Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
halte Alkmaar Zuid - omschrijving op stationsweb

halte Alkmaar Zuid

Telegrafische verkorting: Amrz

nooit geopend treinstation
Provincie: noord-holland

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
3 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Alkmaar Zuid

Deze halte is nooit geopend.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Mark Alphenaar4 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de Alkmaarsche Courant van 29 okt 2013 heeft een heel stuk gestaan over dit station. Gemaakt door het Regionaal Archief Alkmaar. Hierbij de tekst (met toestemming van het Regionaal Archief Alkmaar)

"Volgende halte: Alkmaar Zuid" In de jaren 60 van de twintigste eeuw opende de Nederlandse Spoorwegen overal in Nederland zogenaamde voorstadhaltes. Dit waren nieuwe kleine stations waarmee de NS meer reizigers wilde bereiken. Voor Alkmaar had men ook zo'n station bij de Kalkovensweg voor ogen en stuurde begin 1968 een verzoek naar de gemeente.

Helaas stuurde de NS in eerste instantie alleen een brief naar de gemeente Alkmaar, maar het station zou deels komen te liggen op grond van de gemeente Heiloo. De Kalkovensweg lag namelijk net op de grens tussen Alkmaar en Heiloo. Waarschijnlijk speelde de NS al in op de op handen zijnde grenswijzigingen i.v.m. het nieuwbouwgebied De Hoef IV. De nieuwe halte Alkmaar Zuid of De Hoef zou al opgenomen kunnen worden in de dienstregeling van zomer 1969. Als gemeente Alkmaar, Heiloo en NS tot overeenstemming zouden komen over enkele cruciale zaken.

Bereikbaar en rendabel

In november 1968 was dan eindelijk het eerste officile overleg tussen de ingenieurs van de NS en de burgemeesters van Alkmaar en Heiloo. Duidelijk werd dat er zeker interesse was voor een nieuwe halte, maar dat overdracht van grond tussen de gemeenten nog niet geregeld was. Ook kon men het niet eens worden over de bereikbaarheid van de halte. Wel of niet de spoorwegovergang in de Kalkovensweg laten vervallen? Wel of niet een derde tunnelbak in de nieuwe westelijke ringweg onder het spoor? Voor de NS was het erg belangrijk dat de nieuwe halte rendabel zou zijn. Dit zou betekenen dat er een benzinestation, winkelruimte en eventueel parkeerplaatsen voor abonnementshouders zouden moeten komen. Ook moesten er genoeg mensen in de buurt komen te wonen. Duidelijk werd dat op korte termijn men er niet uit zou komen. De opening van het station werd al verschoven naar mei 1970.

Iedereen praat mee

Gaandeweg 1968 en 1969 waren er veel verschillende vergaderingen tussen Openbare Werken van de gemeenten, burgemeesters en vertegenwoordiger van de NS. Ook waren er gesprekken met gemeente Bergen, de provincie Noord-Holland en de Kamer van Koophandel. Dit kostte allemaal veel tijd en communicatie verliep niet altijd vlekkeloos. Maar ondanks goede intenties kwam men op bepaalde punten niet tot overeenkomst en bleek de komst van winkelruimte en een benzinestation bij de nieuwe halte een probleem. De winkel zou concurreren zijn met het nieuw te bouwen Winkelcentrum De Hoef en een benzinestation mocht niet zonder garage) De NS wilde uiteindelijk, als gebaar van goede wil, het benzinestation en winkelruimte wel laten vervallen als Alkmaar maar betaalde voor de toegangswegen en ca. 50 parkeerplaatsen.

Geen zuid maar wel noord

Begin 1970 ziet Alkmaar niets meer in de nieuwe halte. De kosten zijn gewoon te hoog. Ook is de grondruil met Heiloo niet klaar. Voor de NS wordt het ook niks meer, door alle eisen is de halte niet meer rendabel. Uiteindelijk gaat februari 1971 de halte de ijskast is. Wel vraagt de NS om ruimte te laten voor het station in toekomstige bestemmingsplannen. Binnenkort zou men namelijk gaan beginnen met gesprekken over het nieuwe station Alkmaar Noord....

