Halfweg I was een aardewal met een keet er op, deze werd vervangen door Halfweg II in 1867, en op 15 april in gebruik genomen. Halfweg II heeft gestaan op de Haarlemmerstraatweg tov. de Suikerfabriek.
Jan Hofstra | 26 jun 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De foto van u van 1880 is van na maart 1895. De kerk was toen afgebouwd en werd op 25 maart 1895 ingewijd. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het aangepast |
Frank Mantje | 9 apr 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ Sicco Jan Bier: ja, klopt wat betreft de trekvaart Haarlem-Amsterdam, daar was Halfweg aan twee kanten het omkeerpunt voor de trekschuiten. Maar ik bedoelde het andere Halfweg, op de trekvaart Haarlem-Leiden.
- De reden voor het niet doortrekken van de trekvaasrt Haarlem-Amsterdam bij Halfweg was met name dat er daar anders kruisende waterwegen zouden ontstaan die elkaar qua waterhoogten uitsloten. Het Haarlemmermeer was toen nog een echt meer, en stond middels sluizen bij Halfweg in verbinding met het IJ, dat via de Zuiderzee met de getijden van de Noordzee op en neer ging. En spuien van het Haarlemmermeer mocht niet van invloed zijn op het peil van de trekvaart (vice versa).
- Een deel van de oude HIJSM-spoorbrug over de sluizen ligt er trouwens nog steeds (zie: [http]rijksmonumenten.nl/monument/516033/ijzeren-spoorbrug-van-de-hollandsche-ijzeren-spoorweg-maatschappij/halfweg/). |
Sicco Jan Bier | 27 mrt 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Halfweg was geen pauzeplaats op de trekvaart Haarlem-Amsterdam, behalve als je bedoelt dat na aankomst en een pauze de weg terug weer gevaren werd. In Halfweg was de trekvaart namelijk niet doorgetrokken, om de buurtschippers op Ij en Spaarne hun negotie niet af te nemen. De vele kroegen en andere gelegenheden dankten hun bestaan aan de levendige handel die hoorde bij het verplicht overstappen van passagiers en overladen van goederen. Met de komst van tram en met name spoor was dat geen overweging meer en ging het met de trekschuiten rap minder. |
Frank Mantje | 25 nov 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Twee keer Halfweg!
Een beetje laat, maar toch maar ...
Het "Amsterdam Veenenb." zal slaan op het oude station Veenenburg in Hillegom, dat bestond van juni 1842 tot 1 okt 1896. Dit lag op de doorgetrokken "oude" lijn Amsterdam-Haarlem-Leiden, en zal tijdelijk het eindpunt zijn geweest toen de rest van de lijn nog niet klaar was. Een paar kilometer verderop kwam het intussen ook voormalige station Lisse. Het buurtschap daar heet van oudsher ... "Halfweg" of "Halfwegen": halverwege Haarlem en Leiden (het was ook de pauzeplaats op de trekvaart).
-
Zie Google-maps (https://www.google.nl/maps/place/2191+Halfweg/@52.2805019,4.5435042,15z/data=!4m2!3m1!1s0x47c5e9ff63bfb8c9:0x60fa42104ca56aa0) en de pagina's over de stations Veenenburg en Lisse hier op de site.
-
In Het Utrechts Archief wordt gesproken over "wachteres", en niet over "stationschef", wat ermee te maken kan hebben dat Veenenburg eigenlijk een halteplaats was en geen echt station.
-
Als ik dit alles met de vraag combineer, vermoed ik dat de overgrootmoeder Van Herman Fictoor niet op Station Halfweg tussen Amsterdam en Haarlem werkte, maar dat het in de familie-overlevering ging om het Halfweg bij Lisse: want dat komt overeen met het dienstverband bij Veenenburg.
_______
P.S. Mijn overgrootvader (Jacobus Bijleveld) zal zeker geweten hebben of mijn vermoeden klopt, want die was in de periode 1880-1904 stationschef in het Halfweg tussen Amsterdam en Haarlem: dezelfde periode als de overgrootmoeder als wachteres (1890-1901). |
Frank Mantje | 25 nov 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kleine aanvulling bij Station Halfweg.
Rond 1935 werd vrijwel op de plaats van het oude station een markante seinpost ("Post T") gebouwd, naast de overweg tegenover de Suikerfabriek. Deze seinpost was tot 25 mei 1975 in gebruik, en is later helaas afgebroken.
