J W Bri?r | 5 okt 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Bij de aanbesteding in 1901 werd Stompekamp al genoemd als los- en laadplaats. Het was dus niet uitsluitend bedoeld als priv? opstapje voor de landeigenaar. |
Martin Verwoert | 4 apr 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
In het artikel over 65 jaar geleden, de NS in 1951 in Op de Rails 2016-12 wordt gesteld dat de halte Doesburgerbuurt met ingang van de zomerdienst 1938 werd opgeheven, samen met de halte Ede Gemeentehuis. Dit lijkt mij niet te kloppen met de reacties die bij de beide haltes wordt gegeven met sluitingen in 1930 resp 1944. Ik ben echter niet in het bezit van oude dienstregelingen om dit na te kunnen kijken. |
Heimen Stoffels | 24 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De gemeente Ede zegt het zelf op de website:
https://www.ede.nl/gemeente/gemeentearchief/kennisbank/5-bouwen-en-wonen/stompekamp-huize/
"In mei 1902 werd de spoorlijn Ede-Barneveld in gebruik genomen. Deze spoorlijn doorsneed het landgoed de Stompekamp. Mr. Tielkemeijer had bij het afstaan van zijn grond bedongen dat hij, door simpel zijn hand op te steken ter hoogte van Huize Stompekamp, de trein kon laten stoppen!" |
Antwoord webmaster: |
maar het stond dus niet in de dienstregeling, en dat soort plaatsen was er wel meer (dat bedongen vrij veel landeigenaren). als het niet in de dienstregeling stond komt het niet op mijn site, als alleen bepaalde personen er konden instappen was het geen openbaar vervoer. anderen deden dat beter, zoals veenenburg of nieuwersluis. |
Sjoerd Eeftens | 27 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stompekamp De inzender is in zijn bericht niet volledig. Het officile verhaal is aldus (citaat uit een officieel verslag):
De vroegere eigenaar van de grond, de heer Tielkemeijer, had zich bij de verkoop het recht verworven om door middel van handopsteken de trein te laten stoppen om zodoende mee te kunnen rijden van de los- en laadplaats Stompekamp. Als halteplaats stond Stompekamp niet in de dienstregeling vermeld, dit in tegenstelling tot de volgende halte: Doesburgerbuurt. Hier stopte de trein ook op verzoek door handopsteken en in de avonduren door met een lantaarn te zwaaien of door een krant in brand te steken. (Einde citaat).
Er was geen perron gemaakt, er was geen sprake van een openbare stopplaats en er stond niets in de dienstregeling. Voor mij is dit dan geen infrapunt en geen exploitatiepunt, kortom: geen halteplaats.
Is van elk van deze criteria wel sprake, dus: er was een perron, of: er was een openbare gelegenheid tot opstappen op die plek met bijvoorbeeld een trapje of plankier, of: er was iets vermeld in een dienstregeling maar er was geen infra, dan was er wel sprake van een halteplaats.
|
Antwoord webmaster: |
excuus, was een tijdje blijven liggen. bedankt voor de opmerkingen, zeer waardevol. |
Jan Kijlstra | 22 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De halte Stompekamp is aangelegd, omdat de eigenaar van de grond voor de spoorbaan, de heer Tielkemeijer, alleen wilde meewerken als hij een eigen halte kreeg. Dat gebeurde.
Deze halte is dus aangelegd voor personenvervoer, pas later werd het een laad- en losplaats. |
Antwoord webmaster: |
toch staat het nergens in de dienstregeling opgenomen, en dat nemen we hier toch als uitgangspunt. waar haal je de kennis vandaan dat daar personen konden uitstappen? |
Sjoerd Eeftens | 20 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stompekamp was slechts een goederenlaad- en losplaats met een zijspoor en een laad- en losweg. |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, dat dacht ik al, daarom had ik het niet opgenomen. |
Huub van Meurs | 19 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ongeveer bij km25.9 was nog een stopplaats Stompekamp 1902- 1939
zie hier voor ook het boek van Gerjan Crebolder,
een eeuw kippenlijn blz58: stopplaats stond niet in het spoorboekje!!
|
Antwoord webmaster: |
stompekamp was bij mijn weten geen halteplaats voor personen verkeer, maar alleen een goederenoverslagplaats. is er iemand anders die hier meer over kan zeggen? |
Huub van Meurs | 19 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
stopplaats Doesburgerbuurt 15-05-1930, opgeheven zie "een eeuw kippenlijn" blz75
na 1962 is de aarden wal weggehaald, zie foto van HUA - -
hetutrechtsarchief.nl/atlantis_record.asp?ID=160273
|
Antwoord webmaster: |
die hua foto staat hier ook op de site. ik heb de datum toegevoegd. |
Andre | 2 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij de laatste opknapbeurt van de omgeving van het spoor is de verhoging ook geheel verdwenen, helaas. |
Antwoord webmaster: |
wat jammer inderdaad, daaraan zijn de oude stopplaatsen meestal nog wel te herkennen. met het onderzoeken van dat soort overblijfselen is mijn hobby ook begonnen (15 jaar geleden). |
Theo Hooymans | 13 okt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 13 oktober 2007 ben ik op zoek geweest naar Doesburgerbuurt, maar heb het niet gevonden, helaas. |
Albert Pool | 26 sep 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb km 24,7 twee keer bezocht en dit zag ik:
Perronwandjes als straatstenen bij de onbewaakte overweg km 24,7
Bredere spoordijk km 24,7 |
Andre Vis | 24 aug 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit was een echte halte plaats er was een verhoging met een afdek kap, meer niet. |