Gertjan Stamer | 10 aug 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
September 2015 opent hier de Stationshuiskamer..nadat eerder in dat jaar 1/3 van station is gesloopt en een glaswand is gebouwd..op fundring een kunstwerk. � 400.000 heeft deze sloop gekost...een ware aanfluiting aanzicht station ! |
Wil Matser | 13 feb 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bestaat er zoiets als een plattegrond van het stationsgebouw? Ik heb plannen om dit (weliswaar vereenvoudigd, maar dan toch wel zoveel mogelijk karakteristiek)in model te bouwen. Sporenplan al bedacht en omdat Zevenaar in de jaren '60 - '70 nog net wel, niet niet meer grensstation was is de treinenloop en gebruikt materieel interessant. |
Antwoord webmaster: |
Misschien heeft Het Utrechts Archief het? Zij hebben de ns archieven |
Heimen Stoffels | 10 okt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wellicht leuk om toe te voegen aan de spoorlijn: in het kader van Stadsregiorail KAN staat er een station gepland bij Zevenaar Poort. Gezien de site wel meer geplande stations in de spoorlijnenlijsten heeft, is deze ook wel leuk om toe te voegen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Zevenaar_Poort |
Martijn Coenen | 12 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Te lezen in De Gelderlander dat het stationsgebouw een facelift gaat krijgen in het kader van meer comfort voor regionale stations:
"ProRail laat een glazen wand in de stationshal in Zevenaar plaatsen, zodat reizigers voortaan uitzicht hebben op de perrons."
"Tegelijk met de glazen wand volgt er een vernieuwde stationshal en een nieuw voorplein. De verbouwing is onderdeel van het project 'Prettig wachten op kleine stations'. De spoorbeheerder trekt voor de verbouwing 400.000 euro uit."
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/liemers/10635227/Glazen-wand-in-stationshal-in-Zevenaar.ece |
Antwoord webmaster: |
ja er zijn veel stations die een opknapbeurt krijgen. ik zal daar eens een centraal bericht over maken, en dat bij alle stations die het betreft plaasen. |
Marc van den Akker, Nijmegen | 17 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een mooi plaatje van stationsgebouw 1 van Zevenaar is te vinden op http://repository.tudelft.nl/view/MMP/uuid:804a8028-b4aa-42bb-b14e-4478fd24bfee/ in de collectie van van de tu delft. Het gebouw stond er net, en is smetteloos wit. Ik vraag me af of dit tekenaarsfantasie is.
|
Arjan Krabbenbos | 12 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er bestaan plannen om de frequentie te verhogen van een kwartierdienst naar een 7,5 minutendienst in de spits uren van/naar Arnhem. Misschien is het te overwgen om de trein naar/van Emmerich te verlengen zodat hier ook meer reismogelijkheden komen.In Twenthe gaan ze dit ook voor 3 jaar proberen tussen Hengelo en Bad Bentheim vv. Omdat de ICE"s zowel alle station voorbij rijden en pas in Oberhausen HBF en vv een eerstvolgende stop hebben lijkt dat geen overbodige luxe. Als in december 2012 Arriva Syntus gaat aflossen (de treindiensten) kan dat worden doorgezet, zeker nu DB Arriva gekocht heeft. Maar goed eerst maar zien....... |
Gertjan Stamer | 7 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vanaf 10 Juni 2001 stopt NS de verbinding Arnhem-Doetinchem en neemt Syntus het over,de Wizzl gaat door ondanks dat Syntus hier gaat rijden-uniek!3e week April 2002...Wizzl is Syntus Kiosk geworden en intern ietwat aangepast,wachtruimte,WC in doorloopgang...eigenlijk weinig anders dan voorheen.Ondertussen bouwt men rap voort aan de goederenlijn Rotterdam-Zevenaar ondergronds dus en op 5 September 2003 feest.Uniek feit vanaf 12 December 2004..Syntus rijdt naar Emmerich als experiment in een 2 uursdienst vv(ma t/m za)de extra lange stoptrein naar Winterswijk wordt hier ontkoppeld en rijdt dus deels naar Duitsland.Als ik het goed heb onthouden was het al weer in zomer 2005 gebeurt met experiment Emmerich...weet het niet zeker! In April 2005 start uitbreiding van parkeerplaats noordwaarts en zodoende P. zuidzijde bezet door gigantische uitbreiding van overkapte klemmen en kluizen voor onze tweewielers,opvallend zijn 2 plaatsen speciaal voor brommers enz nanbij 't gebouw.Ook zuidzijde krijgt deels nieuwe stalling(hier stond ooit een gebouw Rijwielstalling!)dus aan zijde Service Team Zevenaar.Vrijwel tegelijkertijd met deze bouwerij een unieke en nooit geziene grote fietspomp van roestvrijstaal.
