Van 29-4-1949 tot 1-8-1963 bevond Elten zich in het kader van de na-oorlogse grenscorrecties op Nederlands gebied en was het station in eigendom overgegaan van de D.B. (Deutsche Bundesbahn) naar de N.S.
Adriaan Slooff | 25 mrt 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een paar vraagjes graag:
? Klopt het dat het stationsgebouwtje van Elten rond 1995 is gesloopt? Zijn daar foto's van?
? Zijn er ook foto's van station Elten 1949-1963 waarop duidelijk zichtbaar is dat het door NS werd beheerd, bijv. NS naamborden, NS vertrekstaten e.d.
? Was station Elten 1949-1963 in de NS-dienstregeling opgenomen, dat er dus NS-treinen stopten dan wel Elten als eind-/begintpunt hadden?
? Was station Elten 1949-1963 tweetalig, dus dat opschriften, namen e.d. ook in de Duitse taal werden weergegeven? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar misschien iemand anders hier? |
Michiel Kreuze | 9 mrt 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Elten lag bij (de huidige Duitse kilometrering) 69.6. Ten tijde van de CME was het kilometer 11.7. Het stationsgebouw stond 3 kilometer van de huidige landsgrens bij de overweg Lobither Strasse. Het station lag aan de noordkant van de overweg.
Na sluiting voor het reizigersvervoer is er nog enkele jaren een aansluiting geweest naar het bedrijf dat naast het station ligt. Wanneer die aansluiting is opgeheven weet ik niet.
Tot slot nog een link naar de lokatie in Google Maps:
https://www.google.nl/maps/@51.8744706,6.155256,368m/data=!3m1!1e3 |
ton dingen | 22 okt 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waar stond dit station |
A | 17 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zal weer een nieuw station van Elten komen. Bron: [http]www.gelderlander.nl/regio/liemers/rijnwaarden/zonder-overstap-van-elten-naar-arnhem-1.5928531
Hoewel geen Nederlands station (meer), wellicht toch interessant. |
HJ van der Molen | 25 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Graag zou ik wat fotos, willen hebben over de stoomlokomotieven die hier kwamen. Met name de SS500serie welke later de 6900serie van de NS werd. Hopelijk kunt u mij daar bij helpen. De bedoeling is de locomotief na te gaan maken in schaal 0 (schaal 1:43,5)
Vr groet Henk van der Molen |
Antwoord webmaster: |
van treinen heb ik geen enkel verstand. ik zou het echt niet weten. |
Gertjan Stamer | 3 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 12 December 2004 waren er hier in een tweeuursdienst dieseltreinen van Syntus te zien-als proef reden ze tussen Arnhem en Emmerich,in zomer 2005 gestopt wegens gebrek aan belangstelling. |
Joost Kuijper | 22 jun 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zie voor aanvulling op de informatie van Simon http://www.spoorzoeker.nu/elten/elten.htm.
Vanaf het uitzichtpunt bij de kerk van hoog-Elten zijn de bijde bogen van de lijn naar Kleef in het landschap duidelijk te herkennen. Volgens het informatiebord bij dat uitzichtpunt is er in de boog richting Zevenaar een brughoofd te zien zijn. |
Antwoord webmaster: |
Helaas, de betreffende link werkt niet meer. |
Simon de Heus | 16 mrt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
station Elten lag ook aan de lijn Zevenaar-Kleef. Deze lijn is in 1865 aangelegd door de NRS. Aanvankelijk liep het spoor tussen Zevenaar en Elten paralel aan de spoorlijn van de CME. Dit paralelspoor werd in 1895 opgebroken. Vanaf het uitbreken van de eerste wereldoorlog is het passagiersvervoer tussen Elten en Spyck gestaakt (goederenvervoer vanaf 1926). Tussen Kleef en Spyck bleef de treindienst tot 1960 bestaan. In 1945 werd er nog een nieuwe spoorbrug aangelegd bij Spyck voor een rechtstreekse verbinding tussen Den Boch-Kleef-Emmerich. In 1946 is de brug opgebroken en het spoor naar Elten en Emmerich opgebroken. In 1982 is ook het spoor tussen Kleef en Spyck opgebroken. |