Sijmen Aleman | 13 dec 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naar mijn idee werd het station Hoek van Holland haven en het spoor aangelegd door Van Wienhoven, een bekend sporen legger in die dagen. Mijn overgrootvader Cornelis Aleman (1855-1917) was hoofduitvoerder bij de bouw en aanleg van het spoor. Ik beschik over een foto waarop de bouwploeg poseert en tevens een foto van de zandtrein, die dagelijks 1500 m3 zand aanvoerde in totaal met 5 treinen op ��n dag. Als je wilt stuur ik je de foto's die ik digitaal in mijn familiearchief bewaar. De foto van de zandtrein is verstuurd als briefkaart naar de broer en zus van mijn overgrootvader in Goedereede. Deze kaart dateert van 25 april 1909. |
Aard | 16 sep 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als het aan de metro bouwers ligt, zal vanaf het voorjaar 2017 dit mooie station gedeeltelijk worden gesloopt om de bocht te kunnen verleggen. Het kan ook anders maar dan moet de Hoekse Vishandel verdwijnen van de plek waar deze staat. Steun mij s.v.p in de strijd om voor dat laatste te kiezen en het station te behouden in zijn huidige vorm |
Antwoord webmaster: |
Inmiddels duidelijk dat het niet is gelukt toch? Het had ook niet echt veel monumentale waarde. |
Arjan Krabbenbos | 21 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het traject van de spoorlijn tussen Maasluis en Hoek van Holland bestond op 17 augustus 2016 125 jaar! Op dit ooit belangrijke internationale traject tussen Engeland en Europa v.v. rijdt op 1 oktober 2016 een extra stoomtrein. Dit vanwege het maritieme evenement 'Furieade' wat elk jaar in Maassluis rond sleepboot "De Furie;'wordt gehouden. Maar ook als afscheid van de 'Hoekse Lijn als 'treinspoorlijn van NS. De laatste Sprinter zal rijden op 31 maart 2017, hierna wordt de spoorlijn omgebouwd tot metrolijn B van RET. Deze wordt geopend op 1 september 2017. |
Giljam Otten | 5 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een deel van de oostelijke stationskappen is al eens eerder gebruikt. Deze hebben gestaan op het overlaadperron in Eindhoven. Als ik tenmiste de tekening mag geloven. |
daan | 20 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe gaan ze stationsgebouw I en die kopsporen hergebruiken? Die liggen allemaal recht terwijl het gebruikte deel in een bocht ligt. PS: bij het haltegebouwtje staat een vrij aparte (leuke) spoorwegovergang. |
Tim Francis (GB) | 25 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
van deze station was het mogelijk direkt na Rusland te reizen - vandag zijn er geen internationale treinen meer. Jammer! De vervloekde godkoep-vloege en de tunnel zijn schoeldig. Ik vil graag van de geschiedenis van deze station lezen en darvan afbeeldingen zien.
(Ik hop u kunt mijn nederlands begrijpen.
|
Antwoord webmaster: |
i understand your Dutch quite good, apart from the 'godkoep-vloege'... Dou you mean cheap airline tickets, as in 'goedkoop vliegen'? Did you find enough information on my site and the pictures i show there? that's all i've got. |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Over een paar jaar wordt de Hoekselijn een lightrailverbinding met een directe verbinding met het metronetwerk van Rotterdam. De metrolijn zal op deze lijn gevoed worden met de huidige bovenleiding, maar de spanning wordt gehalveerd van 1500 volt naar 750 volt net zoals op de voormalige Hofplein-en Zoetermeer Stadslijn is gebeurd na transformatie van Spoor naar Lightraillijn. Kun je nu nog zonder overstap van/naar Rotterdam Centraal met de Sprinter, straks wordt het overstappen bij Schiedam Centrum. Maar aan de andere kant, kun je weer zonder overstap naar station Blaak, Alexander en midden in het stadscentrum uitstappen. Alles heeft een voor/nadeel, dus ook bij het ov! |
Antwoord webmaster: |
helaas zal de lijn dan niet meer door mijn site gevolgd worden. lightrail neem ik niet op, want ik wil niet de metrostations in rotterdam op moeten nemen, en als ik dit deel van de lijn wel doe, dan is er geen goede reden om het volgende deel niet te doen. |
Gertjan Stamer | 16 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Correct me if I'm wrong...in 1991 loketgebouw neergezet en aanpassing bochtige perron met abri's en NS loket gesloten per 1 April 2004 en staat jaren leeg tot voorjaar 2006;Hoekse Vishandel verbouwt het...ook koffie te koop e.d!!!Sloop van de oostelijke perronkappen in November 2007 en absoluut doodzonde!!! |
Antwoord webmaster: |
ja die kappen waren wel heel erg mooi. echt jammer! ook al werden ze niet meer gebruikt. |
Jan Prenger | 28 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het adres van het station is altijd Stationsweg nr 1 geweest, ik ben op het station geboren in 1947, mijn vader was de stationsrestaurateur, op 15 november 1946 werd de boot verbinding tussen Nederland en Harwich weer hersteld met een openingsreceptie in de hal,De staionschef was dhr.Kuitert, in mijn jeugd werden de stoomlocomotieven van water en kolen voorzien aan de rechterkant gezien vanuit het dorp bij de overweg. |
Antwoord webmaster: |
bedankt, ik heb het adres gewijzigd. |
C. Zwetsloot | 12 jan 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De modelspoorvereniging die in het station gehuisvest was is verhuisd naar de vertrekhal van de StenaLine, direct achter het stationsgebouw. Zie ook: www.dehoekselijn.nl |
Robin | 27 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe toepasselijk is het,boven in het station is een modelspoorclub gevestigd. |
Sjors de Ridder | 9 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels is de intercity/internationale-dienst gestaakt tussen Rotterdam en Hoek van Holland Haven, omdat de trein bijna geheel leeg heen en ook weer bijna geheel leeg terug kwam uit Hoek van Holland Haven. Met ingang van de nieuwe dienstregeling van de NS op 11 december 2006 zijn internationale reizigers aangewezen op de stoptrein die om het halfuur vertrek van deze halteplaats. Over enkele jaren zal de Hoekse lijn hoogstwaarschijnlijk omgebouwd worden tot een Lightrail-traject. Deze verandering zal het laatste beetje internationale sfeer die is blijven hangen op het station geheel doen verdwijnen. |
Fabian Wegewijs | 11 jan 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Fraai klassiek station dat netjes verwerkt is in de nieuwe en moderne ferry terminal van de Stena Line.
Voornamelijk worden gebruikt spoor 1 en 2 voor de stoptrein naar Schiedam en Rotterdam en in de zomermaanden naar Hoek van Holland Strand. Twee maal daags wordt ook spoor 3 gebruikt voor een boot-trein-intercity aansluitende op de hogesnelheidsveerboot naar Harwich.
Spoor 4 en 5 zijn volledig buiten gebruik.
De loketten zijn inmiddels gesloten, maar het postkantoor ligt op een steenworp afstand en buitenlanders die in Hoek van Holland het land in komen kunnen via de Stena Line ook kaartje kopen. |