station uit 1893 aan de lijn Groningen- Roodeschool. In stijl engelse villadorp stationnetjes. Oude gebouw in 1971 afgebroken. Eenvoudig recht gebouwtje van een verdieping. Sins 2 januari 1954 word de dienst gereden in een uursdienst met DE stellen i.p.v. stoom.
enkelsporig station met een eenvoudige Abri.
Dick de Bruijne | 9 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 20 april 1945 ben ik in dit stationsgebouw op de bovenverdieping geboren. Mijn vader was daar stationschef. Frappant was dat op die dag Uithuizen door de Canadezen is bevrijd. Uit overleveringen heb ik begrepen, dat mijn box bij mooi weer op het perron heeft gestaan. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk, weer een oud bewoner op de site. wat was ja vaders naam, dan zet ik het ook bij het personeelsdossier. weet je nog meer stations waar hij chef is geweest? hebben jullie in jullie familiealbums misschien nog oude foto's van de stations zitten waar jullie gewoond hebben die je zou kunnen in scannen? het is altijd leuk om oude foto's van oud bewoners te krijgen. |
Bosker, O.J. | 29 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tijdens een cabinerit met de trein, op internet, van Roodeschool naar Groningen Hoofdstation, zag ik, dat het station Uithuizen slechts één spoor heeft en dus geen wissels. Vroeger had Uithuizen wel twee hoofdsporen en nog een zijspoor.
Alle andere stations aan dit traject hebben in ieder geval twee sporen.
Is dit wel handig bij calamiteiten op dit ene spoor? |
Antwoord webmaster: |
ach de hele lijn is enkelspoors, dus het moet wel heel toevallig zijn als er dan net op een van de twee sporen van een station een trein kapot zou gaan, dat dan daarom het treinverkeer gewoon door zou kunnen. ik zie het probleem niet zo. je hebt wel meer een spoors stations in nederland (dalen, geerdijk, daarlerveen om er maar een paar te noemen). |
Henk van den Hengel | 16 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geweldige herinneringen aan de periode 1963 - 1970 dat ik op dit station heb mogen wonen. Ben heel benieuwd wanneer deze foto is gemaakt. Hij is niet scherp genoeg om goed te kunnen zien of de stationschef (mijn vader) op de foto staat. En dat jongetje dat er een beetje vaag op staat....ben ik misschien wel. |
Antwoord webmaster: |
ik heb er 1960 bij staan. ik denk dat dat wel klopt. dan zou je vader er dus niet op staan. ik heb je vaders naam in het lijstje van 'personeel op dit station' toegevoegd. Heb je meer gegevens over hem? wat waren zijn voornamen, wanneer is hij geboren en gestorven, waar heeft hij nog meer gestaan? Misschien heb je nog foto's uit die periode? het is altijd leuk om oude foto's van bewoners te krijgen, die zijn vaak uniek. Sorry, ik had dacht eerst dat het station roodeschool was, daarom dat misverstand van Glaudemans. Ik heb je opmerking verplaatst naar de pagina over het station zelf, daar lezen meer mensen hem dan alleen bij die afbeelding. |
Gertjan Stamer | 28 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In zomer van 2000 bouwt Railinfrabeheer aan noordzijde nieuwe overkapte fietsenstalling,vrijwel gelijktijdig staat er een groots gebouw heerlijk leeg te wezen,dat is gelukkig in de loop der jaren goed ingevuld... |
Antwoord webmaster: |
Wat de reden was om zo'n groot gebouw bij een zo afgelegen station te bouwen is mij ook niet echt duidelijk geworden. Dan hadden ze beter het oude kunnen laten staan, dat was tenminste nog mooi om te zien. |
Roel | 20 jul 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom bouw je uberhaubt al een station voor een station met slecht's 700 in/uitstapper per dag. Dat zie je weinig. |
Dirk Bolt | 8 mei 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Al jaren geleden is er een nieuw gebouw in de plaats gekomen van de Abri, dit gebouw heeft jarenlang leeg gestaan, maar is sinds ruim een jaar verhuurd aan een sportschool, verder is in dit modern gebouw een wachtruimte gecreeerd. |
Antwoord webmaster: |
ik vond het wel een beetje vreemd om op zo'n klein station zo'n groot gebouw te plaatsen. Goed dat het nu toch gebruikt wordt. |