Bernard Heijne | 3 nov 2024 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Volgens 150 jaar railvervoer in de Zaanstreek (Jan van der Male - 2019) werd in 1931, omdat de gemeente Koog a/d Zaan sinds 1920 veel huizen aan de zuidkant liet bouwen, besloten ten behoeve van de inwoners van deze wijk een nieuwe halte te bouwen aan de lijn tussen Zaandam en Uitgeest.
Dit was mogelijk omdat er door de elektrificering van de lijn minder tijd verloren zou gaan bij een stop dan in de stoomtijd.
Het bestond uit een eilandperron met daarop een abri waarin de kaartverkoop plaatsvond. |
Eline Kleibrink | 6 sep 2023 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station Koog Bloemwijk bestaat niet meer, het is nu station Koog aan de Zaan
Het station Koog-Zaandijk bestaat niet meer, het is nu station Zaandijk-Zaanse Schans |
Antwoord webmaster: |
ik heb het aangepast |
Wim Neijzing | 6 okt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Ik ben geboren in Koog Bloemwijk en dit stationnetje heeft ook in de jaren `5o dienst gedaan, want toen ik een jaar 8 was kochten wij daar kaartjes om naar Krommenie te reizen.
Het is later gesloopt en er kwam een stenen station voor terug. |
Job Hooft | 26 mrt 2014 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Halte Koog Bloemwijk werd NIET gebombardeerd, is
in 1944 afgebroken, bielzen en hekwerk werden
opgestookt. Was vanaf 1931 tot 1944 een eiland
station, wat nog lang aan de bovenleidingmasten
te zien was. |
a.steemers | 31 okt 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Het station van Wormerveer werd gebombardeerd in 1944, niet Koog-Bloemwijk! |
Gertjan Stamer | 10 jan 2010 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
In Februari 2001 start met sloop oude fietsenstallingen en bouwen nieuwe overkapte..dus ook aan overzijde van de drukke weg en nabij kleine wachtruimte aan drukke weg(noordzijde).April 2002,een 8 meter diep gelegen blindganger(EEN BOM DUS)ligt onder de Provinciale Weg en op 23 Juni 2002 volledige stillegging treinverkeer,op afstand veel bekijks en ook omringende huizen moeten mensloos zijn.Vrijdag 11 Maart 2005 sluiting NS loket.Beide perrons worden herbestraat en iets opgehoogd najaar 2005. Nazomer 2008 sloop loketwand en horeca in dit fraaie loketgebouw. |
Huub | 11 jul 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
op de website van het Utrechts archief kwam ik een foto tegen van het station / halte
Koog Bloemwijck, het gebouw is in 1931 gebouwd
in 1934 werd de naam van de halte Koog Bloemwijk zonder C. in 1944 is het gebouw beschadigt geraakt tijden een bombardement en is in 1946 (zie foto van het Utrechts archief) afgebroken.
pas in 1959 is er weer een gebouwt neer gezet (W.Kloos) dat inmiddels al weer vervangen is in 1986 door dat van C.Douwma
|
Antwoord webmaster: |
ik heb die foto inderdaad al op mijn site staan. zie nummer 30. |
Han Lefering | 28 apr 2009 |
Reageer op deze vraag/ opmerking |
|
Wat bedoel je met geopend mei 1931? De electrificatie is van mei 1931. |
Antwoord webmaster: |
wanneer was het volgens jou dan geopend? |