groot NOLS station uit 1904 aan de lijn Zwolle- Delfzijl. Eerst alleen als eindpunt van de lijn Assen Stadskanaal met vier treinen per dag. De andere lijnen werden rond 1910 aangelegd. Het oorspronkelijke stationsgebouw is later uitgebreid waardoor het twee keer zo groot werd als de andere NOLS stations. De nieuwbouw was wel een beetje vreemd, hoewel in de stijl van de NOLS architekt P. Cuypers maar niet helemaal aansluitend. Vooral aan de voorkant was het een rare warboel geworden, zoals op de illustraties wel te zien is. Werd op 16 juni 1915 omgedoopt in Stadskanaal hoofdstation, wat op onnolse manier werd vermeld op het gebouw. Vormde in de jaren 30 één van de belangrijkste knooppunten van het noorden vanwege de lijnen naar Assen (8 maal), ter Apel, Zuidbroek (14 maal) en Zwolle (6 maal) alsmede vele tramlijnen. Had ook twee spoordoks voor overslag van goederen op schepen. In 1929 was het gedeelte Stadskanaal - Gasselternijeveen nog verdubbeld om overstappen op dat laatste station te vermijden. stationsgebouw in 1977 afgebroken, door onenigheid over de eigendomsrechten van de bijbehorende grond tussen de gemeente en de NS, ondanks felle protesten vanuit de gemeente die er al een nieuwe bestemming voor had, en van de bevolking. In 1978 werd het spoor naar Assen opgebroken en daarmee verdwenen de plannen voor een museumlijn Stadskanaal- Rolde. In 1987 vervoerde Philips zijn produkten niet meer per trein, en de NS verdween uit Stadskanaal. Het spoor naar ter Apel werd opgebroken, en er was sprake van het opbreken tot aan Veendam in 1990. Toen is de STAR opgericht die tot doel had een museumspoorlijn op de rails te zetten
emplacement nog aanwezig, perronomvang goed zichtbaar. spoortracée in de richting Assen zéér goed te volgen. daar teven restanten van een oude spoorbrug aanwezig.
oude stationskoffiehuis nog aanwezig en in gebruik bij het bejaardentehuis Tabitha. Enkele dagen per jaar rijdt hier de museumtrein van de stichting Stadskanaal rail (STAR)
In het najaar van 1997 is er een geweldig nieuw station verrezen op de plaats van het oude. Het is geheel in oude stijl opgetrokken als een mengeling tussen SS vierde klasse en NOLS groot. Dit project is zeer geslaagd. Het oogt als een oud station. De werken werden verricht door aannemer Bruining uit Stadskanaal
Paul Henken | 17 aug 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste heer Bramer,
Momenteel werk ik aan een artikel over de 1A1-locomotieven van de Staatsspoorwegen. Een dergelijke locomotief is te zien als laatste onder '1900' en als tweede onder '1910'. De machine staat er weliswaar niet helemaal op, maar ik zou de foto graag gebruiken als illustratiemateriaal. De foto zou in een hogere resolutie te dowmloaden zijn, maar dat lukt op een of andere manier niet.
De belangrijkste vraag zou ik bijna vergeten: mag ik deze opname publiceren? Het artikel is bedoeld voor Op de Rails.
Alvast dank voor uw reactie!
Vriendelijke groet
Paul Henken |
Antwoord webmaster: |
Ik heb niet het copyright. Oude foto�s in groot formaat zijn op een gegeven moment door de provider verwijderd, en ik had geen backup helaas. |
Bernard Broring | 29 mrt 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik lees op de site van OVpro (13-3-2019) dat de spoorlijn Veendam Stadskanaal in 2024 geschikt moet zijn voor personenvervoer. Ik begrijp niet dat het huidige STAR-station gebruikt gaat worden als station aangezien het (voor voetgangers) tamelijk ver van het centrum ligt. De locatie van het vm station Stadskanaal O ligt (ook nu) veel gunstiger.
|
Antwoord webmaster: |
2024 gaat vast niet meer lukken, maar ik ben benieuwd. |
Martijn | 13 mrt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De kogel is door de kerk: In 2025 rijden er na 72 jaar weer reizigerstreinen naar Stadskanaal.
Op een persconferentie is bekend gemaakt dat Arriva en STAR het spoor zullen delen.
rtv noord |
Roelof Hartholt | 12 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Echt doodzonde dat het oude NOLS stationsgebouw is afgebroken.
