Facultatieve halte. Treinen stopten op uitdrukkelijk verzoek van de CCF-zuivelgigant tot 2018. De sluiting leverde destijds een groot aantal protesten van de bedrijven op, waardoor (toen nog) de NS besloot de facultatieve halte open te houden.
Op het laatst waren beide perrons (bajonetligging) zelfs uitgerust met perronmeubilair. Het oudste perron lag bij de overweg in de Julianastraat, en
werd in 1954 hernieuwd in de dienst opgenomen. Hier stopten ook de door een 2400 en later 2200 getrokken klompentreinen uit de jaren vijftig en zestig. In 1965 kwam er een 2e perron ter hoogte van Koopmans Meelfabrieken (het pannenkoekperron).
De trein stopte 3 keer per dag bij Achter de Hoven, een maal s ochtends vanaf Groningen en twee maal s middags vanaf Leeuwarden.
Van 1915 tot 1940 stopten de tussen Leeuwarden en Veenwouden over de spoorlijn lopende directe trams Leeuwarden- Drachten op tijdig verzoek aan de halte Achter de Hoven. Het was de bedoeling de halte te sluiten met de dienstregeling van 19 Mei 1940, die door de oorlog niet werd ingevoerd. De sluiting werd door de oorlog vervroegd tot 10 Mei 1940.
Maarten J. Vermeulen | 30 aug 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ben op de laatste dag dat de trein er stopte nog met een rein daar uitgestapt op 31 augustus 2018. Toch wel bijzonder. Na jaren zie ik dat de tekst bij dit station niet is aangepast en het lijkt alsof er nog altijd drie treinen per dag stoppen. Zou wel mooi zijn als dat veranderd kan worden Wichor. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de tekst gewijzigd |
David Nijenhuis | 1 sep 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De trein stopte daar in de laatste jaren op tijden dat vele medewerkers al zijn begonnen met werken en dat ook slechts in één rijrichting, zodat werkenden uit bijv. Mantgum Dronrijp, Grouw, etc. dus helemaal niks aan die halte hadden (of omreizen via Camminghaburen en dan terugsteken). Terug ook, eindigde je werkdag om 16:00, had je niks aan de trein van 15:52 en met de trein van 16:52 betekende het driekwartier wachten; de autogebruiker uit Buitenpost was dan allang thuis. Daarnaast was deze trein niet in de drgl opgenomen en waren kaartjes naar deze halte (ook in NS-tijden) niet verkrijgbaar. Zo help je vanzelf wel een halte om zeep! ARRIVA en ProRail hadden met een flauwekul-argument de provincie ervan weten te overtuigen dat sluiting onoverkomelijk was. We praten over 1 minuut reistijdverschil voor de stoptreinen, hetgeen helemaal niet hoeft te bijten, als je kijkt naar de dienstregelingen en aansluiting op de knooppuntstations Leeuwarden en Groningen. In Zwitserland en Duitsland bestaan vele stations, waar op verzoek gestopt wordt. Knop op het perron, knop bij de buitendeur van de trein. Desnoods dat je op de perrons een incheck koppelt aan een stopverzoek (om evt. kwajongensgedrag te voorkomen: wel trein laten stoppen, maar vervolgens niet instappen/wegrennen), daarmee heb je ook de garantie dat de reiziger meteen voor de reis betaald heeft. Werken met stopplaatsen op verzoek had in Nederland makkelijk ingevoerd kunnen worden, waarmee met stopmomenten voor reizigers, wanneer het hen uitkomt vrij weinig gebruikte haltes van de ondergang gered hadden kunnen worden: Heerenveen-Thialf en Geerdijk bijv. |
Maarten J. Vermeulen | 5 aug 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
31 augustus is echt de allerlaatste dag dat er één reizigerstrein vanuit Groningen richting Leeuwarden aan het westelijke perron stopt om 08:07, vervolgens stopt er nog 2x een een trein vanuit Leeuwarden richting Groningen aan het oostelijke perron om 15:52 en 16:52.
En daarme komt een einde aan de laatste fabriekshalte van Nederland. |
Jan | 2 dec 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet niet of het nieuws is (voor mij wel), maar dit station gaat worden gesloten op termijn.
