Gesloten toen de spoorlijn werd omgeleid via de Hemtunnel. Een gedeelte van de halte Hembrug werd in 1983 verplaatst naar een tuin in Krommenie en dient nu als garage.
Een echt station kon je het niet noemen, hoewel er een tijd lang nog een echte stationschef heeft dienst gedaan.
Maar ook daar kwam een eind aan en zo ontstond er een soort niemandsland tussen Amsterdam Centraal en station Zaandam.
In tegenstelling tot de grote drukte s’ochtends vroeg en aan het eind van de middag heerste er voornamelijk rust. De trein die er stopte leek niet meer te willen vertrekken totdat eindelijk het verlossende fluitje van de conducteur klonk, je vervolgens een portier hoorde dichtslaan en het geheel zich weer in beweging zette.
Er stapte namelijk midden op de dag bijna geen mens in of uit en je moest daar ook wel een goede reden voor hebben, want aan die trappen naar het perron hoog gelegen kwam geen eind.
Iets dat de mensen die ooit bij Bruynzeel of de Artillerie Inrichtingen werkten wel kunnen bevestigen.
T. Reinsma | 23 mei 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
l.s.
ik weet niet of u bekend bent met het feit dat gerrit kouwenaar een mooi gedicht heeft geschreven, getiteld 'station hembrug'. het is vrij gemakkelijk te vinden.
vrgr - en met dank voor uw mooie site, tjit reinsma |
Antwoord webmaster: |
nee ik kende het niet. nu wel
station hembrug Soms ziet men helder wat al donker isen zit men haast weer heelhuids in zijn vlees, er isgeen boom gerooid, geen woord gepleegd, men zetde klok terug, station hembrugde trein staat stil, nu al een leven lang, men isde stad voorbij, voorgoed een kind, het paradijsligt binnen handbereik, men spelt vandaag, men wijstde noodrem met een vinger bijwat is het jaargetij? het jaargetij is goed, zomeren winter wonen in één tuin, voorjaar en najaarreizen hand in hand, dit is altijd, de treinstaat in een wolk van stoom, en wachten wacht terwijl men onderwijl de tijdstilt met een regel wit een boterham, het duurttoch langer dan men had gedacht, men blijftbinnen de ramen, pelt een eiwoorden als langzaam later gaandewegvullen de rookcoup�, men kijkt door glas, men zietwikke in kolengruis, men hoort het sein, dit isvoorgoed, het sneeuwt, zo goed als tijd Gerrit Komrij |
piet gruisinga | 8 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het bericht dat hier boven staat klopt niet er waren 24/7door twee brugwachters bediend.1 eerst wachter die draaide de brug en een tweede wachter bediende de beveiliging en moest smorgen, s onderhoud plegen.Er was ook personeel van rijkswaterstaat die stond in contact met de scheesvaart en sluisen van ijmuiden en amsterdam.Iknkan het weten 2ant ik was zelf brugwachter op de Hembrug. |
pi3t gruisinga | 8 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben brugwachter geweest op de hembrug.wij hebben bij de Hembrug gewoont en zijn in septemberm1985 verhuist.toen was de laatste pijlen opgeruimt. Het gebouw aan ai kant is pas weg gehaalt nadat de laatste trein er over was gegaan. |
Peter | 30 mei 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik lees hier in het bericht van kees kooij (juni 2009) dat de halte hembrug in 1902 geopend werd bij de nieuwe hembrug. Dat lijkt mij een beetje vreemd want de Hembrug zelf werd gebouwd van 1904 tot 1907. Dus 2 jaar eerder al de halte? Het waren overigens 3 gebouwen (abri, en aan de oostkant de halte en een bijgebouw) Van een halte bij de eerste hembrug heb ik wel gehoord maar nog nooit een afbeelding gezien. De naam zuiddijk in die halte suggereerd een plaats veel noordelijker dan de hembrug waar die dijk loopt. wie heeft meer info over het bovenstaande? bvd. |
Heimen Stoffels | 20 mei 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inderdaad, Wichor. Sterker nog: het NS-station dat het het langst volhield was Onze Lieve Vrouwe ter Nood dat tot een paar jaar geleden (sluiting) nog een lage perronhoogte had (!). Ook al was dat dat geen regulier station maar het ging om een "NS-station", niet "regulier NS-station" dus het telt wel ;-) |
Picone | 10 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ter informatie:
De Hembrug werd 24/7 door twee brugwachters bediend, de eerste was er een in dienst van Rijkwaterstaat speciaal voor het scheepvaartverkeer en de tweede was in dienst van de Nederlandse Spoorwegen.
