Koning Willem III had gevraagd om de aanleg van een lijn naar Paleis Het Loo, die midden op het grote wegen-kruispunt nabij Hotel Bloemink en station Het Loo aftakte van de lijn Apeldoorn-Zwolle. De treinen naar het paleis en naar Zwolle reden hier dwars over over de niet door spoorbomen beveiligde weg. Voor de veiligheid van het overige verkeer stopten de treinen bij de weg, de conducteur stapte uit, en liep voor de trein uit over de weg, met een rode vlag in de hand om het verkeer te waarschuwen.
Een Engelsman wilde aan een loket twee kaartjes naar station Het Loo kopen, en sprak derhalve "Two two to The Loo". Antwoord van de lokettist: Toetoetoeterdetoe!
Maarten J. Vermeulen | 9 okt 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De afstand naar station het Loo was 500 meter maar voor het paleis was speciaal een aftakkende spoorlijn die tot vlak voor het paleis kwam. Dus het lichaam van Willem III is zeer waarschijnlijk bij het paleis op de trein gezet. |
Antwoord webmaster: |
sterker nog: in feite was de lijn naar het Loo er eerst en takte de spoorlijn naar Zwolle daarvan af. De Loo lijn was al meteen met de Oosterspoorlijn (in 1865 meen ik) aangelegd. |
Lammert Jan Beumer | 29 mrt 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Het Loo had een koninklijke wachtkamer. Dat waren de 2 ramen naast het hogere gedeelte. Deze informatie heb ik van mevrouw Holtrigter (91 jaar in 2018) die daar als tiener gewoond heeft. Haar vader was chef bij de NS. Het toilet bij het woongedeelte was buiten. Maar 's winters als het vroor maakte ze wel eens stiekum gebruik van het koninklijke toilet in de koninklijke wachtkamer. |
Constand Wassink | 26 mei 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1890 is het lichaam van Koning Willem III van paleis het Loo per spoor overgebracht naar Den Haag. Hiervoor was een speciale lijkwagon beschikbaar. De afstand van het paleis naar het station het Loo was ongeveer 500 meter. Zou voor het vervoer naar de trein een lijkkoets gebruikt zijn? |
Gert van den Esschert | 3 jul 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte webmaster,
Graag zou ik van u weten in welk jaar cq welke datum het Spoorwachtershuisje Nr. 9 in het buurtschap Norel bij Epe is afgebroken.
Heb dit gegeven nodig voor het schrijven van een boek.
M.vr.gr.
Epe, Gert van den Esschert |
Antwoord webmaster: |
ik weet dat niet, maar heeft dat iets met station het loo te maken, past meer bij station epe toch? |
h.Schoeman | 12 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb vroeger ook daar gespeeld want ik ben van 1955, maar u heeft over dat grote huis waar u geboren bent dat huis waar nu die grote appartementen staan daar naast heb ik gewoond, de vraag is heeft u daar soms nog een foto van dat grote huis, ik heb er 1 foto van, zou u kunnen vertellen wat dat vroeger voor een huis was, in mijn jeugd was dat een kinder te huis en heel vroeger een jachthuis, heeft u info voor mij als u dat heeft, bvd h.schoeman. |
G Bosma | 29 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
in 1962 ben ik een half jaar werkzaam geweest in het station ik was toen militair het werd toen gebruikt voor opslag van kazerne meubels tafels en stoelen deze werden er ook gerepareerd er werkten toen 3 burgers de baas was een zekere heer peters |
Antwoord webmaster: |
wat leuk. ik wist niet dat het daar later voor is hergebruikt. je hebt zeker geen foto's uit die tijd, wel? |
albert brussee | 8 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Geachte heer, zou ik een ansichtkaart (1900; met treintje) mogen opnemen in de expositie Liszt in Nederland, die op 22 mei a.s. in de OBA wordt geƫxposeerd? Liszt was nl. in 1875/1876 op het Paleis Het Loo gast van Willem III. Hij heeft weliswaar geen gebruik gemaakt van deze spoorwerbinding, maar heeft wel vanuit Zuphen met de trein naar Apeldoorn gereisd. Mocht u een afbeelding hebben van station Apeldoorn omstreeks die tij, dan zou dat natuurlijk nog mooier zijn.
Een prachtig initiatief, uw website!
