Gelegen aan de Ritmeesterweg te Den Helder. Loket gesloten op 01-04-03.
Jordy de Koning | 9 jan 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Dit is misschien wel een erg late reactie, maar misschien toch handig eens op de site neer te zetten. tegenwoordig wordt er niet meer van spoor gewisseld, maar wordt spoor 2 alleen nog 's ochtends vroeg gebruikt voor de 827 en 829 naar maastricht, deze heeft 's ochtends 2 ritten vanuit den helder welke op station zuid de IC den helder kruisen, daarna vertekt deze IC alleen nog van Schagen in de spits en Alkmaar daarbuiten.
De meest waarschijnlijke reden dat er in 2011 van sporen gewisseld werd was voor roestrijden, om te voorkomen dat er teveel roest op de sporen ontstond, wat toen nog elke 12 uur moest gebeuren. Dit is later teruggesteld naar 24 uur. |
Henk 50 | 25 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al voor de opening werd er gesproken over bebouwing rond het station. Daarna werden er allerlei grootse plannen bedacht, zelfs met een woongebouw over de spoorlijn heen. Maar ook na ruim 30 jaar ligt Den Helder Zuid er nog steeds even desolaat bij. |
Fritsje23456789 | 14 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Den Helder zuid is niet groot.
Het is een 'basis' voor een station.
Er zijn over het algemeen hier niet al te veel mensen die hier in/uit stappen. (exclusief alle schoolieren/studerenden personen)
Ik zou de NS kunnen vertellen dat dit station een paar punten heeft waar aan gewerkt 'moet' worden.
Zoals;
- een mogelijkheid voor mensen met rolstoel en aangepaste fiets om in en uit te kunnen stappen.
- Kaartautomaat an allebei de kanten van het station.
Maar, voor de rest is dit een goed station. Voor een persoon die gewoon naar school/afspraak gaat. En ook voor iemand die af en toe de trein nodig heeft. |
dottie farla | 5 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom wordt er steeds van perron gewisseld met
vertrek en aankomst? Het is namelijk zeer onhandig. Als je opgehaald wordt en je hebt een aantal koffers dan moet je al die trappen af en weer op met de bagage. De ophalers weten nooit
aan welke kant ze moeten zijn. Bovendien staan de kaarten automaten bij perron 1 en het is heel
vervelend als je dan op perron 2 gaat vertrekken. |
Antwoord webmaster: |
geen idee hoor, ik verzin het ook niet. is inderdaad wel lastig voor reizigers denk ik, en een beetje onzinnig ook want aan de ene kant van het spoor is niets te beleven toch? stel de vraag aan de ns, probeer het eens via www.twitter.nl/ns_online. daar krijg je meestal het snelste antwoord. |
Pieter Collet | 23 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sinds 13 december 2010, de invoering van het nieuwe rooster, vertrekken de treinen op het andere spoor dan de afgelopen 30 jaar. De trein naar Alkmaar vertrekt nu aan de west (nieuw-Den Helder)zijde en de trein uit Alkmaar naar Den Helder vertrekt nu aan de oost (Schooten)zijde |
Tobi | 30 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Je kunt aan zo'n station als Den Helder Zuid zien, waar een station eigenlijk echt voor bedoeld is; een wachtplek tussen bijv. de bus en de trein. |
Han Lefering | 9 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De aanleg van het kruisingsspoor te Hdrz was een belangrijke capaciteits vergroting voor de enkelsporige lijn Hwd-Hdr.Voorheen kon er gekruist worden te Hdr en Ana.Afstand 9 km. Te Hdr en Ana AR-beveiliging met rijrichtingsknop te Hdr. Trdl Hdr bepaalde in welke richting de seinen op veilig stonden.Als trdl Ana een trein wilde laten vertrekken naar Hdr, dan moest hij toestemming vragen aan Hdr. Trdl Hdr draaide de rijrichtingsknop, waarna Ana het uitrijsein richting Hdr kon bedienen.Trdl Hdr kon dan niet een rangeerbeweging uitvoeren naar het hoofdspoor. Dit leverde vooral in de spits met extra treinen en zeker bij vertraging problemen op.Eigenlijk was er een blok van 9 kilometer. |
Gertjan Stamer | 9 nov 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Eind van 2001 start bouw overdekte fietsenstallingen aan beide zijdes van de perrons en net in 2002 alles gereed.NS loket sloot dus op 3 Februari 2003 en bleef nog lange tijd gesloten staan.Vanaf 14 December 2003 kruisen de treinen elkaar hier niet meer,dat gebeurt vanaf die datum in Anna Paulowna.Afvoeren NS loketgebouw in December 2004.Wat extra parkeerplaatsen erbij aan de oostzijde najaar 2005...weinig aantrekkelijke stop om een half uur lang(zo is de frequentie)allerlei zaken te zien/noteren. |
NoLifer | 4 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
jammer dat het gebouwtje niet bemand is oudere mensen en ook ik als 25 jarige voelen ons een stuk veiliger op die manier en hebben ook nog even een praatje en zou er niet 1 coupe in de trein gebruikt kunnen worden als rook coupe? zou wel zo eerlijk zijn tegenover de rokenden klant/pasagier vriendelijke groeten NoLifer |
Antwoord webmaster: |
er kan toch niet op ieder station iemand zitten! Daar is Den Helder Zuid wel een beetje te klein voor hoor. en dan zeker van de eerste trein tot de laatste, puur alleen voor de veiligheid? nogal duur verhaal zal dat worden. Je mag tegenwoordig nergens meer roken, en ik vind het zelf heerlijk dat er in de trein niet meer gerookt wordt. Als je wilt roken, kun je uitstappen en een trein later nemen. Maar ja ik ga er ook niet over, en verder niemand hier, wij zijn hobbyisten. |
Peter Collet Den Helder | 11 aug 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 21 aug.1987 werd een portecabin geplaatst voor
kaartverkoop maar deze werd na 2 dagen alweer ver-
wijderd omdat het ding totaal niet beveiligd was.
o.a; plastic rolluiken voor de ramen !!!
In sept.1987 werd de portecabin weer teruggezet,
nu wel extra beveiligd en op 29 sept 1987 starte
de kaartverkoop. Inmiddels weer gesloten maar hij
staat er nog steeds.
De glazen abri op het oostelijke perron is ook al
de derde die er staat sinds de opening van de halte op 31 mei 1980. De eerste werd door de jeugd
gesloopt in 1986, de tweede brandde volledig uit in jan.1992.
Iets ten zuiden van deze halte lag in 1943-1944
ook een halte welke betond uit een houten plankier
en toegangspad naar de Doggersvaart.Enkele treinen
stopten hier voor arbeiders en militairen welke
tewerk waren gesteld op het militaire vliegveld
De Kooy. |