Bronnen:
- Bestek 1933: [http]www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/archiefbank/archieftoegangen/zoekresultaat?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miaet=1&micode=959&minr=976591&miview=inv2
- Foto's en détails: [http]www.klassiekebeveiliging.com/main.htm > Seinhuizen > H > Halfweg. |
Sicco Jan Bier | 1 jan 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klopt, dit bruggetje is inderdaad de oudst bewaard gebleven spoorbrug op de oorspronkelijke plek. Uiteraard niet meer als zodanig in gebruik, het trac is iets naar het noorden verlegd. De even oude tijdgenoot, die het tweede spoor over de sluis bij Halfweg leidde, ligt in het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht. Onderzocht wordt hoe de sluis zal worden gerestaureerd. Budget daarvoor is dit jaar beschikbaar gemaakt door waterschap Rijnland, gemeentes Amsterdam en Haarlemmerliede en Spaarnwoude. De staat van de sluis is echter zodanig slecht dat maar de vraag is of restauratie haalbaar is, dan wordt het vervangen. Een vertraging bij de aanleg van het nieuwe station was de vondst van resten van een Napoleontisch donjon. Deze is onder het perron bewaard gebleven. Om toch te kunnen bouwen is een constructie met piepschuim toegepast... |
Arjan Krabbenbos | 26 nov 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit nieuwe station ontbreekt nog steeds bij Stations in de omgeving-lijst ( stations Amsterdam Sloterdijk en Haarlem Spaarnwoude), terwijl het al bijna 2 jaar open is. En net aan de oudste spoorlijn van Nederland, (Haarlem-Amsterdam v.v.) sinds 20 september 2014 al 175 jaar oud!!!! |
Antwoord webmaster: |
bij dichterbijzijnde stations staat het wel in de lijst, maar het ligt te ver van sloterdijk en spaarnwoude af om daar in de lijst te komen. |
Van Hal | 13 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Adres: Oude Haarlemmerstraatweg 1, 1165MT Halfweg
bron: [http]9292.nl/station-halfweg-zwanenburg |
arjan krabbenbos | 29 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit per december 2012 geopende station aan s lands oudste spoorlijn ontbreekt nog bij de lijst stations in de omgeving tw bij Haarlem Spaarnwoude en Amsterdam Sloterdijk: Een compleet volwaardig station met in beide richtingen een kwartierdienst Amsterdam Centraal, Haarlem, Zandvoort aan Zee/Beverwijk, Uitgeest vv Beetje slordig vind ik het om dit niet er bij te vermelden. |
Sjoerd Eeftens | 20 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klaas Zondervan heeft gelijk. Het oude stationsgebouw van Halfweg stond bij km 9.185. Daar lagen ook de perrons, dus ongeveer bij 9.2.
De overweg lag bij km 9.384. De nieuwe perrons liggen ten oosten hiervan en ook ten oosten van de wissels naar de inhaalsporen. De nieuwe perrons liggen dus globaal tussen km 9.1 en 9.3.
Ik weet niet welke km de traverse exact heeft, maar dit is ter plaatse wellicht aardig in te meten aan de hand van de hm-bordjes. |
Gertjan Stamer | 19 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsgebouw stond op plek waar nu trappen zijn van nieuwe ,,halte" kijk en vergelijk, bezoek sites Historisch Halfweg of HUA. |
Victor Lansink | 17 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens de personeelsregisters van Het Utrechts Archief werkte Hendrica Slotenmaker van 7-7-1890 tot 21-10-1901 als wachteres te "Asd Veenenb." Ik heb echter geen idee wat men met Amsterdam Veenenb. kan bedoelen. Haar man (gespeld als J.G. Barnhorn) werkte als arbeider eveneens te Asd Veenenb. van 31-10-1887 tot 1-4-1897. Daarna een tijdje niets en dan van 2-1-1905 tot 1-1-1908 als arbeider en wegwachter aan de lijn "Amsterdam-Zandvoort" en te Amsterdam Zaanstraat. Of deze personen dus te Halfweg gewerkt hebben, wordt hiermee dus nog niet duidelijk. |
Antwoord webmaster: |
dank voor het uitzoeken op basis van deze vraag victor, sorry dat het bericht zo lang was blijven liggen. |
Klaas Zondervan | 16 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In diverse publicaties, o.a. op wikipedia, wordt gesteld dat het nieuwe station Halfweg-Zwanenburg iets westelijker is gelegen dan het oude station. Naar mijn mening ligt het echter op dezelfde plek, zij het dat het nieuwe station langere perrons heeft.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet maar misschien iemand anders op de site? |
Herman Fictoor | 13 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte Heer,
Ik heb een vraag aan u.Nu het station Halfweg weer in gebruik word genomen doet er in de Familie een verhaal rond dat mijn overgrootmoeder daar spoorweg wachteres was.Weet u misschien of dat zo is en bestaat er een foto van haar.