Bron: [http]www.prorail.nl/nieuws/8-stappen-naar-een-extra-trein (in het 8-stappenplan bij punt 2) |
Lon | 1 feb 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom zijn hier alleen de Arriva's en geen Intercity treinen |
Antwoord webmaster: |
misschien omdat het spoor niet gelectrificeerd is? lijkt me toch vrij duidelijk. en ook omdat het zo'n onbelangrijk station is. hier zou toch nooit een intercity stoppen, zelfs de stoptrein stopt er nauwelijks. |
Heimen Stoffels | 19 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de volgende website vond ik enkele foto's incl. een paar oude van Leeuwarden Achter de Hoven. Wellicht de moeite waard toestemming te vragen om ze hier op te nemen (of anders te linken)? :)
frieslandrail |
Antwoord webmaster: |
ze zijn wel aardig, maar toch niet voor de site, te veel mensen en materieel, te weinig infrastrctuur |
Anoniem | 23 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zit de naam van het station in het halteafroep-database van de Spurts? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik kom er nooit langs, wie het weet mag het roepen |
klaas meijerhof | 13 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de jaren 60 gingen wij als schooljongens op vrijdagmiddag altijd om 5 uur daar staan,als de arbeiders van de condens weer met de trein naar huis gingen.Want wij wisten dan dat deze mannen weer hun loon hadden gebeurd (toen nog een weekloon)in een klein bruin loonzakje,en vroegen dan om een stuiver of dubbeltje.Deze kregen wij dan van sommige mannen,zodat we weer wat snoep konden halen.Deze mannen noemden wij altijd de oude Janussen. |
Antwoord webmaster: |
ik heb je opmerking verplaatst naar het station, het had niet speciaal betrekking op deze afbeelding. leuk verhaal! |
Martin | 4 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de vertrelstaten wordt deze halte wel degelijk genoemd: kijk maar op ns.nl bij de vertrekstaat van station Groningen ri. Leeuwarden: 'stopt ook in Leeuwarden Achter de Hoven'. |
Antwoord webmaster: |
ok was me ontgaan, dank voor de info. |
Laslo | 29 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik vind dit heel boeiend, dus ik ging even rond kijken op ns.nl maar kan niets vinden over deze halte. Ook de Verstrekstaten tonen geen teken van dit station. In de tekst staat dat de trein er 3 keer per dag stopt. Welke treinen zijn dat
groeten |
Antwoord webmaster: |
neeop vertrekstaten staat dit station niet genoemd, en in de dienstregeling ook niet. op www.arriva.nl kun je het wel zien, 07.51 ri leeuwarden en 16.06 en 17.06 ri groningen. |
Ewolt Wolters | 13 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Leeuwarden Achter de Hoven heeft tegenwoordig wel (Arriva) OV-chip-palen. En dat voor die paar treinen per week! |
Antwoord webmaster: |
paar treinen per dag he. maar wel hanig en noodzakelijk.. vroeger kon je er geen kaartje kopen, dus wel een verbetering. maar het zijn toch allemaal abonnement houders. |
Mark Visser | 30 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als ik het goed heb dan stopte de klompetrein by de Lijmpf, by de Gasolith fabriek (Achter de Hoven) en bij de Condens fabriek. Ben vergeten, maar wil graag weten, wat tijd de trein stopte by de Gaslith fabriek. Het was altijd an impressive gezicht met de stoom locomotief gestopt ter hoogte van de spoorweg bomen.
Oud Leeuwarder, Canada |
Antwoord webmaster: |
ik had nooit gehoord dat die trein op 3 plaatsen op het inductrieterrein stopte. Misschien is er iemand van de bezoekers die hier meer over kan vertellen? Als je dan op 'reageer op deze vraag/ opmerking' klikt wordt het automatisch ook naar mark visser gestuurd. |
J.F. Oltmans | 20 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn grootouders woonde vanaf 1947 in de Willem Lodewijkstraat.De eerste halte Achter de Hoven lag
aan de westelijke kant van de W.L.straat. Als trein 2934 aank.Lw 7.11(dienstreg. 5/10.47) aan de deze halte stopte, hoorde ik minuten later een aanzwellend geluid van mensen die op klompen liepen. 's avonds zal trein 2963 (vertr. 16.50 LW)de halte bediend hebben. De halte is m.i. dus vanaf 1947 in gebruik. De nieuwe halte liggend aan de oostzijde W.L.straat is in 1954 in gebruik genomen. In de begintijd werd "de klompentrein" nog met stoom gereden. Volgens Dienstregeling 29/9.57 -31 mei 1958 tijdtafel NS personeel tabel 5 ligt halte Achter de Hoven bij km 27.900; trein 3634 DL vertr.Hardegarijp 6.57 Achter de Hoven "stopt" Lw.aank. 7.10 dezed trein is ingelegd op 75 km per uur. Ma/Vrij. trein 3657 DL vertr.Lw 17.24 Hoven "stopt". Za TREIN 3647 DL vertr. Lw 12.45 Hoven stopt".
