Jonkheer H. van den Bosch, eigenaar van Jaglust heeft er voor gezorgd dat het eerste stationnetje langs de spoorlijn van Utrecht naar Amersfoort in 1863 door de Nederlandsche Centraal-Spoorwegmaatschappij (NCS) geopend kon worden. Van den Bosch verhoogde zijn aandelenkapitaal in de NCS aanzienlijk en hij stond de grond voor de bouw van het station en de aanleg voor de spoorlijn gratis af. Rond 1885 verwierf de Nederlandsche Rijnspoorweg-maatschappij (NRS) de meerderheid van de aandelen in de NCS. In 1891 werd de NRS overgenomen door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). Nieuwe lijnen werden van Den Dolder naar Baarn in 1898 en van De Bilt-Station naar Zeist in 1901 (laatste trein in 1972, gesloopt in 1978) aangelegd. Hiermee nam het aantal reizigers zodanig toe dat in 1901 besloten werd tot de bouw van een nieuw, nu nog aanwezig station. Het station is een eilandstation (perron bevindt zich tussen de rails). Het flauw hellend zadeldak van de perronoverkapping wordt gedragen door gietijzeren kolommen, vakwerkspanten en doorgaande liggers. De wacht- en winkelruimten ontstonden doordat een deel van de draagconstructie dichtgemetseld is. In 1913 is de perronoverkapping in westelijke richting verlengd. In 1962 en 1997 zijn de gebouwtjes ingrijpend gewijzigd. De vestiging van het station is één van de bepalende factoren geweest voor de ontwikkeling van Bilthoven.
Fred Meijer | 25 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vandaag om 11.30. Is er een plaquette onthuld op het station Bilthoven door Wethouder Dr. Ditewig van De Bilt Mw. Heike luiten regiodirecteur NS. Op initiatief van Fred Meijer. |
Fred Meijer | 25 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
klein laag gebouwtje architect: Nicolaas J. Kamperdijk verbouwing 1876 verdieping geplaatst.
Deze informatie is onjuist het hier bedoelde halte gebouw aan de Prinsenlaan is volgens de tekeningen gevestigd op Km.75.18555. tekening Utrechts Archief nr.7170 en de naam van Kinderdijk komt er ook niet voor!
|
guido dubois | 29 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
leuk hoor zoveel informatie over het mooie station bilthoven. jammer dat de oude woning van de stationsweg verdwenen is. |
Antwoord webmaster: |
ja da's inderdaad jammer, zou hij niet verplaatst worden? |
hermine broggel | 9 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
goedemorgen, zie ook mijn videokanaal voor de serie 'Bilthoven verandert' over de sloop (en later bouw) rondom het station vanwege aanleg tunnel |
Chris van den Berg | 29 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben op zoek in kade van m'n Modelbouw naar de bouwtekeningen van station Bilthoven, met name de constructie waar onderandere 't dak op rust en de kiosk in zit. Kan iemand mij aan informatie helpen? |
Antwoord webmaster: |
bouwtekeningen kun je via Het Utrechts Archief vinden, zij hebben de oude ns archieven. |
Marco | 9 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een medewerker van het Spoorwegmuseum wist mij vorige week te vertellen dat de woning van de stationschef afgebroken wordt en verplaatst naar het Spoorwegmuseum. De woning moet wijken voor een tunnel bij de overweg. Prachtig natuurlijk dat deze woning bewaard blijft! |
Antwoord webmaster: |
leuk, goed nieuws. |
Huub van Meurs | 7 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
adres moet zijn Soestdijkseweg Noord 301 - Bilthoven
adres van de wachterswoning aan de voorheen overweg J.Hartog / Julianalaan 94 - Bilthoven |
Antwoord webmaster: |
bij het station wordt automatisch het laatst genoemde adres van de gebouwen geplaatst. het is nu verbeterd. |
Petra | 16 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Iemand enig idee waarom er zowel een tunnel als een gelijkvloerse opgang is naar dit station. Lijkt me niet erg logisch of is dit een plan wat nooit helemaal is uitgevoerd? Naar mijn inzicht kan de tunnel wel weg. |
Antwoord webmaster: |
de spoorbomen zijn vaak erg lang dicht omdat er veel treinen langsrijden. bovendien gaan de bomen vaak dicht terwijl er net een trein aankomst, waardoor je dus je trein moet missen of onder de bomen door kruipen. Ik heb mijn trein daar al vaak net gehaald doordat ik van de tunnel gebruik kon maken.`
|
S. | 3 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de zomer schreef ik een stukje over dit station. Op de website 9292ov werd gesproken over sluiting van de Kiosk per 1 juli jl. Momenteel staat de kiosk niet meer vermeld op 9292ov. Gertjan Stamer spreekt in zijn reactie hieronder ook al van mogelijke sluiting. Het goede nieuws is dat de kiosk nog open is. Sluiting zal idioot zijn, elke keer als ik bij dit station kom is het druk. Vandaag was het zelfs zo druk dat foto's maken niet ging lukken. |
Antwoord webmaster: |
de kiosk was al niet zo heel goed bezet weet ik me te herinneren. wegens ziekte was hij nog wel eens gesloten. |
Gertjan Stamer | 23 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat ik me weet te herinneren(en dus heb genoteerd en nu met de lezers deel)is het volgende-in 2000 worden in het 2e gebouw de WC's gesloopt en wordt een grote wachtruimte;tevens bouw geluidswal aan de zuidzijde van spoor en gereed in voorjaar 2001.Vanaf 1 April 2004 sluiting Treintaxihalte.In het najaar van 2007 sloop oude fietsenstallingen en plaatsing nieuwe onoverkapte fietsklemmen.Wizzl wordt Kiosk in April 2009 en al is er niet veel meer te koop en zijn de openingstijden drastisch teruggebracht...twijfel of er sprake is van sluiting Kiosk...wordt vervolgd zal ik maar zeggen. |
S. | 21 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
(mail-adres graag weglaten bij plaatsing op Stationsweb)
Bij de info over dit station op 9292.nl, waarvan de directe link ook op Stationsweb staat, wordt vermeld dat de kiosk per 1 juli is gesloten.