Antwoord webmaster:
dank voor het artikel. erg leuk
Pieter3 nov 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Inmiddels is er op 29 oktober j.l. een uitgebreid krantenartikel gewijd aan het(nooit gebouwde Sextant) NS-station Alkmaar-Zuid. Ik ga dit aan Wichor opsturen, mogelijk kan hij dit zelf toevoegen? Het bewuste artikel bevat tevens twee situatie tekeningen. De Nederlandse Spoorwegen heeft in 1971 een verzoek aan de gemeente Alkmaar gericht om ook in de toekomst rekening te houden met een station op deze lokatie. Heden in 2013, is deze plek nog steeds niet bebouwd, dus deze mogelijkheid is nog steeds aanwezig.....
Fritsje2345678914 jul 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station zal Zover bekend nooit/niet gebouwd worden. En dan heb je (zoals je als je al schreef) ook grote kans dat dit station niet zal worden gebruikt. Als je van het zuiden van alkmaar met de trein moet kun je vaak al reizen naar Heillo of Alkmaar per bus. en daar je trein pakken. Als het het toch bouwen kunnen het beste daar alln snel-/stop-treinen laten rijden. en er een 1-uurs stop van maken.
Han Lefering10 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
In de periode van opening van het DSB/stadion verschenen er berichten in de krant over de mogelijke aanleg van een halte Alkmaar Zuid. Men kwam al gauw tot de terechte conclusie dat dit niet haalbaar is. De spoorlijn ligt te ver weg van het stadion en de route is niet loopbaar, men moet een verkeersrotonde passeren. Verder is de uitbreiding van de stad in het noorden, in het zuiden zit Alkmaar al tegen Heiloo aan.
Arjan Krabbenbos30 mrt 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Dit station is er nog niet en ik weet ook niet of het er ooit komen zal. Als het er komt wordt het een eenvoudige Sprtnterhalte zoals Alkmaar Noord of Hoorn Kersenboogerd. Maar waarschijnlijk wonen er te weinig mensen in de buurt voor een extra treinstop.
Antwoord webmaster:
nee het zal er zeer waarschijnlijk niet komen. de plannen dateren al uit 1970.
Pieter Nederveen10 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij het Het Utrechts Archief is een stuk bekend: Toegangsnummer: 943 Archieftitel: Nederlandse Spoorwegen (NS): vervoer en exploitatie 1550 Nieuwe halte Alkmaar-Zuid Datering 1970
Antwoord webmaster:
aha, daar komen die ideeën dan inderdaad vandaan. Het is er nooit gekomen, maar de plannen zijn er wel degelijk geweest.
Ronald Honszo26 feb 2008
Reageer op deze vraag/ opmerking
Het zou best wel eens kunnen dat dit met de expansie van het AZ stadion in de toekomst (cap in de toekomst 40.000), en de opleving van het Kooimeerplaza, als recreatiecomplex met winkels en meubelboulevards te maken heeft... Het is maar een suggestie, ik weet het ook niet precies
Ron3 apr 2007
Reageer op deze vraag/ opmerking
Er was eens een plan om een station te bouwen vlak naast de spooroverweg op de Kalksovenweg van Alkmaar en dan aan de kant richting Heiloo.Dit is dus ter hoogte van de grens Alkmaar-Heiloo. Dit plan dateert van een jaar of 30 geleden. Op deze plaats staat nog altijd een oude stolpboerderij die ze wilden opofferen voor dat station. Volgens mij moest dit dus Amrz worden, ook al is het eigenlijk meer het westen van Alkmaar, maar hier loopt het spoor langs vanaf knooppunt Hwd Amrn,Amr, Hlo, Lmn naar knooppunt Utg en verder loopt er géén ander spoor in de stad.
Pieter Nederveen20 jul 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is het misschien ook bekend op welke lokatie dit station Alkmaar zuid was gepland?
Antwoord webmaster:
nee ik weet het niet, iemand anders?

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.

Stations in de omgeving

Alkmaar (1,5 km)
Alkmaar Noord (3,2 km)
Heiloo (3,6 km)
St. Pancras (5,1 km)
Broek op Langendijk (5,3 km)
Onze Lieve Vrouwe ter Nood (6,9 km)
Heerhugowaard (8,2 km)
Middelweg (10,1 km)
Castricum (10,3 km)
Uitgeest (12,1 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/alkmaarzuid