Han Lefering | 24 dec 2020 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het losstaande gebouwtje aan de rechterzijde is ergens in de zestiger jaren afgebroken. |
Eric Boot | 3 mei 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Margreet, J. Kok schrijft hier in "Stoomtrams rond Hoorn" op blz 64 het volgende over:
[citaat]
E?n van de laatste treinen, die nog voor de aanvang van de spoorwegstaking in 1944 reed, werd bij Obdam beschoten. Op 12september 1944 stond deze uit Alkmaar afkomstige trein bij het station Obdam te wachten omdat verder rijden niet veilig was. Toen die trein na verloop van tijd toch vertrok, kwamen de vliegtuigen laag over om de reizigers nog de gelegenheid te geven snel uit te stappen. De kogels doorzeefden de locomotief zodat verder rijden niet meer mogelijk was. Voor de reizigers hield dit in dat ze lopend langs de spoorlijn naar Hoorn moesten gaan, waar ze pas rong 9 uur 's avonds aankwamen. Op 10 december 1942 werd op de goederentrein van Hoorn naar Alkmaar bij Obdam een bom geworpen. E?n NS-er verloor daarbij het leven. Op 28 november 1943 werd bij Obdam ook een reizigerstrein beschoten.
[einde citaat]
Bron: "Stoomtrams rond Hoorn", J. Kok, Uitgeverij Pirola Schoorl oktober 1982 (ISBN 90 6455 026 3)
Verder heb ik de volgende informatie kunnen vinden:
https://aanhendievielen.wordpress.com/83-2/
Ik hoop dat je hier, 8 jaar na je vraag toch nog wat aan hebt.
Eric
|
ranzijn | 6 dec 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo Nataliya doe je nog steeds work schops
wij hebben voor jou de perfecte flex ruimte te huur
op de braken als het je wat lijkt mag je mailen
gr Hans Ranzijn |
Marcel Verhulst | 21 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Opvallend bij station Obdam is dat treinen hier links van het perron passeren. Is hier nog een speciale reden voor? |
Antwoord webmaster: |
van treinenloop heb ik weinig verstand. ik denk dat het te maken heeft met het overpad. ze willen de reizigers niet voor een aankomende trein langs laten glippen waarschijnlijk. gebeurt wel op meer plaatsen. |
Jacco Neefjes | 26 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het stationgebouw van Obdam is zou waar ik het weet verhuurd aan twee mensen die een eet gelegelijk willen de gingen.
Jacco Neefjes inwoner van Obdam. |
Antwoord webmaster: |
ah, dat is een snel en duidelijk antwoord. dank je wel. |
Nataliya Besseling-Vladychko | 21 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
Ik kom vaak bij het stationgebouw van Obdam en zie dat dat leeg staat. Wie is de beheerder van dit pand?
Ik ben beeldend kunstenaar en ben op zoek naar ruimte voor mijn atelier. Ik werk zelf met glas en geef ook workshops. Wie weet kan ik daar een stukje ruimte huren?
Alvast dank,
Met vriendelijke groet
Nataliya Besseling-Vladychko
|
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet. prober het eens via ns poort. zij beheren de stations. |
margreet | 4 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik wil U het volgende vragen.
Zijn er mogelijk nog foto's van het bombardement van een trein door een spitfire in 1943??
Of is er iemand die nog informatie heeft over die dag?
Mijn opa was toen de machinist van die trein en is daarbij verongelukt.
'mvg Margreet |
Antwoord webmaster: |
ik heb het zelf niet, maar misschien dat iemand van de bezoekers hier er iets over kan vertellen. als ze reageren via de link reageer op deze vraag komt hun antwoord direct ook bij u binnen. |
mation hofland | 16 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
hallo,
is het mogelijk om op station obdam een box voor mijn fiets te huren?, Zo ja wat zijn daar de kosten vam?
|
Antwoord webmaster: |
kijk bij de link ´voorzieningen op dit station´ aan de rechterkant van het scherm. |
Nicoletta | 22 aug 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het Obdamse trein station is zo mooi.
Voorheen nam ik de trein elke dag te werk van Obdam naar Hoorn.
We konden elke dag kaarjes kopen, er was altijd iemand bij het loketje.
In die tijd konden we onze fietsen bij het station laten en hoefden ze nooit op slot te doen.
Als ik me nog kan herrinner:De Fam. Entius woonde aan de Dorpstraat bijna naast de spoorbomen.
Schrijf me een keer. |
Han Lefering | 2 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De laatste stationchef (cst 4) van Obdam was de heer P. van Kampen. |
Gertjan Stamer | 20 dec 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In zomer 2001 groot onderhoud spoorlijn Hoorn-Heerhugowaard en alhier vernieuwing sporen en dus betonnen dwarsliggers en verniewing van entree perron,de oude bielzen worden vervangen door vierkant plantvak met klimop en hekwerk eromheen.In Oktober 2001 start sloop oude fietsenstalling aan oostzijde en bouw nieue overkapte fietsklemmen en fietskluizen;gereed in Januari 2002.NS loket sluit per 3 November 2003.Vanaf December 2007 tot in voorjaar 2008 aanleg nieuwe parkeerterrein tussen stationsgebouw en overweg(dus noordoost van gebouw)en deels verdiept.December 2009 start uitbreiding van overkapte fietsenstalling pal tegen spoor aan dmv kleine keerwanden,gereed in Februari 2010. |
S. | 9 feb 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de stationshal is het loket nog steeds aanwezig. Ook bevinden zich daar blauwe stoeltjes, en niet de nieuwere zwarte NS-banken. De mededeling dat het loket is gesloten hangt er nog steeds. Wellicht is dit te verklaren doordat er binnen voor de deur een beschilderd doek hangt. Waarvoor dit dient weet ik niet. De bovenverdieping ziet er bewoond uit. Helaas is de stationshal afgesloten voor publiek, dus kan ook niet meer gebruikt worden om te wachten op de trein. |
margriet | 13 apr 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat leuk om die foto's van station Obdam te zien. Mijn vader komt uit Obdam maar is in 1948 naar Brabant verhuisd, waar wij (5 kinderen) zijn geboren.1x Per jaar gingen wij met z'n allen met de trein vanuit Rosmalen naar Obdam, naar opma en oma.
Een hele onderneming met 5 kleintjes, ik vond het geweldig. Vandaar dat ik de foto's van het station zo prachtig vind. 1970 Komt het dichtst bij die tijd, wij kwamen daar zo rond 1966 t/m 1970.
Mooie foto's!!! |