Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Hoogezand- Sappemeer - foto's en omschrijving op stationsweb

station Hoogezand- Sappemeer

Telegrafische verkorting: Hgz
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans95,611868
Geopend op 1 mei 1868

treinstation in gebruik
Provincie: groningen

Post T
wachtershuisje 86Overwegwachtershuisje (zonder woning) bij de Kleinemeersterstraat.
stationsgebouw I (1865-1989)Type SS Hoogezand etc vernieuwde uitvoering van type derde klas. Middenrisaliet met afgeschuinde hoeken architect: K.H. van Brederode
stationsgebouw II (1989)Schuin door en over een klein glazen dienstgebouwtje een muur geplaatst met een luifel erboven. architect: R.M.J.A. Steenhuis

adres: 

Stationsweg 4
9601BK Hoogezand- Sappemeer
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
6 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 4,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoogezand- Sappemeer

98 afbeeldingen

62 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.

1900 (2)
1910 (5)
1920 (5)
1930 (1)
1950 (2)
1960 (1)
1970 (31)
1980 (14)
1990 (7)
2000 (5)
2010 (23)

groot station aan de lijn Groningen- Nieuweschans. oud station SS derde klasse uitgebeid model heeft in 1987 ondanks felle protesten moeten plaatsmaken voor een moderne met busstation.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (7)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Coen Vijge19 mrt 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik heb in de woning gewoond in de periode 1956(?)-1960(?). De woning had een groot balkon boven de perronkap. Ook de zolders boven de vleugels behoorden tot de stationswoning. Jammer dat het gesloopt is. Waarom?? Als je het mij vraagt hadden ze in de periode 1970-2000 veel stationsgebouwen gewoon kunnen laten staan. Met een beetje goede wil en onderhoud was voor de meeste best een andere bestemming te vinden. Stationsgebouwen staan immers altijd dicht bij het station. En dat is een goede plek. Wat er in dezelfde periode voor in de plaats gekomen is niet altijd even geslaagd. En redelijk vaak ook inmiddels alweer gesloopt.
W van Munster11 jun 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ergens tussen 1960 en 1965 heb ik boven het station Hoogezand gewoond
Jan A. Blaak29 jan 2018
Reageer op deze vraag/ opmerking
Wie woonde boven het oude station zoals op de foto gezien is.
Sicco Jan Bier1 jan 2015
Reageer op deze vraag/ opmerking
De goederenloods van Gend en Loos, later Roek, Later Bandenhal, is in elk geval in 2014, mogelijk 2013, gesloopt.
S.2 jan 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
De loods bij dit station zijn pas gesloopt. Het was een lange loods die langs het achterste gedeelde van perron 1 stond. Het was eigendom van NS, maar ik weet niet in hoeverre het een goederenloods is geweest.
wim mensinga3 sep 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Jammer dat het station weg is. ER was hier vroeger altijd wel wat te beleven . In de wachtkamer stond een inmense grote kachel. Aan de westkant zat een magazijn . Op de vloer lagen grote marmeren tegels.Het gebouw was een dikke veertig meter lang .Tot ongeveer 1930 had het station de zelfde hangende overkapping als in Zuidbroek en Nieuweschans. Later is de overkapping verbreed en ondersteund door gietijzeren palen . De eerste goederenloods stond tegen over het station . De tweede aan de stations straat . .Deze was van (gend en Loos)later Roek . OOk was er een spoordok . Aan de oostkant stond post t met een spoorovergang . Aan de westkant lag post1 Hier lag de spoorbrug over de kalkwijk waar je in de jaren zestig ook onder door kon lopen . Hier stond ook nog de wachterswoning 83 In 1989 wordt het gebouw gesloopt Er was nog een actiecomite op gericht om het station te behouden maar helaas . De gietijzeren palen zijn naar een sloper in Overschild gegaan . Het balieblad ligt nu ik het station van Kropswolde . Wim Mensinga
Antwoord webmaster:
ja erg jammer, gelukkig is zuidbroek wel behouden en is het geheel hersteld. goed werk van jullie nnttm.
Gertjan Stamer3 jan 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op oude plek stationsgebouw wordt in 1990 parkeerplaats gemaakt,nieuw stationsgebouw is dus ietwat oostwaarts gebouwd en ook nieuwe overpad en aangepaste perrons.Najaar 2002 bouw van compleet nieuwe oveerkapte fietsenstalling op oude plek oude fietsenstallingen.Voorjaar 2004 worden de teraakleurige platen van het stationsgebouw verwijderd...in nazomer 2005 weer herplaatst!Al in zomer 1999 NS loket gesloten en tijd lang leegstand...in zomer 2005 ingericht als reclamebureau en in December 2006 alweer leeg te aanvaarden!In Januari 2007 grijze platen over de ramen,onverhuurbaar kennelijk. In April 2008 worden de perrons verhoogd.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (8)
Vertrekstaat 1891 (13)
Vertrekstaat 1911 (28)
Vertrekstaat 1929 (44)
Vertrekstaat 1940 (16)
Vertrekstaat 1957 (44)
Vertrekstaat 1971 (71)
Personeel op dit station

Nieuws

Stations Hoogezand- Sappemeer beter in de gaten gehouden (7 okt 2009)
Hoogezand-Sappemeer krijgt twee nieuwe stations (25 feb 2008)
Arriva zet bussen in om drukke treinen te ontlasten (19 jan 2007)
Onderzoek haalbaarheid nieuw station Hoogezand-Sappemeer (15 okt 2003)
Treinstation Hoogezand-Sappemeer ter discussie (29 okt 2003)

Ouder nieuws over Hoogezand- Sappemeer

Literatuur

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 32)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 182)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 69)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 251, 258)

Stations in de omgeving

Sappemeer Oost (1,7 km)
Martenshoek (2 km)
Kropswolde (3,2 km)
Kolham (3,5 km)
Froombosch (4 km)
's Gravenschans (5,4 km)
Zuidbroek (6,5 km)
Slochteren (6,9 km)
Westerbroek (7 km)
Harkstede- Scharmer (7,3 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/hoogezandsappemeer