Esther Lycklama | 19 feb 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 5 april is het de laatste dag dat de verkoop van tickets en het loket in Station Zwolle stopt. We zoeken oude foto's van het loket en het reisbureau. Dus van binnenin het gebouw. Of van de stations restauratie bijvoorbeeld. De foto's zijn veelal van de buitenkant van gebouwen. Zelf werk ik begin april 30 jaar bij NS. We willen een fotoboek maken, gericht op de kaartverkoop van begin tot eind, nu het stopt. Dank. |
Arjan Krabbenbos | 10 feb 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gisteren, zaterdag 9 februari 2019 is de nieuwe brug speciaal voor bussen over het emplacement Zwolle officieel geopend.
Deze nieuwe kronkelige openbaar vervoer verbinding verbindt station Zwolle aan de zuidkant met de omliggende wijken er om heen.
Op deze dag was er een expositie te zien van allerlei museumbussen en er kon over de brug eenmaal gewandeld, gefietst en zelfs hardgelopen worden. Dit kon omdat het toen een feestelijke openstelling was van dit bijzondere architectonische hoogstandje. Leterlijk en figuurlijk dus een hoog-standje!
De naam van dit nieuwe bouwwerk is Schuttebusbrug, vernoemd naar de familie Schutte, die ooit hier in Zwole het busvervoer reed. Tegenwoordig (anno 2019) is dat Keolis dat buiten busvervoer ook enkele treinverbindingen
onderhoudt.
Vanaf zondag 17 februari 2019 wordt de nieuwe busverbinding met nieuw busstation aan de Zuidzijde van het station definitief in gebruik genomen en gaan de thans seperate busstations (stad/ streeek) aan de voorkant van het monumentale stationsgebouw dicht.
Op dee plek van de nu nog apart gelegen busstations aan de voorzijde van het stationsgebouw , wordt een parkje aangelgd met misschien wel een parkeerterrein of fietsenstalling. In ieder geval krijgt het een nieuw aanzicht, dus we zullen zien!
|
Martijn | 24 jun 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
[http]www.destentor.nl/regio/zwolle/poll-station-zwolle-krijgt-nieuwe-lik-verf-1.6133957
Belangrijkste uit dit artikel:
Het stationsgebouw van Zwolle krijgt een ander kleurtje. Het wit moet nog dit jaar plaats maken voor zandkleur, met donkerrood en bruine accenten (deuren en kozijnen).
De Nederlandse Spoorwegen hebben dat plan opgevat na een uitgebreide studie naar de oorspronkelijke kleur van het markante gebouw. Dat is een Rijksmonument en is opgetrokken in neo-classistische stijl. Experts deden met de krabber onderzoek naar de oorspronkelijke kleur en konden resten terugvinden van de verfkleur van de derde bouwfase uit 1908. |
Arjan Krabbenbos | 2 jun 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Zwolle krijgt in 2017 te maken met grote infrastructurele werken aan het emplacement en en verdubbeling van het spoor naar de splitsing Herfte in de lijnen van/naar Meppel en Emmen. Ook eind 2017 gaat de elektrificatie van de lijnen Zwolle -Kampen en Zwolle-Nijverdal-Wierden(- Almelo-Enschede) van start. Deze dan laatste NS-dieselspoorlijnen worden in de nieuwe situatie van streekvervoerder Synthus die hier met moderne Flirt 3 treinstellen gaat rijden.Vanaf 2018 start ook de bouw van een nieuwe brug voor bussen die in 2021 van de stadskant (voor het historische stationsgebouw) verhuizen naar de Zuid-of achterzijde van het centrale station. |
albert uit Hilversum | 8 feb 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Naar mijn weten is de afstand Zwolle - Lelystad ca 50 km en Arnhem - Leeuwarden lijkt me veel meer dan 73 km. (denk ca 150 km) |
Antwoord webmaster: |
die getallen acter de lijnen betekenen bij welk kilometerput dit statin staat, de lengte van die afstand is niet echt interessantin dit overzicht. |
Lottie | 10 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik moet van sp 7 naar 10 in 4 minuten. Mijn vraag is moet ik de traverse over of zijn beide sporen aan dezelfde zijde. |
Antwoord webmaster: |
nee dat is niet aan het zelfde perron, n spoor nummer er tussen weg, ok dat zou nog kunnen, maar 2, nee. |
jan klink | 3 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik heb een foto gezien van een loopbrug in station Zwolle waar in de glaswand (honden)ogen zijn afgebeeld. Welke kunstenaar heeft dat gemaakt ? Zijn er meer kunstwerken van hem in station Zwolle ? |
a.makkink-v.d.wal | 28 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de verschillende foto, s van het station Zwolle, mis ik 2 foto,s. Een is van de spoorbios, waar ik zo, n 65 jaar geleden met mijn vader naar toe ging ,, ook een foto van de met bloemen versierde trein die na de oorlog weer reed, ik dacht naar Hattem, mis ik. Ik zat in die trein, weer samen met mijn vader die een echte spoorman was. Zelf heb geen foto, s van die gelegenheden.
