Deventer Rijsterborg was het eerste HSM station voor Deventer, het lag naast het huidige park van die naam. Het werd spoedig vervangen door een station op het voorplein van het Staatsspoor station (Staatslijn A, Arnhem - Leeuwarden) dat op de plaats van het huidige station ligt. Bij het doortrekken naar Almelo kwam HSM station nr.3 in dienst, dit was een eenvoudig tamelijk rommelig houten station en waarschijnlijk het eerste waarvan foto s zijn. Het lag een stukje te oosten en wat noordelijk van het huidige station. De rails naar het voorplein werden opgebroken.
Gertjan Stamer | 19 dec 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Voormalige stationskoffieshop op eilandperron is in november en december verbouwd tot een StationsHuiskamer,open 20 december 2023...na de Kerstvakantie wordt ruimte Kiosk bij StationHuiskamer betrokken(januari 2024). AKO sloot op 18 december 2023 haar deur,ruimte leeg. |
Wim Kool | 29 feb 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
U zou mij erg helpen als U mij de antwoorden zou kunnen geven i.v.m een puzzel die ik aan het oplossen ben
Station Deventer
1 - In welk jaar is de laatste aanbouw aan het station gedaan? Denk 2014?
2 - Op de muur staat een KM nummer.Wat is het KM nummer van dit station
Zie Uw antwoord met belangstelling te gemoet.
Vriendelijke groet Wim Kool |
Peter | 26 feb 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo, krijgt deze nog een update. Misschien interessant om foto's te plaatsen tijdens de verbouwingen en de toekomstige foto's hierop te plaatsen. |
Antwoord webmaster: |
Als je fotos hebt hou ik me aanbevolen, ik kom er niet zo vaak. |
JR | 11 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Liggen spoor 3 en 4 naast elkaar?
Hierboven is het ook gevraagd, maar ik moet het zeker weten, omdat ik maar 2 minuten overstaptijd heb met de fiets |
Antwoord webmaster: |
op deventer heb je eigenljk maar twee perronsporen dus ja, als de ns zegt dat het volgens de dienstregeling kan dan kan het in het algemeen ook goed. |
anna leget | 29 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ligt er een zitgelegenheid aan de voorzijde van het gebouw, vanwaaruit ik de mensen kan zien komen, die mij komen ophalen?? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik kom er niet veel. volgens mij is er een taxistandplaats met een bankje, maar ik zou het echt niet weten. |
Renate | 28 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hoe is de verbinding tussen spoor 3 en 4??
Liggen die naast elkaar? |
Antwoord webmaster: |
volgens mij wel. |
Sonneveld | 2 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Boven in station Deventer is er ruimtes, worden deze gebruikt om te wonen of zijn dit kantoren? En als dit woonruimtes zijn, hoe kan je daar iets krijgen, het lijkt me gaaf om daar te wonen!
Groetjes
Sonneveld |
Antwoord webmaster: |
pff ik heb geen idee. |
tom | 31 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hiebij dus inderdaad de melding dat deventer stations fietsenstalling helemaal opnieuw word gebouwd. Blij te kunnen zeggen dat de zelfmoord helling nu ook zal veranderen link: http://spoorzone.deventer.nl/spoorzone-1/nieuws-uit-de-spoorzone/2012/1/26/contouren-van-nieuwe-fietsenstalling-zichtbaar
Vandaag 31.01.2012 in de deventer post. Gelijk een staaltje hoe men belasting geld weggesmeten heeft voor een ondergrondse fietsenstalling om die vervolgens geheel opnieuw te ontwerpen als hij klaar is. |
Antwoord webmaster: |
tom, kijk je wel een beetje uit waar je op reageert? dit bericht heeft helemaal niets met dat vorige bericht te maken. als je bericht geen reactie is op hetgeen in een bericht gezegd wordt, gebruik dan gewoon het algemene formulier onder aan de pagina. |
tom | 28 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een eerste versie van het genoemde boekje, verkregen via de heer montenberg van wie ik destijds veel infromatie kreeg. De hulpstations noemde montenberg 1 en 2, beiden gelegen meer richting brug dan het huidige station. Ook ik ben nu al zeker 10 jaar bezig, ik heb tekeningen van blaudrukken gekopieerd. Ik weet niet of die er nog steeds zijn. Alleen al die blauwdrukken kosten uren tijd. De archivaris gaf me de tip mijn geluk daarmee te proberen. Het station wat U 2 noemt en voor het huidige station gelegen was heeft volgens montenberg nooit een echte benaming gehad en heette in de volksmond "plein". Al montenberg zijn spullen waaronder een schat aan gearchiveerd spul zijn bewaard en in bezit van hetzelfde museum waar ook de pony tram van het joppe door is overgenomen. |
tom | 28 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Helaas kan ik niet zomaar iets betalen, kopieren in t archief is niet gratis. Ik heb geen idee wie hier op stationsweb bij t utrechts archief werkt. De reis is ook niet gratis. Ik weet dat in zutphen vele jaren een deel van het spooweg archief lag. ik bespaar jullie details maar helaas heeft onze regering niets gedaan aan alle polen die in de bouw sinds 8 jaar bijna in elk bedrijf vele hollanders de baan heeft gekost. 4 polen voor 1 hollander, en dus velen werkeloos.
