Jason Boon | 7 jul 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat een interessant station. Ik ben bij de Lucellestraat opgegroeid van 2002 tot 2012 en vind het jammer dat ik het net heb gemist heb (was te jong). Ik sta net zo perplex als met het Bos en Lommerplein, was veel te jong om mij het oude plein te herinneren en ik zag laatst oude foto's van het plein in het online stadsarchief. Wou dat iemand foto's van een hogere resolutie heeft van het perron en het verdere interieur en architectuur. |
Jochem | 29 mrt 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb in de straat naast Station de Vlugtlaan gewoond (van 1978 t/m 1994) maar ik kan me niets van een Restauratie herinneren. Graag zou ik hier een foto van zien. Er was wel altijd een loket. |
peter | 2 nov 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Als ik zo de fotos bekijk krijg ik het vermoeden dat dit station "niet per see" gesloopt hoefde te worden. Wellicht was deels slopen en een aanpassing maken voldoende; aangezien de oude perrons er nog liggen, maar het kan aan mij liggen.
Ik krijg nu zwaar het vermoeden dat dit kapitaal vernietiging is. |
Erno-BE | 31 jan 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het sluiten van dit station is 1 van de grootste fouten die NS ooit heeft gemaakt. Daarom pleit ik voor heropening en zie ik dit graag op korte termijn gebeuren. |
Erno-BE | 12 mei 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Schandalig dat ze dit station hebben gesloten. Ik pleit er al jaren voor om dit station weer te heropenen. Het is hard nodig! |
Gertjan Stamer | 6 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 1 Juni 1986 geopend,zoals de hele spoorlijn(Westtak)(en ook Lelylaan-station dus),in 1997 is dus een deel gesloopt tbv metrolijn.Na sluitingsdatum 28 Mei 2000 is men al direct aan het slopen gegaan en in November 2003 is dan de Hemboog klaar om te gebruiken...er liggen nog 2 stukken zijperron aan zuidzijde,als stil aandenken van ooit fraai klein station,slechts 14 jaar jong geworden....bijzonder jammer! |
Arjan Krabbenbos | 22 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station is gesloopt vanwege de aanleg van de Hemboog, de directe verbinding tussen Zaandam en Schiphhol. Ook dit station is geopend in 1986 gelijktijdig met de nieuwe Westtak, maar gesloopt in 2000. De Hemboog is geopend eind 2003 gelijktijdig met de Gooiboog tussen Almere en Naarden-Bussum. Eigenlijk is de Hemboog en Sloterdijk pas echt afgewerkt na voltooiing van Sloterdijk spoor 10/11 op 20 april 2009. Ook is er een klein stukje te zien van het voormalige perron op het punt van begin/eind kant Schiphol. Dus eigenlijk een soort van aandenken. |
Jurre Bruijna | 21 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de vraag waarom dit station gesloopt is, van Milco een tijd geleden :
Dit is gebeurt om ruimte te creëren bij de aansluiting van de Hemboog op de Westtak, die rond het ouderlijk station plaatsvindt.
De komst van de metrolijn in 1997 is niet het belangrijkste argument geweest, maar was wel een goed alternatief voor de reizigers in de buurt. Daar is van tevoren natuurlijk over na gedacht.
Er gaat GEEN nieuw station gebouwd worden in de toekomst, omdat de capaciteit van het baanvlak Westtak een extra stop niet toelaat. Bovendien zal het station niet dermate veel gebruikt worden dat het door een trein en metro bediend moet worden. Reizigers in de buurt moeten naar station Lelylaan of Sloterdijk blijven reizen. |
Michiel | 11 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
NS heeft die plannen ab-so-luut
niet. Misschien dat een stadsdeelraad of gemeentebestuur ervan droomt,
maar dan heeft die droom niet tot beleid geleid ;-), want het komt in
geen enkele toekomstvisie (voor de spoorse infra tussen Amsterdam en
Schiphol tot 2020) voor.
|
Joan | 11 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Toch zijn die plannen er wel geweest. Ik herinner mij een artikel uit de Volkskrant uit 1996 over 'sternet'. Onder andere over nieuwe/gewenste stations zoals 'watergraafsmeer/sciencepark'. Ook werd voorgesteld om 'de vlugtlaan' te verplaatsen naar het zuiden en '(burg) roëllstraat' te noemen. De 'Roëllstraat' loopt over in de 'Jan van Galenstraat'.
