Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Harlingen haven - foto's en omschrijving op stationsweb

station Harlingen haven

Telegrafische verkorting: Hlgh
lijnkmjaar
Harlingen- Leeuwarden- Groningen- Nieuweschans01863
Geopend op 27 okt 1863

treinstation in gebruik
Provincie: friesland

spoorwagen (1962-1970)Een oude spoorwagen op het tweede spoor waarin een loket was aangebracht.
loketgebouwtje (1970-1990)Vierkant houten gebouwtje waarin in het halletje een 'modern draaischijfloket' is en een opslag voor bagage.
perrongebouwtje (1990-2008)Gebouwd als was/ toiletgebouw en er staan NS-kaartautomaten bij. Heeft geen loket gehad.
binnendijks station (2010)Er wordt een nieuw perron aangelegd binnendijks.

adres: 

Nieuwe Willemshaven
Harlingen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 3,4 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Harlingen haven

57 afbeeldingen

44 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 26 mrt 2013 zijn omrand.

1960 (1)
1970 (7)
1990 (4)
2000 (16)
2010 (30)

De oude veerhaven lag vroeger aan de kade bij het oude station Harlingen Haven bij de vuurtoren.

In 1961 is de nieuwe veerhaven op de huidige plek gelegd en zijn van de Harlinger zeesluizen vernieuwd. Toen is voorbij km 0,0 het nieuwe station aangelegd. Dat ligt op km -0,6! Tegelijk zijn ook de twee halve draaibruggen over de sluis gebouwd.

In het kantoortje van Doeksen had NS een kleine Bolman kast opgesteld waarin de meest gevraagde Edmonson (de kartonnen) kaartjes aanwezig waren, eigenlijk allemaal enkele reizen, want voor retourkaartjes was aldaar weinig vraag (m.u.v. Ljouwert).

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (10)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Loek van der Heide21 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Nog even een aanvullende opmerking naar 'Roel' ('....De voormalige goederensporen ten oosten (...) nog niet verwijderd...) Dit is inmiddels wel geheel gebeurd. Het enige wat gehandhaafd is, dat is enkelspoor. Dit geeft nu problemen met het 'halteren' op de havenhalte. Door plaatsing van een systeemscheiding 'S'-bor en harde 'stop' vd treinen, leidt dit op halte Harlingen-Haven tot 100 meter extra ver lopen. De v/m goederensporen met het laadstation VAM zijn gesloopt, deels en voornamelijk voor de nodige grondsanering ivm met vervuiling (steenkool- en creosoot- resten. Ook zijn de loco- draaischijven vlak bij de Aldi overweg, en bij hoofdstation Harlingen verwijderd. Dit bedoel ik met het vernietigen van 100- 150 jaren van spoorweghistorie. Van industrieel- beschermde monumenten trekken gemeente Harlingen en NS- Prorail zich blijkbaar niets aan op grond van opgeschroefde kostenberekeningen..... In 2013 hoop ik een boek uit te geven aangaande 150 jaar van spoorweg- en havenhistorie, Harlingen en Staatslijn B. Harlingen- Duitsland via Nieuweschans - grens. Ook aan deze staatslijn zijn de meeste stations door NS 'Vastgoedbeheer' BemeoG(?) begin jaren 1970 in allerijl gesloopt net voor plaatsing op de monumentenlijst....... Momenteel ben ik bezig aan een stukje geschiedschrijving 150 jaar haven-en spoorweggeschiedenis "Harlingen als schakel in de verbinding tussen Engeland en Eurazië
Antwoord webmaster:
Heb je dit overigens ook naar Roel gemaild? Zijn mailadres staat wel als link op zijn naam (als het goed is)

Schandalig dat slopen. Er zijn in de jaren '70 zoveel mooie gebouwen verdwenen. Maar of ze inderdaad op de nominatie stonden om op een monumentenlijst te komen is nog maar de vraag. Ook nu staan lang niet alle nog bestaande oude stationsgebouwen daarop. En ook opname daarop is geen garantie voor behoud gebleven. Appingedam is ondanks de monumentenstatus na de brand toch makkelijk afgebroken.

