Meest oostelijk gelegen station van Nederland. grensstation aan de lijn Groningen- Nieuweschans- Duitsland. oorspronkelijke zeer grote station SS type 3 heeft rond 1970 plaats moeten maken voor een Abri.
halvemaanvormige locomotiefloods op het vroegere rangeer terrein richting duitsland is erg mooi maar wel vervallen. Nog enige tijd als busstation in gebruik geweest.
Hero Poppens | 4 okt 2015 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De spoorlijn Bad Nieuweschans Ihrhove is op 28 november 1876 geopend. |
arjan krabbenbos | 14 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station heet sinds 15 december 2013 Bad Nieuweschans, in het Duits wordt het aangeduid als Bad Neuschanz. |
arjan krabbenbos | 25 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Nieuweschans wordt met ingang van dienstregeling 2014 ( 15 december 2013) omgedoopt in Bad Nieuweschans. |
Gertjan Stamer | 18 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Gaan we nu extra hoge kosten maken door stationsnamen te veranderen..Bad Nieuweschans wordt nieuwe naam ivm extra promotie geneeskrachtige thermische baden aldaar...in Duitsland is dat al de gewoonste zaak vd wereld. Wat een wereld...Bad ervoor. Duur en onnodig. Ook Hilversum Noord krijgt ander naam...en nu er een trend is gezet misschien wel meer stationsnamen ander dan voorheen; moeten we niet willen in deze tijden !
per 15-12-2013 is het echter wel zover...Bad Nieuweschans..pff! |
barry | 20 mrt 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In de communicatie en dienstregeling vanuit Arriva wordt dit station aangeduid als Bad Nieuweschans. Ik weet niet hoelang ze dit al doen. Maar aangezien de historische benamingen van andere stations de dienstregelingen als referentie nemen lijkt het mij dan Arriva dan te verkiezen is boven de NS (die het nog als Nieuweschans aangeeft op haar website). Geldt ook voor Feanwlden en De Westereen (ipv. Veenwouden en Zwaagwesteinde). Vind je daarvan? |
Antwoord webmaster: |
ah, daar had ik die namen feanwalden en westereen vandaan. arriva gebruikt die. ik heb ze recent weer teruggeplaatst naar de oude benaming, omdat ik de bron nietmeer kon vinden, maar ik moet toch even over nadenken. misschien kan een van de vaste bezoekers er ook over meedenken? |
Gertjan Stamer | 7 feb 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In 1989 verdwijnt hier de klassieke beveiliging en alle nog aanwezige sporen verdwijnen behalve het hoofdspoor...in 2000 toch weer een 2e spoor met een perron aan zuidzijde,start 30 Maart 200 t/m 28 Mei 2000-men zet bussen in/NoordNed naar Groningen.Gelijktijdig sluit lijn naar Duitsland om wissel in te passen en beveiliging aan te passen en om wissel westzijde te maken.Laat in het najaar is 2e spoor met wissels en perron gereed...men zet gekruiste bielzen in spoorbed want er is nog geen gebruiker!en in 2001 zelfs hekwerk voor entree 2e perron,vreemd genoeg aan deze zijde een kaartautomaat.Zomer 2001 sloop oude fietsenstallingen en bouw nieuwe overkapte kluizen en klemmen-minder als de oude stallingen.Per 1 Maart 2002 Duitse dieseltreinen die heen en weer boemelen tussen Leer en Nieuweschans,dus spoor en perron open.Vanaf 15 December 2002 rijdt DB 5x per dag van en naar Duitsland en vanaf 3 Februari 2003 zelfs 7x per dag naar Duitsland,allemaal overstapgedoe hier.Pas in November doorgaande treinen Arriva naar het Duitse station Leer en dan wordt westelijke wissel ook meer gebruikt-deze doorgaande treinen gebruiken dus spoor 2 en de Duitse bomeles verdwijnen dus hier. |
Sjoerd Eeftens | 13 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dat de polygonale locomotievenloods in 1876 in aanbouw werd genomen kan kloppen; hij kwam als achtsporige loods in 1877 met draaischijf in dienst voor de Staatsspoor. Later werd nog een viersporige loods aangebouwd zodat toen de huidige omvang werd bereikt. De STAR heeft plannen om ook tot hier te gaan rijden en het depot met de schijf en de loods weer in bedrijf te stellen. Dat zou een prachtig geheel kunnen worden met echte oude gebouwen! |
Wim Mensinga | 12 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij is de locloods van 1876 en niet van 1865. De kelder van de draaischijf is nog aanwezig . De loods had 8 locstanden een smederij en een kantoortje .Wim |
Antwoord webmaster: |
ok ik zal het veranderen. |
Arjan Krabbenbos | 25 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het grensstation Nieuweschans aan de lijn van Groningen via Winschoten naar Leer in Duitsland heeft sinds enkele jaren een tweede perron. Hoewel het maar een klein dorp is komen er zo nu wat mensen hierna toe, vanwege de thermale baden in de buurt. Vele treinenstellen hebben het dorp aangedaan Wadlopers, diesel 1,2 en 3en, Duitse 634en en natuurlijkde stoomtreinen in vroegere tijden. |
Pieter van Herwaarden | 30 mrt 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De voormalige locloods is in 2003 gerestaureerd. De draaischijf is m.b.v. sierklinkers nagebootst. Er is nu een bronsgieterij voor beelden in gevestigd. |