Arjan krabbenbos | 13 apr 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Gouda krijgt straks tweee nieuwe fietsenstallingen e een mooi busstation. Dat busstation komt op de plek van het oude (bij de 2 oude platanen en kerk!) en dus NIET aan de kant van de Cinema en parkeergarage/ Rabobank. (Overzijde spoorstation) Het nieuwe busstation wordt aangelegd als een buseiland met aan iedere kant hiervan een eigen halteplaats. Het project moet uiterlijk in de zomer van 2021 gereed komen. |
Arjan Krabbenbos | 1 feb 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De werken aan de stationsomgeving zijn sinds najaar 2019 dan echt van start gegaan. Het oude busstation, verloor al eerder de perronkap, nu is het oude busstation ook geheel verdwenen. Aan de overkant van het afgebroken busstation (aan de straatkant) is er een tijdelijk busstation gecreëerd.
De werken aan het vernieuwde stationsgebied omvatten: verbeterde toegangen NS Station, fietsenstallingen aan beide kanten van het spoor en een nieuw definitief busplein aan de achter -of zuidzijde van het huidige Intercity station.
Als alles meezit moeten alle knutselpraktijken gereed zijn medio 2022.
Leuk dtail: Op het tijdelijke busstation aan de stadskant staan twee abri's met logo's met NZH er op. NZH reed ooit tussen Den Haag-Leiden?Schiphol Airport/Amsterdam-Alkmaar-Den Helder. Thans rijdt er Arriva, Syntus (Keolis) in Gouda en omgeving. |
Arjan Krabbenbos | 16 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station heeft sinds enkele jaren de volledige IC-status gekregen. (sinds eind 2007) en krijgt momenteel een enorme facelift. De voorbereidingen naar het eventueel vinden van nog (niet) ontplofte bommen is thans succesvol afgesloten (geen bommen gevonden) en men kon toen beginnen met het slaan van de nodige damwanden. Wat houdt die faccelift in; er komen liften naar alle perrons, er komen extra roltrappen en de perronkappen worden vernieuwd. Dit laatst genoemde karwei is reeds aangevat, dus afbraak van de huidige platte daken. Nog steeds vind ik het jammer dat de grote betonnen perronkap van het busstation gesloopt is .Misschien vanwege betonrot en dat daarom de veiligheid niet gewaarborgd kon blijven of misschien om een andere reden. Nu moet men daar het doen met de eenvoudige wachthuisjes of abri's. Het zal mooi zijn als daar gelijktijdig (of iets later), met deze vernieuwingsoperatie van dit treinstation ook weer een grote busoverkapping wordt gebouwd. Gouda's stationsomgeving is thans al aan het vernieuwen, doordat er momenteel veel gebouwd wordt aan de Bloemendaal-zijde. (bij het zijperron van spoor 11). |
Antwoord webmaster: |
leuke woordspeling, het krijgt niet alleen een facelift, maar ook een personenlift ;-) er zijn plannen het hele busstation naar de bloemendaal zijde te verplaatsen dus ik denk niet dat de overkapping aan de stadszijde terug zal keren. als er aan de bloemendaalzijde een busstation komt zal er daar wel iets voor gebouwd worden. |
wichor (webmaster) | 20 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In mei 2011 is eindelijk de bouw begonnen van de liften naar de perrons en de stationshal. De lift aan de achter (Bloemendaal-) zijde wordt pas in een later stadium aangelegd. Dat is op zich wel vreemd, want de voorzijde is al via een hellingbaan bereikbaar. |
Jos | 17 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet er iemand tot welke diepte er is gegraven bij de bouw van de stationsgebouwen. |
Antwoord webmaster: |
poeh, wellicht dat het utrechts archief eea weet? Zij hebben de oude ns-archieven in huis. Zie www.hetutrechtsarchief.nl voor contact informatie. |
Gertjan Stamer | 26 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Wichor...hier wat ik heb gezien de afgelopen jaren...stationsgebouw is overigens geopend op 13 Oktober 1984 en meteen een open dag en demo van NS materieel en VSM stoomtrein ivm 50-jarig bestaan spoorlijn Gouda-Alphen aan den Rijn en er was tevens een puzzeltocht,modelspoortentoonstelling,fotowedstrijd en onthulling fraai tegeltableau De Goudse Pijproker.Eind 90ér jaren verbouwing NS loket Burgemeester Jamessingle tot een Wizzl.Verbouwing van de hal-NS loket in de rechterhoek(half Dec.2002)en in November 2001 voormalige NS loket dan C'est du Pain,Kiosk en Cafe T in