station Hoogeveen - foto's en omschrijving op stationsweb
station Hoogeveen
Telegrafische verkorting: Hgv
treinstation in gebruik
Provincie: drenthe
stationsgebouw I (1868-1984) | Type SS Hoogezand etc vernieuwde uitvoering van type derde klas. Middenrisaliet met afgeschuinde hoeken
architect: K.H. van Brederode
| stationsgebouw II (1984) | silhouet van oude station geimiteerd in het nieuwe door hoge overkapping van voorrijplein. Hierachter de centrale hal met twee lage vleugels.
architect: C. Douma
| liftschacht (2004) | In 2004 is de tunnel onder het station uitgebreid met een liftschacht.
|
24 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 5,2 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Hoogeveen
84 afbeeldingen
46 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 nov 2024 zijn omrand.
|
1890 (1)
|
1900 (1)
|
1910 (1)
|
|
1920 (2)
|
1930 (1)
|
1940 (1)
|
1950 (1)
Het station is onlangs gerenoveerd (2003), er is een nieuwe tunnel met lift gebouwd en de perrons zijn groter geworden.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (3)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Bremer D | 24 mrt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het oude station was 20.000 x mooier dan wat het nu is. Jammer hoe het nu is,erg jammer! |
Antwoord webmaster: |
je hebt helemaal gelijk, helaas dacht men daar vroeger anders over. |
Dieuw | 17 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom is het mooie stationsgebouw ergens in de jaren tachtig (leid ik af uit de foto's) vervangen door een moderner, in mijn ogen zeer lelijk, gebouw? |
Antwoord webmaster: |
tja, modernisering he. dat oude gewbou was te duur in onderhoud. gebeurde op heel veel plaatsen. hier in 1984. |
Gertjan Stamer | 22 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het 2e stationsgebouw voor Hoogeveen verrijst op bijna dezelfde plak als het 1e stationsgebouw,dit 2e gebouw opent op 30 Maart 1984.Heeft aan de westzijde een NS loket,in het midden fraaie hal,aan de oostzijde een koffieshop.Aan de perronzijde spoor 1 vinden we oostwaarts een wachtruimte en aan westzijde ook wachtruimte met als extra trap naar smalle tunnel voor het bereiken van het eilandperron voor spoor 2 en het niet gebruikte spoor 3(slechts af en toe goederentrein).Spoor 1 heeft een wissel vlak voor de oostelijke overweg en dat maakt het overdekte zijperron wel erg kort en dus heeft men er een stalen perron neergelegd met wielen eronder/een verplaatsbaar perron wat zo naar de zidzijde kan worden gerold...uniek in Nederland en voorjaar 2004 verwijderd. Vergat ik bijna...er was in vroeger dagen ook nog een overpad aan westzijde,altijd handig voor invaliden(ter hoogte van de liften hedendaags).Terug naar 1999...de 50ste Wizzl gaat loketdiensten en de koffie verkopen in dezelfde ruimte,opent op 26 November 1999 haar Wizzl-deuren.De koffieshop kan het dan wel schuddden,die stopt er vrijwel direct mee !Voorjaar/zomer 2002 verwijdering van het overpad van spoor 1 vv 2.Najaar van 2003 start verlenging van de beide perrons naar het westen toe,bouw van bredere perrontunnel met nieuwe trappenhuis westzijde Wizzl,2 liften gebouwd en opvallend is dan dat de trappartij spoor 1 pal naast de rode haldeuren wordt dichtgemetseld alsmede de wachtruimte...de Wizzl krijgt zelfs een eigen extra deur aan de straatzijde erbij(November 2003).Berichten sluiten Wizzl per 1 Oktober 2004,de historie leert anders !De al jaren gesloten koffieshop wordt weer nieu leven ingeblazen door Coffee Cafe lunchroom en opent in Juni 2004.November 2006 start bouwen van vele fietsklemmen aan westzijde nieuwe perrontunnel,helaas zonder een overkapping !De hal is in de loop der jaren haar ronde zithoek kwijt geraakt...rond 2000 nog zwarte banken, heden geheel geen zitgelegenheid meer. Najaar 2009 start van oprooien oude parkeerplaatsen westzijde en compleet nieuwe indeling/herbestrating en nieuwe parkeerplaatsen,hier was ooit het westelijke emplacement van station Hoogeveen. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1891 (10)
Vertrekstaat 1911 (17)
Vertrekstaat 1929 (21)
Vertrekstaat 1940 (15)
Vertrekstaat 1957 (59)
Vertrekstaat 1971 (72)
Personeel op dit station
Nieuws
Handtekeningen voor IC-station in Hoogeveen (17 feb 2009)
Brug op station helpt gehandicapten (2 feb 2009)
Intercity-trein rijdt Hoogeveen binnenkort voorbij (23 jan 2009)
Drenthe ziet spoorlijn Emmen naar Stadskanaal wel zitten (19 mrt 2008)
Restauratie station Hoogeveen gaat weer open (28 apr 2005)
Ouder nieuws over Hoogeveen
Literatuur
Stations in de omgeving
Echten
(5,3 km)
Wijster
(9,5 km)
Koekange
(11,2 km)
Beilen
(13,9 km)
Ruinerwold
(15 km)
Oranjekanaal
(18 km)
Meppel
(19,1 km)
Nijeveen
(19,2 km)
Coevorden
(19,4 km)
Gramsbergen
(19,5 km)
|