vriendelijke groet,
Alberbt Brussee |
Antwoord webmaster: |
natuurlijk heb ik ook oude afbeeldingen van station apeldoorn (zie http://www.stationsweb.nl/apeldoorn) maar ook daarvan heb ik geen oude originelen in mijn bezit. U kunt wel een groot formaat bestellen bij Het Utrechts Archief. bijvoorbeeld http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/catalogusnummer/165146. |
Albertine Wormgoor | 16 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Was er bij Het station het Loo ook een koninklijke wachtkamer of was het ook voor het gewone publiek? Zijn er nog ergens meubels te bekijken van dit Loo-station? |
Antwoord webmaster: |
station het loo was vooral voor het gewone publiek. dat een station een koninklijke wachtkamer had betekent niet dat het verder niet open staat voor andere reizigers. station apeldoorn had wel een koninklijke wachtkamer. vanaf station het loo liep een lijntje naar paleis het loo, daar stapte de koninklijke familie waarschijnlijk vaker op de trein dan op station het loo. |
Peter Daub | 1 mei 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Een prachtig station waar ik vaak gespeeld heb. De stoomtreinen tussen de kollosale bomen dampend, door alle jaargetijden heen! Ben geboren in 1947 in het grote huis er schuin tegenover (56). Naar school lopend vaak langs de Naald waar ze (later de diesel goederentreinen)stapvoets achter de man met de rode vlag het grote plein overstaken. Daar was ook nog een laadplaats voor goederenwagons waar de papavers voor de Zwitsalfabrieken aankwamen en hout uit de bossen ingeladen. En waar de aftakking was naar de oprijlaan van paleis het Loo. In 2008 heeft op mijn verzoek de Apeldoornse kunstschilder Theo Peters op de 8e verdieping van de Cederflat in de Aristotelesstraat van het station een groot formaat wandschildering gemaakt! |
Antwoord webmaster: |
heb je fotos van het station die nog niet op deze site staan, of een foto van de muurschildering waarover je spreekt? |
Sjoerd Eeftens | 2 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De verwarring ontstaat doordat de kilometrering ooit is omgedraaid. Dat is op wel meer lijnen gebeurd, ondermeer Moerdijk - Lage Zwaluwe -Breda; dit werd later Breda - Lage Zwaluwe - Dordrecht - Rotterdam. Als ik straks thuis ben heb ik de exacte gegevens bij de hand. |
Antwoord webmaster: |
aha, dan heh ik het toch goed gedaan. Ik heb de kilometrering ook omgedraaid hier ;-) |
Sjoerd Eeftens | 2 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er bestaat een oude kilometrering van de lijn Apeldoorn - Hattemerbroek die omgekeerd was aan de later gebruikte. Vreemd genoeg staat die niet in Sluiter.
't Loo lag voorheen bij km 32.572, later 4.017.
Vaassen was 25.637, later 10.985.
Emst was 22.590, later 14.025.
Epe was 18.742, later 17.894.
Heerde was 12.587, later 24.062.
Wapenveld was 7.511, later 29.166.
Hattem was 3.252, later 33.425.
Kleine onderlinge verschillen kunnen ontstaan door hermeting, inmeting op het midden van het stationsgebouw (wat kon veranderen) dan wel op post T. Het is mij niet bekend wanneer de kilometrering is omgedraaid maar waarschijnlijk al voor de ingebruikname van de lijn. Ik heb geen documenten met de oude kilometrering, behalve een oude opgave van de stations.
Als je een spoorweg uitzet met piketten begin je weliswaar bij 0, maar als je nu net daar nog niet alle grond hebt, begin je aan de andere kant. Ik meen dat er in ons land wel vijf van die omdraai-lijnen zijn. Er zijn ook zo'n vijf plekken in ons land waar een hectometerpiket per ongeluk is overgeslagen dan wel dubbel genomen. Wie werkt maakt fouten. |
Antwoord webmaster: |
dank je wel sjoerd, ik dacht wel dat jij zou reageren. ik heb nu op mijn site de originele kilometrering in gebruik. Ik kan maar een km per station per lijn aangeven, dus dat houd ik zo. |
kees kooij | 1 okt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vraag me af hoe u aan de kilometrering van de lijn Apeldoorn-Hattem komt. Volgens het boek van Sluiter telde de lijn van Apeldoorn naar Hattem en dit is ook te zien op de topografische kaarten in de grote historische atlas van Gelderland. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de kilometrering recent nog omgedraaid. moet even kijken waar ik die vandaan had. misschien iemand van de vaste bezoekers van mijn site hier iets over kan zeggen? |
Anoniem | 9 mrt 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer is dit station gesloten???? En wanneer is de spoorlijn weg gehaald??? |
Antwoord webmaster: |
dat staat er toch boven: 1950! wel een beetje beter kijken. als je je e-mailadres achter had gelaten kreeg je het antwoord vanzelf in je inbox. de spoorlijn is begin jaren 70 opgebroken geloof ik. |
Albert Bodde | 8 okt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1910 liet mijn overgrootvader, werkzaam bij de marechaussee, een huis bouwen, schuin tegenover de loods bij het station. Ik kan me die loods nog wel herinneren, toen ikzelf als vijfjarige in 1957 in Apeldoorn kwam wonen en vaak bij mijn oma kwam. De loods was bruin, het station was toen al weg. In de jaren zestig heeft de loods plaats moeten maken voor de marechausseekazerne t.b.v. de bewaking van het paleis. In die tijd liep de rails er nog wel. Die is bij mijn weten rond 1976 weggehaald. Jammer dat in Apeldoorn zo veel monumentale panden uit de 19e eeuw zijn afgebroken, waaronder dit prachtige station. |