Doordat de heer mr. Jan Andries du Bois(1777-1848) enige invloed uit kon oefenen werd in 1845 station Maarsbergen een feit. Maarn was toen nog "onbelangrijk" en kreeg geen station. De opkomst van het dorp Maarn is echter wel te danken aan de aanleg van deze spoorlijn en aan de afgraving van de zuidelijke bergrug van de Heuvelrug. Halverwege de vorige eeuw vestigden gezinnen van zandafgravers en spoorwegmedewerkers zich in het dorp Maarn. De Zanderij en het rangeeremplacement van de spoorwegen waren enorm belangrijk voor de werkgelegenheid. Zo werd het dorp Maarn omvangrijker en ontstond er meer bedrijvigheid. Ook Maarn kreeg nu een station en er werden scholen en winkels gebouwd
GertTabak | 2 mei 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben benieuwd wat tegenwoordig in 2021 de functie is van het oude stationsgebouw. Inmiddels is Atelier Perron 3 verhuisd heb ik begrepen. Heeft het een nieuwe bestemming gekregen?
Groeten,
Gert Tabak |
Barend | 14 okt 2019 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Weet iemand van wie het oude station nu is. Ik zie dat het is gerenoveerd en nu als vergaderhonk wordt ge?xploiteerd. Heeft iemand contactgegevens? |
Peter | 16 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Nieuwsgierig geworden door het regelmatig zien vanaf de A12 ben ik op zondag 15 januari 2012 op de fiets op "(be-)zoek" geweest bij het oude station. In het ene gedeelte zit Atelier Perron 3, en in het andere deel woont (al 40 jaar...) het echtpaar W. Potappel. Hopelijk mogen zij hier nog even wonen ... |
Harry | 14 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ook ik ben blijkbaar in de val getrapt. Punt is dat oud-Maarn en Maarn 2 kilometer uit elkaar liggen. Dat wekte de indruk van twee verschillende stations. Maar (achteraf) had ik het kunnen weten, want ze staan op de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem apart genoemd. De wens zal wel vader van de gedachte zijn geweest :) |
Antwoord webmaster: |
geeft niet, kan gebeuren. |
Harry | 13 aug 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
6 jaar na dato een reactie: Het is helemaal waar. Met dien verstande dat de halte PlattenbErg heette. Rond 1900 staat ie nog op de kaart.
"In Maarn werd aanvankelijk alleen gestopt na een speciaal verzoek, zo meldt de dienstregeling
van 15 oktober 1845: ‘....Alle treinen zullen te Maarn nabij herberg De Plattenberg tot het op- en afladen van reizigers stil houden, wanneer daartoe bij de Chef-Conducteur het vereischte
verzoek door de belanghebbendeis gedaan’.
Maarn moest nog tot 1910 wachten op een station"
http://www.heuvelrug.nl/document.php?m=5&fileid=20497&f=3be82e0138679e4ec17a2e28f05bcefd&attachment=0&c=22137.
Lees en bekijk de historie van dit stuk traject op http://www.mmnatuurlijk.nl/chc/omd2007.html
@ Gert: dank voor je opmerking, we hebben er weer een halte bij. @ Webmaster: zo, ff mijn vergissing bij Pekelderweg rechtgezet :) |
Antwoord webmaster: |
wat een onzin weer. dat is helemaal geen extra halte. sorry hoor dat ik het zo noem. maar ik moet wel een beetje kirtisch blijven leert de ervaring. wie zegt dat de halte plattenberg heette? de halte lag vlak bij herberg de plattenberg, maar waarom zou die zo genoemd zijn. voordat het station in maarn is geopend dat er nu nog staat was er inderdaad een kleine stopplaats op verzoek. Die heette echter gewoon Maarn in de dienstregelingen. Herberg de plattenberg bestaat nu ook nog alsconferentieoord en ligt aan de amersfoortse weg, dus inderdaad te hoogte van het oude station. helemaal geen nieuwe halte dus!
N.B. Ik heb de opemerking verplaatst naar maarn (oud) omdat het daar beter tot zijn rechtkomt, dan bij plattenburg, waar het helemaal niets mee te maken heeft (afgezien van die opmerking uit 2005) |
Frank Kouwenhoven | 30 jul 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Na de sluiting van station Maarsbergen en de ingebruiknemening van de halte Maarn nieuw, is dit gebouw nog in gebruik geweest bij de dienst spoorwegpolitie. |
Antwoord webmaster: |
ik heb de opmerking verplaatst naar het stationsgebouw. |
Michiel Tom | 11 dec 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Interessante kwestie, die draaischijven. Ze zijn er allebei nog. Zie voor informatie deze link. De restanten van de betonnen draaischijf zijn als een soort monument verplaatst naar de toegang tot het zwerfsteneneiland. De bakstenen schijf is teruggevonden onder het zand dicht langs het talud van de A 12 maakt nu deel uit van het landschap. Hij is - zij het wat moeilijk - op Google Earth waarneembaar. Hieruit is ook af te leiden dat het trace van de A 12 rakeling langs of misschien net over de plek van de vroegere loods/werkplaats loopt. |
Antwoord webmaster: |
dank je, leuke link. |
Vincent Hartosveld | 2 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Inderdaad interessant, met name omdat er weinig over te vinden is. De genoemde puist is volgens mijn projecties van stafkaarten en de bestektekening over google-earth de bakstenen draaischijf na de verplaatsing. De grotere betonnen versie heeft daar links naast gelegen en is nu in twee delen bij de toegang van het schiereiland geplaatst. Ik kan de projecties van stafkaarten en bestektekening mailen naar geinteresseerden. |
Victor Lansink | 20 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Interessante kwestie, dat van die draaischijven. Maar is er nou sprake van nog aanwezige restanten van 1 of van 2 draaischijven? Ik heb even een kaart van het emplacement vergeleken met Google Maps en volgens mij zou de puist die te zien is in het midden van deze kaart de draaischijf kunnen zijn. Klopt dat?
