stopplaats Broekhem - omschrijving op stationsweb
stopplaats Broekhem
Geopend op | 3 jul 1887 | |
Gesloten op | 1 jun 1890 | |
treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg
1 bezoeker heeft dit station het cijfer 1 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Broekhem
bron: De IJzeren Rijn (Vincent Freriks) blz 69 zegt dat deze halte er is geweest, maar in dienstorders is er nergens sprake van geweest.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (1)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Sjoerd Eeftens | 3 jan 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met alle respect voor Vincent - hij nam slechts over wat hij in het archief vond - in de opsomming op blz. 69 van zijn boek staan geplande haltes, maar sommige ervan zijn nooit werkelijkheid geworden. Ik ga, zoals bekend, af op de dienstorders van de spoorwegmaatschappijen en andere archiefstukken, zoals tekeningen. Stationsweb gaat alleen uit van de dienstregelingen. Dat is een keuze.
Welnu, tegen mijn gewoonte en de kilometrering in, van Maastricht af:
Limmel, km 34,950, woning 28, overweg km 34.985.
Grande Suisse werd geopend in 1882 en in 1898 omgedoopt in Marienwaard. Dat is dus hetzelfde station, gelegen bij km 33,816, woning 27, overweg km 33.835.
Vaeshartelt, km 33,074, woning 26, overweg km 33.042.
Rothem, km 32.056, woning 25, overweg bestaat niet meer.
Elk van deze vier had de perrons rechtsvoor en linksachter de overweg.
Dan kwam station Meerssen, km 31.340.
Houthem, geopend in 1892, omgedoopt in 1906 in Vroenhof, km 28.965, perrons links en rechts bij km 28.9, woning 21.
Dan kwam station St.Gerlach, geopend in 1888 en in 1906 omgedoopt in Houthem - St. Gerlach, woning 20, perrons links en rechts bij km 27.9.
Dan kwam station Valkenburg, km 25.282.
Oud-Valkenburg, km 23.837, perrons links en rechts onder viaduct bij 23.850, woning 16.
Dan kwam Schin op Geul, km 22.1.
Er zijn geen andere haltes geweest, ook niet tijdelijk. De namen Strabeek en Broeckem komen in de dienstorders en dienstregelingen niet voor. Er bestaan geen foto-s van. Dat betekent niet, dat ze niet in plannen gestaan hebben. |
Antwoord webmaster: |
ik ga niet slechts uit van dienstregelingen, maar zoals gezegd voor de datering van opening van een lijn ga ik uit van een dienstregeling, omdat dat een realistischer beeld schetst van de reismogelijkheden die er waren, dat een halte op papier nog bestond maar er geen mogelijkheid was de trein te nemen had voor de bewoners geen nut, dus bestond de halte toen niet. De bronnen die je schetst zijn goed, en volledig, ik ken je en waardeer het uitzoekwerk dat je tot nu toe heel veel hebt gedaan voor mijn site. je adviseert om strabeek en broeckem als gepland maar nooit geopend op te nemen waarschijnlijk. ik zal dat omzetten. |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
|