit station inderdaad Nijmegen Waalsprong heten ( naar een nog te bouwen wijk in Nijmegen Noord) , maar aangezien deze stopplaats ook bij het naburige dorpje Lent ligt hebben ze besloten om het Nijmegen Lent te noemen.. Oorspronkelijk alleen voor stoptreinen/Sprinters, maar tegenwoordig ook voor IC treinen Zwolle-Arnhem -Nijmegen-Tilburg-Roosendaal vv. Wel opmerkelijk dat deze IC's tussen Nijmegen en Arnhem als stoptreinen rijden en op ieder stationnetje halt houden. Waarom dit is, is me onduidelijk. |
Antwoord webmaster: |
nou ja 'IC-treinen'. Ze stoppen overal tussen nijmegen en arnhem, dus dan kun je het niet echt meer een intercity noemen. daarom krijg je dat rare gegeven dat als je uit tiel naar arnhem zuid wilt, je de stoptrein uit moet en de intercity in, omdat de eerste niet stopt, en de tweede wel. belachelijk! |
Giovanni Hartogs | 18 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kan het zijn dat dit station oorspronkelijk Nijmegen Waalsprong zou gaan heten? Of vergis ik me met een ander station? |
Antwoord webmaster: |
zou best kunnen. ik weet het niet zeker, misschien iemand anders van de bezoekers op de site? |
Marco | 25 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De omgeving van station Nijmegen Lent is behoorlijk veranderd de afgelopen maanden. Voor zover ik begrepen heb, zal het station naar het Noorden verplaatst worden. Wel maar een klein stukje, want de nieuwe perrons zouden aan de noordkant direct aansluiten op de huidige perrons. |
Gertjan Stamer | 29 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vroege voorjaar 2010 worden de perrons qua kleur veranderd in zwarte (rubberen) beplating... |
Gertjan Stamer | 7 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In April 2002 is men gaan bouwen;stalen palen tegen talud waar de perrons op rusten,lange geknikte hellingbanen beide perrons en trappartijen nabij spoortunnel.Opent op zondag 14 Juli 2002,net op tijd voor de Nijmeegse Vierdaagse!!!Aan snelwegzijde worden grijze fietsklemmen neergezet,ook hier bushalte en parkeerterrein van tijdelijke aard...halfverhard en pas in 2007 wordt het fatsoenlijk verhard met reguliere bestrating,grote verbetering.Plaatsing Infocentrum Waalsprong aan noordzijde parkeerplaats in voorjaar 2005.In 2008 aparte fietskluizen gebouwd nabij bushalte.Halte zou het maar 5 jaar volhouden...dat loopt dus duidelijk uit! |
Gertjan Stamer | 5 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op plek 1e stationsgebouw is nu groots fietspad dat Lent beter met Nijmegen vv verbindt,1e station was bij noordzijde van tegenwoordige trappartij om op dat hoge fietspad te komen. |