Sorrie dat ik dit schrijf, bedenk je tenminste twee keer voor je over iemand grappig schrijft, je weet het verhaal er achter niet. |
Antwoord webmaster: |
zo grappig is het niet bedoeld toch? je moet het niet zo persoonlijk opvatten. sjoerd is altijd heel behulpzaam in het geven van advies, en dit is een heel nuttig advies. |
tom | 28 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wist je dat door de stommiteiten bij de bouw van de fietsenstalling in deventer ze in zutphen extra geld van de gemennte hebben genomen en direct bij de bouw al aanpsssingen hebben gedaan aan het hellingpad? Als je weet dat al verschillende keren moeders met kind voor op de fiets beiden gewond beneden lagen, dat bij het geringste vocht je op "eigen"risico de stalling in en uit gaat en dat vooral kinderen en ouderen nog steeds niet goed in en uit de stalling kunnen? Helaas hebben velen die een klacht meldden bij NS niets meer gehoord. De helling is nog steeds gevaarlijk en mede daarom gaat niemand graag z'n fiets overdekt stallen. Het probleem fiets is in deventer hierdoor enorm groot, zo groot dat werkers die aan de achterzijde van het station stallingen plaatsten aan ieder die een fiets neerzette graag vertelden dat het vanwege de overdekte stalling was dat hier uit nood en natuurlijk de hoeveelheid fietsen extra stal plaatsen werden gerealiseerd. Ook die heren spraken schande van de helling. |
Robert ter Beek | 26 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan station Deventer heb ik goede herinneringen.Vlak na de oorlog was mijn oom G.ter Beek daar stationschef en kwam ik daar met mijn ouders op bezoek in de dienstwoning,boven het station,ingang bij de toren.Voor het station stond de Kromhoutbus met oplegger(!)klaar voor de rit naar Holten(tijdelijk).Ik vind het nog steeds een prachtig station,zeker ook de perrons.OOk nu kom ik er nog vaak,want mijn zoon (ook een ter Beek)woont vlak bij het station.Alleen de omgeving is er niet mmooier op geworden dank zij het onfraaie stadskantoor.Maar het nabij gelegen stadspark maakt weer een beetje goed.De latere achteruitgang van het station is een verschrikking,erg rommelig. |
Antwoord webmaster: |
dank voor het verhaal. ik heb het bij het station geplaatst, omdat het niet speciaal over die ene afbeelding ging. Ook heb ik de naam van je oom opgenomen in de lijst met stationschefs op station deventer. |
Jacob Schiphof | 13 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb een afbeelding in huis hangen die onderdeel uit zou maken van het vaste interieur van het restaurant van station Deventer. Zijn er afbeeldingen of foto's van dit interieur bekend bij u? |
Antwoord webmaster: |
nee ik heb zelf niet meer foto´s dan ik hier op mijn site heb staan. miscshien dat er bij het utrechts archief nog iets is? zij hebben het oude ns archief, en veel foto+s in huis. |
olaf horn | 7 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik zou graag willen weten in welk jaar het stationsplein is gerenoveerd en wanneer de nieuwe Leeuwenbrug voor het station Deventer in gebruikm is genomen.
B.v.d.
vr. groet |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar wellicht een van de andere bezoekers. |
R.Attema | 10 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geweldig mooi om die oude foto;s van het Deventers Stationn te bekijken, waar is de goede oude tijd gebleven....
Jammer dat er maar 1 foto van de stations hal bij staat.
