Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Zutphen - foto's en omschrijving op stationsweb

station Zutphen

Telegrafische verkorting: Zp
lijnkmjaar
Arnhem- Leeuwarden27,5451865
Zutphen- Enschede- Gronau (grens)01865
Amsterdam- Zutphen105,6521876
Zutphen- Winterswijk (-Borken)0,091878
Geopend op 2 feb 1865

treinstation in gebruik
Provincie: gelderland

stationsgebouw I (1863-1951)Type SS 2e klasse Hoge middenrisaliet, waarvan de muren een attiek dragen, met in het midden een versiering met uurwerk. architect: K.H. van Brederode
verbouwing 1875aanzienlijk vergroot door twee hoge eindgebouwen, en vestibule voor middendeel. Vleuges worden veranderd
stationsgebouw II (1952)geen toren zoals andere uit de serie. In het midden een zuilenrij, die voor de zijdelen als open pergola is uitgevoerd. Opvallende symmetrie architect: H.G.J. Schelling

adres: 

Stationsplein 12
7201ML Zutphen
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
31 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 6,2 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Zutphen

95 afbeeldingen

77 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 25 aug 2024 zijn omrand.

1890 (5)
1900 (8)
1910 (3)
1920 (2)
1930 (4)
1940 (14)
1950 (12)
1960 (8)
1970 (3)
1980 (1)
1990 (7)
2000 (13)
2010 (14)

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (9)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Johan Blanksma7 mei 2014
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik wil, ivm onderzoek,graag de datum weten van de opening van het station Zutphen in 1863.
Antwoord webmaster:
Op deze pagina staat Geopend op 2 feb 1865
ria8 aug 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
zijn er op station zutphen bagagekluizen?
Antwoord webmaster:
daarvoor kijk je bij de ns.
R.terBeek2 dec 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Een na-oorlogs station waar met spaarzame middelen ,beton, bijvoorbeeld,toch een modern en fris ogend gebouw werd neergezet.Na de verbouwing van het voorplein met de ondergrondse fietsenstalling is de entree van Zutphen nog meer verbeterd.Niet rommelig maar opgeruimd en open ogend.Station en omgeving zijn zwaar beschadigd in de 2e Wereldoorlog,temeer ook omdat het station vlak bij de IJselbrug lag die in die tijd ook werd vernield.Kortom ,een waardig entree voor een historische en gezellige stad als Zutphen.
Dick Jansen Venneboer14 okt 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Als geboren en getogen Zutphenees (1958-1990) en frequent treinreizigers veel herinneringen. Zelfs nog met de toegangscontrolehuisjes tussen de hal en de tunnel naar de perrons (wie kent ze nog: perronkaartjes?). Dat was ook allemaal in de tijd dat stations nog geen halve winkelcentra waren: de stationsrestauratie, een bloemenkiosk en een boekenkiosk, dat was het. Ook die mooie oorspronkelijke lichtkroon in de hal kan ik mij nog voor de geest halen. En het materieel van toen: Blauwe (later Rode) Engelen, mat'46 enz. Ook nog met oude beveiliging met daarbij Post T aan het eind van het 1e perron. 't Is allemaal wel veranderd.......
T.Cave-Schultink29 jun 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Ik kom vandaag om 12.53 uit Hengelo en stap over naar de trein naar Arnhem, vertrek 12.57 uur. Van welk perron (aankomst) moet ik naar het perron van vertrek?
Antwoord webmaster:
als je de reistijden hebt opgevraagd bij de ns of 9292 heb je toch ook daarbij gekregen wat de perrons zijn? dat zoek je dan toch niet hier?!
Jan van Zuidam29 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Is perron 3b en perron 2b op het zelfde plateau of moet je de trap af?
Antwoord webmaster:
rechts in de kantlijn staat een plattegrond. het is hetzelfde perron.
Gertjan Stamer9 apr 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Eilandperron wordt in 1192 verlengd en in 1995 krigt het totaal nieuwe overkapping alsmede koffiehoek met wachtruimte rondom de perronlift(ook spoor 1 krijgt dan ingebouwde perronlift)Men start al in najaar 1994 met sloop oude perronkap,de goederenlift gaat ook voor de bijl,tijdelijke wachtruimte is een oud treinstel op het 2e spoor(diesel)in voorjaar 1996 alles af.Noorderlijke entree totaal vernieuwd in 1999.Treintaxi stopt ermee per 1 April 2004.In Mei 2004 wordt boekenwinkel een Kiosk en in Juli 2004 gaat NS loket een Kiosk Tickets & Service worden,geopend op 21 Juli 2004. Sporen 1 en 2 vernieuwd in September 2004.Vanaf April 2005 start complete herinrichting stationsplein-verdiepte fietsenstalling en daar bovenop groot plantsoen met zitgelegenheden,gereed in 2006.Het restaurant moet aan pleinzijde stuk inleveren ivm tijdelijk entree station-het wordt dus iets kleiner!Restaurant sluit definitief per 24 December 2005,sloop restaurantdeel in zomer 2006.Op zaterdag 14 Oktober 2006 opening verdiepte fietsenstallingen en dus feest- oud materieel buiten te bewonderen,oude diesels naar Apeldoorn vv en ook oude electrische treinen te bekijken/rijden ook richting Dieren enz.Terug naar restaurant-Smullers neemt het grotendeels over(eerst sllop oude Smullers/patatzaak)en opent April 2007.Naast Smullers bloemenzaak(waar dus vroeger tijdelijke toegang station was)open in November 2007. Dan volgt sloop beide kioskruiimtes en ingeklemde bloemenshop(afgezet met houten schotten)en Kiosk nieuwe stijl open per 7 December 2007,op naar heropening stationshal en oude NS loket is opeens New York Pizzarestaurant,feest op 24 December 2007.Oude foto's volop te zien in hal en perrons.New York Pizza sluit helaas weer miv Juni 2009.
Gertjan Stamer30 apr 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Begin 2009 startte men met bouw scholencomplex/gebouw ROC Aventus op de oude locatie van het eerste stationsgebouw;vroeger stonden er zeer fraaie platanen ! Fototentoonstelling in hal en perrons nog steeds te bewonderen(zomer 2009).
Antwoord webmaster:
ik heb de woord afbreking uit al je reacties verwijderd. Dat hoef je niet toe te voegen, de plaats waar de regel afbreekt in het invulformulier is een andere dan waar de tekst op de pagina afbreekt. ook een Enter hoef je aan het eind van de regel niet te geven. sowieso worden die op de site niet getoond.
Eelco16 feb 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
Op de "reclameborden" boven de bankjes. Die parallel aan de trap naar boven op het perron lopen staat nu een soort kleine tentoonstelling met de geschiedenis van station Zutphen. Misschien interessant voor webmaster of andere geïnteresseerden om eens rond te neuzen.
Antwoord webmaster:
ik zal er eens kijken als ik in de buurt ben, maar dat is niet heel vaak.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


