Geavanceerd
spoorkaart
spoorlijnen
tijdlijn
typen stations
reisplanner
nieuws
bronnen
links
literatuur
FAQ
contact
gastenboek
inloggen
overig
© disclaimer
station Vlodrop - foto's en omschrijving op stationsweb

station Vlodrop

Telegrafische verkorting: Vdp
lijnkmjaar
Weert (grens)- Roermond (grens)101,6071879 - 1944
Geopend op 15 feb 1879
Gesloten op 17 sep 1944

treinstation buiten gebruik
Provincie: limburg

stationsgebouw (1879-1973)zeer lang station met een middendeel, waar aan weerszijden een vleugel die aansluiten op een eindgebouw, alle vijf delen ongeveer gelijke lengte

adres: 

Station 6
Vlodrop
kaartje van de omgeving

Welk cijfer geef je dit station?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
14 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 8,8 gegeven.

Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Vlodrop

20 afbeeldingen

17 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 30 apr 2021 zijn omrand.

1900 (1)
1920 (1)
1930 (1)
1940 (1)
1950 (7)
1960 (4)
1970 (2)
1990 (1)
2000 (2)

Waarom Vlodrop Station er is gekomen? Omdat de toenmalige Belgische eigenaren er gratis land konden krijgen. Én omdat het station ten hoogste vijf kilometer van de grens mocht liggen, anders was het de douane niet toegestaan lichamelijke visitaties uit te voeren.

Begin 30-tiger jaren besloot de NS het emplacement en gebouwen van station Vlodorp te minimaliseren en ging over tot een eerste afbraak van gebouwen en opbraak van sporen. Het in eind 1944 gebombardeerde stationsgebouw, waarbij helaas een dode viel te betreuren, restaureerde men niet maar brak men stapsgewijs in 1946, 1953 en 1973 af. Alle spoorweggebouwen waren hiermee verdwenen. Het laatste gebouw uit de tijd van de GCB waren 7 woningen, eigendom van de toenmalige gemeente Vlodorp. De gemeenteraad, aangevoerd door de een burgemeester met als leus: groot, groter, groots, had nieuwe bejaardenwoningen laten bouwen maar waar duidelijk geen behoefte aan was. Door nu die GCB-woningen af te laten breken, dwong men burgers die ruimte en vrijheid gewend waren, op hun oude dag te verhuizen.

Het emplacement en bebouwing van Staton Vlodorp werd vanaf 1879 geregeld uitgebreid. Van 5 spoorweggebouwen in 1879 tot 15 in 1908, waaronder een watertoren, locloods en twee seinhuizen. Waren er in 1879 9 woningen, in 1905 was dit aantal gegroeid tot 21. Bij de opening beschikte station Vlodrop over 6 sporen naast elkaar met in totaal 13 wissels, in 1912 was dit aantal toegenomen tot 12 sporen met 28 wissel en 5 kruiswissels. Een laatste uitbreiding vond in 1918 plaats toen men een kopspoor verlengd werd. Tot eind 1946 veranderde niet veel maar dan vindt een drastische afbraak plaats tot 3 sporen op een rij met in 4 wissels.

Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station

Reacties (12)

Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
Coen Thevissen27 aug 2024
Reageer op deze vraag/ opmerking
Hendrik Croonenberg 362 spoorwegen - geboren 31-12-1899 Vlodrop - overleden 14-12-1976 Vlodrop In Vlodrop wordt op de laatste dag van 1899 Hendrik Croonenberg geboren en hij is het jongste kind uit een gezin van vier jongens en vier meisje. Zijn vader Johannes Martinus Croonenberg (15-11-1846 Vlodrop) is op 29 april 1878 in Vlodrop in het huwelijk getreden met Maria Agnes Mooren (21 -06-1846 Vlodrop). Uit dit huwelijk worden vier kinderen geboren. Na het overlijden van Maria Agnes op 13 februari 1886 hertrouwd de vader van Hendrik met Anna Maria Kempkens (08-05-1857 Montfort). Dit huwelijk wordt bezegeld op 29 september 1890 ook Vlodrop. Hendrik Croonenberg huwt 30 juni 1930 in Vlodrop met de daar geboren Anna Maria Beckers (01-02-1904). Voor haar huwelijk was Anna Maria werkzaam als dienstmeid. Van 28 mei 1925 tot 9 januari 1929 op de Minderbroedersingel 8 Roermond waarna ze weer enige tijd bij haar ouders woont. Van 13 april 1929 tot 1 april 1930 werkt eerst op de Kapellerlaan 37 en vervolgens op het Wilhelminaplein 32. Dan komt ze weer terug om bij haar ouders te wonen. Het is onduidelijk wanneer Hendrik bij de Staatsspoorwegen in dienst is gekomen en in welke functie. Hij is zijn carri?re waarschijnlijk begonnen op station Vlodrop als arbeider en via de functie arbeider-rangeerder uiteindelijk rangeerder geworden. Zo goed als zeker heeft hij hierna nog andere functie gehad want vanaf 1 februari 1947 is hij als stationsassistent werkzaam station Vlodrop. De functie klopt wel maar zijn standplaats is op dat moment station Dalheim. Een deel van het Vlodropper stationsgebouw en de woning van de douane-chef is tijdens de herfst van 1944 zwaar beschadigd geraakt. Aangezien het vervoer op de IJzeren Rijn, na 1914 door oorlogsomstandigheden en politieke keuzen, drastisch verminderd was en de beslissing van de Deutsche Bundesbahn om, na de tijdelijke sluiting van het traject Herkenbosch ? Dalheim na WW 2, voor station Venlo als hoofdgrens station te kiezen, zorgde ervoor dat het oude stationsgebouw en het grote emplacement niet meer in oude staat hersteld werden. Het NS-personeel werkte daarom direct na WW II vanuit station Dalheim. Gezien de aanwezige grens en de manier waarom sommige Herkenboscher en Vlodropper spoorbeambten hiermee omgingen zorgden voor bijzondere (smokkel-)activiteiten. Zijn laatste functie is perronopzichter op station Roermond. Behalve dat het stationsgebouw beschadigd was door oorlogsgeweld heeft een van de kinderen Croonenberg op een geheel eigen wijze daaraan meegeholpen om door, na het bombardement, 47 ruiten eigenhandig in te gooien. Het gehucht Vlodrop Station lag ver van de bewoonde wereld en de opgroeiende jeugd moest natuurlijk hun energie en balorigheid kwijt. Mevrouw Hubertina (Lies) Corten-Stepprath (30-04-1871), de weduwe van Bartolom?us Albertus Corten (24-08-1864 Kornelim?nster), had een klein hondje en bij Deckers (hotel Deckers) hadden ze een grote sint bernard, die altijd in de kooi zat. De familie Corten-Stepprath waren de eerste jaren directe buren van elkaar konden goed met elkaar overweg. Voor de honden gold dat niet. De bernard werd bij het zien van de kleine hond hartstikke wild en ging als een razende in zijn kooi te keer. ?Een keer hebben we de bernard losgelaten en, met ??n beet, beet hij de kop van de kleine hond eraf ?.
Don Croonenberg28 dec 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking Vind je deze opmerking ongepast?
Beste, heeft iemand misschien foto's waar Hendrik Croonenberg op staat? Hij - mijn opa - was een poos stationschef bij Vlodrop Statie, moet ergens begin 1900 zijn geweest.
Frank de Bie25 feb 2023
Reageer op deze vraag/ opmerking
Beste, Op mijn kantoor staat nog een foto / portret van mijn overgroot opa. Stationschef de Bie. Deze staat keurig ingelijst en wil ik wel graag delen.
Antwoord webmaster:
Als er iets van het station op staat ben ik wel ge�nteresseerd. Anders niet.
Marjo.J.smeets@Gmail 5 apr 2017
Reageer op deze vraag/ opmerking
Bij deze wil ik even laten weten dat er sinds mijn vorige reactie (zie 2013) nogal wat verandert is op deze prachtige plek in het Nationaal park de Meinweg.Gelukkig rijdt er nog geen toeristisch boemeltreintje voor wie dan ook!!groetjes Marjo Smeets
marjo OphetVeld-Smeets27 jun 2013
Reageer op deze vraag/ opmerking
Boemeltreintjes hoeven echt niet! maar wandel eens mee met een Roerdalen-gids van af de nieuwe parkeerplaats Vlodrop Station [2013] en wandel een blokje om het klooster Sint Ludwig.Prettig weekend en Fijne vakantie Groeten uit Roerdalen van Marjo
coen thevissen8 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
coen thevissen email adres: coen.thevissen@home.nl zie ook : http://www.ntvideo.nl/id109-jaar_IJzeren_Rijn.html
Antwoord webmaster:
aha dank, ik heb je mailadres in het veld email ook maar even aangevuld, want het deel @home.nl was je vergeten.
coen thevissen6 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
de kapel is gebouw toen de paters franciscanen het klooster Sankt Ludwig bouwden. Voor meer informatie kunt U met mij contact op nemen. coen thevissen
Antwoord webmaster:
maar mijn site werkt dus wel als een tussenpersoon tussen mensen die de informatie wel hebben. helaas is het een beetje moeielijk voor beaten om contact op te nemen als je je mailadres niet achterlaat.
baeten1 okt 2011
Reageer op deze vraag/ opmerking
Kunt u mij vertellen waar de Franciscuskapel in het meinweggebied ligt?
Antwoord webmaster:
nee natuurlijk niet. mijnsite gaat toch niet over kapellen?
Gertjan Stamer2 mei 2010
Reageer op deze vraag/ opmerking
Vanaf Mei 1995 rijden er hier geen goederentreinen meer...sporadisch daarna.In 1999 komt de lijn weer in't nieuws,heropening?Volop spandoeken te zien bij oa hotel...Yzeren Rijn-Nein!!!
paul30 jan 2009
Reageer op deze vraag/ opmerking
heerlijk lijkt het my om met de trein vanuit roermond naar monchen gladbach te gaan en omgekeerd in zuid limburg hebben ze een stoomtrein die zou hier ook aantrekkelijk zijn en voor roermondse zaken is dit kassa!
Antwoord webmaster:
nou of het zo kassa zou zijn moet ik nog bezien. zou dat heel veel publiek trekken, vaak zijn er niet zo heel veel rijdagen per jaar hoor. bovendien wordt dan alleen de horeca rond de opstapplaatsen en in de trein gespekt.
s.verstappen17 sep 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
mijn ouders wonen in Vlodrop,en heb hier als kind gespeeld.[1980] Het was opassen voor goederentreinen !!tot 1991 hebben hier treinen gereden.Geen passagierstrein,wat vroeger wel was.als deze ijzeren rijn weer open gaat, gaat deze onder de grond volgens prorail. en hopen voor 1 of meer sporen, en stations tot dalheim. het lijkt wel fijn, om met de trein naar Dalheim te gaan vanaf Rockwool [Roermond oost] of vanaf Roermond naar Belgie te reizen.
s.v18 jan 2006
Reageer op deze vraag/ opmerking
ijzerenrijn weer open maken? voor mij wel,met boemeltreintje tot Dalheim zeer tof toch.

