Facultatieve halte tussen Heiloo en Castricum. Elke eerste zaterdag van de maand en bij speciale bedevaarten, stopt de trein enkele malen bij dit perron.
De stopplaats werd geopend als Runxpuntte aan de Runxputteweg / Kapellaan - gem.Heilo. Vanaf 1914 heet de halte Olv en ligt bij km 49.02. Het rechter perron is in 1997 weggehaald omdat er te veel ongelukken waren met de pelgrimgangers.
Martijn | 24 apr 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Sinds de sluiting in 2013 en nu zijn een aantal dingen veranderd.
Uiteraard werd destijds het perron afgezet met groene hekken (naar wat ik hier lees zelfs v��r de offici�le sluiting).
Het blauwe bord waar al voor sluiting geen leesbare tekst meer op stond, maar waarschijnlijk ooit de naam van de halte op stond, was al verdwenen toen ik er in augustus 2015 weer eens was.
(Onderstaande data via Streetview)
Tussen augustus 2015 en september 2016 is het sein richting Alkmaar verplaatst van het einde van het perron naar halverwege het perron.
Tussen september 2016 en augustus 2017 is ook het gehele parkeerterrein omheind door groene hekken (dus compleet ingesloten). De 3 originele slagbomen naar het parkeerterrein zijn er nog en er staan wel wat auto's, dus kennelijk wordt dit beheerd, maar kan niet iedereen er meer zijn auto kwijt. |
Hans | 6 apr 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Foto 1900 is niet correct. In 1900 was de grond van de bedevaartplaats nog niet in handen van de Katholieken en waren de illegale bedevaarten niet zo groot. De spoorlijn werd op op 1mei 1867 in gebruik genomen. In 1909 werd er een verzoek tot het aanleggen van een halte gedaan. Pas na zes jaar werd deze gerealiseerd (1915 dus). |
Stephan | 9 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
http://www.onzelievevrouwternood.nl/routebeschrijving.html
Vanaf 1 oktober 2013 zal er op de 1e zaterdag van elke maand en ook op 15 augustus van elk jaar geen treinstop meer plaatsvinden bij de kapellen van ons Heiligdom. Dit is in nauw overleg tussen NS - Pro Rail en Heiligdom besloten. |
Antwoord webmaster: |
in nauw overleg is misschien wat teveel gevraagd. prorail plaatste zonder overleg hekken waardoor een bejaard echtpaar niet normaal de locatie kon bereiken, maar kilometers via het spoor moest lopen, toeterende machinisten ten gevolg, daarom is besloten de stop op te heffen. |
Kim | 6 nov 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Maandelijkse treinstop elke 1e zaterdag is per 1 oktober 2013 komen te vervallen. Beslissing Prorail ivm veiligheid. Rijdt nu bus vanaf station Castricum |
Gertjan Stamer | 19 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
iedere 1e zaterdag van de maand een stop..of zelfs meer.
echter per Oktober 2013 geen treinstops meer...het waren dan ook erg weing mensen die hier uit- of instapten..dat zou een reden kunnen zijn van stopzetten.
