Martin bauling | 9 jul 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn grootvader johann f c bauling is in Ruurlo stationchef geweest van 1918 tot1928 bestaan daar nog foto's en documentatie van |
Antwoord webmaster: |
Misschien heeft Het Utrechts Archief daar iets over? Zij hebben de oude ns archieven inclusief personeelsdossier |
dolf seinhorst | 13 jul 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De overval was in januari 1970 . Gerrit Norde (niet Norder) was een van de organisatoren. |
Marco | 29 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In afwachting van het, waarschijnlijk veel gedetailleerdere antwoord van Sjoerd neem ik vast een voorschot.
De baanwachters waren (meestal) verantwoordelijk voor twee zaken: het bedienen van de overwegbomen en het zgn. blokstelsel. Spoorlijnen zijn in blokken opgedeeld. De baanwachter was verantwoordelijk voor het waarnemen van de treinen om de veiligheid te bewaken. Men gaf dan aan de volgende baanwachter door dat er een trein gepasseerd was. Meestal werd dit werk gedaan door echtparen. De een werkte overdag en de ander 's nachts. Zwaar leven dus! Sjoerd? |
Antwoord webmaster: |
misschien volstaat dit wel? |
Sjoerd Eeftens | 28 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Vragen staat vrij. De bewoners van wachterswoningen hadden op de eerste plaats tot taak om de naburige overweg(en) te sluiten en te openen. Elke overweg was van bomen voorzien. Daartoe kregen zij opdracht met een kloksein, een paal met daarop een bel met een langzame slag. Het kloksein werd gegeven door de wachter van het vertrekstation van een trein. Uit ervaring wist de wachter of wachteres (want het kon ook de vrouw des huizes zijn) wanneer de overweg dicht moest. Soms deed de vrouw dat overdag tussen de huiselijke zorgen door en de man hield s nachts de wacht. Dan legde hij de overweg dicht, en als je erover wilde, rammelde je even aan de boom, waardoor bij de wachter de trekdraden ritselden en hij de bomen even opende. Het mocht niet, maar soms kon hij even een uiltje knappen. Na 1923 mocht de bewaking op onbelangrijke overwegen vervallen. Je moest op de onbewaakte overweg dus zelf uitkijken. Pas kort voor WO II kwamen er automatisch werkende knipperlichten. Er zijn nu (2011) nog drie bewaakte overwegen met bediende bomen: te Zutphen, te Naarden-Bussum en te Roermond. De meeste andere zijn beveiligd met AHOB of AKI.
Daarnaast was de man des huizes veelal ook bij de ploeg die voor het klein onderhoud aan een baangedeelte zorgde. Wachters op halteplaatsen zoals Beltrum-Zieuwent konden overdag ook zorg dragen voor de kaartverkoop en de sein- en/of telegraafbediening. Beltrum was bijvoorbeeld lange tijd seinpost; een telegrafische blokpost. |
Antwoord webmaster: |
aha, sjoerd had al geantwoord voordat marco iets tikte, maar het stnd nog niet online. dank voorj hulp! |
dinant | 26 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
excuses voor mijn onwetendheid maar waar wat voor functie hadden de bewoners van baanwachters huisjes precies? Was het voor het door laten van het verkeer,of voor onderhoud aan spoor? En hadden de bewoners van kleine stations zoals zieuwen/beltrum dezelfde functie of deden ze wat anders |
Antwoord webmaster: |
misschien kan sjoerd dit uitleggen? |
Sjoerd Eeftens | 7 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In antwoord op Dinants vraag kan ik zeggen dat de woning die hij bedoelt inderdaad een wachterswoning van de GOLS is. Het was woning 12 bij km 1.122, rechts voorbij de overweg in de Groenloscheweg, gezien in de richting van Borculo. Van het na de sluiting in 1937 opgebroken baanvak is overigens niet veel meer te herkennen, maar nog wel een een sloot tussen de Nieuwenhuishoekweg en de Karssenbargweg.
De GOLS had een doorgaande nummering voor alle GOLS-lijnen. Woning 12 staat beschrven in het boek over de GOLS van Evert Heusinkveld: Lokaalspoorwegen in Twente en de Achterhoek. |
Antwoord webmaster: |
wederom gered door sjoerd. ik kon het op google maps niet vinden, |
Dinant | 7 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er zijn nog enkele herkenings punten in het landschap zoals de overweg in de kaapdijk is nog een duidelijke verhoging. En net voor cafe Kerkemeijer zijn ook nog resten van de overweg als je weet waar je kijken moet. De spoordijk in Borculo is een klinkerweg.De spoorbrug over de Berkel aan de GR. wichmanstraat is in de jaren 70 verwijderd. |
Dinant | 3 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de spoorlijn ruurlo borculo kruist de groenloseweg. weet iemand of het witte huis bij de rotonde een baanwachtershuis is of dat er iemand woonde die de spoorbomen bediend heeft?