Hartelijke groeten, A.Makkink-v.d Wal
Dat ik zo laat reageer komt omdat ik bijna nooit meer in mijn geboortestad kom, daar ik al meer dan 50 jaar elders woon. |
Antwoord webmaster: |
hoe bedoelt u: 'dat ik zo laat reageer'? had ik eerder een reactie van u verwacht dan?
ik plaats geen foto's van treinen. alleen van stations. |
jhf koetsier | 27 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vraag mij af waarom het niet mogelijk is een plattegrond van de verschillende perrons op station Zwolle op internet te kunnen bekijken. |
Antwoord webmaster: |
Ik heb de ns daar ook al een aantal keer om gevraagd, ze hadden ze wel, maar ze zijn lang offline geweest, en nu zijn ze herontworpen, en zijn de spoornummers verdwenen. |
Ellen | 9 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik moet op 18 januari van Groningen naar Schiphol en om op tijd te zijn moet ik de trein nemen van 05.05 uur en overstrappen in Zwolle met maar 2 minuten (!) overstaptijd van spoor 3 naar 5a. Ik ben alleen en heb 2 koffers bij me waarvan de ene nogal zwaar. Ik kan geen plattegrond vinden van het station en weet dus niet of ik de tunnel doormoet of een lift moet nemen en zoja, gn idee hoe of waar.Enig idee hoe de situatie daar nu is?? Bedankt alvast! |
Antwoord webmaster: |
Das de overzijde van het perron. |
wijs B | 11 nov 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik moet as dinsdag 13 Nov 2012 van Assen (12.26) naar Nijmegen( 14.45) via Zwolle Centraal.Daar heb ik slechts 5 minuten om over te stappen.
Ik ben met rolstoel en kan geen trappen. De Traverse ligt te ver noordwaarts om te kunnen halen,ook al ga je in Assen achterin zitten.Wat trouwens ook kan wisselen is mijn ervaring,afhankelijk van hoe de trein stopt in Zwolle.
Mijn vraag is:
1): zijn er op de oude plaatsen op de perrons nog dezelfde 3 oude-wat trage-liften?
En:2): is de tunnel nu wel of niet open?
Als er 3 liften zijn voor 5 a 7 perrons,dan moet m.i. de tunnel er ook gewoon open zijn als verbinding.
Alvast bedankt. |
Antwoord webmaster: |
ik heb geen idee, vraag het de ns. ik kom er bijna nooit. |
jurien | 2 okt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn liften.. |
Antwoord webmaster: |
ik denk dat het een beetje mosterd na de maaltijd is. en dat die reis van april nu al een keer gemaakt is. |
Kim Kremer | 27 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik moet morgen in Zwolle van spoor 1 naar 5a, en heb daar maar 5 minuten voor. Is dit te doen en waar moet ik dan langs? (kan nergens een plattegrond vinden) |
Antwoord webmaster: |
je moet over de passerelle, ik ben erook al een tijd niet geweest. op de site van de ns staan hele mooie plategronden, alleen izjn ze vergeten de spoornummers erbij te zetten. heb je er nog niets aan. bovendien is het ook niet up to date, want de tunnel is hier nog gewoon in gebruik, dat is al lang niet meer zo. |
Dker10 | 1 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op www.zwollespoort.nl zijn de werkzaamheden te volgen |
Antwoord webmaster: |
dank, maar het gaat mij toch meer over het gebouw, dan over de perrons.
hotmail.nl bestaat niet, ik heb er maar.com van gemaakt. |
P.P. ten Hoor | 19 jun 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Fiets parkeren station Zwolle lastig [http]bit.ly/LVuV5O |
Rijnboutt, J | 19 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik wil graag weten of de renovatie in station Zwolle al klaar is
onlangs moest ik trap of trap af en miste mijn aansluitng
ik ging van assen naar deventer via zwolle
hr rijnboutt 77 jaar met hartkwaal |
Antwoord webmaster: |
nee hoor, dat gaat nog wel even door volgens mij. het zijn nog steeds de trappen (hoewel ik er nooit kom). eigenlijk zou de ns de overstaptijden moeten aanpassen, of in elk geval de plek waar de treinen stoppen. als u achterin gaat zitten hebt u de beste kansen om het te halen. |
peerke. | 17 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hallo,zijn er nog camera,s die ik kan volgen op de computer van station Zwolle? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, maar misschien weet iemand van de bezoekers het? |
Arie | 2 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Helaas, na 148 jaar is de stationsrestauratie definitief verleden tijd.
http://www.destentor.nl/regio/zwolle/10380895/Nooit-meer-gemopper-in-de-restauratie.ece |
Yvonne | 8 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kan je nog eenvoudig naar de zuidkant van Zwolle lopen vanaf het station? Dus de andere richting dan de stad. Aangezien de tunnel gesloten is, waar je eerst doorheen kon. |
Antwoord webmaster: |
er is en traverse, ik neem toch aan dat die ook naar de zuidzijde gaat. daar zijn de parkeer plaatsen. |
Gertjan Stamer | 7 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Brasserie gaat definitief dicht op 9 Januari 2012 en wordt helaas omgebouwd tot een Hema...weg gezelligheid en lekker eten...de moderne tijd weet wat ! |
Charlotte | 14 dec 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ga met de trein van Groningen naar Arnhem, en moet in Zwolle overstappen op de intercity naar Roosendaal. Ik kom aan op spoor 1 en moet naar spoor 7, maar ben niet bekend op dit treinstation. Is dit te doen in 4 minuten?
