van Lochem | 26 jul 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben eind jaren zestig als kind regelmatig bij een vriendje geweest die hier woonde. De grote zolders staan me nog bij. Uniek wonen was dat zo boven het spoor. |
Arjan Krabbenbos | 3 feb 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het onlangs geheel gemoderniseerde station Harderwijk wordt toch (voorlopig) geen intercitystation. De capaciteit is nu al vol en en er zal een extra spoor moeten bijgebouwd worden. Hier aan is l aan gedacht tijdens de laatste grote werken aan de stationsomgeving en de vervanging van de drukke overweg door een tunnel. Als er derde spoor bij dit station komt kan het en keerspoor worden waar de Sprinter Amsterdam Centraal vanaf Amersfoort naar hier verlengd kan worden.Wanneer dit zal zijn is nog onbekend,maar let op de sites over Pro Rail, OV Magazine,OV Nieuws en Treinreiziger en Treinennieuws! |
Arjan Krabbenbos | 17 sep 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het nieuwe stationscomplex is gisteren op vrijdag 16.september 2016 officieel geopend. Het station kent een onderdoorgang van station en spoorlijn ter vervanging van de even verderop gelegen spoorovergang Oranjelaan (naast de oude rijwielstalling!). Maar heeft ook een moderne trappartij, lift naar het perron en mooie overdekte fietsenstalling. Helemaal af is het nog niet. De oude fietsenstalling en stationsgebouw moeten nog binnenkort worden afgebroken.Op deze plaats wordt het nieuwe busstation gebouwd. |
Edwin Endstra | 1 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op dit moment wordt het stationsgebied in Harderwijk grondig verbouwd. De kruisende weg wordt onder het station door gelegd, er komt een nieuw stationsgebouw, nieuwe fietsenstallingen en een nieuw busstation.
Het enige dat nog op z'n plek ligt is een deel van het perron met de oude overkapping.
[http]www.harderwijk.nl/stationsomgeving
Time laps van het op z'n plek schuiven van de tunnel: https://www.youtube.com/watch?v=PKyDtXst4So |
Gerrit Willem Eilander | 4 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een vraag:
Mijn grootvader Willem Troost( 1866-1956) had heel vroeger een sigarenkiosk op het station in Harderwijk,
nu heb ik het over de vorige eeuw (20/30er jaren)
Is er misschien iemand die hier iets van weet???
Alle info is zeer welkom!!
groet
Gerrit Willem Eilander
Eelde 4-2-2013
|
Antwoord webmaster: |
ik zelf niet, maar misschien iemand van de bezoekers hier. |
A. van den Berg | 11 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Heeft u binnen uw station restauratie en plekje, een beetje apart, zodat ik een bespreking van 1 1/2 uur kan houden met 2 anderen? Op 20 meo om 19,30 uur
|
Antwoord webmaster: |
nee want ik ben nu u in uw station, ik fotografeer stations (dat was toch wel duidelijk van mijn site?). Ik denk niet dat er zo iets op harderwijk is hoor, dat is daar veel te klein voor, het is ook niet bemand. |
Gertjan Stamer | 11 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsgebouw heeft in westelijk deel buschauffeursruimte en de Kiosk van Servex.Oostelijk deel heeft de gesloten koffieshop,die is al jaren gesloten en wordt misschien incidenteel als bijeenkomstruimte gebruikt. Vraag het eens aan de mensen van Kiosk of zoek website NS op en ga NS Poort...?. Zelfde manier van handelen station Geldermalsen en nog wat andere stations in Nederland. |
Antwoord webmaster: |
ok, dat wist ik niet. dank voor de tip en het beantwoorden van deze vraag. |
Gertjan Stamer | 3 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Electrificatie van de Veluwelijn gereed per 20 Mei 1951. M.i.v. 7 Januari 1952 volledige treinenloop bij het dan nog bestaande 1e stationsgebouw. In 1963 aanleg van spoorlijn naar de haven van Harderwijk. In 1982 sloop 1e stationsgebouw en op vrijwel zelfde plek opent nieuwe stationsgebouw op 9 Juli 1983. Stationskoffieshop aan oostzijde, zeer bijzonder rond lokettenfront met rode doos op het dak in centrumdeel van het gebouw en aan westzijde enige wachtruimtes te zien. Aan de oostzijde van stationsgebouw nr 2 verrijst tevens rijwielstallingsgebouw (tussen het gebouw en de overweg dus). Eind 90'er jaren sluit het loket en opent de Wizzl waarbij het aparte en unieke lokettenfront gedeeltelijke gesloopt wordt. Koffieshop aan oostzijde blijft open. Al in 2000 in de weekenden gesloten en definitief gesloten voorzomer 2004. Inbouw chemische WC aan perronzijde in Maart 2003. Op 1 April 2004 sluit de Treintaxihalte. Eind April 2004 sluit de Wizzl en gaat intern verbouwen en heropent als Kiosk eind Mei 2004, ook nog steeds met NS faciliteiten. De westelijk gelegen parkeerplaats wordt uitgebreid (start November 2005, gereed Februari 2005). Opbraak diverse westelijke sporen begin 2006 en tevens start van ingrijpende eilandperronverlenging naar het oosten, vele tientallen meters buiten de overkapping. Tevens nieuw overpad en sluiting cq sloop oude overpad (eind Mei 2006). De muur tussen spoor 1 en looppad bij stationsgebouw is gesloopt in December 2007. Nieuwe fietsklemmen zonder overkapping gebouwd zomer 2006. De verlenging van het eilandperron geeft een wel erg onlogische en erg lange looplijn naar de Kiosk, bushaltes en parkeerplaats en fietsen. Is het leuk om te vermelden dat in de zomerperiode er hier een speciale trein rijdt naar het Dolfinarium, startend/ eindigend bij de bushaltes ?
In 2009(zomer?)kleine verbouwing stationsgebouw opgemerkt aan de straatzijde-nieuwe deur meer westwaarts en oude deur oostwaarts opgeheven(tevens entree vml koffieshop) |
Antwoord webmaster: |
wat bedoel je met miv 1952 volledige treinenloop? Dat vanaf die tijd alle treinen elektrisch rijden? Hoe kan de dolfinariumtrein starten bij de bushaltes als de loop zo lang is? Ik weet dat ze er wel over hebben gedacht de dolfinariumtrein via het havenspoor naar dichter naar het dolfinarium te laten rijden. Ik mis in je verhaal ook de sloop van het havenspoor, was dat begin 2006, toen er meer sporen werden opgebroken? |
de beer | 8 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
leuk om het huis terug te zien,hier heb ik 14 jaar in gewoont |
Antwoord webmaster: |
wat leuk om een bericht van een oud-bewoner te lezen. Veel oud-bewoners van stationsgebouwen zoeken hun oude woonhuizen op op internet en plaatsen een berichtje op mijn site. Misschien heb je nog oude foto's die ik op mijn site zou kunnen plaatsen? |
T. Nagtegaal | 1 mrt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Harderwijk willen/ moeten ze de sneltreinen/ intercity's laten stoppen. Hiervoor moet er een tunnel komen bij de Oranjelaan omdat het perron verlengd moet worden. Nu gaan ze het perron wel verlengen maar het is maar zo'n 75 meter. Misschien alvast op het oog als er straks wel een tunnel komt? |