stationsgebouw I (1862-1923) | Type SS 4e klasse Bestemd voor minder grote plaatsen. Rechthoekig en hoog gebouw. Het middendeel heeft een puntgevel en op de verdieping drie gekoppelde rondboogvensters. Gevels van straat- en perronzijde springen n...lees verder
architect: K.H. van Brederode
|
verbouwing 1885 | twee vleugels en voorbouw |
verbouwing 1903 | voor de rechtervleugel een aanbouw die ten opzichte van het middendeel naar voren staat en twee maal zolang is als de vleugel. Van oorspronkelijke gebouw wordt het dak verhoogd. Het dak van het hoofdgebouw ondergaat een wijziging. De 'knik' v...lees verder
|
stationsgebouw II (1923-1993) | eerste stationsgebouw met uitsluitend platte daken in ons land. Hoog middendeel met twee lagere vleugels die iets naar voren staan t.o.v. het middendeel. Opvallend groot voorhuis. Linker velugel heeft wachtkamers, rechtervleugel bagageruimte
architect: H.G.J. Schelling
|
stationsgebouw III (1993) | net als bij amstelstation de stationshal haaks op de sporen geplaatst. Gegolfd dak met glazen puien.
architect: J.A. van Belkum
|
Hans wagenvoort | 1 nov 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Beste
Dit ontdek ik nu. Is er nog iets bekend bv heer stijns die er woonde Over mijn grootvader gj wagenvoort adjunct commies van tussenca 1925 en 1950. En wat deed hij daar
Dank
|
Heimen Stoffels | 14 mei 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@Wichor: Daar heeft u gelijk in: ze kiezen voor de makkelijkste plek. Maar in Sittard zouden ze toch wel een *paar* bankjes kunnen plaatsen in de grote Stationshal? Dat lijkt mij erg makkelijk (correct me if I'm wrong) en maakt het naast beschutting ook leuker voor mensen die daar een snack halen bij Smullers of D?ner Company (die kunnen dan ook zitten - win-win-situatie dus). |
Antwoord webmaster: |
maar bankjes in de stationshal hebben geen effect op wachtenden op het perron waar hier geklaagd werd. |
Erik Creugers | 7 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De reden waarom er in Sittard zo'n lange perrons zijn is simpel te verklaren. Station Sittard was in de hoogtijdagen van de zogenaamde "Bedevaartstreinen" een belangrijk knooppunt. Bedevaartgangers naar Lourdes stapten hier in, uit- of over. Deze treinen waren zeer lang, en station Maastricht beschikte niet over de benodigde capaciteit om deze treinen, die soms een half uur tot een uur stil bleven staan af te handelen. Sittard had wel de ruimte, en het overige treinverkeer werd gewoon tussen de bedrijven door afgehandeld. De meeste Lourdestreinen kwamen aan en vertrokken van Spoor 1 (direct gelegen naast het stationsgebouw). Als er tegelijktijdig een trein vertrok naar Lourdes en er een terugkwam uit Lourdes dan stopte de terugkerende trein op Spoor 3a. De intercity's naar Heerlen en/of Maastricht stopten dan op Spoor 3b (overigens is dit nog steeds het aankomst/vetrekspoor voor intercity's uit de richting Eindhoven). Intercitys uit Heerlen/Maastricht kwamen en vertrokken op Spoor 2a, terwijl de stoptreinen naar Heerlen of Maastricht vertrokken op Spoor 20 (zakspoor).
|
Antwoord webmaster: |
kijk dat wist ik dan weer niet. interessant om te weten. die treinen zijn er tegenwoordig niet meer toch? |
linda | 5 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
het station is ook super lang
maar hij is wel groot
|
Antwoord webmaster: |
inderdaad, dit is bij mijn weten het langste perron van nederland. er kunnen twee lange getrokken intercities achter elkaar staan, is nu niet meer nodig, maar ze laten het nog zo. |
Ed Winters | 25 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het huidige station is er niet veel beter op geworden. Kil en erg ongezellig! |
Jan | 28 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zijn er bij station Sittard ook plaatsen voor auto's om kort te stoppen en in of uitstappen?
Om bijvoorbeeld iemand van de trein op te halen of er naar toe te brengen.
