station Moerdijk SS - foto's en omschrijving op stationsweb
station Moerdijk SS
Telegrafische verkorting: Mdk
Geopend op | 1 jul 1866 |
Gesloten op | 27 feb 1928 |
treinstation buiten gebruik
Provincie: noord-brabant
stationsgebouw I (1866-1895) | Stilistisch verwant aan het oude station Breda (stijl- en regelwerk dus), maar qua opzet geheel anders. Een driesporig kopstation dat geheel overdekt werd door een 50 meter lange en 23 meter brede driebeukige kap met in de brede middenkap een licht- ...lees verder
| stationsgebouw II (1895-1943) | hoog station met twee niet even lange vleugels. Toegang in de rechtervleugel
|
4 bezoekers hebben dit station gemiddeld een 7,8 gegeven.
Deel uw herinneringen aan of stel een vraag over station Moerdijk SS
3 afbeeldingen
2 afbeeldingen van dit station hebben reeds een waardering gekregen.
Sorteer de afbeeldingen op waardering
De laatst toegevoegde afbeeldingen op 7 sep 2024 zijn omrand.
|
|
1910 (2)
|
1930 (1)
Dit station stond aan de haven tegenover het station Moerdijk AR. Het westelijk havenhoofd werd bezet door de AR gebouwen, het oostelijk door de SS gebouwen. De reizigers behoefden dus maar enkele meters te lopen om de boot te kunnen nemen.
Overigens zijn er te Moerdijk SS twee verschillende stenen gebouwen geweest en was er tot 1872 een houten noodstation op de plek waar later het station Lage Zwaluwe kwam.
Blijf per mail op de hoogte van toevoegingen bij dit station
Reacties (8)
Plaats zelf een opmerking bij dit station, of stel een vraag
J van Leest | 30 jan 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Van de spoorlijn Lage Zwaluwe -Moerdijk zijn nog 2 overblijfselen , de fundamenten over de vliet in de klaverpolder en de stenen heul aan de Zwaluwse dijk die het spoor op hoogte bracht van de haven |
Dennis | 9 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
idd is het zo dat het spoor ernog ligt
maar mischien niet naar de stationnetjes van vroeger
er rijden nog bijna wekelijks kleine goederentreintjes vanuit moerdijk naar oosterhout |
Victor Lansink | 22 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is wel een tekening bekend van het eerste station Moerdijk. Kennelijk heeft Romers die destijds over het hoofd gezien. Het betreft een gebouw dat stilistisch verwant is aan het oude station Breda (stijl- en regelwerk dus), maar qua opzet geheel anders. Het was een driesporig kopstation dat geheel overdekt werd door een 50 meter lange en 23 meter brede driebeukige kap met in de brede middenkap een licht- of rookkap. Onder een van de smalle zijbeuken van de kap was een reeks ruimtes voor personeel en rezigers, met in het midden daarvan een brede doorgang tussen het perron en de kade. Aan de ene zijde van de doorgang bevond zich een ruimte voor de douane, een wachtkamer 3e klasse en het kantoor van de chef; aan de andere kant van de doorgang het 'kantoor' (plaatskaartenbureau denk ik), wachtkamer 2e/3e klasse en een verblijf voor machinisten en conducteurs. (Bestek 134, Staat der Nederlanden). |
Victor | 22 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nog aansluitend op mijn vorige opmerking is wellicht nog aardig te vermelden dat de sterk gewijzigde opzet van het station Moerdijk SS in 1895 alles te maken heeft met de veranderde functie van het station: van overstap-station voor bootreizigers naar een simpel eindstation voor lokaal gebruik. |
Sjaak Aarden | 20 mei 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Jan Krijne heeft gelijk: de oude spoorlijn naar Moerdijk, gesloten in 1928, is lang in het land zichtbaar gebleven. Ook een voormalige overwegwachterswoning is lang bewaard gebleven. Zelf hebben we enkele jaren (1977-1981) gewoond tegenover station Lage Zwaluwe, aan de toenmalige Westelijke Parallelweg, nr. 5, het blokje van drie huizen naast Hotel-café (en taxibedrijf) Victor Buys, met garagebedrijf Johan Aartman aan de linkerkant. Voor een artikel in het Brabants Nieuwsblad (waarbij ik als journalist werkte) heb ik toen geprobeerd de oude lijn Lage Zwaluwe-Moerdijk SS in het landschap te traceren - en dat lukte! |
Jan Krijne | 19 jun 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het oorspronkelijke spoor naar Moerdijk ligt er niet meer. Ik heb zelf bij het station Lage Zwaluwe gewoond, waarbij het oude moerdijkse lijntje voor een gedeelte door onze tuin liep. Later bij het verleggen van de Westelijke Parallelweg zag men het spoor duidelijk liggen door de zandbedding en daarin afgedrukt de oude bielzen. Het spoorlijntje dat nu onder het spoor richting moerdijk loopt is aangelegd voor de aansluiting met het industrie terrein Moerdijk en heeft niets met het oude lijntje te maken. |
Victor Lansink | 11 jan 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ja hoor, dit station stond wel degelijk in Moerdijk, aan het eindpunt van de lijn Lage Zwaluwe-Moerdijk. Zie ook rechts op de kaart op http://www.railtrash.fotopic.net/p24537472.html |
Jord Nijman | 5 jan 2006 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens mij ligt het spoor er nog wel. Als je nu met de trein vanuit Dordrecht de Moerdijkbrug overkomt, komt er van rechts nog één spoor het huidige spoor onderdoor om links aan te sluiten bij enkele fabriekssporen... |
Uw reactie:
* verplicht veld
** omdat er blijkbaar nogal veel spam op dit formulier wordt ingevuld (die ik dan handmatig moet verwijderen) moet je deze eenvoudige som oplossen om te tonen dat je geen spam robot bent.
N.B. Voor diegenen onder jullie die niet zo'n ster in rekenen zijn: het antwoord is dus 2.
|
Vertrekstaat 1868 (4)
Vertrekstaat 1891 (5)
Vertrekstaat 1911 (6)
Personeel op dit station
Nieuws
De aanleg van de spoorweg van Rotterdam CS naar Dordrecht (13 jun 2006)
Literatuur
Stations in de omgeving
Moerdijk AR
(0 m)
Lage Zwaluwe
(2,9 km)
Willemsdorp
(4 km)
Zevenbergschenhoek
(6,5 km)
Langeweg
(6,7 km)
Zevenbergen
(6,9 km)
Hooge Zwaluwe
(8,4 km)
Dordrecht Zuid
(10,2 km)
Beek
(11,4 km)
Dordrecht
(12 km)
|