station Almelo de Riet - foto's en omschrijving op stationsweb
station Almelo de Riet
Telegrafische verkorting: Amri
treinstation in gebruik
Provincie: overijssel
9 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,4 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Almelo de Riet
45 afbeeldingen
29 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 8 dec 2024 zijn omrand.
In 1865 werd Almelo s eerste spoorlijn naar het in Duitsland
gelegen Salzbergen geopend. Het bijbehorende stationsgebouw lag aan de
toenmalige Stationsstraat thans Stationsplein/Egbert Gorterstraat.
Onze stad breide zich vanaf die tijd in sneltreinvaart uit. In 1903
werden plannen ontwikkeld voor de bouw van een nieuwe moderne
woonwijk op De Riet.
Omdat er veel aandacht werd besteed aan ruimte rondom de huizen en
aan groenvoorziening werd de wijk in de volksmond ook wel lovend
Tuindorp De Riet genoemd.
De meeste woningen werden gebouwd vanaf 1919, en rond 1928 was de
wijk voor een belangrijk deel voltooid.
In die jaren waren de mensen voor het vervoer over langere afstanden
aangewezen op het vervoer per bus of via het spoor. Het
personenvervoer met personenauto s nam pas vanaf het einde van de
jaren vijftig een hoge vlucht. De spoorverbinding richting
Salzbergen, via Hengelo en Oldenzaal, liep als het ware vlak door de
nieuwe wijk De Riet.
Om de wijk van alle gemak te voorzien werd er een perron aangelegd,
waar de met stoomlocs aangetrokken passagierstreinen konden stoppen.
Hoogst waarschijnlijk werd het perron al in 1925 aangelegd.
Aanvankelijk was het letterlijk alleen een perron. In maart 1928
vroegen de Nederlandsche Spoorwegen aan de Gemeente Almelo
toestemming voor het plaatsen van twee houten abri s op een stenen
voet. Uit de bijgevoegde tekening blijkt dat het sierlijke
bouwwerkjes waren.
In 1956 dienden de Nederlandsche Spoorwegen (NS) een aanvraag in
voor het bouwen van een nieuw haltegebouw bij halte De Riet. Dit
keer ging het om een betonnen bouwwerk met een hal annex loketten
voor de verkoop van kaartjes, een wachtkamer, een ruimte voor bagage
en openbare toiletten.
Ten behoeve van de toegankelijkheid van halte De Riet werd door de
NS tevens toestemming gevraagd voor een grondruil in de
onmiddellijke nabijheid van dit station. De NS had deze grond nodig
voor de aanleg van parkeerplaatsen. De gemeente Almelo reageerde
positief op dit verzoek.
In het antwoord aan de NS werd echter wel voorgesteld de plannen
voor nieuwbouw, de grondruil en de aanleg van een parkeerterrein
enige maanden uit te stellen. De gemeente Almelo had het plan van de
NS getoetst aan de plannen van het door de gemeente ingestelde
stedenbouwkundig adviesbureau. Dit bureau had tot taak een plan te
ontwerpen voor de toekomstige stedenbouwkundige ontwikkeling. Een
onderdeel van dit plan was de ontwikkeling van de hoofdverkeerswegen
in Almelo. In het kader hiervan voerde de gemeente Almelo
besprekingen met de directie van de NS over de verhoging van de
spoorbaan. Na verhoging van de spoorbaan konden de
spoorwegovergangen vervangen worden door tunnels. In haar reactie
stelde de NS dat het niet gewenst was de plannen voor nieuwbouw van
halte De Riet te koppelen aan het verhogen van de spoorbaan. De
besprekingen in het kader van het verhogen van de spoorbaan werden
volgens de NS zeer vrijblijvend gevoerd, zonder dat er een concreet
plan aan ten grondslag lag. Bovendien was het volgens de NS
buitengewoon onwaarschijnlijk dat de spoorbaan tot aan de halte De
Riet verhoogd zou worden. (Momenteel wordt gewerkt aan het verlagen
van het spoor tot De Riet!) Daarom kwam het de NS ongewenst voor de
nieuwbouw van de halte uit te stellen. Aldus werd in mei 1957 met de
bouw begonnen. Voorafgaand aan de bouw werden de twee, uit 1928
daterende, houten wachthuisjes afgebroken. De vernieuwde halte werd
op 8 juli 1957 door burgemeester mr. J.M. Ravesloot geopend.
Tijdens de opening sprak de burgemeester de wens uit, dat de naam
van de halte gewijzigd zou worden in Almelo de Riet. Als reden werd
aangegeven dat het publiek wellicht niet zou weten dat De Riet een
halte in Almelo was. De NS voelde echter niets voor een
naamsverandering. Het zou nog tot 30 mei 1965 duren eer de naam
gewijzigd werd in Almelo de Riet.