Somda heeft er een apart forumonderwerp van gemaakt...daar las ik bovenstaand. wat gaat er met het perron gebeuren..??? |
Gertjan Stamer | 23 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dienstregeling/aankomsttijden en vertrektijden in middag(na de kapeldienst) staan wel op website van OLV ter Nood. Teletekst vermeld het al een paar jaar niet meer, wie kijkt er nog naar vraag je je af ?. IC Haarlem-Hoorn doet dit perron aan...iedere 1e zaterdag van de maand. Even opzoeken dus...en idd..capslock is maf/irritant. |
Arjan Krabbenbos | 22 aug 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het valt me al enige tijd op dat er geen informatie wordt door gegeven voor een stop aan dit station. Als men hier als bedevaartganger naar toe wil, hoe dan verder? Het vertrouwde nieuws stond altijd op tt pagina 753 op NED 1,2 EN 3. IS DIT STATION NU DEFINITIEF VAN DE BAAN? |
Antwoord webmaster: |
al weer die caps lock, wil je daar eens wat beter op letten? dat isnogal irritant. |
Bart Severein | 14 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De openingsdatum klopt niet, de halte is in 1914 ingericht. 1 mei 1867 kan sowieso niet aangezien er toen helemaal geen bedevaartplaats was. Dat werd het pas (weer) in juli 1905. De oudste foto in de set van deze halte kan dan ook niet van 1900 zijn. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de openigstdata aangepast. als ik geen openigsdatum weet wordt automatisch de openingsdatum van de spoorlijn meegenomen, da's handig dan hoef ik zo'n datum niet bij ieder station te herhalen. maar dan zijn er wel eens 'valspositieven'. |
Gertjan Stamer | 15 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ergens in zomer/najaar 2011 is er in perron een sein geplaatst...was vroeger niet zo. Opmerkelijk dat sowieso lage perron er nog steeds is....en dat er dus wordt gestopt bij tijd en wijlen...unieke relistop dus. |
henk Miedema | 8 nov 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
vroeger stopte de trein ook zomaar tussende halte,s in af en toe, als men er uit wou
zo als achter limmen soms
(volgens oude mensen die toen nog leefden) |
Wesley | 1 okt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
@Gertjan Stamer Jawel hoor, het staat echter niet op TT naar ze stoppen er nog wel. Ook vandaag was het weer raak. Twee treinen stopte hier op deze halte. |
Jan Bakker | 2 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
http://www.youtube.com/watch?v=F_SlIwhROTM
http://www.youtube.com/watch?v=ixGybil4Kfo
1 x per mnd stop er een trein om mensen daar af te leveren, en 's middags weer in te laten stappen.
www.onzelievevrouwternood.nl.
bij de agenda staat alles wat U wilt weten. |
Antwoord webmaster: |
Ik hoef er zelf niet zoveel van te weten, maar mijn bezoekers vinden het wel interessant wellicht. |
LJ | 2 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mag ik hier een link plaatsen? Volgens de website www.onzelievevrouwternood.nl (klik op agenda, dan bedevaarten) stopt er 25 maart weer een trein, weer op de hieronder genoemde tijden. Voor de liefhebbers staat die stop dus altijd daar aangekondigd. |
Gertjan Stamer | 10 feb 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ligt het aan mij of stoppen er GEEN treinen meer hier sinds Januari 2011...kan er niks meer over lezen op NOS Teletekst of zo...is het contract afgelopen ???? Het was meestal de eerste zaterdag van de maand dat er een trein stopte(ochtend en middag). Wie oh wie ?
|
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, ik heb er nog nooit in een stoppende trein gezeten. stond dat altijd op teletekst dan? |
Pieter Nederveen | 29 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De NS-halte "Onze Lieve Vrouwe Ten Nood" kent een speciale treinstop op 8 december a.s.:
Amsterdam CS V. 10.25 U.
Castricum A. 10.51 U.
Castricum V. 11.04 U.
Onze Lieve Vrouw ter Nood A. 11.08 U.
Onze Lieve Vrouw ter Nood V. 15.39 U. |
Antwoord webmaster: |
ik denk niet dat het één trein is zoals hier gesuggereerd wordt. dan staat hij wel erg lang stil op olvtn. |
jerry | 12 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wanneer is de overweg aan de noordzijde van station Onze Lieve Vrouwe ter Nood verwijderd/opgeheven? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, maar misschien weet iemand van de bezoekers dat? |
Sjoerd Eeftens | 12 nov 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jerry bedoelt de overweg (AKI) juist ten noorden van het perron (de perrons) van Onze Lieve Vrouwe ter Nood bij km 48.744. Die is volgens ABV 191023 gedateerd 7-6-1991 buiten dienst gesteld en opgebroken. Op dezelfde datum ging AHOB 48.245 in dienst gesteld. |
Gertjan Stamer | 14 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mag ik zo vrij zijn om dhr vd Meene te citeren?-In 1914(wellicht 1-10-1914)en bij Wachtpost 47 en km 48.730 als Bedevaartshalte Runxputte,2 zijperrons en overpad.In 1947(waarschijnlijk 5-10-1947)werd de naam Onze Lieve Vrouwe ter Nood.
Naambord(ernstig vervaagd)staat nog steeds in het erg lage en oude perron. Overpad is een tunnel geworden voor voetgangers periode Oktober 2002-Mei 2003. Pal bij deze tunnel aan kerkzijde is op 4 Maart 2004 boom geplant(Kastanje)tgv samenwerkingsverband gem.Castricum en gem Heiloo.