Vriendelijke groet,
Charlotte Draijer |
Antwoord webmaster: |
er is tegenwoordig geen tunnel meer maar een traverse die zit aan de noordzijde van de trein. je kunt dus ht beste een beetje achterin gaan zitten, ik denk dat het wel te doen moet zijn als je goede benen hebt. als de ns zegt dat het kan is het een goede aansluiting. |
Arjan Krabbenbos | 13 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station heeft sinds kort een nieuwe tijdelijke een overdekte traverse gekregen. Dit bouwwerk vervangt tijdelijke de perrontunnel die verbreed gaat worden. Maar hoe breed hij uiteindelijk wordt? Er wordt geopperd voor een ruimere 40 m brede doorgang dan de veel smallere 12 meter wat eerst de bedoeling was/is.(!) Momenteel onderzoekt men of het kan in de breedste variant zoals die ook in Amsterdam Centraal is en reeds ook bij Rotterdam Centraal wordt toegepast. Wordt vervolgd dus.....
De werken aan het emplacement wat oorspronkelijk dit jaar zal starten is opgeschord naar de zomer van 2012. Gedurende een maand zal er continue gewerkt gaan worden aan een nieuw 4de perron, de tunnel en liften naar alle perrons. In deze periode wordt het treinverkeer tijdelijk afgeschaft en vervangen door bussen.
Dit jaar eind april en juni 2011 vinden de ombouwwerken plaats aan de nieuwe Ijsselbrug die gefaseerd open gaat en de oude lagere brug definitief vervangt. Begin mei 2011 is het spoor Amersfoort-Zwolle aan de beurt, gevolgd door begin juli 2011 het spoor Zwolle-Amersfoort. De nieuwe Hanzelijn van/naar Lelystad volgt als sluitstuk op 12-12-2012. De oude IJsselbrug wordt na gedane dienst gesloopt, dus wees er snel bij om afscheid te nemen!!!!! |
Arjan Krabbenbos | 30 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station wacht ook een aardig knutselprogramma, zoals ik de bouw/sloopactiviteiten altijd noem. Sinds deze week zijn hiervoor de voorberidingen gedaan voor de metamorfose. Het stationsgebouw blijft ongemoeid, vanwege de monumentenstatus. Wel komen er liften op alle perrons, wordt de voetgangerstunnel onder de perrons enorm verbreed en er wordt een extra vierde perron gebouwd met de opening van de Hanzelijn eind 2012 geen overbodige luxe. Het station heet net als op het centrale station van Amersfoort i.p.v rookpalen grote ronde gele rookcirkels op de perrons.Deze zijn nu nog op proef en zullen bij succes wel de rookpalen gaan opvolgen. Jammer, kun je nu nog serieus voor paal een sigaretje roken zonder dat het idioot gevonden werd, doen ze deze mogelijkheid ook weer in de ban..... Rookpalen worden straks ook een colletors item, let maar op!!!!!!! |
Gertjan Stamer | 11 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1952 werden de overpaden naar de perrons opgeheven en ging de perrontunnel in bedrijf(toen nog zonder liften!)In 1992 fors verbouwd;in 1995 gaat zelfs de oude perronkap eraf en wordt er een nieuwe gebouwd.In 2000 wordt het restaurant een Brasserie. Ooit was er een GWK vlakbij spoor trein naar Kampen en is in zomer van 2001 verruild voor kantoor NedTrain,GWK is dan in hoofdgebouw te vinden,samen met NS loket verbouwd men de hal nog eens en staat er najaar 2001 gele portacabin voor de deuren.In najaar 2002 slopen van rommelige gebouwtjes aan de kopsporen richting Emmen/Groningen enz.Ook in dat najaar nieuwe overkapte fietsenklemmen richting streekbussen/voetbrug over sporen.Laat 2002/begin 2003 is plein bij kopsporen treinen naar Emmen enz in gebruik als Burger King,Kiosk,Smullers en nog wat andere winkels en heeft eigen overkapping,niet echt passend bij het oude stationsgebouw!Olympisch Feest-maandagavond 27 Februari 2006 keert de Olympische Trein terug uit Italie en perron spoor 1 wordt ingericht met speciale lopers en voor gebouw wordt compleet muziekspektakel ingericht,bushaltes even buiten gebruik en razenddruk die avond,de luifel wordt versierd met oranje vlag...groots feest dus en landelijk op TV geweest.Vanaf Roosendaal volgde het de route van de IC naar Zwolle;in Roosendaal gekte van jewelste en superdruk,vele honderden mensen daar(veel in Carnavalskledij!!!) |