De Materiaalloods die steeds genoemd wordt was de wagenwerkplaats. De situatie is ook een beetje te zien op deze foto.
(Inzoomen, naar links schuiven en net voor de wagenwerkplaats is de bovenkant van de (nieuwe??) draaischijf te zien. |
Vincent Hartogsveld | 16 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik wil graag reageren op het bericht van Sjoerd:
Op de foto's op van Marc Pieters is steeds één draaischijf te zien. Op de foto van de nieuwe materieelloods zie je de bakstenen schijf. Die zou kort na de foto vervangen zijn door de betonnen schijf. Ik heb een bestektekening met daarop een schets van de nieuw te bouwen loods, en daarop twee schijven naast elkaar. De betonnen versie ligt op die tekening op de plaats van de oude van baksteen, en die bakstenen versie ligt er op die tekening naast. Die tekening geprojecteerd over Google-Earth in combinatie met een stafkaart wijst uit dat de bakstenen schijf nog steeds op dezelfde plek ligt. Op de luchtfoto's op genoemde site is maar één schijf te zien, misschien is de oude destijds volgestort met zand, en daarom pas onlangs boven water gekomen. Maar waarom is die schijf sowieso verplaatst en niet meteen afgebroken?
Meer info is dus zeer gewenst. |
Sjoerd Eeftens | 16 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op het tractieterrein te Maarn waren sinds 1901 een locloods, een reservoirgebouw, een kolenpark en een draaischijf van 14,5 m afkomstig uit Utrecht aanwezig. In 1919 werd de schijf vervangen door een grotere (wegens langer worden van de stoomlocs) van 18 m afkomstig uit Roosendaal, zeer dicht bij elkaar. Dat komt overeen met de bestektekening van Vincent. Wellicht kan hij een kopie ter beschikking stellen van de site over Maarn.
Het is dus begrijpelijk dat luchtfoto s er niet veel van laten zien. Het lijkt logisch dat de latere betonnen schijffunderingen er nog zijn; de gemetselde zullen wellicht zijn gesloopt; ik ben hiervan niet zeker. |
Sjoerd Eeftens | 15 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In een van de links kun je de geschiedenis van Maarn bekijken. Er staan fotos op waaruit precies blijkt waar de schijven gelegen hebben. Overigens zijn alleen de schijfputten nog (verborgen) aanwezig; niet meer de schijfbruggen. |
Antwoord webmaster: |
ok dank je, had je dat de vraagsteller ook gemaild, of zal ik dat even doen? |
Vincent Hartosveld | 14 sep 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op de zandafgraving, waar begin 20e eeuw een uitgebreid rangeercomplex was, zijn nog steeds twee draaischijven aanwezig. Wie heeft er een sporenplan of foto waaruit blijkt waar die schijven precies gelegen hebben? |
Sjoerd Eeftens | 20 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De link naar de site Sporen in Maarn werkt niet meer, webmaster. In die plaats kwam pas geleden de nieuwe link. Groetjes. |
Antwoord webmaster: |
dank je, ik heb die oude link verwijderd |
Marc Pieters | 18 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op www.marcrpieters.nl/maarn.html is nog meer te lezen over de geschiedenis van het dorp Maarn in relatie tot de spoorwegen |
Antwoord webmaster: |
dan kje, ik zal delink opnemen. |
G.Anema-Steffers | 6 aug 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn vader is in de jaren zestig 2 jaar stationschef in Maarn geweest, het was erg plezierig wonen op dit station met de bossen naast de voordeur en de zanderij aan de andere kant van het spoor.Ik hoop dat het station er dit najaar nog staat, ben vast van plan er te gaan kijken. |
Antwoord webmaster: |
nou, dat zal wel niet zo snel worden afgebroken hoor. |
rob pogge | 17 apr 2005 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station was vroeger ook bekend vanwege het goed verzorgde tuintje voor het gebouw.
Aangelegd en bijgehouden door de toenmalige stationschef F(rederik) Slaap. |
Dennis Massée | 27 jun 2004 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Enkele 'weetjes' ten aanzien van dit station dat niet meer als zodanig in gebruik is.
- Het station is de plek waar de Duitse keizer Wilhelm direct na zijn verbanning uit het keizerlijke rijtuig stapte (en zo daadwerkelijk voet op Nederlandse grond zette). Ik weet dat hier foto's van zijn. Wellicht dat het Museum van Huize Doorn hier exemplaren van heeft.
- tot recent werd het station gebruikt als post voor de honden brigade van de spoorwegpolitie,gezien de vele hondenkennels langs de lijn is dit nog steeds het geval.
- het orginele pleintje voor het station (zoals uit punt 1 blijkt toch van historische betekenis) is sinds enige jaren ontsiert door de beton fundering van een mast voor ons mobiele netwerk.
|