Van verbouwing wachtruimte is niks te zien anno Feb.2010,wel nieuwe WC bij de klok onder luifel gebouw-dit ipv WC in doorloophal.Zowel hal als wachtruimte kunnen wel eens opgeknapt worden...Ook een nieuwe kaartautomaat op oude plek in Januari 2010(alle Achterhoekse stations zijn vernieuwd met nieuwe kaartautomaat) |
S. | 9 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Reactie gepost op de website van de Gelderlander, naar aanleiding van het artikel "Prettig wachten op trein":
Station Zevenaar is een van de betere stations. Er is nog een (verwarmde) wachtruimte. Bij vrijwel alle kleine stations zijn de wachtruimtes gesloten toen het loket dicht ging, of het hele gebouw is zelfs gesloopt. Er is een soort aquarium voor teruggekomen, onverwarmd, kil. Probleem van station Zevenaar is wel dat de wachtruimte erg vies is, helaas wordt deze dus niet door iedereen op de juiste manier gebruikt. Er is zelfs nog een gewoon toilet op het station, inmiddels zeldzaam geworden. Station Zevenaar is dus een voorbeeld van hoe het wel moet! Alleen het misbruik van de wachtruimte moet worden aangepakt. En ja die kille gang kan ook wel anders. Ik denk dat de inrichting zoals dat op station Veenendaal-Centrium beter is: De kiosk en de wachtruimte geintegreerd. Voor de kiosk zit een rolluik, zodat de wachtruimte open kan blijven na sluitingstijd van de kiosk. Maar als de NS wil experimenteren, is het beter om een ander station uit te kiezen. Ik heb ook een suggestie voor Gelderland: Vorden of Aalten (NS mag zelf kiezen). Beide stations hebben zo'n verschrikkelijk aquarium staan als wachtruimte, terwijl er naast een prachtig stationsgebouw staat dat niet gebruikt wordt. Sloop het aquarium en maak een mooie wachtruimte in het gebouw. De uitdaging zit vooral in het voorkomen van problemen zoals vandalisme of hangjongeren. Maar er zijn genoeg creatieve experimenten mogelijk. Succes! |
Antwoord webmaster: |
ik weet niet of de ns de reacties op de site van de gelderlander leest, maar ik betwijfel het. Hier heb je denk ik nog meer kans inderdaad. wellicht kun je beter dit stukje ook aan de ns sturen. |
david vlot | 2 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
klopt het dat op station zevenaar display borden worden gemaakt? ik zou dat fijn vinden omdat ik zo kan weten hoe laat de trein aankomt en vetrekt
david vlot 10 jaar |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar wellicht iemand anders hier. |
kees kooij | 23 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De genoemde datum voor de opening van de liojn naar Kleef kan niet juist zijn.Volgens de Streckenatlas der deutschen Eisenbahnen van H. Kobschätzky begon de expoitatie van de Rheinische Eisenbahn op 19-4-1865 met Cleve-Griethausen-grens bij Elten en op 9-8-1865 met grens-Zevenaar. Dit boek is niet altijd even betrouwbaar, dus de data moeten misschien met enige reserve behandeld worden.
|
Antwoord webmaster: |
oh ik zie het al, ik had een typfout gemaakt 1835 moest 1865 zijn. nu is het goed. |