ruimte bij bushaltezijde.Die bouwvallige bushalteoverkapping is gesloopt in December 2002(volgens Teletekst).Weer een feest...28 Februari 2003 opening LightRailverbinding naar Alpen aan den Rijn en spoor 9/perron is hiervoor zelf VERLAAGD...uniek in Nederland(toen dus)Officieel zou men 2 Maart 2003 gaan rijden...ondertussen noodsteigerperron/verlenging perronspoor 3 en komt bovenop het al lang niet meer gebruikte zakspoor 4 te liggen(zie ook hieronder)Winkelveranderingen in de hal late najaar 2005 en zo ook voorjaar 2007...kunnen we het ons nog herinneren dat de LightRail naar spoor 11 zou moeten ivm botsingen HeavyRail treinen de LR zouden raken en dus spoor 9 zou spoor 11 worden/even verlagen voor xxx euro's. Eind 2009 toch wel Sprinters op spoor 11 en dus spoor 9 alsnog leeg te aanvaarden,wat een gehannes/geldverspilling. Verbouwing kiosken op de eilandperrons vroege voorjaar van 2009 tot moderne inloopkiosken.Wizzl in voorjaar 2009 Kiosk. |
Arjan Krabbenbos | 25 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat Gouda nu de spil is in het IC/netwerk van de lijnen naar Alphen a-d Rijn, Den Haag, Rotterdam, Utrecht is niet verwonderlijk. De kaas en pijpstad wordt straks nog beter bereikbaar wanneer de lightrailverbinding naar Leiden en Katwijk-Noordwijk gereed is, maar dan is het wel na 2015. Gouda is een geliefd toeristisch stadje dat vele toeristen kent uit binnen en buitenland en dankzij een kwartierdienst op het hoofdlijnennet een goede verbinding heeft met een groot deel van Nederland. |
Antwoord webmaster: |
volgens mij vergroot de leiden- katwijk/noordwijk verbinding de bereikbaarheid van Gouda toch niet echt? Maar we zijn wel gezegend met veel intercity verbindingen, daarom ben ik hier ook gaan wonen (hoewel dat nog voor de grote verbetering was, en er toen nog maar alleen sneltreinen stopten). |
Arjan Krabbenbos | 5 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bnnenkort liften op station Gouda, gereed december 2099! Het heeft even geduurd maar dan heb je wel wat bij Prorail! Zo heb je wel veel van die jaren uitgestelde of nooit meer uitgevoerde projecten in Nederland. Kijk maar naar die A4 snelweg of de Zuiderzeespoorlijn. Eerst maar zien dan geloven zeg ik altijd maar. Je moet wel heel veel engelengeduld hebben in dit land. Maar goed nu maar zien of die liften er over een paar jaar zijn...... |
Antwoord webmaster: |
2099, dat noem je binnenkort? ;-) 2009 mag ik hopen. Ik help heel regelmatig mensen met zware koffers naar beneden en boven. Zelfs een keer een rolstoel van spoor 8 naar spoor 3 versleept, die mensen waren in de verkeerde trein gestapt en moesten terug naar utrecht. Gelukkig kon de inzittende nog een beetje lopen leunend op de schouders van zijn medereizigers. |
Arjan Krabbenbos | 30 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Gouda of Gouda Centraal vormt na 2015 een belangrijk IC-station wanneer de lightrailverbinding richting Alphen a/d Rijn- Leiden Centraal- Katwijk en/of Noordwijk aan Zee gerealiseerd is. Bovendien kent Gouda binnen zijn gemeentegrenzen meerdere trein/tramhaltes, waarmee de Kaas annex Pijpstad beter bereikbaar wordt per OV in regio Midden-Holland. Momenteel is het een IC-station voor NS en kun je ieder kwartier een IC of Sprinter/Stoptrein nemen in allerlei richtingen. Als de Tram straks in of nabij de Binnenstad rijdt vormt de stad een spil in een goed en frequent OV-netwek. |
Antwoord webmaster: |
Ik kan je niet helemaal volgen. Door de komst van de lightrailverbinding vormt Gouda een belangrijk IC station? Een lightrail is toch geen IC. Bovendien verandert er in Gouda heel weinig, de lightrail ligt er nu al, maar hij rijdt niet verder dan naar Alphen ad R. Gouda is nu al een belangrijk IC-station. Ook hier zal het station niet Centraal gaan heten. Dat zijn maar een paar van de grootste stations van Nederland. |
Jeffrey | 11 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station wordt niet verplaatst, daar is geen ruimte voor. Ik zou het wel prettig vinden als er een tweede voetgangerstunnel onder de perrons zou komen, maar waar moet je die plaatsen? De twee grote perrons hebben in de lengte maar een echte overlap, en daar is nu al een tunnel. Die zou wel worden verbreed en voorzien van liften, roltrappen weet ik niet.