|
Antwoord webmaster: |
ok dank je voor de uitvoerige uiteenzetting. die trein heette indertijd ook de klompentrein meen ik, niet? |
GJS | 22 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Oke in middag staat er al sinds eind 2006 geen extra tijd meer voor. |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat de trein daarom wel gewoon zal blijven stoppen, maar dat er geen extra tijd voor is gereserveerd. blijven de aansluitingen wel gegarandeerd is dan de vraag, maar dat zal wel loslopen denk ik.
|
GJS | 21 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
nu stopt de trein smorgens rond 7.52 en komt in LWD aan 7.56. vanaf de NW. dienstregeling wordt de aankomst in LWD 7.54 en vertek van LWC blijft gelijk 7.49.
Kan dit betekenen dat die trein er niet meer stopt? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet. maar als ik bij arriva op de site kijk staat hij wel in de dienstregeling, en daar zie ik in de middag geen extra tijd gereserveerd voor de stop in AdH. |
Gertjan Stamer | 16 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Briefwisseling met dhr vd Meene eind Oktober 2007 over Adh:ik citeer-Geopend op 5 Juli 1915 voor reizigers met tramtreinen.De stopplaats lag bij overweg km 27.1,gesloten vermoedelijk op 19 Mei 1940.Plm 1950 heropend voor werkliedenvervoer en in 1954 nieuw perron bij km 27,8 en oude perron opgeruimd-in 1956 is bij km 28.2 nieuw perron gemaakt ivm de Ahob's die er toen kwamen.Waarvan akte. |
Antwoord webmaster: |
die openingsdata heb ik zelf ook al op mijn site staan. plusminus 1950 opening, vat ik op als 1954, wel logisch, tegelijk met de bouw van het nieuwe perron. |
Dennis | 16 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Je kan geen kaartje kopen op het station en het is niet opgenomen in de dienstregeling. Hoe kan je er dan in hemelsnaam (legaal, dus met kaartje) naartoe en terug? |
Antwoord webmaster: |
ik weet niet precies hoe het werkt, maar eigenlijk zijn het alleen jaarkaarthouders van de melkfabriek die er uit stappen, dus zijn er dan wel jaarkaarten hiernaartoe te koop? of hebben ze een jaarkaart naar leeuwarden? ik vermoed dat laatste. |
Fogeltje | 7 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat is de officiele naam van dit station? Is dit "Leeuwarden Achter de Hoven" of "Achter de Hoven"? Op de vertrekstaten van station Leeuwarden staat het met de toevoeging Leeuwarden, maar de afkorting is zonder "l". Wellicht kent iemand dit station persoonlijk? Staat er een blauw bord met naam op de perrons? |
Antwoord webmaster: |
Officieel is tegenwoordig Leeuwarden achter de hoven. Vroeger ten tijde van de tramhalte op de tramlijn naar Veenwouden die hier over het spoor liep (meem ik) heette het alleen Achter de hoven. uit die tijd is de afkorting nog steeds overgebleven.
er staan geen blauwe borden op de perrons, ook geen vertrekstaten. er hebben wel van die oude blauwe treinborden gestaan, waarop schuin de haltes en richtingen van de lijn werden aangegeven, maar die waren niet meer leesbaar. Dus wat daarop stond weet ik niet. |
Dirk Swierstra | 2 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het perron is in 1954 niet 800 meter opgeschoven, maar slechts enkele tientallen meters. |
milco | 3 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom liggen de perrons zo ver uit elkaar. 800 meter, dat is bijna een kilometer |
Antwoord webmaster: |
geen idee. het ene perron ligt nog bij de straat die 'achter de hoven' heet, het andere perron ligt meer bij de melkfabriek waarvoor nog een paar keer per dag treinen stoppen. het eerste perron zal het oude zijn geweest waaraan de halte zijn naam dankt, het tweede is later aangelegd. |
Anoniem | 2 mei 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mogelijk wordt Leeuwarden Achter de Hoven weer in gebruik genomen als er een lightrailtrein gaat rijden in 2007. Het lijkt me logisch omdat in de eerste plaats het station er al ligt en zelfs dagelijks 3x gebruikt wordt (het is alleen nog niet mogelijk een kaartje te kopen naar dit station). En omdat het in de tweede plaats staat aangegeven op deze kaart als 'Leeuwarden Fabriek'. |
anoniem | 22 feb 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tijden kloppen niet, de trein stopt er 16.22 en 17.22 tussen Leeuwarden en Leeuwarden Camminghaburen. Vanaf Groningen 1 keer 's ochtends rond 7 uur. |