Eric de Wit | 19 apr 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
Vind je deze opmerking ongepast? |
Station lelystad Centrum staat op de nominatie om een Rijksmonument te worden! Heel bijzonder. Wat vinden jullie daarvan? |
Arjan Krabbenbos | 25 nov 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Lelystad Centrum wat geopend is, sinds medio 1988 heeft tott eind 2013 gediend als End of the Line. Vanaf december 2012 volgde de doortrekking via de Hanzelijn naar Zwolle, zodat deze Polderstad met meerdere lijnen werd verbonden. Helaas is het project van de Zuiderzeelijn afgeblazen, dit was een geplande spoorlijn naar Emmeloord,Heerenveen, Drachten en Groningen. Of deze er ooit nog komt zal de tijd leren, maar voorlopig niet denk ik. Op het perron van dit station hangt ook een stationsnaambord zonder de toevoeging Centrum. Apart, want de eigenlijke naam is Lelystad Centrum en niet enkel Lelystad. |
Arjan Krabbenbos | 25 nov 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
De hanzelijn (verlengde Flevolijn) is niet in december 2013 open gegaan, maar een jaar eerder. Per december 2012 reden daar de eerste treinen tussen Lelystad Centrum, Dronten, Kampen Zuid en Zwolle.( en terug uiteraard!). Bij de opening van dit nieuwe spoor werd er met de leus De Hanzelijn verbindt reclame gemaakt voor deze nieuwe verbinding |
Koos Krijnders | 13 okt 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bijzonder kenmerk van dit station is het ontbreken van een stationsklok in de hal. |
Paul van de Vlasakker | 29 mei 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Tja, er wordt heel wat gezegd over Station Lelystad! Ik wil alleen maar zeggen dat ik het, voor een modern station, best een mooi geheel vind geworden. De infrastructuur rondom het station is goed; alleen het parkeren is inderdaad wat lastig. Betaald parkeren, net als in iedere andere stad, is dan de enige optie als er 'lang gestaan' moet worden! De treinverbindingen zijn overigens wel puik en lopen doorgaans keurig op tijd! |
Amasa | 4 jan 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Enige info over station Lelystad. Vanuit Almere staan de bussen rechts en daarachter winkelcentrum de Gordiaan met P garages. Meestal genoemd voorzijde. Aan de achterkant is de Rechtbank met een "kiss en ride" parkeerplaats aan beide zijden van de weg. Er is beperkt gratis P naast het KPN(vroeger Centronics)witte gebouw dat aan de westzijde van de spoorbaan staat, en verder in de wijken, Kempenaar, Schouw en Tjalk. +/- 20 min.lopen. |
Antwoord webmaster: |
eh, niet dat we daar hier veel mee kunnen, we hoeven geen touristische info over lelystad, het gaat hier om het station. |
Jake | 16 dec 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Waarom hebben de stations van o.a. Almere en Lelystad de achtervoegsels Centrum? Het voegt toch niets toe? Waarom niet gewoon net als in bijvoorbeeld Alkmaar, Haarlem en Amersfoort de naam van de stad op zichzelf? |
Antwoord webmaster: |
almere wilde in het verleden ook almere centraal heten. maar dat mocht niet, almere en het station zijn te klein, toen hebben ze er toch maar centrum van gemaakt. in almere kan ik me dat ook wel voorstellen, want dat zijn echt afzonderlijke zichzelf onderhoudende stadsdelen. lelystad snap ik zelf ook niet, want het is het enige station in lelystad (hoewel er ook een station lelystad zuid al 20 jaar in ruwbouw ligt te verstoffen, en dat komt voorlopig ook niet in gebruik). |
monique | 28 jul 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kan iemand mijn vertellen, wat er gezien word als achterkant van het station. Is dit bij de bussen of aan de andere kant? |
Antwoord webmaster: |
staat aan beiden kanten de stationsnaam op de gevel? als je met de trein aankomt ligt de voorkant aan de rechterkant. ik weet niet waar de bussen staan. |
bdg | 25 apr 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
waarom is er nog steeds geen (gratis) P + R parkeerplaats in lelystad?
met zoveel goede treinverbindingen naar de randstad zou dat heel aantrekkelijk zijn voor alle reizigers uit met name friesland die per trein de tijdrovende omweg via zwolle moeten maken...
wie moet hier actie ondernemen: NS, provincie of gemeente? |
Antwoord webmaster: |
geen idee, ik niet in elk geval. de reis wordt straks met de komst van de hanzelijn natuurlijk wel kortere. |
Karen | 20 feb 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Op dit moment zijn er alleen op de perrons bankjes. Een aantal ervan zijn in de met glas afgezette wachtruimte, thv de roltrap, de rest 'open en bloot en in de tocht.