tussen dit huis en spoor staat nog een woning dit is volgens mij een nieuwere woning en heeft niets te maken met het spoor |
Antwoord webmaster: |
welk huis bedoel je? ik ben er niet zo bekend, maar volgens mij staat er inderdaad nog wel een wachterswoning. heb je een foto? of een link naar google maps? |
Dinant | 25 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
de overweg in de bedelaarsdijk is er niet meer voor de veiligheid opgeofferd Dat is wel jammer de historie van de weg is namelijk ouder als die van het spoor [dit terzijde]
bedankt voor jullie reacties!!! |
Victor | 24 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Via watwaswaar zijn de meeste wachtposten voor iedereen eenvoudig traceerbaar; zo ook deze. Zie bijvoorbeeld de militair-topografische kaart van 1929; daar staat keurig WH 36 aangegeven, oftewel wachthuis 36. |
Antwoord webmaster: |
goede tip, zal ik zeker aan denken. |
Marco | 24 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Echt, zodra er een Nobelprijs komt voor historische spoorkennis, is Sjoerd de eerste! |
Antwoord webmaster: |
LOL, goeie. |
Dinant | 23 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
heeft er aan de bedelaarsdijk in ruurlo een baanwachtershuisje gestaan ? |
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, maar wellicht een van de vaste bezoekers met een groot archief wel? |
Marco | 23 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
(blader blader, eens kijken of ik Sjoerd Eeftens en Victor Lansink voor kan zijn)
Helaas, ik heb geen informatie over de exacte ligging van wachterswoningen rondom Ruurlo. Wel heb ik dit kunnen vinden: op het perron van station Ruurlo stond wachtpost 29, ten oosten van het station stond wachtpost 30, en de halte Beltrum-Zieuwent was wachtpost 40. Bekend is dat niet alle wachterswoningen die men aan deze lijn gepland had, ook gebouwd zijn. De nummering is dus niet aaneengesloten.
Aangezien er vanaf Ruurlo slechts twee doorgaande wegen zijn naar Lichtenvoorde (de andere is de Batsdijk), acht ik de kans groot dat er bij de kruising met de Bedelaarsdijk ook een wachterswoning heeft gestaan.
Heren, schiet u maar! :-) |
Antwoord webmaster: |
antwoord is inmiddels binnen. |
Sjoerd Eeftens | 23 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Aan de spoorwegovergang Bedelaarsdijk te Ruurlo heeft woning 36 gestaan. Deze stond aan de noordoostzijde van de overweg bij km 25.490. Of deze overweg nog bestaat weet ik niet. Hij is lang onbeveiligd geweest. Er stonden slechts Andreaskruisen. Het is ongeveer 4 km van Ruurlo station in de richting van Winterswijk. |
Antwoord webmaster: |
aha dank je. |
Marco | 7 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
24 januari 1970. |
Antwoord webmaster: |
ok zo lang geleden al. toen was winntoe inderdaad wat groter dan het nu is. |
p. van Helden | 6 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station is "overvallen" door spelers van het openluchtspel winnetoe en old shatterhand.
De trein is vlak voor station staande gehouden en de "indianen"hebben de conducteur begeleid naar het station., Doel van deze actie was het behoud van de spoorlijn omdat NS deze lijn wilde sluiten. Bedenkers waren Henk Reitsema, Oetze van Helden, Norder, Wuestenenk en enkel anderen waarvan ik de namen niet meer weet. |
Antwoord webmaster: |
wanneer speelde dat? ergens jaren 80 ofzo? |
Arjan Krabbenbos | 11 jun 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station ondergaat de komende tijd een metarmorfose en had eigenlijk in de komende zomer klaar moeten zijn. Helaas is er door onbekende redenen een vertraging ontstaan en nu moeten de vernieuwingswerken eind dit jaar klaar zijn. Wat gaat er gebeuren dan? Er komt een nieuw busstation, de rijweg die daar aan ligt wordt geheel op nieuw bestraat, verder volgt een fietsenstalling en parkeerplaatsen en tenslotte een voetgangersbrug. Het laatst genoemde bouwwerk wordt pas aangelegd in september aanstaande. |
Gertjan Stamer | 7 mrt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In voorjaar 2004 heeft Syntus de NS-logo lichtbak verwijderd en er haar lichtbak opgezet en naanbord eronder-tussen spoor 1 en glazen wachtruimte.Heeft er maar kort gestaan! Najaar 2004 slopen oude fietsenstallingen en bouwen overkapte nieuwe kluizen en klemmen.In Oktober 2007 verwijderdd men het niet meer gebruikte 3e spoor en er bleven dus alleen 2 sporen over. |