L Stolk | 20 mei 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
HOE KAN IK EEN FOTO STUREN VAN HET EERSTE STATION VAN ZWIJNDRECHT KAN HET MAIL ADRES NIET VINDEN |
Leendert Stolk | 13 jan 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik mis de foto van het station de pieterman in zwijndrecht ZH nederland. die heb ik eventueel voor u |
Antwoord webmaster: |
Die staat op een andere pagina. Bij zwijdrwcht (oud) |
Michiel Kreuze | 30 jun 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De genoemde dienstwoning moet al eind jaren '90 zijn gesloopt. Het kantoorcomplex dat er nu staat is volgens het kadaster in gebruik sinds 1999, tel de sloop en het bouwrijp maken van de grond en het bouwen er af dan denk ik dat de sloop omstreeks 1996 geweest zal zijn. |
Fred Boogert | 4 jan 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De kiosk is in december 2013 verplaatst naar de andere zijde, nu is het nog kleiner geworden. ProRail wil nu een wachtruimte maken, dit is geen Station hiervoor, het trek hangjeugd aan.
Groetjes Fred |
Gertjan Stamer | 20 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
December 2011 en Januari 2012 worden besteed aan bouwen van dominante OV poorten..in hal tussen Kiosk en trappartijen;aan de andere entreezijde is er ook een te zien en tevens weer een deur gemaakt pal tegenover de interne hellingbaan.Ook opvallend is verwijdering logobak Kiosk,alleen NS logobak hangt hier nog. |
Hans Stal | 2 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik stel voor om hier in het vervolg te spreken van 3 stationsgebouwen (+ 1 in voorbereiding). Gebouw 1 is het oudste station. Gebouw 2 is het gebouw, dat eerst dienst deed als halte en na sluiting van gebouw 1 als (hoofd)station dienst ging doen. Gebouw 1 lag weliswaar een eind van de bebouwde kom van Zwijndrecht verwijderd, maar die bebouwde kom bestond toen eigenlijk uit niet meer dan het Veerplein en de Ringdijk plus omgeving. Daarbuiten was Zwijndrecht niet meer dan een gebied met boerderijen en tuinderijen, dat door een station ontsloten werd. Toen Zwijndrecht eenmaal de groei tot een echt dorp had ingezet, en het grootste deel van haar bevolking meer in de buurt van de Oude Maas woonde, zag met de noodzaak in om het station te verplaatsen. Met andere woorden halte werd station. Dit station lag inderdaad op een dijk(je), tegenover de belangrijke groente- en fruitveiling van Zwijndrecht (in de jaren 70 verhuisd naar Barendrecht). De belangrijkste aanvoerweg was de Burgemeester De Brunelaan. Deze laan mondde voor het station uit in het Stationsplein om vervolgens onder het spoor en rijksweg (A16) verder te gaan (onder een andere naam).
Via een houten bruggetje liep je naar het station, waar je, zo kan ik mij nog herinneren, een perronkaartje moest kopen om iemand te kunnen/mogen uitzwaaien op het perron. Wanneer je zelf terug kwam van een treinreisje diende je je treinkaartje te laten zien of knippen door een stationschef of -opzichter die je aan het begin van de brug naar beneden stond op te wachten. Kom daar nu maar eens om: de man/vrouw met de rode NS-pet is in geen velden meer te bekennen terwijl je straks alleen nog maar kunt uitchecken/uitsjokken.
Het huidige stationsgebouw (nummer 3) is niet verrezen op de plaats van gebouw 2. Gebouw 2 werd weliswaar met de grond (lees: dijk) gelijkgemaakt, maar op die plek (lees: onder aan de dijk) werd fietenwinkel en-makerij Groeneveld gevestigd in een nieuw gebouw. Zo'n 300 meter meer "landinwaarts" werd gebouw 3 neergezet. Met ditmaal de Koninginneweg als belangrijkste aanvoerweg en met een geheel nieuw en eigen Stationsplein.
De dienstwoning waar Gertjan Stamer het hierboven over had, stond beslist niet aan "de andere uitgangspartij uit 1996 meteen rechts" van gebouw 3. Voordat die achteruitgang werd aangebracht stonden daar arbeiderswoningen aan de Westelijke Parallelweg (in n daarvan woonde mijn schoolvriendje Wim Tuyl). Het zogenoemde Witte Huis was dienstwoning bij gebouw 2 en stond voorbij het viaduct onder spoor en rijksweg, ongeveer daar waar je met je fiets via de trap naar boven kon klauteren teneinde via de brug over de Oude Maas naar Dordt te fietsen.