Meestal stopt er op de eerste zaterdag van de maand een trein in de ochtenduren en eentje in de namiddag(meestal is dat de trein Hlm-Hoorn.Maar op andere katholieke dagen stoppen er wel eens treinen.Vraag me wel eens af hoeveel geld dat kost in verhouding tot de zeer weinige in- en uitstappers voor de desbetreffende kerkdiensten.Wel unieke relistop,de enigste in NL |
Antwoord webmaster: |
ja hoor, Kees vd Meene is erg gewaardeerd/ |
Arjan Krabbenbos | 30 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit evenementenstation voor de gelovige katholieke pelgrimgangers verdient een betere accomodatie. Thans moet men op een provosorisch perron en dat in een richting op en afstappen. Het perron bevindt zich nagenoeg in rijrichting Alkmaar en zo moet men ook weer reizen als men terug wilt naar Amsterdam/Beverwijk. Aangezien er ook wel mensen zijn die moeilijker ter been zijn door ouderdom en/of handicap lijkt het me beter om deze situatie te verbeteren. Het station Heerenveen IJsstadion kent aan beide sporen twee mooi betegelde perrons met schuilgelegenheid en ook een aangepaste dienstregeling. Kan het hier ook niet zo worden: Scheelt een hoop omreis en moeilijke capriolen om de trein in en uit te stappen. |
Antwoord webmaster: |
het verschil met heerenveen ijsstadion, dat inderdaad ook maar een halte bij bijzondere gelegenheden is, is dat dat wanneer er schaatswedstrijden zijn grote drommen mensen trekt. Deze halte zal wel niet zoveel mensen trekken. Je kunt naar IJsstadion ook gewoon een treinkaartje kopen, dat kun je naar OLV niet. De NS legt normaal gesproken pas een halte aan als er 1000 extra reizigers per dag bijkomen, dan haalt OLV niet. Waarschijnlijk heeft de organisatie achter stadion Thialf meer geld over gehad voor de halte. Ik denk niet dat de organisatie van de pelgrimstochten dat geld kan opbrengen. |
Sjoerd Eeftens | 30 mrt 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van OLV ter Nood gaan de pelgrims weg door daar de trein naar Alkmaar te nemen. Daar kunnen ze in alle richtingen overstappen, ook op de Intercity naar Amsterdam. Dat is sneller dan de stoptrein naar het zuiden nemen.
Je bent er niet met het aanleggen van een (extra)perron. Aan het eind moet een sein staan met een stop- doorschakeling omdat een stoppende trein anders de overwegsectie te lang bezet houdt en daardoor de overweg na het perron onnodig lang dichthoudt met alle gevaren van dien.
Overigens heeft OLV ter Nood nu ook geen stop- doorschakeling voor de richting Alkmaar. |
Antwoord webmaster: |
Dank je Sjoerd, mooie uiteenzetting. |
Han Lefering | 15 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De treindienstleiders te Alkmaar en Castricum ontvingen een aanschrijving omtrent het stoppen te Onze Lieve Vrouwe. De trdl schreef dan een lastgeving stop en overhandigde die aan de machinist.Het was een extra herinnering want de stop stond ook op de dienstkaartjes. |
Antwoord webmaster: |
ik heb het bij de beschrijving van het station geplaatst, daar hoort het meer thuis dan bij een afbeelding. |
Gertjan Stamer | 8 sep 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Zaterdag 13-9-2008 Open Monumentendag en NS stopt diverse malen aan't perron. met mooi weer zou het wel eens druk kunnen worden. unieke halte met unieke treinstops. enige bedevaarthalte in nederland die nog zeer actief is ! |
Peter Collet | 13 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tot begin 1992 was er aan beide zijden van de spoorlijn een perron.Het perron aan de linkerzijde van de spoorlijn, voor treinen in de richting Castricum, is toen verwijderd.
Ik zal enkele foto,s van de oorspronkelijke toestand binnenkort naar Wichor mailen. |
Antwoord webmaster: |
dank je, dan zal ik ze binnenkort online plaatsen. |
Pieter Boes | 12 aug 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er was slechts één perron, alleen aan de oostzijde. Van Castricum naar Heiloo kon men uitstappen.
Als men weer terug wilde richting Castricum moest eerst naar Heiloo worden gereisd. |