Jules Vismale | 30 apr 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ Sander, hier ben ik weer! Het is ieders goed recht om uit te maken of hij/zij het station Helmond-Brandevoort mooi vindt of lelijk! Nou is Helmond de geboortestad van mijn familie van moederskant en het centrum van Helmond is lange tijd erg verwaarloosd al halen ze die achterstand met een "moderne" nieuwbouw wel weer in. Helaas is het zo dat veel oude stations uit de tijd van de Staatsspoorwegen of net daarna (Maastricht, Valkenburg, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Amsterdam-Centraal, Haarlem e.d.) zo verschrikkelijk zijn verpest door een grotendeels modern interieur, achterstallig onderhoudt of oerlelijke nieuw- en hoogbouw die men voor die stations of aan weerzijden heeft neergezet! Oude stations zijn nou meer kleine dwergen tussen grote reuzen geworden en de moderne stations kosten kapitalen aan restauraties! Hopelijk krijgt Helmond-Centraal toch nog een heel mooi station of iets soortgelijks als voor 1986. Overigens heb ik (maar dat weet de webmaster allang) jaren geleden een maquette gemaakt van het oude neorenaissance station van architect Eduard Cuypers (1896-1944)dat van buiten en binnen rijkelijk was versierd en door velen in de tijd van de Staatsspoorwegen als het allermooiste station werd beschouwd! Mijn maquette heeft in 2011 een half jaar op het huidige Bossche station tentoongesteld gestaan en was bij de 50.000 treinreizigers die het aanscouwden al bijna net zo geliefd als het orginele gebouw! Als afsluiting zeg ik maar dat wat mij betreft zowel station Helmond-Brouwhuis als de gelijknamige wijk nog mooier en verfraaid mogen worden! |
Sander Sloots | 27 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik bedoel dat ik dit het lelijkste station van Nederland vind. Jij mag het mooi vinden hoor. Geef mij maar dan weer die nieuwbouw voor Helmond Centrum, dat vind ik dan weer wel mooi. Ik hou niet van tierelantijntjes aan gebouwen, straatmeubilair etc. Ik ben meer van "less is more" Nu heb ik wel oude gebouwen leren mooi te vinden maar gebouwen of woonwijken in die neo-traditionele stroming die vind ik gewoon lelijk. Sorry ik kan er niks aan doen.
Die stations met zo'n klein gebouw hebben trouwens niks met stijl van doen maar met budget. Dat is trouwens niet van de laatste tijd maar ook in de tijd van de Staatsspoorwegen had je simpele redelijk nietszeggende gebouwtjes. |
Antwoord webmaster: |
In die tijd had je geen nietzeggende gebouwtjes. Die ss vijfde klasse gebouwen warne ook rijkelijk versierd, met bloemrozetten op de raamatten, en rijkelijk versierde dakranden. Tegenwoordig verrijzen er haltes waar helemaal niets meer staat. Geen station maar een bushalte op een verhoogde stoep. En dat vind je dan mooi? Wees blij dat er iets origineels in brandevoort is gepkaatst, waar je ook nog fijn droog kunt wachten. |
Jules Vismale | 22 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ Sander, het station(?) van Helmond-Brandevoort zou het lelijkste gebouw van Nederland zijn, net als de wijk waar het in staat? Ik persoonlijk vind talloze moderne stations (de meeste kleinere stations hebben tegenwoordig niet eens meer een stationsgebouw maar alleen perrons, een kaartjesautomaat, liften, kleine overkappingen enz.) juist ontzettend lelijk en vaak nergens op lijken! Wie weet was het (toren)station van Brandevoort mooier geweest als het van witte of gele strepen werd voorzien, net zoals de vroegere neorenaissance stations dat hadden! Geef vooral Helmond centraal maar een cht station, in plaats van het potentile "ruimteschip" dat ze daar willen gaan neerzetten! Anders zal de NS alleen maar meer treinreizigers wegjagen in plaats van aantrekken! |
Antwoord webmaster: |
als je het dan aan @sander wilt richten, waarom klik je dan niet op: reageer op deze vraag of opmerking. dan had hij meteen bericht gekregen van jouw reactie. jammer... ik ben het met je eens, dit is een verademing. |
Sander | 3 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het lelijkste station van Nederland. Deze nep oudbouw vind ik niet te pruimen, net als de wijk waar dit station bij hoort. Geef mij maar strak en modern. |
Antwoord webmaster: |
mooi en lelijk kun je niet over twisten. ik vind het prachtig dat in deze tijd nog een echt gebouw is gecreeerd voor zon kleun station. ze hadden er ook gewoon een bushokje kunnen nneerzetten. dan had je helemaal niets, ook geen strak modern gebouw. |
Niels | 16 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@Webmaster/Eric: Alle lof voor dit station gaat richting de gemeente Helmond. De spoorwegen wilde niets, slechts een saai perronnetje zoals alle andere nieuwe stations.
De gemeente wilde inderdaad iets dat aansloot bij de uitstraling van de wijk en betaalde dus ook een flinke meerprijs. Het resultaat is bekend... ;-) |
Antwoord webmaster: |
Aha, dat verdient zeker veel lof. Nu snap ik waarom er hier zo is uitgepakt. Fantastisch van de gemeente dat ze zich daar zo voor hebben ingezet. |
Eric | 6 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom worden niet álle nieuwe stations in deze stijl gebouwd?Eindelijk het bewijs dat nieuw niet altijd lelijk hoeft te zijn(zoals die gedrochten in Almere). |
Antwoord webmaster: |
De wijk brandevoort is in zijn geheel gebouwd als een oude stad. prachtige architectuur, de spoorwegen wilden daar natuurlijk niet van afwijken. hoewel ook de wijk amersfoort vathorst er vergelijkbaar uitziet is daar het station wel moderner. waarom en wie het betaald heeft weet ik niet, wellicht iemand anders hier. |
Gertjan Stamer | 25 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het laatste weekend van Juni 2006 groots werk in de vorm van stellen perronkeerwanden en heiwerkzaamheden voor de liftgebouwen,aan noordoostzijde spoorlijn heeft men groot infobord neergezet.In November zijn al perrons en overkappingen te zien en een stalen voetbrug aan de westzijde...tijdelijk iets.Opening op 10 December 2006 en geen feest of zo,in alle stilte 1 trein per uur(zon-en feestdagen,alle andere dagen 2xper uur stoptrein-pas in 2009 alle dagen 2x per uur stoptrein).Bij opening nog helemaal geen perronnaamborden,prullenbakken en zitbanken,dat komt allemaal mondjesmaat los in voorjaar en zomer van 2007,net als de stenen liftschachten aan beide zijdes van het spoor,in Juli 2007 is het meeste wel gereed.Midzomer 2007 sloopt men de westelijke stalen voetbrug en wordt bestrating en glaswand verder afgebouwd.Opvallend is een klassieke klok aan de zuidzijde in Mei 2008. |
stan | 10 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind het maar een lelijks station en koud het zou wel fijn zijn als ze er een kiosk neer zouden zetten |
Antwoord webmaster: |
ach lelijk en mooi zijn begrippen waar ik weinig mee kan hier. ik vind het zelf wel aardig gelukt, om het net als de rest van de wijk in oude stijl neer te zetten. toch specialer aangekleed dan de normale haltes die tegenwoordig worden gebouwd. |
Roel | 2 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Veel glas... er zal wel regelmatig een ruit sneuvelen. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, ook volkomen terecht moet ik zegge. wat is het nut nu van een voorplein op gelijke hoogte met het perron als je er een glaswand tussen zet. |