gelegen circa 300 Noordelijker dan Kleine Koppel, in de jaren 1960 was er nog een wachtpost voor de bewaking van de overweg.
Niels | 17 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het artikel Sporen door Amersfoort van G. de Graaf in Spoor & Trein Editie 7 staat dat de Bloemendaalseweg in Amersfoort nu Hooglandseweg heet. De halte lag dus iets ten zuidwesten van de huidige Meridiaantunnel.
Sinds de spoorverdubbeling tussen Amersfoort en Amersfoort Aansluiting is de overweg in de Hooglandseweg vervangen door de Meridiaantunnel en is de Hooglandseweg gesplitst in Hooglandseweg-Noord en Hooglandseweg-Zuid. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel |
Niels | 28 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het boek Sporen rond de Lange Jan staat dat de halte aan de Bloemendaalseweg op 1 mei 1901 werd geopend en in 1905 werd vervangen door de nieuwe halte De Koppel (blz 14). De grindperrons van de halte aan de Bloemendaalseweg werden pas in 1917 verwijderd. Kijkend op Google Maps lijkt me deze halte nagenoeg op de plek van de geplande halte Meridiaantunnel te hebben gelegen. |
Antwoord webmaster: |
dank voor de info. ik heb de gegevens inmiddels iets aangepast. |
Marcel Vis | 31 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo, Bij deze een vraag over halte Bloemendaalsche Weg. Volgens de site zou deze net na halte De Klein Koppel liggen. Op de site ook een discussie of dat wel klopt.
Zelf ben ik aan het kijken of ik de lokaties van stations in Google Earth een plaatsje te geven. In Amersfoort kon ik geen logoische lokatie vinden. Wel aan de noordkant van Nijkerk. Kan het zijn dat deze halte daar heeft gelegen? |
Antwoord webmaster: |
nee hoor, dat is geen discussiepunt. de halte kleine koppel is geopend als vervanger voor de halte bloemendaalscheweg (dat staat bij halte kleine koppel). Er is wel discussie over hoe de halte heeft gehete, omdat er een afkorting werd gebruikt in de dienstregeling. De halte heeft bij Amersfoort gelegen en niet bij Nijkerk. |
Victor | 7 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het NCS-verslag 1905 schrijft dus Bloemendaalscheweg; in het spoorboekje stond Bloemend. weg en de Raad van Toezicht zweeg over de halte in 1905. Ze hebben het wel over de halte "de Kleine Koppel"... |
Antwoord webmaster: |
hmmm, DE kleine koppel, dat stond toch niet zo in de dienstregelingen? Het was gewoon een zootje in die tijd, laten we eerlijk wezen. Moet je zien hoe moeilijk de spoorwegen nu doen over een naamsverandering, dat kost een bak geld! Vroeger maakte het niet zoveel uit hoe je het ding noemde, en of je spelfouten maakte. Een goede geordende lijst met al die naamsvarianten zal er dus wel nooit komen, omdat er niet een bewuste verandering plaats vond maar dat gewoon spelfouten waren (dat geldt dan niet voor veranderingen als Elburg- Epe in Elburg- Oldenbroek). [[tekent dit voor zichzelf aan als er weer een discussie over een foutieve naam komt, zoals middelweg en middenweg]] |
Victor | 6 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In het NCS-jaarverslag 1905 is sprake van Bloemendaalscheweg, met dubbel a dus. |
Antwoord webmaster: |
ok, met dubbel a en zonder spatie dus. Houd ik dat voorlopig aan. daar hebben we een betrouwbare bron voor. |
Victor | 6 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bloemendaalsche weg (met spatie dus) komt ook voor. |
Antwoord webmaster: |
ja dacht wel dat het een variant was. weet je wat het was toen het gesloten werd? die naam houd ik in principe aan. |
JH Lodewijks | 4 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de naam van de halte was Bloemendalscheweg |
Antwoord webmaster: |
weet je dat zeker, waar heb je dat vandaan? Ik zal het toch even nakijken voordat ik een naam van een station veranderd. Zo'n naam kan overigens van tijd tot tijd ook behoorlijk fluctueren. |