H.G.J. van de Weijer | 20 jul 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mijn overleden vader zou zijn vader Hendrik van de Weijer, destijds wonende te Beverwijk op de H.C. Moenstraat 36 werkzaam zijn geweest op station Beverwijk. Ik kan hier echter op internet niets van terugvinden. Kunt u mij hierop informeren waarvoor bij voorbaat hartelijk dank. Henri van de Weijer Abcoude. |
Gerrit van IJselmuijden | 26 aug 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
Rond 1959 is het oude stations gebouw door brand verwoest als ik het goed heb. Ik woonde toen op de Meerstraat dus vlakbij het station en was 8 of 9 jaar. De brand kan ik mij dus herinneren en er stond een foto van in de krant en op de foto stond op de voorgrond een jongetje en dat ben ik als het goed is. Is deze foto bij jullie bekend of andere foto's van de brand? Met vriendelijke groeten Gerrit. |
Antwoord webmaster: |
Ik wist niet dat het afgebrand was. Dacht dat de sloop gepland was omdat er al een nieuw station gebouwd was. |
Ad van der Putte | 21 aug 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het nieuwe station kon nog niet gebouwd worden omdat op die lokatie toen nog het bestaande trac in gebruik was. Het trac is met een bocht omgelegd richting tunnel waarna het oude trac en het oude (rechte) perron gesloopt is. Het houten stationsgebouw is in gebruik gebleven totdat het nieuwe klaar was voor gebruik. Tijdens de bouw werden reizigers van het oude gebouw tussen hekken door over het bouwterrein geleid. Het oude station stond voor de kiss&ride lus waar nu de doorgaande weg ligt die er langs loopt. Er bestaan nog foto's uit die periode waarop beide stationsgebouwen te zien zijn. |
Gertjan Stamer | 5 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Noord Hollands Archief heeft foto/info over officiele openingsdatum stationsgebouw Beverwijk-29 April 1960 en foto laat veel publiek zin in de hal en er wordt muziek gemaakt door korps. |
Za6za2 | 15 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat ik wou vragen komen er nieuwe lijnen bij of gaan de nu bestaande bus haltes gesloopt worden en nemen die nieuwe bushaltes het over....??
Kon geen informatie hier vinden, vroeg het me gewoon af....:D |
Antwoord webmaster: |
nee daar kun je hier geen informatie over vinden, want mijn site gaat over spoorlijnen, geen bussen. Als je dan ook nog je mailadres niet achterlaat kan ik je natuurlijk nooit antwoorden. |
Ad van der Putte | 22 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gertjan Stamer schrijft: "Zuidelijke deel wordt Manpowerkantoor en dus de hal in 2 delen gesplitst."
Dit klopt echter niet. De oorspronkelijke stationshal besloeg slechts ongeveer de helft van de hele overkapping. Vroeger (heel lang geleden) stond ik onder die overkapping aan de hand van mijn grootvader op de bus te wachten :-)
Het Manpowerkantoor is een uitbreiding aan de bestaande stationshal onder de overkapping. |
Antwoord webmaster: |
Ok, dank voor je aanvulling. |
Gertjan Stamer | 10 okt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
September 2009;deel busstation volledig ontgraven tbv aanleg nieuwe bushaltes;op de plek van het voormalige goederengebouw vh station!Alweer de volgende fase van totale herindeling stationsplein,lees ook 96 bladzijdes(+foto's/animaties e.d)van de Gemeente Beverwijk,een voorlopig ontwerp epistel.
Om eens even in het verleden te duiken van station Beverwijk...stationsgebouw opent op 29 April 1960,tussen toen en 1999 weet ik me weinig te herinneren.1999-bouw van perronliften in het voorjaar en klein stukje perronkappen gesloopt tbv nieuwe kappen.Afsluiting zgn abonnemententrap nasst NS loket,datzelfde loket wordt Wizzl(al in 1998?)en hal tikkie ingekort aan torenzijde.Zuidelijke deel wordt Manpowerkantoor en dus de hal in 2 delen gesplitst!.2000-Tijdelijke sluiting stationsrestaurant ivm personeelsgebrek(voorjaar),AKO sluit per 25-11-2000. 2001-Verbouwing wml stationsrestaurant tot Donar(de 1e van Nederland/stationslocatie)in de zomer van dat jaar,het rechterdeel dus-het linkerdeel wordt bloemewinkel Scheelings(opent in Oktober 2001).2001 sloop bloemshop aan voorzijde van de hal,het is nog steeds in de hal/ramen te zien waar ooit dit krappe bouwwerk was gemaakt,aldus eind Januari/begin Februari.Eind April dat jaar wordt vml goederenloods te huur gezet...we weten het resultaat(sloop!).2002-Juni verwijdert men aloude rode kuipstoelen uit de hal,een zitmogelijkheid is vanaf dan onmogelijk! 2003-Verbouwing Rijwielshop,extra stalling per Maart vd jaar tussen voorplein/bushaltes,gereed Juni 2003.Vml AKO-ruimte verbouwing in WC's en is gereed Juli 2003. 2004-Sloop goederengebouw aan zuidzijde stationsgebouw,periode Juni-September.Tevens sloop langwerpige perrongebouwen op beide eilandperrons(Juni-Augustus),nu glazen wanden met banken...ooit werd er snoep verkocht!.