Aan de achterkant zag ik een tijdje geleden dat alle parkeerplaatsen onbruikbaar zijn gemaakt met varkensruggen enzo. Waarschijnlijk om de nieuwgebouwde parkeergarage te laten renderen. Ik ben niet erg bekend aan de voorkant; maar het ziet er wel erg onoverzichtelijkuit (zonder stoepranden enzo) Een soort grote voetgangerszone waar auto's doorheen rijden: onbegrijpelijk. |
Antwoord webmaster: |
ik ben er ook niet bekend, maar misschien iemand anders hier? |
Han Lefering | 30 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op 9 mei 1950 vierde de heer T. Janssen stationschef 1A (cst1A) te Sittard zijn 40-jarig jubileum. |
Sylvester | 2 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat een vreselijk station is dit (3e Sittard). Met vele anderen stond ik afgelopen weekend op perron 1 eindeloos te wachten op een trein die maar niet kwam. Het motregende en er stond een kille wind. Geen enkele beschutting, geen bankjes. Aan de overkant zag ik een aantal wachthokjes naast elkaar staan, maar daar moest je eerst het perron helemaal voor aflopen. Ook in de kille, ongezellige ontvangsthal geen enkel bankje. Alle winkeltjes waren dicht, op een Kebabtent na, die goede zaken deed. |
Antwoord webmaster: |
het perron in sittard is ook ongeloofelijk lang. het langste van nederland, bij het plaatsen van zitgelegenheden wordt vaak niet echt gekeken naar de locatie waar dat het handigste is voor de reizeiger als wel de plek waar het het makkelijkst te plaatsen is. daarom moet de reizigers soms erg ver lopen. op ede- wageningen is dat ook het geval bij het nieuwe perron van de stoptrein naar arnhem. de trein stopt helemaal vooraan het perron (ook het handigste, dan hoeft de reiziger niet ver te lopen) maar de bankjes staan allemaal achteraan. |
Gertjan Stamer | 4 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het 3e stationsgebouw van Sittard opende officieel op 24 September 1993.In 1996 wordt dan de perrontunnel opgeknapt en nieuwe entree aan de westzijde inclusief immens parkeerterrein.Tevens inbouw van perronlift en opgaande roltrap en lift naar de hal.Op 10 December 1996 onthulling 3 oude ornamenten uit oude 2e stationsgebouw.In 2000 wordt perron van het niet in gebruik zijnde spoor 1 geheel opgeknapt e.d.en groots kantoorgebouw er pal naast gebouwd.Transferiumparkeergebouw wordt gebouwd op zuidwestelijke deel parkeerterrein en is gereed in Maart 2002,nieuwe entree uit 1996 weer gesloopt en nieuwe smallere gemaakt!Ophogen eilandperron/nieuwe keerwanden in de periodes nazomer en najaar 2001 en periode voorjaar 2002.Treintaxihalte sluit per 1 April 2004.Wizzl sluit per 28 Oktober 2004 haar deuren en wordt omgebouwd tot AH to go en piepklein NS loket ergens weggestopt in hoek!!!-open per 8 November 2004.Hal verbouwt iets-Kiosk wordt Smullers in Juli 2005.Perronverlenging spoor 1 zuidwaarts voorjaar 2005. Restaurant gaat verbouwen in C'est du Pain maar restaurant gaat via entree aan bushaltezijde gehalveerd verder in Augustus 2005;in September opent C'est du Pain haar deuren en broodjesgigant neemt kleine restaurant ook over.Kiosk op eilandperron stopt met snacksverkoop in Oktober 2005,die Kiosk verbouwt men weer in December 2008 tot nieuwe inloopkiosk.Tot slot sluit C'est du Pain hgaar deuren per 1 Maart 2009 en wordt verbouwt voor Doner Company die in Februari 2010 opent.Bloemenshop in hal is bij mijn weten nog nooit verbouwt!en vermeldenswaard zijn de vele carnavalsversieringen in de hal in desbetreffende periode. |
Frans Stijnis | 14 dec 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb van 1942 tm 1949 boven dit station gewoond. Het was een z.g. spoorwoning met veel speelruimte. |