Kaartje (Google maps)
9292ov.nl (info over station)
Vertrekstaat 1868 (14)
Vertrekstaat 1891 (46)
Vertrekstaat 1911 (63)
Vertrekstaat 1929 (64)
Vertrekstaat 1940 (20)
Vertrekstaat 1957 (122)
Vertrekstaat 1971 (185)
Personeel op dit station

Nieuws

Volgens alle waarschijnlijkheid zal op 1 Februarij de inwijding vau den spoorweg Arnhem—Zutphen alhier plaats hebben (12 jan 1865)
Station meer zichtbaar tussen Winterswijk en Zutphen (15 jan 2011)
Betonnen rijkdom langs Twents spoor : Stations Almelo De Riet, Enschede en Hengelo op monumentenlijst NS (15 jan 2009)
Station in Twello scoort (22 nov 2008)
NS neemt stoptrein Nijmegen - Zutphen weer op in haar dienst (19 aug 2008)

Ouder nieuws over Zutphen

Literatuur

De Nederlandse Stations in oude ansichten. Deel I H.G. Hesselink (pag. 155)

Spoorwegstations in Nederland L. van Paddenburg; J.G.C. van de Meene (pag. 137)

Stationnementen : Oude en Nieuwe Spoorwegstations in Hedendaagse Beelden. Victor M. Lansink (pag. 123)

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 59, 169)

Stationsarchitectuur in Nederland 1938/1998 C. Douma (pag. 26, 39, 45-47)

Stations in de omgeving

Nieuwstad (Gld) (1000 m)
Hoven (1,3 km)
Hungerink- Mettraij (2,2 km)
Voorstonden (3 km)
Eefde (3,4 km)
Voorst- Empe (3,9 km)
Het Vosje (4,2 km)
Warken (5,1 km)
Weg naar Voorst (5,8 km)
Brummen (6,8 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/zutphen