Haar naam was Hendrica Slotenmaker geb 14-08-1858
Gehuwd op 10-10-1888 met Jeronimus Gerardus Barnhoorn geb 22-06-1850 spoorweg beambte.Zoon van Johannes Barnhoorn en Neeltje Smit
MvG H.Fictoor |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet maar dat soort gegeven kun je vast terugvinden bij Het Utrechts Archief, zij hebben de oude ns archieven in huis, inclusief personeelsdossiers. |
Ton Dieben | 13 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 9 december geopend. Volgens de pers ging de onofficile ontvangst van de eerste trein de mist in. Vlak voor binnenkomst wisselde de trein van spoor(kwam dus op verkeerd spoor binnen) en had ook nog eens een conducteur die niets van deze onofficile ontvangst(koffie en taart) wilde weten. Connexxion lijn 80(Amsterdam-Zandvoort) en 161 (Zwanenburg-Hoofddorp, rijdt niet in op zzf) stoppen hier. Aan de noordzijde is een parkeerterrein ingericht. Ik zal bij beter weer wel foto's maken en op sturen. |
Marc van Dalen | 13 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het weekend van 15-16 september wordt het tweede deel van het zuidelijke perron met Comparon op het nieuwe station Halfweg-Zwanenburg gebouwd. Het perron wordt naar verwachting in ca. 45 uur geplaatst.
Er worden 62 EPS-elementen geplaatst met daarop 100 betonplaten.
Het totale perron van 270 m bestaat uit 107 EPS elementen en 165 betonplaten. |
Joost van Os | 10 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de foto van de nieuwbouw is een oud bruggetje te zien. Enne de Boer, docent aan de TU Delft, stelde in colleges dat dit bruggetje het enige restant is van de oorspronkelijke oude lijn. Als dat zo is, dan verdient dit bruggetje een plek op Stationsweb en Wikipedia. |
Antwoord webmaster: |
dank, interessant inderdaad. echter, mijn site gaat vooralsnog niet over bruggetjes, er zijn weinig bruggen met een plekje op mijn site. maar ik zal er over nadenken. |
Jan Ligthart | 29 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Is het mogelijk Connexion buslijn 80 vanaf Plein 40-45 door te buigen via Slotermeerlaan,Allendelaan.Ookmeerweg en Osdorperweg naar station Halfweg-Zwanenburg? |
Antwoord webmaster: |
pfff, hoe moet ik dat weten? dit is een site over stationsgebouwen, en ik fotografeer ze alleen maar. zoiets vraag he toch bij de busmaatschappij ofzo? niet hier. |
Henk Dragtsma | 14 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op verschillende plaatsen op stationsweb.nl staat (nog) dat station Halfweg-Zwanenburg is geopend op 9 december 2011. Dat moet zijn: de opening is gepland voor 9 december 2012. |
Antwoord webmaster: |
dat het op meerdere plaatsen staat komt omdat ik dat maar op een plaats bijhoud, dus hoef ik dat ook maar op een plek aan te passen in de database om dat op alleplaatsen op de site in een keer te veranderen. |
Ernst-Peter Everaardt | 16 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bouw is vertraagd door historische vondsten en asbest sanering. Het station gaat in december pas open |
Antwoord webmaster: |
ik heb de openingsdatum inderdaad aal aangepast. maar... wat heeft dit met die reactie te maken waar je op reageerde? |
Wilfried Hager | 6 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
sorry, dat ik geen antwoord had gegeven.Wist eerlijk
gezegd niet de plaats waar ik moest zoeken. Heb de
verschillende op- en aanmerkingen nu gelezen; dus
komt er misschien vooreerst niet zo vlug iets van??
Heb overigens een prachtig fotoboek van de Haarlemse
tram(die heet in dat boek ook "Blauwe tram") maar in Amsterdam en Halfweg alleen maar Haarlemse tram.
Een goed jaar daarmee naar Haarlemse MULO gereden;bij de Amsterdamsche Poort uitgestaptHet
Amsterdamse archief heeft veel fotos; ook van
de diverse ongelukken die er mee gebeurden.Op
internet te vinden.Als het je interesseert kan ik
fotokopien maken en opsturen. mvg Wilfried Hager
|
Antwoord webmaster: |
ik snap niet waar je 'antwoord' op wilde geven. hadden we je een vraag gesteld? trams hebben niet mijn interesse. |
H van Vondelen | 14 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tot nu toe is het station niet veel meer dan een hoop zand, maar het schiet snel op.
