Francisca | 2 dec 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben met spoed op zoek naar familie van F F. Vingerhoed die het schilderij heeft gemaakt. Dit ivm de grafrechten van zijn graf op de begraafplaats in Enkhuizen. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb je bericht doorgestuurd naar het familie lid dat hier had gereageerd. |
Dries | 28 aug 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zou de architect van station Enkhuizen niet Christiaan Posthumus Meyjes kunnen zijn? Deze was in dezelfde periode werkzaam in Enkhuizen bij het ontwerp van het Snouck Van Loosenpark. |
Antwoord webmaster: |
Ik weet het niet, en kan nergens een bevestiging hiervan krijgen. misschien dat iemand anders iets kan vinden? |
Nelly Boersma-Mahu | 23 apr 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben er trots op dat het wandschilderij van mijn grootvader F.F.Vingerhoed in het station van Enkhuizen hangt.(mijn moeder is Jansje Vingerhoed). |
Gertjan Stamer | 20 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Opvallend is dat het complete parkeerterrein is herbestraat en het visgraatparkeren nu haks parkeren is geworden...ook perron 9 3/4 is veranderd in de vorm dat men vanaf 1 Juni 2011 koffie en broodjes gaat verkopen,de Brasserie blijft gewoon open en doet meer soepen,gebak en terras is een belangrijke troef bij mooi weer. |
Gertjan Stamer | 18 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Herinneringen vanaf begin 21ste eeuw;najaar 2001 opknapbeurt stationshal en gereed in Feb.2002(in 2000 is de buitenkant stationsgebouw opgeknapt)In Februari 2002 opening bloemenwinkel aan de stadszijde(noord)en sluit weer in voorjaar 2002.In zomer 2002 sloop oude fietsenstallingen en bouwen van nieuwe overdekte fietsklemmen en fietskluizen.Sluiting NS-loket op 18 Maart 2006 en de verkoop gaat het nabijgelegen VVV gebouw,al in voorzomer 2006 loketruimte leeg.OV Fiets-gebouw van glas en blauwe dakrand met logo op ramen komt erbij tussen oude stenen loods en fietsenstallingen,zomer 2007.Rest zie onder... |
Gertjan Stamer | 24 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds Mei 2009 is het NS-loket verbouwt tot boekenwinkel(2e hands),tijdschriften en zelfs bloemverkoop(Perronnegendriekwart heet't)en is een duidelijke verwijzing naar Harry Potterfilms met de stoomtrein...perron 9 1/2. Ingang vlak bij de gele soldaten van de NS(kaartautomaten dus).Station is een goede troef rijker...kijk ook eens in de hal,fraaie schilderijen en nog veel meer moois,vergeet ook de brasserie niet ! |
Antwoord webmaster: |
het perron van de hogwarts express bij harry potter is ook 9 3/4. dan wordt de verwijzing nog duidelijker. |
J de Jong | 3 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo. Ik ben in het bezit van enkele kaarten uit Enkhuizen, waarbij de stoomtrein door geschoten is tegen het blok aan, enkele wagons staan een beetje dwars op de rails. Ik ben al jaren opzoek wanneer dit is gebeurd. Ik hoop dat u mij kan helpen. In afw Groeten jan. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst. dan kunnen de overige bezoekers meedenken. ik weet het zelf namelijk niet. |
peter | 10 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
vooral het mozaikdak is erg mooi en opvallend. |
Michiel ten Broek | 17 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de laatste gemeenteraadverkiezingen was er een lokale partij die inkorting van de lijn wilde om het bestaande stationsemplacement te kunnen bebouwen met appartementen. Prachtig argument om het station in te korten tot buiten de bebouwde kom: "dan wordt de reistijd korter"! Ik heb ze nog gemaild dat als je de hele lijn zou opheffen, de reistijd per trein nog veeeel korter zou worden ;-) Ter geruststelling: de partij zit niet in de Raad. |
Antwoord webmaster: |
dan wordt de reistijd korter... hoe verzinnen ze het. ja inderdaad naar het station ja, maar naar de stad lopen gaat toch altijd nog langzamer dan naar de stad treinen... |
Pieter | 16 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik weet nog wel een krantenbericht van wat aantal jaar geleden dat er een idee was om een station te bouwen tussen Enkhuizen en Bovenkarspel Flora bij het viaduct, of het station van Enkhuizen dan verplaatst zou moeten worden weet ik niet meer. Het zou in ieder geval de berijkbaarheid verbeteren. Iemand die hier meer vanaf weet? |
Antwoord webmaster: |
ik zelf niet, maar wellicht een van de bezoekers van mijn site. |
Roel | 6 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
vroeger was het hele perron overkapt , maar dat was dan ook wel erg vroeger.. staat op foto's op de site van oud-enkhuizen |
Wie is de architect van het gebouw? | 28 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik zou graag de architect van het gebouw willen weten voor een schoolopdracht. zou u mij ook wat informatie kunnen toesturen?