Loek van der Heide20 jul 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
De ligging van de nieuwe waterkeringmuur (overigens door geldgebrek op deze manier aan Harlingen opgedrongen door Wetterskip Fryslan en Rijkswaterstaat!!!) is overigens nogal omstreden: Het is 3x nix, je kan niet fatsoenlijk meer bouwen, goede alternatieven (Jan Meester, plaatsing Muur westwaards langs de Nwe Willemskade) zijn op arrogante, regenteske wijze door het door deooude Friese boerenaristocratie van het 'wetterskip' van de hand gewezen gesteund door Rws. Nadelen van deze lompe oplossing
  1. de vernietiging van 100 jaren van havenspoor-historie
  2. Onmogelijk tot zeer dure bebouwing buiten de waterkering
  3. geen ruimte voor noodzakelijk dubbel spoor en een veel te smal perron ad. 2,5 meter breedte
  4. treinen moeten 'halteren' tot voor het 'S' raccordementsschild, door Prutsrail bedacht.....
  5. de her-inrichting -aanleg vd havenweg is veel te smal voor EN 2 passerende bussen / vrachtauto's waarbij de fietsers ook nog eens deze weg moeten delen met het autoverkeer.
dus, veel valt er met de visserijdagen (21-25 augustus, openstelling muur en havenweg,...) niet te vieren...... Van station kan je overigens niet echt spreken, het is een kale halte met twee kleine abri's
Gertjan Stamer19 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ter plaatse blijkt dus dat spoorlijn iets is verplaatst vanaf ongeveer KM 0,7 tot eindpunt,het spoor ligt nu op plek van oude perron met gebouw,nieuwe perron is nog niet helemaal af-dat ligt nu dus op plek oude spoor,is nog goed te zien aan stuk muur wat er nog staat en waar vroeger het spoor pal achter lag.Omgeving nog lang niet af,men verwacht het nazomer of zo helemaal af te hebben.Voetbruggen zijn wel flink hoog maar wel zeer fraai vorm gegeven.Het eerste station met Arriva-logo,check website Prorail voor link naar You Tube filmpje heropening enz. Piet's Poeppaleis is nog steeds gehuisvest in noodgebouw.
Gertjan Stamer10 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op donderdag 10 Juni 2010 is volgens website ProRail dit luxe perron heropend en NS logo-bak is veranderd in Arriva logo-bak.Men heeft ook een korte film van de openingsplechtigheden op You Tube gelinkt.
Antwoord webmaster:
heb je een link naar het filmpje?
Gertjan Stamer20 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin December 2009 toch maar eens gaan kijken ter plaatse...waar ooit het perron was staat nu een hoge betonnen keermuur met basaltstenen in opbouw en zal het nieuwe spoor iets waorden ingekort?en het nieuwe perron op plek van de oude weg die er aan de stadse zijde ooit lag...wat gaat er gebeuren met het beroemde Poeppalijs(bekend van TV)?
Frans van den Eijnde18 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Even een opmerking over het station Harlingen haven. Als gevolg van nieuwe waterwetgeving mag er geen buitendijks treinverkeer meer plaats vinden. Dit hield in dat het spoor dat liep van en naar station Harlingen en station Harlingen haven verlegd moest worden binnen de keermuur die bij hoog water voorkomt dat Harlingen onder water loopt. Bij hoog water reden de treinen ook nooit door naar station Harlingen haven en was station Harlingen tijdelijk het eindstation voor de treinen uit Leeuwarden. Omdat er geen ruimte meer was tussen de keermuur en de (Hoge)Havenweg om het spoor te verleggen is besloten om de bestaande keermuur af te breken, op de plaats van de oude keermuur een nieuw spoor te leggen en op de plaats van het oude spoor een nieuwe keermuur op te bouwen. De nieuwe muur wordt overigens weer opgebouwd met de prachtige oude basaltstenen uit de oude muur. Zodoende komt het nieuwe spoor binnendijks te liggen en kan ook met hoogwater doorgereden worden naar het station Harlingen haven. Deze hele operatie loopt van maart 2009 tot naar verwachting medio 2010. In deze periode is het station Harlingen dus tijdelijk het eindstation. Arriva zet in deze periode pendelbussen in om de reizigers van het station naar de bootterminal voor Vlieland en Terschelling te vervoeren en v.v.
Gertjan Stamer3 dec 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf 30 Mei 1999 rijden hier NoordNed wadlopertreinen. Reparatie nabijgelegen keersluis geeft houten noodplankier als toegang naar het eilandperron. Aan de stadse zijde verrijst tijdens werkzaamheden een ruime voorziening voor Piet's Poeppaleis (wasserij, douches, wc, snoep) in het voorjaar van 2009. De muur uit 1970 (zie foto's) gaat dus verdwijnen...
Wim mensinga6 mei 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Aan de stadskant komt een nieuw perron via twee voetbruggen over het spoor kun je dan op de waterkering komen . OP het Perron komt een abri te staan. Het wordt een geheel met de waterkering .Wim
Roel26 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit komt van deze site (arthurkamminga.nl) Laatste zomer buitendijks station Harlingen Haven De zomer van 2008 zal de laatste zomer zijn waarin het station van Harlingen Haven in zijn huidige vorm in gebruik is. Maart 2009 wordt het treinverkeer naar het enige buitendijkse station in Nederland gestaakt. Het spoor en het station zullen worden verwijderd voor de bouw van een nieuwe waterkering aan de andere zijde van het huidige spoor. In het voorjaar van 2010 wordt het spoor teruggelegd en zal het nieuwe station Harlingen Haven worden geopend. Vanaf mei 2010 zullen de treinen van Arriva in het nieuwe, binnendijkse station stoppen. Het huidige beeld van de reizigerstrein op de kade zal vanaf maart 2009 definitief verleden tijd zijn. Inmiddels is weer een gedeelte van het voormalige goederenemplacement opgebroken. Bijna alle buitendijkse sporen zijn verwijderd, op de kadesporen langs de Willemshaven na. De voormalige goederensporen ten oosten van de dijkcoupure liggen er nog wel net zo bij als in het fotoverslag uit september 2004. Voor zover bekend zijn er op dit moment nog geen plannen om deze sporen op korte termijn te verwijderen.
Antwoord webmaster:
aha, ok dat had ik nog niet gelezen. dank voor de toevoeging.
Roel25 sep 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begreep ik nou goed dat dit station nu gesloten word, en na de ombouw in 2010 pas weer word geopend? (binnendijks)
Antwoord webmaster:
ik weet van niets, is nieuw voor mij. weet iemand anders op de site het wellicht?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1957 (4)
Vertrekstaat 1971 (7)

Nieuws

Harlinger station open in Arriva-stijl (9 jun 2010)
Jaar geen treinen naar Harlingen haven (26 feb 2009)
Vaker treinen Leeuwarden-Sneek : Provincie wil lightrailtreinen in Fryslân (23 okt 2003)
Actie voor behoud spoor naar Harlingen (5 dec 2003)

Stations in de omgeving

Harlingen (1,1 km)
Koetille (3,5 km)
Midlum- Herbaijum (3,9 km)
Wijnaldum (4,7 km)
Sexbierum- Pietersbierum (6,8 km)
Franeker halte (8,2 km)
Franeker (9,3 km)
Dongjum (9,4 km)
Oosterbierum (9,8 km)
Tzummarum (11,6 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/harlingenhaven