|
Danny | 30 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb tot dusver geen bronnen kunnen vinden die het voornemen van een station ergens tussen Lelylaan de Sloterdijk kan bevestigen. Nogmaals: het is een belachelijk idee: Er is helemaal geen capaciteit op het spoor voor zo'n station, daarnaast bieden de huidige stations op de westtak en metro 50 voldoende ontsluiting. Een eventuele spoorverdubbeling zou de bouw van meer stations rechtvaardigen, en daar is tijdens de bouw van de westtak ook rekening mee gehouden, maar op een spoorverdubbeling hoeven we voorlopig niet te rekenen. |
TahR | 1 jul 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er komt wel een station Van Galenstraat. Zeker komen hier alleen de Sprinters. |
Kebbet | 7 jun 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Milco schreef: amsterdam slotervaart moeten noemen (als het in slotervaart ligt)
Het ligt in Slotermeer, het zou dan dus Amsterdam Slotermeer worden, of ander Amsterdam West of Amsterdam van Galenstraat... |
Danny | 19 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Lijkt me eerlijk gezegd een beetje belachelijk als er daadwerkelijk een treinstation bij de Jan v Galenstraat komt, terwijl Lelylaan en Sloterdijk op slechts een steenworp afstand liggen en de metro en tram een prima ontsluiting bieden.
Daarnaast is de spoorlijn Sloterdijk-Riekerpolder (voorlopig nog) 2-sporig en moeten zowel stoptreinen als Intercity's er gebruik van maken.
Een extra station aanleggen tussen Sloterdijk en Lelylaan en er stoptreinen laten stoppen doet de punctualiteit van de Intercitydiensten en (straks) de treinen voor de HSL absoluut geen goed. Alleen als de westtak viersporig word (waar in de aanleg wel rekening mee is gehouden) is zoiets mogelijk. Zolang dat traject 2-sporig blijft hoop ik ten zeerste dat er GEEN extra station komt. Is eigenlijk best belachelijk.
Ps. heb je officiele bronnen die dit voornemen kunnen bevestigen? Ik heb er zelf niks over terug kunnen vinden. |
Antwoord webmaster: |
ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, dat heb ik in het verleden niet altijd goed genoteerd, helaas. |
milco | 10 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind dat als er aan de jan van galenstraat een station komt dat ze het amsterdam slotervaart moeten noemen (als het in slotervaart ligt) amsterdam jan van galenstraat is te lang...
dames en heren. we naderen station amsterdam jan van galenstraat.
als je jan van hebt gezegd, liggen alle mensen te slapen... |
Milco. | 7 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan Kebbet.
Hartelijk bedankt voor de info.
Ik hoop dat het ook echt waar is.
(Niet dat jij het fout hebt.)
Groeten Milco. |
kebbet | 5 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij komt er een nieuw station bij de Jan van Galenstraat (Amsterdam Jan v. Galenstraat dus), ter vervanging van het voormalige "Amsterdam de Vlugtlaan". |
milco | 15 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb gehoord dat dit station vroeger is gesloopt voor de treinen. niet voor de metro. ik hoorde even later dat dit toch ook weer een treinstation gaat worden.
klopt dit? |
Antwoord webmaster: |
geen idee. de metro stopt er volgens mij nu niet meer, maar straks wel weer. treinen zullen er niet meer komen. |
milco | 7 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
dit station is gesloopt en wordt geloof ik toch weer gebouwd. |
Erik Swierstra | 21 feb 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De halte Amsterdam de Vlugtlaan werd gesloten per 28 mei 2000, veertien jaar na de opening. Aan de overkant van de straat is per 30 mei 1997 de metrohalte van Ringlijn 50 geopend. |
anoniem | 17 okt 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
anno 2004 is er niet veel meer te herkennen uit vroegere tijden. De (ex-)stationsomgeving van de Vlugtlaan heeft een metamorfose ondergaan door de komst van de Hemboog. |
Martijn Koster | 5 jul 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station had in de beginjaren (1986-1987) een nogal groot uitgevallen stationsrestauratie. Dit dit weinig bezoekers trok is niet te verwonderen, aangezien de Vlugtlaan slechts een voorstadshalte was. |