2005-Sluiting Rijwielshop en gaat over in Automatische fietsenstalling.2006-April inbouw van flappentap in vml ruimte AKO,nasst de WC's dus.2007-Voorjaar verniewing eilandperron sporen 4 en 5(al in Nov.2006 eilandperron sporen 2/3).2008-Start opruimen loze sporen emplacement in Mei vd jaar.In mei opening rijwielshop Pieters links nast vml Rijwielshop,dus flinke verbouwing.Voor 2009 en de toekomst...zie hieronder en kijk vooral zelf-bezoek 't station ! |
Gertjan Stamer | 13 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tussen 10 Juli en 9 Augustus gaat de Velsertunnel op de schop en zo ook sporen 4 en 5 van station Beverwijk.Pendeltreinen gebruiken spoor 2 en da's apart,men gebruikt dat vrijwel nooit voor personentreinen,spoor 3 leeg(aan-en afvoer werktreinen)Perrontunnel is halverwege afgezet met lint zodat men niet eilandperron sporen 4 en 5 kan betreden.Busvervoer dus Driehuis vv,pal voor de hal extra houten blauwe vertrekstaten.Opvallend is tevens nieuwe bovenleidingsmasten her en der richting Heemskerk,er komt ook extra spoor Corustreinen ?
Dus;nieuwe dwarsliggers,nieuwe rails,nieuwe wissels,nieuw grint...omvangrijke operatie. |
Gertjan Stamer | 10 mei 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
April 2009 verplaatsing fietsenklemmen naar middenberm richting Velserweg,tijdelijk/langdurig want de hele omgeving gaat drastisch veranderen en eerst wordt het busstation vernieuwd en dichter bij 't gebouw-precies op oude locatie goederengebouw.Op oude plek busstation komt nieuwe stadhuis..zie website gemeente voor grote foto toekomstbeeld inclusief nieuw stationsgebouw en nieuwe rijwielstalling(!);perrons blijven op de oude plaats. |
Han Lefering | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De spoortunnel is geopend in september 1957. Is het station Beverwijk dan later gebouwd? |
Antwoord webmaster: |
blijkbaar. station beverwijk is uit 1960, ik dacht dat de tunnel tegelijk met het nieuwe station werd geopend, maar blijkbaar niet. iemand anders die er meer van weet? |
Sjoerd Eeftens | 30 nov 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op foto 10 van Beverwijk is te zien dat het nieuwe stationsgebouw in aanbouw is op het in 1957 verlaten emplacement. Het oude stationsgebouw deed zolang nog dienst. Daarom was de tunnel eerder klaar; die lag onder het nieuwe emplacement door. |
Antwoord webmaster: |
aha, ik dacht al dat jij het antwoord wel wist, maar dat het antwoord al in foto formaat op mijn site stond, had ik niet door. nu snap ik het inderdaad. het gebouw moest wel later worden geopend dan de tunnel, omdat het op de plek van het oude emplacement kwam te liggen. |
Gertjan Stamer | 17 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al in voorjaar 2008 (Mei?) verwijdering oude emplacement zuidzijde, toekomstige bouwplek. |
Roel | 2 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ow sorry. |
Antwoord webmaster: |
geeft niet, vergissen is menselijk. |
Roel | 1 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik mis hier een station : Beverwijk Beijenes dat ligt tussen Beverwijk en Uitgeest in, temiste zo staat het op een kaart van sporenplan uit 1965.. |
Antwoord webmaster: |
Nee hoor, dat ontbreekt niet. Je kunt het hier vinden. |