Overigens heeft gebouw 1 zijn opvolger gebouw 2 een aantal jaren overleefd alvorens eveneens tegen de vlakte te gaan. Maar als het plan om op de locatie Bakenstein een tweede station Zwijndrecht te bouwen wordt uitgevoerd, zijn we zo'n beetje weer terug bij AF. Ongeveer op dezelfde locatie stond eens gebouw 1. Tuinderijen hebben echter plaatsgemaakt voor voetbalvelden.
|
Antwoord webmaster: |
het oude station staat ook op mijn site, als zwijndrecht (oud) omdat het inderdaad op een andere plaats langs de lijn lag, en het huidige station een tijd als halte naast het oude heeft dienst gedaan. daarom kan ik ze niet samenvoegen. |
Dennis | 9 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het station heeft geen kaartverkoop via loketten meer
dit gaat allemaal via automaten
het is overigens ook geen RE of in het nederland sneltreinstation meer
hier stoppen alleen de stoptreinen naar den haag centraal of leiden
de sneltrein die hier vroeger stopte stopt inplaats van zwijndrecht nu in rdam blaak |
lotte | 12 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
is het loket op zondag open om een kaartje te kopen? (op station zwijndrecht) |
Antwoord webmaster: |
volgens mij heeft zwijndrecht geen loket meer, maar ja, als je geen mailadres achterlaat kom je het nooit te weten natuurlijk. |
Gertjan Stamer | 11 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1996 gaat het hier gebeuren,de 4sporigheid doet de perrons totaal anders eruit zien.Vroeg in de zomer van 2003 sluit de Koffieshop en staat jarenlang leeg te wezen...pas in Oktober 2006 wordt het intern verbouwd-in December 2006 heropend als lunchroom Tussenstop.Nieuwe fietsklemmen onoverdekt aan zuidzijde najaar 2003.Treintaxi per 1 Januari 2007 opgeheven.December 2008 start van geknikte hellingbaan voorzijde stationsgebouw en dus kleine aanpassing trappartij entree.Er was ooit nog een witte dienstwoning aan andere uitgangspartij(uit 1996)en stond dan meteen rechts...gesloopt in 2000?. Wizzl werd in Mei 2009 Kiosk. |
Gertjan Stamer | 11 apr 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Stationsgebouw geopend op 26 November 1965,was dat even vergeten te vermelden. |
Gertjan Stamer | 15 aug 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Lunchroom Tussenstop per 8 Juli 2009 gesloten,gehele interieur eruit...grote foto van Zwijndrecht 2 aan de wand hangt er nog. Jammer dat deze ruimte weer leeg is... |
Sjoerd Eeftens | 23 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Zwijndrecht I lag rechts bij km 33.164, thans Kijfhoek Aansluiting Zuid, ver buiten het toenmalige dorp Zwijndrecht, nabij de buurtschap Devel. Hier is nog altijd de Oude Stationslaan. Geopend in 1872, gesloten in 1895. Daarna woning tot de sloop in de jaren 70. Zie foto's 16 en 19 op deze site; vergelijkbaar met Barendrecht I.
Station (!) Zwijndrecht II lag rechts bij km 31.250, ongeveer bij de zuidzijde van de huidige perrons. Geopend 1895, gesloten bij de opening van het huidige Zwijndrecht III in 196? en daarna gesloopt.
Zwijndrecht III ligt rechts bij km 31.560, de noordzijde van de huidige perrons.
Pas op: er was ook nog een stopplaats, genaamd Zwijndrecht Halte bij 31.1, perrons links en rechts voor de onderdoorgang bij km 31.130, woning 41, geopend 1887, uiteraard gesloten in 1895. De perrons lagen aansluitend aan de brug over de Oude Maas, die toen veel langer was dan nu en reikte tot bijna bij de Ringdijk, die onder de juist genoemde onderdoorgang liep. De oude onderdoorgang bestaat niet meer; deze is eerst verlegd en later nog verbreed. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel, ik zal dit ook een keer aanpassen en goed op mijn site opnemen. |
Lennert v.d. Werf | 20 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met stations gebouw 1 en 2? De jaartallen van deze twee overlappen. Het lijkt me sterk dat ze op exact dezelfde KM lagen. Als ik op oude kadaster kaarten kijk (via www.historiekaart.nl) dan zie ik bij zwijndrecht zowel een station als een halte. De halte ligt bij de rivier (ong. ter hoogte van het huidige station) en het station ligt meer richting Barendrecht. Ik heb het idee dat gebouw 2 bij de halte hoort en gebouw 1 bij het station. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten? |
Antwoord webmaster: |
ze lagen inderdaad niet op dezelfde locatie. Ik zal het binnenkort eens uitzoeken en de ligging op mijn site aanpassen. het perron bij gebouw ligt inderdaad op de eerste verdieping, dus ik vermoed inderdaad dat dat station dichterbij de rivier lag, waar het baanlichaam hoger was vanwege de brug. Hou de site even in de gaten, er zullen wel meer mensen reageren. |
Gertjan Stamer | 11 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan het einde van 2008 is entreetrap opgeknapt;nieuwe treden en nieuwe leuningen en eindelijk een (geknikte)hellingbaan...beetje smal uitgevoerd maar beter iets dan niets.In tunnel onder de sporen is aan de muur tussen de liften naar spoor 2/3 en spooor 4 een fraai kunstwerk aangebracht.Prettig station om te zijn,zelfs boven kan het uitzicht op mijn geboortestad en de Grote Kerk een prettig nostalgisch gevoel geven. |
Georg | 17 nov 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station de pieterman is pas in 1976 gesloopt en niet in 1894.
Kijk op http://www.swaen.net/geschiedenis%20zwijndrecht/verkeer%20&%20vervoer/spoor.htm
Groetjes
Georg |