Vanaf juni 2012 zullen er vier Sprinters per uur stoppen:
Uitgeest-Haarlem-Amsterdam v.v.( serie 4800)
Zandvoort Aan zee-Amsterdam v.v.(serie 5400) |
Wilfried Hager | 3 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
komen er roltrappen?heb ergens gelezen -meen ik - dat er geen roltrappen zouden komen.Interesseert
me. Heb 6 jaar in Halfweg gewoond bij grootouders
Fam. Hartog Dubbele Buurt 50. Oude openbare school
aan de straatweg bij meester Sietsema.
Heb naar het huis gezocht op Google maar niet echt
gevonden. Weet niet of ik er ooit nog kom. Ben al ouder en kom meestal niet verder dan familie in StolwijkZ.H en mijn tante in Hoorn. Dank v. antwoord. |
Antwoord webmaster: |
ik zou het niet weten, ik heb nog gen plannen ervoor gezien, maar de komst va n roltrappen lijkt mij inderdaad sterk voor zo'n klein station. dat zal wel niet. hellingbaan lijkt mij voldoende. Ik heb er wel eens een plaatje van gezien, er staat zelfs een plaatje van op mijn site. er komen inderdaad natuurlijk geen roltrappen, wel liften aan een voetgangersbrug. zie bij de afbeeldingen. |
Gertjan Stamer | 3 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weekend 3/4 September 2011 maakt men fundering voor liftschachten/loopbrug en bovenleiding aangepast alsmede nieuwe seinen. Moeilijk bereikbare bouwlocatie-straat naast Rijksweg afgesloten en bushalte buiten dienst.Mooiste uitzicht vanaf de spoedig te slopen voetbrug over de drukke Rijksweg.Geen roltrappen volgens tekening...een beetje het idee van Hillegom maar dan uitgebreider. |
Antwoord webmaster: |
jammer dat je nu weer niet gebruik maakt van de link beantwoord deze vraag, dan had de vraagsteller meteen bericht gekregen dat er een reactie op zijn bericht was gekomen. |
Arjan Krabbenbos | 25 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De bouw van dit nieuwe treinstation is officieel begonnen op dinsdag 22 februari 2011. Het vroegere station is gesloten in 1927 wegens de grote concurrentiestrijd tussen trein en de Blauwe NZH trams die vroeger paralel reden aan de oudste spoiorlijn van ons land Amsterdam-Haarlem vv. Straks stoppen hier 2 maal per uur per richting de Sprinters tussen Amsterdam-Haarlem-Beverwijk en Uitgeest vv. |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station opent per juni 2012 en wordt 2 keer per uur aangedaan door de Sprinter AmsterdamC-Haarlem-Beverwijk-Uitgeest vv. De voormalige Suiker Unie-fabriek wordt omgebouwd tot woongebouw.Volgend voorjaar starten de werkzaamheden aan dit nieuw te bouwen station. |
Antwoord webmaster: |
ok ik heb de datum aangepast. |
Gertjan Stamer | 19 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens aanbesteding(openbaar)gaat station pas open op 1 Juni 2012-dan gaat ook zomerdienstregeling NS van start.Perrons van ieder 270 meter lengte,verbonden door traverse.Men spreekt nog niet over parkeerplaats en ruimte voor fietsen en bushalte-kennelijk nog te vroeg voor dat soort zaken.Afwachten dus... |
Antwoord webmaster: |
ik heb de heropeningsdatum naar 2012 gezet. |
Gertjan Stamer | 22 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gelezen in diverse kranten dat treinstop minstens een jaar wordt uitgesteld(bezuinigingen,misgelopen afspraken?of zoiets!)en misschien wel 2 jaar later...sommige doemdenkers geloven er al helemaal niet meer in volgens Ymuider Courant en Haarlems Dagblad.Dan kan men maar beter spandoek van Suikerfabriek verwijderen...hopelijk allemaal storm in glas water. |
Gertjan Stamer | 11 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Straatgevel klassiek gebouw Suikerfabriek heeft vanaf April 2010 groot spandoek op gevel waar op staat dat hier station Halfweg-Zwanenburg in 2011 wordt geopend(met foto NS trein).Dan zal men vast en zeker wel in 2011 gaan bouwen en zal het wel in December 2011 worden geopend ? |
Antwoord webmaster: |
ok dat wist ik niet dat het al zover was dat het volgend jaar al open gaat. |
Arjan Krabbenbos | 25 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station zal gelijktijdig open moeten gaan met het nieuwe station Amsterdam Geuzenveld. Dit vormt een mooie schakel tussen buurtstations onderling in deze regio en kan goed bediend worden door snelle Sprinters. |