Berend | 1 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ongeveer op de plek van het spoor op de foto uit 1978 staat nu de Sik op een stukje spoor. Pal tegenover het technieklokaal van de school. |
Ardan | 24 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inmiddels is de omgeving rond dit station compleet veranderd. Het schoolgebouw dat op het voormalige emplacement is gebouwd is inmiddels klaar en ook de fietstunnel is in gebruik. Momenteel staat het stationsgebouw van Winterswijk GOLS er helaas wat verloren bij, pal naast het grote schoolgebouw. In de bosschages aan de Parallelweg waren nog resten van sporen te zien voor de bouw. Morgen ga ik weer naar Winterswijk om kerst te vieren in mijn ouderlijk huis, ik zal dan foto's maken, dus u kunt er wat tegemoet zien.
De Sik en het goederenwagonnetje zijn ongeveer 1,5 jaar geleden verplaatst naar spoor 21 van het hoofdstation. |
Marco | 13 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
NMW moet denk ik toch NWS zijn (beetje laat en overbodig wellicht). |
Antwoord webmaster: |
later in ghet bericht staat het wel goed. |
Gertjan Stamer | 28 jun 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beide Winterswijkse stations(NMW en GOLS)nu sinds Juni 2009 zeer goed te zien omdat de lelijke groene antiekloods is gesloopt.Vrij zicht op lang perron vanaf Ww-NWS en dat mag hopelijk meer bezoekers treeken naar Ww-GOLS station. Unieke situatie,vml locatie antiekloods afgezet met hekken,wat gaat hier gebeuren? Ga dus snel kijken nu het nog kan ! |
Antwoord webmaster: |
heb je geen foto gemaakt dan? |
Marco | 1 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 24 juli jl. ben ik even langs het mooie, oude station gefietst en heb tamelijk armoedige foto's gemaakt met mijn telefoon (ongeveer 1 pixel..). Aan het begin van de oude lijn naar Neede ligt nu het perkeerterrein van de Lidl. Direct na de kruissing met de Misterweg staat een growshop (hè bah!) met de naam "Blauwe Engel" (joehoe!). |
Antwoord webmaster: |
1 pixel... das inderdaad niet veel. in steden vlakbij de grens vind je veel van dat soort winkels he. doe je weinig aan. mocht je betere foto's hebben van dit (of van andere stations) houd ik me aanbevolen. overigens was er gisteren ook iemand anders voor mij foto's aan het maken in deze omgeving geloof ik. nieuwe foto's van de modelbaan in dit station komen binnenkort. |
Marco | 6 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jan Willem, hartelijk dank voor je correcties op mijn post. Zou je me willen mailen? Ik zou namelijk graag meer feitjes over de spoorsituatie rond Winterswijk te weten komen. |
Antwoord webmaster: |
je zou hem natuurlijk ook zelf kunnen mailen, want zijn mailadres staat gewoon op de site. |
janwillem | 15 feb 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De jaartallen in onderstaand stukje kloppen niet helemaal. De lijn vanaf W'wijk GOLS naar Neede via het huidige Europalaan is in 1937 opgebroken, waarna de treinen het trace van de lijn naar Zutphen gingen berijden. Voor de lijn naar Zutphen is toen een nieuwe -nogal bochtige- spoorbaan iets ten zuiden van het oude trace aangelegd. Dit trace wordt nog steeds bereden. De lijn naar Neede is nog lang voor goederenverkeer gebruit en ca. 1975 opgebroken. |
Marco | 26 dec 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 2006 heb ik met mijn vader dit inmiddels 100 jaar oude stationsgebouw opgezocht. Het gebouw is werkelijk prachtig. Van het vroeger zeer uitgebreide emplacement Winterswijk NWS/Winterswijk GOLS is weinig meer over. Slechts drie sporen liggen er nog bij het station Winterswijk. Die worden gebruikt door Syntus voor het rangeren. Het grootste deel van het oude rangeerterrein, en alle sporen bij Winterswijk GOLS, zijn opgebroken. Er resteert slechts een braakliggend terrein. Ik heb begrepen dat er in het voormalige station Winterswijk GOLS een klein museum is gecreëerd. Op het terrein staat als aandenken nog een oude locomotief op een roestig stukje spoor van een meter of vijftien. Dit stukje spoor lijkt mij redelijk authentiek. In 1884 takte het spoor richting Neede bij wachterswoning 57 naar het noordoosten af van de NWS-lijn Winterswijk-Zutphen. In 1926 liep het spoor richting Zevenaar aan de noordwest-kant parallel aan de huidige Houtladingstraat en langs de Industrieweg, om vervolgens aan te sluiten op de plek waar het huidige tracé vanuit Aalten afbuigt naar het oosten. Richting Groenlo en Neede liep het tracé in 1926 toen over het huidige Europark, ten zuiden van het huidige tracé richting Lichtenvoorde-Groenlo, om dit tracé te kruisen bij het einde van de Morgenzonweg, wederom bij wachterswoning 57. Later (o.a. in 1953) kreeg de lijn richting Groenlo iets noordelijker tracé, maar nog steeds parallel aan de NWS-lijn, waardoor de lijn zonder kruissing kon voortbestaan tot de opheffing in 1937. (met dank aan de boeken van Evert Heusinkveld en Arjan Ligtenbarg)
|