Ik weet nog dat ik als kleine jongen de kaartjes mocht knippen of in ontvangst mocht nemen van de reizigers die van de sporen kwamen. In het lange pad onder de sporen daar stond een "huisje" misschien weten jullie het ook nog waar je als reiziger gecontroleerd werd op het kaartje. Ruud |
Vincent Duiker | 4 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Natuurlijk snap ik je denkwijze over mijn boek Wichor. Maar 1 complete publicatie over de KNLS lijnen is er (nog) niet, en zal nog lang op zich laten wachten. Over het gedeelte van de KNLS van Apeldoorn naar Dieren is onlangs al een uitgebreid en zeer gedetailleerd boek uitgekomen. Voor het gedeelte Apeldoorn naar Zwolle verwacht ik dit ook in de komende jaren ergens vanwege vele belangstellenden verenigingen. Dan blijft alleen het KNLS trajekt van Apeldoorn naar Almelo nog steeds openstaan. Daarom neem ik deze lijn in mijn boek op. Want naast de beschrijving van station Deventer wil ik ook het vervoersgebied van deze stad beschrijven. En dan kom je toch echt op de lijnen Apeldoorn-Almelo en Zwolle-Zutphen. Deze lijngedeelten worden door de Deventernaren veelvuldig gebruikt. Daarom passen ze goed in het boek over sporen in en OM Deventer. |
Antwoord webmaster: |
Het boek over de lijn Apeldoorn- Dieren ken ik niet. Welk boek bedoel je? |
Gertjan Stamer | 9 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het voorplein van het station wordt drastisch veranderd-rechterzijde dus:grote diepe kuil met enorme hoeveelheid fietsers is gemaakt in 2001.Opvallend is het sluiten van de bloemenshop in de hal,hoort toch wel bij een intercitystation en dat is per 1 Februari 2001. Verdiepte kuil rechts dus als fietsenstalling gereed in voorjaar 2002.In de zomer van 2002 wordt vml bloemenshop omgevormd tot automatiekhoek.Zomer 2003 verbouwing van WC's eilandperron,dat aparte gebouw aan de noordzijde dus.Weer die bloemenshop in het nieuws-het wordt NS loket(dus direct rechts naast de rechterentree)en Free Record Shop en NS loket oude locatie worden omgebouwd tot AH to go en .Niewe NS loket per 10 December 2004,de FRS en oude NS loket gaan als AH to go open op 17 Januari 2006. Vroeger was er bij Uitgang(zie tegeltableau in hal)een Kiosk/Snacks en heropent zichzelf na verbouwing als Smullers per 12 September 2005...in zomer 2008 gesloopt en vanaf dan weer de UITGANG...er is nog meer gebeurt:nieuwe overdekte fietsenstalling aan entree oostzijde zomer 2005.In Juli 2008 gaat extra perron bovenop spoor 1 in gebruik.Als men de trap opgaat naar het eilandperron zagen we daar Kiosk met snacks,verbouwt tot inloopkiosk zonder snacks in September 2008.De UITGANG is trouwens weer in het najaar van 2008 in gebruik genomen...wat gaat men doen met rechter lage deel wat ooit rijwielstalling was...komt er nog eens een definitief perron ipv stalen zijperron wat er sinds 2008 ligt ? |
farmpie | 8 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@ Anoniem,
Er komt wel degelijk een station in Deventer Noord. Met invoering van het HoogFrequentieSpoor plan in de randstand, wordt het spoor Deventer-Olst dubbelspoor, komt er een spoorboog tussen Zupthen en Almelo en komt er nabij Deventer-Noord/Diepenveen een station. |
Antwoord webmaster: |
Zo zeker zijn die plannen nog niet hoor. Ok ze zijn er, maar of het ook echt uitgevoerd gaat worden weet je nooit (zeker niet met de huidige economie). |
Vincent Duiker | 26 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste Tom
Ik zal je even uit de problemen helpen voor informatie over de hulpstations Rijsterborcherweg 1 en 2. Ik ben zelf al meer dan 10 jaar bezig met onderzoek naar de stations en haltes aan de spoorlijnen Zutphen-Zwolle en Apeldoorn-Almelo, en Deventer in het bijzonder. In de toekomst moet dit onderzoek gaan uitmonden in een boek. De hulpstations werden aangelegd ter gelegenheid van de aanleg in etappes van de spoorlijn Apeldoorn-Deventer-Almelo. Het eerste hulpstation lag aan de huidige lijn in de buurt van de huidige Boxbergerweg viaduct (laag, want Deventer hoog is pas aangelegd tussen 1914 en 1921). Dit hulpstation (door jou 1 genoemd) heeft maar kort dienst gedaan. Later is het hulpstation verschoven naar ongeveer het voorplein van het oude staatsspoor station. Dit station werd door jou 2 genoemd en is in gebruik gebleven tot de opening van het gedeelte Deventer-Almelo. In het archief van Deventer zijn 2 tekeningen te vinden (op doorzichtig papier) van de ligging van sporen en wissels van deze 2 hulpstations, maar het is niet makkelijk deze dossiers te vinden. Je moet hiervoor NIET in het tekeningenarchief zoeken!!! Het papier is te kwetsbaar om te kopieeren, dus je zal ze moeten naschetsen daar. In januari kom ik waarschijnlijk even terug in Nederland om mijn ouders in Deventer te bezoeken voor een aantal weken. Dan ga ik zoeken in het Utrechts Archief of ik daar een betere tekening vind van deze tijdelijke stations. Ook kan ik je misschien helpen zoeken in het archief van Deventer naar deze tekeningen. Ik denk dat ik ze nog wel terug kan vinden.