De dag NA dat deze spoorlijn uit dienst werd genomen, heb ik hun hooggelegen op de midden-pilaar kunnen bezoeken. Daar er geen spoorverkeer meer werd verwacht was alleen de man van Rijkswaterstaat aanwezig, die ons veel kon vertellen.
Een hele bijzondere ontmoeting/ervaring. |
Frido van Orden | 2 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als de halte inderdaad pas in 1982 gesloten is moet het getuige de foto's uit de jaren 80 een van de laatste NS stations met de oude, lage, perronhoogte zijn geweest. |
Antwoord webmaster: |
er waren er een aantal die het langer volhielden hoor. ik treinhobby sinds 1998 en ik weet klarenbeek en hemmen dodewaard nog met laag perron (en een trappetje op strategische plaatsen om toch de trein in de kunnen komen.
ik denk dat in 1982 het lage perron nog wel op veel plaatsen aanwezig was. |
kees kooij | 2 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Deze halte werd in 1902 geopend bij de nieuwe Hembrug. Van 1882 tot 1902 was er al een halte aan de lijn over de eerste Hembrug. |
Antwoord webmaster: |
ik wist niet dat er twee hembruggen waren geweest. |
E.E.F.A.Magdelijns | 30 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toen ik werkte aan het loket in Zaandam werd ik regelmatig naar de halte Hembrug gestuurd.Vooral in de spits was het erg druk met de verkoop van abonnementen aan personeel van o.a. Bruynzeel,A.I. Het was voor ons toch een "uitje" want tussen de treinen door liepen dan even naar de brug om een praatje te maken met de brugwachter. Mooi uitzicht! Mooie tijd !! |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, ik wist niet dat hembrug ook bemenst was, maar ja dat was iedere halte natuurlijk. Buiten de spits zal er vrij weinig verkeer zijn geweest denk ik. |
Pieter Boes | 12 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat ik me van de Hembrug nog kan herinneren dat het er verlaten uit zag. Ik heb een tijdlang in Zaandam op school gezeten en in die tijd stopten de intercity's naar Den Helder nog op het oude station. Om de brug te ontlasten, zat de stoptrein naar Alkmaar er aan vast en werden beide treinen in Zaandam van elkaar gescheiden. Van Zaandam naar Amsterdam was dat overigens niet zo: intercity's Den Helder - Amsterdam stopten niet eens in Zaandam. |
Rene Graaman | 24 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De Hembrug heeft mij altijd geintresseerd, er is alleen erg weinig van te vinden. dus als jullie nog meer foto's hebben of weten( behalve die je al via het net weet te vinden dan!!!) of over het oude traject van en naar de brug in beide richtingen.
groetjes Rene
PS het is jammer dat zaandam het terrein wil gaan veranderen cq huizen bouwen maar ja |
Antwoord webmaster: |
ik heb ze zelf niet (al mijn foto's staan online) maar wellicht een andere bezoeker. |
Victor Lansink | 20 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De verwarring zit 'm hier in dat de halte Hembrug en de Hemspoorbrug niet op hetzelfde moment gesloten zijn. De halte Hembrug werd op 23 mei 1982 (dus ook niet 27 mei) gesloten, terwijl de Hemspoorbrug op 28 mei 1983 gesloten werd. |
Antwoord webmaster: |
aha kijk, dat is nu precies waarom ik de datum nog niet had veranderd. dank je wel victor! ik heb de datum nu wel in 23 mei gewijzigd. |
Emiel Maigoda | 18 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De halte Hembrug is niet op 27 mei 1982 gesloten, maar op 28 mei 1983, de laatste dag van de Hembrug. Ik heb namelijk zelf in de laatste trein gezeten op die dag. De terugweg volgde enige dagen later door de nieuwe Hemtunnel.
Groetjes,
Emiel Maigoda |
Antwoord webmaster: |
kan iemand dit bevestigen? |
Roel. | 28 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn opa stapte hier vroeger altijd uit. Die werkte bij de munutiefabriek. |
milco | 11 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zijn er nog fotos van dit gebouw in krommenie als garage op deze site? zo ja, waar op deze site. |
Antwoord webmaster: |
hierboven staan ze wel. foto 7 t/m 10. |