Andere zitplekken zijn buiten het station: betonnen banken aan de kopse kant van de bushaltes |
Antwoord webmaster: |
aha, dat is wel vaker het geval inderdaad, alleen bankjes op het perron. ook wel logisch eigenlijk, want daar wacht je. |
L. Bootsma | 4 jan 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Goedemorgen,
Gistermorgen (3 januari 2012) ben ik op het station geweest om kinderen uit Engeland op te halen. Zij kwamen met de trein vanaf Schiphol naar Lelystad.
Zij hadden minstens een uur vertraging en dus was het wachten geblazen. Zelf ben ik niet supermobiel, maar ook nog net niet invalide. Ik kan een stoel of bankje goed gebruiken na een kleine periode van staan/lopen. Maar helaas, op dit station was er niet n bankje te vinden. Het restaurant dat volgens de informatie op de glazen wand al minstens een uur open zou moeten zijn, was gesloten, dus ook daar kon ik niet terecht! Van pure ellende en pijn ben ik met windkracht 8 maar weer terug gelopen naar de auto en heb daar gewacht tot het bijna tijd was.
Ik was er heel erg teleurgesteld over!
Het station zelf zal er dan best wel mooi uit zien, maar daar heb je op zo'n moment weinig aan.
Hoe kan dat? Of heb ik zelf iets verkeerd gedaan?
Ik was er in ieder geval bepaald niet blij mee.
Met vriendelijke groet,
|
Antwoord webmaster: |
ik heb geen idee, ik ontwerp de inrichting niet, heb qua werk niets met de stations te maken. maar wel vreemd dat alle bankjes ontbreken. wellicht heeft het te maken met de verbouw van het station voor de hanzelijn. |
Joop ter Laak | 24 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
En nu maar hopen dat Lelystad m.i.v. de Hanzelijn intercitystation blijft. |
Antwoord webmaster: |
eh, natuurlijk blijft dat zo. wie zegt dat dat niet zo is? |
Arjan Krabbenbos | 23 sep 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Lelystad wordt per 11 december 2011 eindpunt van de nieuwe intercity tussen Den Haag Centraal-Leiden Centraal- Schiphol- Amsterdam Zuid. Deze verbinding wordt na een pauze van enkele jaren weer herintroduceerd, omdat deze vanaf 1988 ook ieder half uur rechtstreeks was, alleen dan als stoptrein. Vanaf 2012 wordt deze intercity doorgetrokken via de nieuwe Hanzelijn naar Zwolle en Groningen/ Leeuwarden. geschiedenis herhaalt zich weer 1! |
Gertjan Stamer | 19 mei 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Sporen 1 en 2 zijn nu bedeeld aan het nieuwe eilandperron,sporen 3 en 4-pictogrammen-hangen nu voor trappenhuizen met scherm,perron wordt volledig behandeld,flink verlengd en voorzien van nieuw spoor.Dus beetje geschiedsvervalsing-sporen 3 en 4 waren eerst 1 en 2. Hedendaagse 1 en 2 was vroeger een fietspad!Hal oogt heerlijk ruim,fraai afgewerkte buitenzijde en flink wat ruimte om fietsen overdekt/in gebouw te stallen-dus aan deze zijde geen winkels...ietwat saai. |
Arjan Krabbenbos | 14 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Station Lelystad heeft haar nieuwste perron onlangs in gebruikgenomen, na een 4 daagse buitendienstelling. Het oudere perron is tijdelijk treinloos en wordt verlengd en de sporen daar vernieuwd voordat er eind 2012 de Hanzelijn in gebruik wordt genomen. Die laatse aanpassingen hiervoor moeten al in oktober 2011 gereed zijn. |
Arnoud | 12 mrt 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Verbouwing is vergevorderd, er zijn extra sporen aangelegd, de kap is vergroot. Het oorspronkelijke ontwerp wordt gewoon doorgezet, heel goed !