Vincent |
Antwoord webmaster: |
bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting vincent. heel waardevol. ik ben erg benieuwd naar je boek. overigens wel een vreemde combinatie om daar Apeldoorn- Almelo bij mee te nemen. Dit is namelijk onderdeel van de KNLS Willem III die ook Dieren- Apeldoorn- Zwolle aanlegde. Dan lijkt het mij duidelijker die lijn er ook bij mee te nemen, of die lijnen samen in een ander boek onder te brengen. Anders wordt het erg rommelig. |
tom van wijk | 3 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik hou me bezig met station Deventer van vroeger. Ik was het die ook sprak over het gemeente archief / atheneum archief en vond een foto van "halte brug". Wat ik wilde vragen is of je al meer te weten bent gekomen van "hulpstation rijsterborch 1 en 2 " die direct naast het Deventer staatsspoor station lagen. Ik ben ruim een jaar geleden verwezen naar het utrechts archief maar kan dat niet bekostigen. Ik probeer het nu hier in deventer archief of online maar dat levert weinig op. Wat de halte / stopplaats aan beide zijden van de brug betreft, ik probeer met sporenplan na te lopen welke foto waar bij hoort want volgens een bericht in de atheneum bibliotheek zou de deventer kant van de brug "oost" zijn wat ook logischer is als je kompas danwel kaart bekijkt echter op foto's al dan niet in spiegelbeeld word dit snel door elkaar gehaald. De nu hier verzamelde foto's geven geen 100% overzicht. Geweldig dat je nog steeds nieuwe foto's vind en toevoegt, heb je al die ansichtkaarten waar je over schreef inmiddels al online ? (je kocht er zeer veel op) vriendelijke groet Tom |
Antwoord webmaster: |
ik heb je opmerking hier maar bij station deventer geplaatst, wie weet zijn er bezoekers hier die je verder kunnen helpen. Ik heb zelf namelijk niet meer gevonden (ook niet heel actief gezocht moet ik zeggen, omdat ik me met heel nederland bezighoud kan ik me niet op ieder klein detail richten dat voor de locale liefhebber wel interessant is). Er lezen hier ook medewerkers van HUA mee, dus wellicht dat we zo tot een oplossing komen, ik wist niet dat ze zo duur waren? |
Victor | 3 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zou gratis niet duur willen noemen... |
Antwoord webmaster: |
inderdaad, leek me al vreemd. misschien kan hij de reis niet betalen? |
Sjoerd Eeftens | 3 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De vragen die Tom heeft zijn me niet helemaal duidelijk. Hij kan vast en zeker in de plaatselijke bieb terecht voor het boekje: "Hoe Deventer vroeger spoorde", van A.P. ten Bosch, heruitgegeven ter gelegenheid van de opening van de nieuwe IJsselspoorbrug in 1982. Voorts vindt hij veel in het boek over de OLDO van wijlen Wiebe van de Velde, uitgegeven bij Uquilair in 2000. Hiervoor heb ik de tekeningen gemaakt. Er staat veel in over het Deventer station.
De stopplaats IJsselbrug aan de lijn Apeldoorn - Deventer was uiteraard aan de oostzijde, km 13.6, open tussen 1887 en 1923. Aan de westzijde was ook een stopplaats: Holthuizerstraat, km 10.8, open van 1887 tot 1933. Die lag ongeveer 900 meter van station Twello. De haltes die Tom noemt (Rijsterborch 1 en 2) zijn bij ons niet bekend als officiële spoorobjecten, ook niet als tijdelijk perron tijdens de ombouw. Ze staan niet vermeld in de beide boeken; er zijn geen tekeningen van bekend.
Rijsterborch was ingenieur der genie en ontwierp Kazernes, ook één in Deventer en er is daar een park naar hem genoemd. |
Gertjan Stamer | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aloude Uitgang in fraaie stationsgebouw najaar 2008 weer heropend...zoals het vroeger was! Zij-
uitgang afgesloten. |
anoniem | 16 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet er iemand waarom ze geen station Deventer Noord bouwen???? Als ze nou in de buurt van de N337 een station bouwen hoeven de mensen geen kilometers meer te rijden!!! |
Antwoord webmaster: |
misschien dat dat geen 1000 nieuwe reizigers per dag oplevert, die zijn nodig om een nieuw station te laten bouwen. Ook kan het aan de inpassing in de dienstregeling liggen. Is er op het enkelspoor daar nog wel ruimte? |