Stopplaats ten dienste van personeel van Bata Schoenfabrieken bij Best. tot in de jaren zeventig van de 20e eeuw stopten spitsuurtreinen.
R. Fabrie | 19 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb het in oude spoorboekjes nagezocht en vanaf mei 1971 is de twee minuten extra rijtijd die de stoppende treinen altijd hadden komen te vervallen. Het lijkt erop dat het station Bata dus in mei 1971 is gesloten, vermoedelijk in verband met de opening van station Beukenlaan iets later dat jaar. |
Antwoord webmaster: |
dank, ik hen mei 1971 als sluitinsdatum toegevoegd |
M.J. Vis | 16 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nu ik in Best woon ben ik ook nieuwsgierig geworden naar dit station. In het lokaal uitgegeven boek "Sporen door Best" wordt wel gemeld dat in de WO2 deze halte is geopend, dus jouw datum zal wel kloppen. Er wordt ook beschreven dat in 1948 een spooraansluiting is gemaakt naar de Bata fabriek. Ik vermoed dat de foto uit de vorige reactie vanaf het perron is genomen. In het boek wordt verdere gemeld dat de dienst op deze aansluiting op 28-05-1972 is gesloten. Of dit ook het einde was van de halte heb ik (nog) niet kunnen achterhalen. |
Heimen Stoffels | 30 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het is niet een foto van de halte zelf, maar je ziet hier wel heel goed de spooraansluiting die net voorbij de stopplaats lag.
|
Antwoord webmaster: |
ja ik had die foto ook wel eens gezien, maar het is niet de halte inderdaad, en spooraansluitingen staan niet op mijn site. |
Heimen Stoffels | 30 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Na even zoeken heb ik toch 3 interessante foto's gevonden.
http://www.ed.nl/regio/best/8989127/Terug-in-de-tijd-in-Best.ece
Foto 3 en 4 op die link. Foto 3 is de stopplaats zelf, foto 4 is een gebouw wat bij het station hoort.
En hier een foto van wat er nu nog van over is: http://farm5.static.flickr.com/4012/4298885468_0d097cb668.jpg |
Antwoord webmaster: |
dank ik heb die foto van de halte op mijn site opgenomen. |
Heimen Stoffels | 30 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Excuus, foto 4 is toch iets anders. Foto 3 is wel van de stopplaats. |
Antwoord webmaster: |
dat leek mij inderdaad ook al. zal wel geen gebouw gehad hebben. |
Harry | 20 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klopt, ik zat achter foto's van deze halte en van Radio Kootwijk aan. |
Antwoord webmaster: |
jammer dat het niet gelukt wat, je eerder bericht leek heel stellig dat we er een aantal van zouden krijgen. |
Sjoerd Eeftens | 20 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al eerder sprak ik mijn bewondering uit voor de vasthoudende speurtocht van enkele bezoekers naar de locatie van het zoekplaatje. Soms is het handig dat we van elkaar weten waar we zoeken. De halte Bata bijvoorbeeld kon het al niet zijn omdat daar de beide sporen op een hoog talud lagen, maar vooral niet omdat de sporen er 7 m uit elkaar lagen wegens de nabijgelegen enkelsporige bruggen over het Wilhelminakanaal.
Toch zoeken we door! |
Harry | 20 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sorry voor de verwarring. Naast de oplossing van het zoekplaatje was ik ook op jacht naar foto's van halte Bata en Radio Kootwijk. Het idee was om 1 ervan als zoekplaatje aan te bieden. Wichor had genoeg practische redenen dat niet te doen. Een goed idee om de geleverde bijdragen en plannen bij Zoekplaatje te inventariseren. Ik zal mijn overzicht er bij zetten. |
Antwoord webmaster: |
oh nu kan ik de opmerking van sjoerd ook weer beter plaatsen, zo had ik even niet gedacht. jammer dat die extra plaatjes niet gelukt zijn. |
harry | 19 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De fabrikant heeft teruggemaild: in hun archief zit helaas geen foto van deze halte. |
Antwoord webmaster: |
jammer, was dit de halte waarvan je nog een zoekplaatje zou opsturen dan? je had het toen over 3 foto's van een halte waarvan we nog niets hadden? |