Tevens schiet het spoor naar zwolle ook op, er rijden reeds werktreinen, ziet er goed uit. Kunstwerken rondom Lelystad zijn ook af of vergevorderd. |
Tiny Sminia | 11 jun 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik zou graag willen weten dat je een fiets op het station van Lelystad kan huren
het gaat om komend weekend 12 en 13 06.2010 een medewerker van ons moet dan op de fiets naar naar wijkcentrum Kempenaar
om 7uur in de ochtend
alvast bedankt
groeten Tiny Sminia |
Antwoord webmaster: |
ja joh, zet je telefoonnummer gewoon op een publieke site, dan kom je er vast wel. ik heb dat maar even weggehaald. ik werk niet op een station, dus je moet het niet aan mij vragen. bij de veelgestelde vragen staat informatie over 'kan ik een fiets huren op station X'. (hint kijk bij de link naar voorzieningen op dit station aan de rechterkant van deze pagina. |
Gertjan Stamer | 16 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Rechtbankzijde...dat gebouw was gereed in zomer 2001 en was voordien open veld en de eigenlijke niet zo interessante andere in/uitgang...nu dus wel interessant!Per 1 April 2004 hier geen Treintaxi meer.Stationsrestaurant wordt in September 2004 verbouwd tot een Burger King en opent in Oktober 2004 haar deuren.Sluiting NS loket eind November 2005 en na flinke verbouwing op 1 December 2005 heropend als Kiosk Ticket & Service .Ooit heeft het eilandperron een kleine kiosk gehad aan zijde roltrap,die is gesloopt en in Januari 2006 zien we alhier DE kloffiemachineautomaat.Waar nu het nieuwe 2e eilandperron is gebouwd(zelfde steensoort bij viaducten als oudere eilandperron(sporen 1/2))lag ooit een fietspad-in Juni 2008 is dat gesloopt en gestart met bouw eilandperron. Glas is verwijderd en nu erg tochtig op het perron...wordt zeker vervolgd !!! |
Gertjan Stamer | 12 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Omvangrijke werken weekend van zaterdag 16 Januari 2010 en zondag 17 Januari 2010.De glazen kap wordt aan rechtbankzijde verwijderd...geen treinverkeer tussen Lelystad en Almere Oostvaarders(busdienst dus ipv trein). |
Gertjan Stamer | 5 sep 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Begin September is het nieuwe eilandperron er al bijna(in ieder geval noordzijde,liftschacht en trappenhuis al te zien,ook te zien is al deel glazen wand van grotere stationshal.Veel te zien trouwens...!,ook verhuisde fietsenhal-per 3 Augustus 2009 meer noordwaarts en nog net onder't nieuwe eilandperron. Waar spoor 3 komt is nu(Sep)nog de glazen wand te bekijken,zal nog spektakel zijn om dat weg te halen en nieuwe deel te overkappen,ben benieuwd ! |
Gertjan Stamer | 29 jun 2008 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
,,Glazen spoorpaleis,,wordt verbouwd,de eerste zichtbare zaken zijn het verwijderen van de bestrating(alle zijdes station)(Juni 2008)Komende jaren veel bouwellende te verwachten ! |
milco | 19 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wat ysis van spokendam zegt 'het station gaat van 2 naar 4 sporen'
dit station heeft toch al 4 sporen??
of heb ik het nou fout.
of is er een jaar terug ofzo 2 sporen bij gekomen??? |
Antwoord webmaster: |
nee hoor het zijn er nu twee, kun je duidelijk op de foto's zien. |
Ysis van Spokendam | 13 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Met de in gebruikneming van de Hanzelijn, krijgt station Lelystad Centrum circa 14.000 in en uitstappers per dag te verwerken. Het station groeit van 2 naar 4 sporen door middel van een extra middenperron. De stationshal zal 40% toenemen |
Christian | 3 mrt 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
ik vind het station in lelystad erg mooi, dat glas is mooi, ik ben eigenlijk jaloers dat er niet zo'n station bij mij in Almere is... |
bert hanekamp | 18 feb 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bestaat er een parkeer gelegenheid redelijk in de buurt van het station? betaald? en indien betaald met voordeelurenkaart korting?
waarom geen P en R station? Voor de gehele zuidwest hoek van friesland (en nog een veel groter gebied zou dat een enorme verbetering zijn.
|
Antwoord webmaster: |
ik weet het niet, dat kun je nakijken op de site van de ns. bij p+r krijg je op vertoon van je treinkaartje meestal een korting, maar ik heb zelf geen auto meer, dus dat weet ik niet zeker. zoals gezegd, ik heb beroepsmatig niets met stations te maken, dus ik kan er geen p+r van maken. |
Marco Zevenbergen | 24 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Er is, een paar jaar geleden alweer, wel eens gesproken over een station met een grote carpool-plaats bij het opstel-terrein, maar daar is het uiteindelijk bij gebleven. Het zou zomaar kunnen dat, wanneer de Hanzelijn naar Zwolle wordt aangelegd, dit idee weer naar boven komt drijven. |
milco | 22 jan 2007 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
wordt het rangeerterrein vlakbij de Houtribweg ook een station met de bouw van de Hanzelijn of blijft het een rangeerterrein?
of wordt het een station en een rangeerterrein.
groeten milco |
Antwoord webmaster: |
volgens mij wordt dat geen extra station. blijft gewoon rangeerterrein. |