Joke Schipper | 23 jul 2022 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Deze opmerking is gemarkeerd als ongepast |
Het verbaast mij nog steeds, dat er geen lift is.
Als je slecht ter been bent en/of je komt op bus aan op het stationsplein moet je naar de zijkant lopen om via die schuine baan op he station te komen.
Onbegrijpelijk dat er nog steeds aan de voorkant geen lift is. |
Martijn | 22 jan 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Enschede gaat weer worden hersteld naar de uitstraling van de jaren '50.
De verbouwing uit 2000 wordt ongedaan gemaakt. De gevel aan de zuidzijde ziet er al vele jaren niet uit, nadat de natuursteen platen van de verbouwing onveilig bleken.
[http]enschede.1twente.nl/station-enschede-krijgt-zijn-%E2%80%98stoere%E2%80%99-gezicht-uit-1950-terug/content/item?1117785 |
Klaus Hasselberg, D-Gelsenkirchen | 23 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik was onlangs op station Enschede, maar kwam met
mijn Eurosleutel [heb MS] niet terecht. Kan dat - of hoort Enschede gewoon niet bij Europa (lach) ?
(Ben "HobbyHollander" en kan me wel redden in jullie taal - en compliment met de rekengrap ...)
|
Antwoord webmaster: |
Complementen voor je nederlands, maar ik weet niet wat een eurosleutel is. |
vvdh | 27 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Laatste nieuws (tc Tubantia-27/11-'12)
In de zomer van 2013 vernieuwt ProRail het spoor van station Enschede. Er komt meer ruimte voor de treinen en de kans op vertraging neemt af. Vanwege de werkzaamheden is station Enschede van 6 juli tot 18 augustus 2013 gesloten voor treinverkeer. De werkzaamheden worden in de zomerperiode uitgevoerd, omdat dan minder reizigers gebruik maken van de trein.
|
Hans1 uit Enschede | 21 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels is het zeker dat de tunnel van het station naar de Hengelosestraat niet wordt aangelegd. Ook is het nu zeker dat pas in 2013 wordt begonnen met de herinrichting van het complete emplacement. |
Hans1 uit Enschede | 20 sep 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens de allernieuwste plannen gaan de plannen om een tunnel te maken vanaf het station naar de Hengelosestraat niet door! Bij de flat "de Eendracht" zijn ze hier enorm blij mee!
Verder is het herinrichten van het emplacement nu gepland voor 2013 en dan gaat er voor de reizigers de loopafstand van de sporen 1 en 2 naar de duitse trein er inderdaad niet veel veranderen als de duitse trein - net als vroeger - vanaf spoor 4 (bijna bij de overweg) gaat vertrekken. |
clemens vaanholt | 18 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
zijn er ng bouwtekenigen van het oude station.
ik wilde deze in een 3D programa proberen na te bouwen. kan mij imand hieraan helpen???
|
Antwoord webmaster: |
voor bouwtekeningen kun je waarschijnlijk wel terech tbij Het Utrechts Archief |
Josbert Lonnee | 24 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De trap op het talud naar het oude station ligt er anno 2012 nog steeds. Zie hier.
|
Antwoord webmaster: |
Leuk om te zien dat die trap zolang is blijven bestaan. dat wist ik niet. dank voor de tip.
Ook leuk om te zien als je uitzoomt van die plek dat het station helemaal niet ver is verschoven, want de punt van het perron raakt aan de plek waar het oude station staat. waarschijnlijk is dat deel van het perron gewoon hergebruikt? |
Hans1 uit Enschede | 11 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is nog lang niet zeker dat de DB diesels komen/vertrekken van spoor 4. Dit voorstel stuit namelijk op veel problemen, zoals onder andere de financin! |
Antwoord webmaster: |
De opmerkingen van arjann lopen welmeens meer op de zaken vooruit, dank voor de opheldering. |
arjan krabbenbos | 13 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station ondergaat binnenkort een opknapbeurt dat begint rond 2012. De diesels (allen DB vanaf december 2010) van/naar Duitsland zullen om praktische redenen voor overstappende reizgers van spoor verwisselen. Komen/vertrekken ze nu nog aan het nieuwgebouwde perron naast het stadskantoor ( sinds de heropening van de lijn van/naar Gronau( in november 2001), straks wordt het vertrek/aankomstpunt het naastgelegen perron. Van dit perron komen en vertrekken thans de IC's naar Hengelo- Amersfoort en verder, deze gaan dan op de kopsporen eindigen net zoals de stopper naar/van Hengelo-Almelo-Zwolle vv. Het dan verlaten Gronau-perron zal dan worden gebruikt als calimiteiten/opstelspoor voor niet dienstdoende treinstellen.Ook krijgt de stationsomgeving een opknapbeurt, zodat het er weer aantrekkelijk uitziet voor vele jaren. |
Antwoord webmaster: |
hmmm, is er nu niemand die net als ik denkt dat de loopafstand voor doorgaande reizigers naar gronau er niet korter op wordt wanneer de treinen uit het westen op de kopsporen eindigen? bovendien wordt de loopafstand voor alle aankomende reizigers er langer op! Beetje weggegooid geld lijkt mij, en om daarvoor nu het station 6 weken buitendienst te stellen. |