Vandaag was ik op dit station. Geen spoor van sluiting. Geen vermelding. Kiosk was al dicht (tot 16.00u open) dus ik kon niet informeren.
Ik zou het erg jammer vinden voor de gebruikers van dit station dat het onbemenst wordt. Het station lijkt behoorlijk druk, zelfs op zondag 4 treinen per uur die stoppen en behoorlijk wat in- en uitstappers.
De zoveelste actie van NS waarbij de kleine stations worden verwaarloosd. |
Antwoord webmaster: |
wat vervelend zeg. en dom ook. bilthoven is vaak erg druk in de wizzl. bovendien was het een van de eerste wizzls in nederland. ik heb hiervoor bij het rivm gewerkt en was dus vaak op bilthoven te vinden. zo rond 8:30 heb ik een conducteur wel eens horen zeggen dat ie toch echt niet had omgeroepen dat iedereen eruit moest, maar dat de trein wel verdacht leeg liep. het busje naar het rivm (da's anders 20 minuten lopen) zit rond die tijd altijd behoorlijk vol. |
Fred Meijer | 9 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1914 is de perronoverkapping in westelijke richting verlengd. |
Fred Meijer | 30 nov 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Door mij is vanaf 1996 tot 1999 onderzoek gedaan in het archief van de gemeente De Bilt en bij het Utrechts archief naar de totstandkoming van een station in De Bilt.
De volgende gegevens zijn door mij daar gevonden.
De afgebeelde baanwachterswoning is niet van 1866. Volgens de bouwaanvraag NCS van 19 sept. 1899 luidt de omschrijving als volgt: bouw woning stationschef voltooiing op 25 juni 1900, dus geen baanwachterswoning.
In de gebonden stukken van dat jaar heb ik geen sloopvergunning aangetroffen van een wachterwoning.
Van een verbouwing in1876 zijn door mij geen gegevens gevonden.
In 1886 is er wel een tekening voor de aanleg van een inhaalspoor bij de halte de Bilt en de aanleg van twee perrons aan beide sporen, waarvan het rechter spoor langs het halte gebouw liep.
Voor het eilandstation werd op 8 januari 1900 een bouwvergunning verleend en de voltooiing was op 30 januari 1901.
De perronoverkapping van het station werd naar het westen uitgebreid, vergunning doorvoor werd op 10 februari 1913 verleend.
Over een verbouwing van het station in 1876 is mij niets bekend. Wel heb ik dit verhaal al eerder gehoord, maar zowel in het gemeentearchief van de Bilt als in het Utrechts Archief zijn door mij geen aanwijzingen gevonden.
De Centraal Spoorweg Maatschappij heeft in 1860 tijdens de aanleg van de spoorlijn aan de Prinsenlaan (nu Soestdijkseweg) 2 baanarbeiders woningen gebouwd. Na opening van de lijn werden daar zowel de stationschef als de baanwachter gehuisvest. Deze woningen stonden schuin achter Hotel Van Vulpen (het huidige café de Dobbelaar). Deze woningen zijn afgebroken en hadden als omschrijving C1 en C2. In het gemeente archief (in de persoonarchieven) heb ik de mensen gevonden, die in deze woningen hebben gewoond. (Mocht je daar meer van willen weten, dan moet je dit maar even laten weten).
Het antwoord op de vraag of de heer Ligtermoet gewoond heeft in de stationschefwoning is ja van 1944 tot 1958.
|
Antwoord webmaster: |
dank voor je opmerkingen fred, ik heb ze hierbij op mijn site geplaatst. de verbouwing van 1876 komt uit romers, waar hij dat vandaan heeft weet ik ook niet. iemand? ik heb de jaartallen die je noemt gewijzigd in de gegevens die hierboven staan. |