Want het was zo'n prachtig mooi gebouw.
Zijn er nog ergens in een archief bouwtekeningen van dit oude NOLS station?.
Want ik zou dit oude NOLS stationsgebouw op schaal na willen bouwen voor mijn modelspoorbaan. |
Antwoord webmaster: |
Het Utrechts Archief heeft vast tekeningen. zij hebben het ns archief. |
Amaan | 5 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
WIJ missen de trein heel erg in STADSKANAAL. wij willen dat trein weer start rijden naar STADSKANAAL. ik wil graag weten is hoop in toekomst dat trein weer rijden in stadskanaal? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, de plannen zijn er. ik had ook nooit verwacht dat veendam weer aangesloten zou worden. ik weet alleen niet of je blij moet zijn met die trein, dan moet je wel altijd naar het station voor een goede verbinding, en dat ligt toch niet echt centraal in stadskanaal. de rechtstreekse en goede busverbindingen zullen dan een stuk minder worden. |
Hans de Lange | 7 jun 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Klopt, de plannen waar Roald van Elswijk over schrijft gaan definitief door. Het total benodigde budget is door de provincie Groningen beschikbaar gesteld. En waarschijnlijk (als Prorail meewerkt!) zal de eerste trein al in 2017 moeten reiden, 2 jaar eerder dus. Het 2 jaar geleden heropende gedeelte naar Veendam is zo'n succes dat wat Arriva en de provincie betreft de verlening naar Stadskanaal zo snel mogelijk in gebruik moet worden genomen. En misschien wel door getrokken naar Emmen?!
Hoezo noordelijke lijnen sluiten wat de NS wilde. Sinds Arriva hier de septet slaat, bloeien deze lijnen als nooit te voren. NS wilde een bedrag van 12.000.000,- voor een kwijnende treinexploitatie. Arriva doet veel meer voor maar 5.000.000,-. Leve de privatisering. Met NS hadden we geen treinen meer in het noorden gehad. Met Arriva reiden er meer treinen en is de service sterk verbeterd. Arriva steekt zijn nek uit en durft zelf extra lijnen te openen. Ook de winterse perikelen zoals in de rest van het land kennen wij hier niet. Arriva rijdt met wintervaste nieuwe treinen (Spurt) die met sneeuw gewoon doorrijden zonder noemenswaardige vertragingen. Deze treinen komen uit Zwitserland. Daar weten ze tenminste wintervaste treinen te bouwen. Dus de excuses van de NS van niet reiden bij een beetje sneeuw slaan nergens op. Kijk naar Arriva. Het wordt tijd dat NS eens een lesje gaat nemen bij Arriva. |
Roald van Elswijk | 20 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De provincie Groningen wil weer een trein laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. Als de plannen doorgaan, zou de eerste trein in 2019 moeten vertrekken.
Zie ook het nieuwsbericht op rtvnoord.nl |
klooster | 27 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb hier jaren dienst gedaan met veel plezie en ben nog steets betrokken bij het spoor maar dan in Noord-Holland tussen Hoorn en medenblik. |
Antwoord webmaster: |
jammer dat je je mailadres niet hebt achtergelaten, nu kan ik je niet bereiken voor meer informatie. wat was je functie hier? |
Peter Paul ten Hoor | 24 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
'Trein naar Veendam moet doorrijden naar Stadskanaal' 20-02-2011
VEENDAM - De Tweede Kamerfractie van de ChristenUnie wil dat de trein naar Veendam ook door moet rijden naar Stadskanaal. Een delegatie van de parti,j onder aanvoering van Arie Slob, was vrijdag op werkbezoek in Oost-Groningen.
Volgens hem kan in het gebied, waar de krimp op de loer ligt, uitstekend worden geïnvesteerd, omdat de rails naar Stadskanaal er al liggen. Binnenkort start Arriva met de nieuwe verbinding naar Veendam. De ChristenUnie vindt dat ook de spoorlijn naar Leer verder moet worden opgewaardeerd.
|
simondenboer | 28 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is dit het station van buinen |
Antwoord webmaster: |
ehhh? nee natuurlijk niet, dit is station Stadskanaal, Buinen ligt heel ergens anders, Nieuw Buinen ligt er wel in de buurt, maar dat is een ander station. |