Gertjan Stamer | 26 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Niet alle veranderingen zijn verbeteringen-Cafe T sluit in Juni voorgoed en wordt omgebouwd tot Albert Heyn To Go...dus geen zitplaatsen meer bij het raam,geen toiletten meer,geen snacks,geen kleine maaltijden en nog wat meer.Station Enschede heeft nu nog maar 2 erbarmerlijke vieze WC's aan spoor 4.Qua horeca gaat het station er iets op vooruit maar qua voorzieningen(WC's,zitruimte)gaat het er flink op achteruit! |
Gertjan Stamer | 8 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds zomer 2009 stond ruimte Free Record Shop erg leeg te wezen-in Mei 2010 is Donar Company er in gevestigd. |
Antwoord webmaster: |
Döner company bedoel je wellicht? die van de broodjes buitenlands vlees? |
Addie | 3 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kan ik met een fiets van het perron af komen als ik met de trein uit Utrecht kom? |
Antwoord webmaster: |
vast wel, als er geen lift is zijn er wel van die metalen beugels langs de trappen. je kunt op de plattegrond kijken of er een lift is, ik weet het verder ook niet precies. |
Gertjan Stamer | 2 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al sinds vinylheugenis kom ik in Enschede en al tientallen jaren eerder op bezoekjes bij vrienden van de familie,vanaf 1999 bijgehouden wat er allemaal met het stationsgebouw is gebeurt-in 1999 start bouw van het Stadskantoor aan het tegenwoordige spoor m5 met zijperron,ook in 1999 start verbouwing stationsgebouw;het restaurant sluit als eerste haar deuren en het NS loket volgt en op plein voorzijde gele portacabin met loketfunctie alsmede zeer klein restaurant(je).In 2000 wordt het oostelijk deel vml restaurant de Bruna,het centrale deel restaurant volledig gesloopt en nieuwe entree met nieuwe trappartij en Cafe T vult het westelijk deel met automatiek en zitgelegenheid en WC's(nog steeds op oude plek!)De oude locatie Bruna wordt Free Record Shop(die er zomer 2009 weer vertrekt!),het oude NS loket wordt Burger King en nieuwe NS loket nu aan de oostzijde.Het GWK blijft op oude locatie.De Vuurwerkramp van 13 Mei 2000 geeft wat glasschade op dit station...op 17 Mei 2000 ivm herdenking vuurwerkramp dmv gratis koplopertreinen Enschede-Hengelo vv. November 2000 is verbouwing klaar en ook Rijwielshop is aangepast,kleine trap aan zuidzijde is gesloopt.Officeiel heropening op 14 September 2000 door ene R.van Engelen en burgemeester Mans. Oostvleugel stationsgebouw zou een AH to go worden maar wordt dus kantoren enz.De spoorlijn naar Gronau wordt weer in gebruik genomen en begin 2001(1 Mei 2001)opening nieuwe Stadskantoor en al gestart met zijperron tbv Duitse treinen...spoor 5 genaamd.Op 23 November 2003 gaat de dieseltrein naar Gronau rijden en opvallend is het onderbreken van spoor aan westzijde dmv stuk eruit/stootjuk.Ook verdwijnt het doorgaande spoor 4 en wordt met stootjuk afgesloten,wel aanwezig in overweg!Spoor 5 gaat met lichte bocht verder oostwaarts.In zomer van 2005 sluit Kiosk(rechts naast de entree vanaf de perrons)en wordt automatiek.Fietsen staan er hier zat,breek Uw nek voorzichtig en de Gemeente Enschede en ProRail bouwen vanaf begin 2009 zeer fraai ogende vrije fietsenstalling aan de westzijde en dus vlak bij het busplein,met ruim overstekende luifel en met een verdieping en achterzijde is een fraaie glazen wand die aan dienstpad grenst cq spoor 1.Het verlicht een beetje de overlast van fietsen.Open vanaf September 2009. |
Frido van Orden | 12 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van Enschede lag tot de oorlog een paar honderd meter westelijker, ongeveer t.h.v. het begin van het Volkspark. Na de verwoesting in de oorlog is het station meer richting het centrum verplaatst. De oorspronkelijke locatie verklaart ook het bestaan van de stopplaats Hengeloschestraat. Het huidige station eindigt aan de oostzijde precies bij de overweg in de Hengelosestraat. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, met de huidige locatie zou dat niet echt logisch zijn geweest. ik wist het wel, maar het stond nog niet op mijn site, dank voor de aanvulling in deze. volgens mij viel de verwoesting van het station in de oorlog nogal mee? ik heb foto's van na de oorlog staan waarin het station nauwelijks beschadigd is, of klopt dat niet? ik denk dat het station vooral vernieuwd is om het verder richting centrum te kunnen verplaatsen. |
milco | 12 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
da s zeker raar en dom van ze.
hebben zeker die duitsers geregeld. tis namelijk een duitse lijn, enschede-gronau en verder |
Antwoord webmaster: |
in de nieuwe dienstregeling valt het trouwens wel mee. |
milco | 11 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de trein van enschede naar duitsland heeft bij gronau in duitsland maarliefst 14 min. pauze. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, beetje dom, dan kan ie in enschede beter wachten op de intercity aansluiting die hij net mist (dat was vroeger tenminste zo) |