laatste nieuws uit het Spoorzoneproject mbt het station is de flinke verbouwing van de Bloemendaalzijde; hier komt een grote entree met diverse winkels. Het busstation zou trouwens aan de centrumzijde van het station blijven.
De website van Spoorzone is niet altijd even duidelijk, als er nieuws is kun je dat vaak wel teruglezen op de site van AD Groene Hart/Gouda. |
Bira Malta | 26 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Wichor Bramer
Ik uw website erg leuk en de fotos zijn erg interessant voor mij.
Heeft u updated informatie over een nieuwe project voor een nieuwe en modern NS Station Gouda met roltrap en lift dichtbij het centrum en de nieuwe stadhuis?
Ik vind jammer dat de NS Station Gouda is een intercity station zonder lift of roltrap en wij hebben geen goed connectie tussen Gouda en Schiphol en gen intercity of sneltrein naar Amsterdam CS.
Groeten
Bira Malta
|
Antwoord webmaster: |
Ik heb geen informatie over de spoorzone gouda, meer info kun je vinden op: www.spoorzonegouda.nl een link die overigens ook op mijn site staat. ik woon zelf overigens ook in gouda.
de locatie van het station zal niet veranderen denk ik, dichterbij het centrum dan zou het op het viaduct bij de rotonde moeten komen te liggen, maar dan ligt het weer verder van het nieuwe stadhuis.
de trein naar amsterdam is al sterk verbeterd. vroeger was dat maar één trein per uur, en dan 's avonds geen enkele, maar nu rijdt hij de hele dag door twee maal per uur. daar kun je geen intercity bij inzetten, zoveel reizigers zijn er nu ook weer niet.
|
milco | 17 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik zag op www.9292ov.nl dat de stotprein van alkmaar naar rotterdam cs die om 22.58 uur uit alkmaar vertrekt wel 6 minuten stilstaat bij woerden en wel 24 minuten bij gouda. dat is (vind ik) een beetje heel erg veel. bij amsterdam cs staat die trein maar een minuutje of 10 stil. waarom staat die trein 6 min. bij woerden stil en 24 min. bij gouda? |
Antwoord webmaster: |
het zal waarschijnlijk komen omdat het de laatste trein in die richting is. hij moet wachten op een aansluiting waarop hij anders niet hoeft te wachten, omdat er anders nog andere reismogelijkheden zijn? |
milco | 17 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik snap die ns echt niet. 24 minuten, beetje heel erg overdreven. dit verw8 ik nog geeneens bij utrecht cs en amsterdam cs. |
Jeffrey | 9 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het verlengde noodperron 3, wat spoor 4 blokkeerde, is inmiddels verdwenen. Spoor 4 lijkt weer begaanbaar, al is het twijfelachtig of hier veel gebruik van zal worden gemaakt. |
milco | 14 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
leuk, dat u op uw eigen site hebt geschreven.
ik geloof dat het middelste spoor van gouda (of het is een ander station. maar ik dacht gouda) niet meer wordt gebruikt. |
Antwoord webmaster: |
ja het was toen een testje. Ik had die reactie mogelijkheid net gemaakt. het middenspoor met nummer 4 wordt inderdaad niet meer gebruikt, kan ook niet meer, want dar hebben ze nu een noodperron overheen gelegd. spoor 9 wordt nog wel gebruikt voor de lightrail naar alphen aan de rijn. |
wichor bramer | 7 mei 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 2003 is de aanbouw waaronder de bushaltes stonden dusdanig in vervalgeraakt dat het een gevaar opleverde voor de passagiers. Hij is dan ook korte tijd later afgebroken. Pasagiers moeten nu in weer en wind wachten. |