bij voorbaat dank.
K. Duyndam |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, iemand anders? meer informatie dan hier staat heb ik niet voor je. een collega liefhebber meldt: Margadant was idd in dienst van en huisarchitect bij de HIJSM, maar Enkhuizen is gebouwd
door het departement Waterstaat, dus door architecten die onder de Rijksbouwmeester
resorteerden. In die jaren heeft M.A. van Wadenoijen veel ontworpen voor de "3e
Staatsaanleg" en hoewel het verder voor Enkhuizen niet bekend is, zou het best kunnen
dat hij verantwoordelijk is voor het ontwerp van Enkhuizen en alle andere gebouwen aan
de lijn Zaandam-Enkhuizen. Er is grote verwantschap tussen een aantal stations aan deze
lijn en de in dezelfde tijd gebouwde stations aan de Maaslijn en Ressen=Bemmel -
Amersfoort, waarvan deels wel vast staat dat deze door van Wadenoyen ontworpen zijn.
Station Kesteren is in zijn detaillering bv ook verwant aan Enkhuizen.
|
Tim | 31 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is dit nou ook een eilandperron? of heet het anders ?? |
Antwoord webmaster: |
dit is een kopstation. een eilandperron kent in principe geen kopsporen (alleen zaksporen dus doodlopend midden in het eilandperron, met aan twee kanten uitstapmogelijkheden, waarvan er meestal een met een hek is afgeschermd, zoals bijvoorbeeld in Almelo of Gouda). Hoewel er in Zwolle ook een eilandperron is met een kopspoor, omdat spoor 4 maar tot de helft van het perron loopt en verderop spoor 3 langs het perron ligt. |
Roel | 27 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is ergens anders in Nederland nog zo'n station of is dit de enige? |
Antwoord webmaster: |
zandvoort lijkt hiet heel erg op, qua emplacement dan, en ook wel iets qua gebouw. |
Roel | 6 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
nou.. nee de bus zit niet echt vol alleen de mensen die op school zitten in lelystad zo'n beetje.. maar als er een spoorlijn zou zijn zullen er waarscheinlijk wel meer mensen voor deze route kiezen dan via Amsterdam ( als je dichter bij Enkhuizen woon natuurlijk ) maar het is redelijk onzin om er een spoorlijn aan te leggen. |
milco | 13 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
kunnen ze de spoorlijn vanaf enkhuizen niet over het markemeer/ijsselmeer doortrekken naar lelystad. kunnen de die buslijn 150 opheven. |
Antwoord webmaster: |
zitten er zoveel mensen in die bus dan dat ze daar een spoorlijn voor moeten maken? |
Meneer Lely | 10 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Via de Lelydijk 8-| IJsselmeer/Markermeer |
milco | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
vroeger was er de lijn lelystad-enkhuizen. die hebben ze bij asd centraal door midden gehakt. ben wel blij. het is nu een busdienst via de dijk in het (volgens mij) ijsselmeer |