Na langdurige leegstand in de jaren negentig werd de halte Almelo de
Riet in 1999 omgebouwd tot cafetaria.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (11)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Roy | 13 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met de verbouwing van de wachtruimte op het perron richting Hengelo is in oktober al begonnen. De voorkant van het gebouwtje in eruit gesloopt zodat er geen zwervers meer in gaan liggen voor de warmte. Men maakte hiervoor nooit gebruik van de wachtruimte vanwege de stank. |
Gertjan Stamer | 18 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 2010 al de voorbereidingen gedaan en in voorjaar 2011 staat het er...aan zijde perron naar Borne toe een ruim 2 meter hoge geluidswal ongeveer gelijkend op die van station Nijkerk. |
Gertjan Stamer | 27 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Najaar 2001 komt er weer leven in dichgespijkerde stationsgebouw;men bouwt tevens nieuwe overdekte fietsenklemmen aan westzijde gebouw en aan de overzijde gebouw,dus recht van de overweg aldaar.Verbouwing stationsgebouw gereed in December 2001 en opent op zaterdag 15 December 2001 de deuren,Bestaria Frans van't Spoor is een heuglijk feit;koffie,broodjes,lunch,diverse dranken en nog veel meer.Bij mijn weten is deze ruimte weer anders ingedeeld/verbouwt in een cafe aan ovewegzijde en snackbar aan de straatzijde,wanneer mag Frans/de uitbater zelf doorgeven,gelukkig is dit zeer fraaie gebouw NIET gesloopt maar een sociaal speerpunt geworden van de wijk,een goede zaak. |
Gertjan Stamer | 13 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Na Pinksteren 2009 is de open tunnelbak Aml-De Riet volop in dienst en de hulpbaan is dan ook verleden tijd en tijdelijk betonperron station Almelo de Riet is ook meteen verwijderd en oude zijperron riching hoofdstation weer in gebruik inclusief de cta-bak.Op enige kleine details na is het hier weer net zoals vroeger...wel meer treinen per uur. |
Arjan Krabbenbos | 13 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Almelo de Riet en vroeger De Riet genoemd is geboortegrond van mijn familie aan vaders kant. De orginele arbeiderswoningen waarin ze woonden staan er nog altijd en ook voetbalclub De Rietvogels ligt er nog steeds bij. Almelo is ook gegroeid qua stad, maar aan stations is het nog steeds bij twee gebleven.Er denderde of dendert nog vele soorten materieel door de stad van ICM, Buffels, IC Berlijn en PlanV. Vanaf 20 april 2009 wordt de Plan V tussen Apeldoorn-Almelo-Hengelo-Enschede opgevolgd door SGMm oftewel de gereviseerde Sprinters. Vroeger reden er Blauwe Engelen, Duitse Sneltreinen, Hondekoppen en Stoomlocomotieven door deze ex textielstad. In juni 2009 gaat Almelo verdiept open en komt er weer een gewijzigd fotopunt in gebruik. |
Bart | 1 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het "oude" perron is tijdelijk gesloten vanwege de aanleg van de verdiepte bak richting Almelo. Daarom is er een tijdelijk perron gemaakt tegenover perron 2. |
anoniem | 15 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het toenmalige perron is gesloten,
er ligt nu een nieuw perron VOOR de
overweg |
Bart | 25 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zie dat er nog geen foto's zijn van het nieuwe tijdelijke peron aan de zuidzijde tegen over peron 2. Dit is voor het aanleggen van het project "Almelo Verdiept". Ik zalkomende week een paar foto's maken van het tijdelijke peron. |
Henk Nieuwerth | 7 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het was in 1945 bij station De Riet dat de bevrijders van Almelo hier binnenkwamen via de betonnen brug over de Weezebeek. De Duitsers hebben nog getracht de brug op te blazen, maar vanwege de hoge waterstand lukte dat niet. Zodoende konden de tanks via deze brug en de spoorrails naar de Rietstraat en verder Almelo intrekken. Het was in onze achtertuin aan de Hoornbladstraat allemaal prachtig te zien. |
Victor Lansink | 24 mrt 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De halte De Riet werd op 3 oktober 1926 geopend. |
E.J.A. Heusinkveld | 20 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De riet werd niet geopend in 1865, maar in 1918 of 1926. Welke datum juist is zal verder archief onderzoek moeten uitwijzen. De bebouwing in de omgeving dateert uit de jaren 1920. |
Antwoord webmaster: |
ok dat heb ik gewijzigd |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Kaartje (Google maps)
Info over station:
9292.nl / stations.nl
Spoorwegstations : Categoriaal onderzoek wederopbouw 1940-1965
door Victor Lansink geschreven in opdracht van het projectteam wederopbouw van monumentenzorg.
Frans van 't Spoor
De cafetaria in het voormalig stationsgebouw van Almelo De Riet.
Vertrekstaat 1929 (22)
Vertrekstaat 1940 (11)
Vertrekstaat 1957 (55)
Vertrekstaat 1971 (85)
Nieuws
De stoomtrein die maar niet kwam, 1 april grap geslaagd! (2 apr 2009)
Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS (15 jan 2009)
Station Eindhoven op monumentenlijst van NS (14 jun 2008)
Het ontstaan van halte station De Riet (9 jun 2007)
Aansluiten hulpspoor voor Almelo Verdiept : Een weekend lang geen treinverkeer mogelijk (23 mrt 2007)
Ouder nieuws over Almelo de Riet
Literatuur
Stations in de omgeving
Almelo
(1,8 km)
Aadorp
(4,4 km)
Zenderen
(4,5 km)
Wierden
(5,5 km)
Borne
(7,5 km)
Vriezenveen
(7,9 km)
Enter
(8,7 km)
Notter
(8,7 km)
Delden
(9,7 km)
Tuindorp- Nijverheid
(10,4 km)
|