Jan Veltmeijer | 8 jan 2025 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik zoel een tekening van het emplacement van het station Leiden Herensingel. |
Bert Koopman | 19 feb 2021 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Hallo,
Ben op zoek naar een plattegrond of goede luchtfoto van het emplacement ivm een onderzoek naar de activiteiten van de Duitse weermacht en de V2 raketten in 1944-45
Met vriendelijke groet
Bert
|
Hans van Buuren | 21 apr 2018 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Kijk eens op erfgoed Leiden en Omstreken.
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties/beeldmateriaal/zoeken-in-beeldmateriaal/?search=Zoek&mode=gallery&view=horizontal&q=herenpoort%20station&page=1&reverse=0
staan enkele foto's en tekeningen.
Misschien heb je hier iets aan.
Succes |
Hans Nuiver | 6 aug 2017 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bestaat er ergens nog een plattegrond van het emplacementen Leiden Herensingel? Ik zou het station en het emplacement graag in model 1:87 nabouwen. Heb dit ook al eerder met succes gedaan bv van de nog bestaande locomotiefloods Nieuwenscans. |
hans | 14 feb 2016 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Herensingel had een markant gebouw, dat helaas jaren geleden al is gesloopt. Het is na de opheffing van het personenverkeer nog jaren in gebruik geweest als eindpunt voor het vervoer van kolen. Zeker tot de eerste helft van de jaren 60. Daartoe was er een verbinding met het spoor Leiden-Haarlem. Ik herinner me dat de 2400 serie van de NS hier vaak te zien was. Het spoor liep na het station nog een stukje door, daarbij de rijweg van de Herensingel kruisend tot een loswal. |
Frank Kouwenhoven | 4 sep 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij dit stion lipe een (goederenspoor door, overe de straat naar een losweg aan de singel. Daar was destijds ook een kraan gesitueerd om goederen van binnnenschepen op spoorwagens te laden en andersom. Het verhaal gaat dat tijdens de oorlog op deze plek raketten van de Wehrmacht werden geladen op schepen die over de Oude Rijn, waar de singel mee in verbinding stond, naar katwijk weden vervoerd om daar in de lanmceerinstallatie in de buurt van Wassenaar te worden afgeschoten richting Engeland. Dit vervoer van raketten zou de reden voor de geallieerden zijn geweest om het hoofdstation van Leiden te bombarderen. Via dat station werden de raketten per spoor uit Duitsland aangevoerd en aldaar begon de verbindingsbaan met station Heerensingel.
Ik heb dit verhaal van horen zeggen en ik ben benieuwd of er feiten bekend zijn die dit kunnen onderbouwen.
Overigens hebben de bombardementen op het station zelf nauwelijks effect gehad. De omgeving daarentegen wel. |
Frank Kouwenhoven | 4 sep 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Bij dit station liee een (goederen)spoor door, over de straat naar een losweg aan de singel. Daar was destijds ook een kraan gesitueerd om goederen van binnenschepen op spoorwagens te laden en andersom. Het verhaal gaat dat tijdens de oorlog op deze plek raketten van de Wehrmacht werden geladen op schepen die over de Oude Rijn, waar de singel mee in verbinding stond, naar Katwijk werden vervoerd om daar in de lanceerinstallatie in de buurt van Wassenaar te worden afgeschoten richting Engeland. Dit vervoer van raketten zou de reden voor de geallieerden zijn geweest om het hoofdstation van Leiden te bombarderen. Via dat station werden de raketten per spoor uit Duitsland aangevoerd en aldaar begon de verbindingsbaan met station Heerensingel.
Ik heb dit verhaal van horen zeggen en ik ben benieuwd of er feiten bekend zijn die dit kunnen onderbouwen.
Overigens hebben de bombardementen op het station zelf nauwelijks effect gehad. De omgeving daarentegen wel. |
Petra van Kesteren - te Boekhorst | 15 sep 2013 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb vanaf mijn geboorte in 1962 tot aan de sloop in 1970 in het stationsgebouw, Herensingel 31, gewoond. Wij woonden in bij mijn grootouders, die er vanaf 1938 woonden. Tijdens WOII werden zij gevacueerd naar de Hugo de Vriesstraat, maar keerden in 1945 terug. |
Antwoord webmaster: |
altijd leuk op reacties van oud bewoners te lezen. heb je misschien nog oude foto's uit de tijd dat je er woonde? ik heb nauwelijks latere foto's van dit station en elke aanvulling zou welkom zijn. |
Leo Starrenburg | 20 mei 2012 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik heb al een keer mijn herinneringen op 't internet gezet, maar die site bestaat helaas niet meer voor zover ik 't kan zien. Ik ben vlak bij 't station geboren (1956) en er als klein menneke veel gespeeld. |
Antwoord webmaster: |
was dat op deze site, of ergens anders? |
Rinke Blok | 4 apr 2011 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
mijn moeder onhoudt 'het klein stationnetje' nog, en liep er gedurende schooldagen voorbij. Zij kan beamen dat er 'raketten' waren maar was doosbang voor de soldaten. Als zij bang was ging ze in de witte woonboot in de hoek schuil. |
Antwoord webmaster: |
wat leuk dat dit station nog in zuid afrika in gedachten leeft. |
Theo Wajer | 25 jul 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Dit station Heerenpoort genaamd werd aanbesteed in 1911 door de HESM (bestek 22).De gunning ging naar Ch.Wegerif uit Apeldoorn voor een bedrag van
fl.69.620.
Mijn grootvader Jacob Wajer deed ook mee met deze aanbesteding. Samen met zijn compagnon JanScvhuurman deed hij mee met diverse aanbestedingen van stations. |
Kees van Dijk | 13 jan 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Mijn grootvader heeft zijn hele leven bij de spoorwegen, de laatste jaren op het goederenstatio Leiden Heerensingel. Op de foto's bij dit station staan o.a. een aantal mensen bij een wagen. Zijn de namen van deze mensen ook bekend? Dit zou als aanvulling voor mijn genealogisch onderzoek een zeer welkome aanvullin zijn. |
Antwoord webmaster: |
De namen zijn mij niet bekend. Ik heb je opmerking hier bij het station geplaatst zodat meer mensen hem zien en je wellicht kunnen helpen. |