Uw reactie:

naam: *
e-mail: *
los deze som op **
Toon mijn mailadres niet op de site
Uw opmerking of vraag: *

* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.


IJzeren Rijn
Website met vooral veel foto''s (helaas in nogal onhandige Flash schermen) en wat informatie over station Melick- Herkenbosch en Vlodrop.
Vertrekstaat 1891 (5)
Vertrekstaat 1911 (8)
Vertrekstaat 1929 (7)
Personeel op dit station

Nieuws

IJzeren Rijn viert 125-jarig bestaan (10 sep 2004)
De complexe historie van de IJzeren Rijn (7 okt 2003)

Literatuur

Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 H. Romers (pag. 51)

Stations in de omgeving

Herkenbosch (8,7 km)
Roermond (12 km)
Swalmen (12,5 km)
Linne (14,8 km)
Buggenum (15,5 km)
Reuver (15,5 km)
Maasbracht (15,6 km)
Haelen (16,6 km)
Belfeld (17,8 km)
Echt (20 km)

Heeft u zelf foto's die in deze verzameling zouden passen, mail deze dan naar Wichor Bramer. Het gaat daarbij om foto's van het station of van stationsgebouwen. Foto's van treinen waarop geen stations te zien zijn neem ik niet op op mijn site.


U kunt naar deze pagina linken als http://www.stationsweb.nl/vlodrop